Flying Bacon skrev:
Såvitt jag vet så är det så att när du köper fysiska spel i en affär så betalar du inte för mer än en licens som ger dig själv rätt att spela spelet, vilket är samma sak.
Och även om jag själv föredrar att köpa spel i en fysisk butik för att det känns bättre att få med en liten fin plastlåda som bevis på mitt köp - så kan jag ändå tycka att det är förbannat praktiskt att vart jag än är, vilken dator jag än använder så kan jag starta Steam och ladda ner mitt Steamköpta spel direkt.
Sen får man inte glömma att Steam har byggts upp till en riktigt stor bra tjänst (till skillnad från t ex Origin som bara är... irriterande), och med dagens värld där varenda liten stuga ska ha bredband ser jag inte något större problem med tjänsten i sin helhet.
Vidare så finns det ju också bl a GamersGate, där är det väl bara upp till en själv att spara installationsfilerna till spelet så kan man installera spelet igen om 10 år om man vill (vilket man antagligen inte vill, för tar man av nostalgibrillorna så tappar gamla spel snart charmen om man startar dom idag igen).
Låter som om GamersGate fungerar lite som GoG. Ska kolla deras användaravtal när jag inte har mat på spisen. (GoG säljer också bara licenser)
Ja jo jag nämner ju att även om det är samma sak på fysisk media så kan de ju inte stoppa mig från att använda den (idag) som de kan med digital media.
Sedan tänker jag absolut inte förneka det praktiska med att köpa spel digitalt, det ÄR jävligt praktiskt och jag har själv köpt en handfull spel digitalt, för att stödja utvecklarna osv. Grejjen är att om den här trenden fortsätter med mer och mer digitalt köpa.... lånande så står det inte på förens spelbutiken är något man kan läsa om på internetforum från gamla bittra gamers.
(jag tar aldrig av mig mina nostalgibrillor)