HD 4850 eller 4870

Medlem
HD 4850 eller 4870

Tja, vad krävs för att maxa AoC i 1280x1024, då med allt godis på och kunna få en FPS på över 40 i de flesta områden.

Mitt 8800GTS 640mb klarar inte detta tillräckligt bra så ska köpa nytt. Men räcker ett 4850 eller ska jag ta ett 4870 istället?

EDIT: Resten av datorn klarar det fint, men det är gfxkortet som inte händer med.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Mjo du, mitt 8800GTS 512MB klarar allt maxat med 30-70 fps (utomhus, typ atzels) men med allt detailed view distance shit på cirka 50-70% Dock så har jag beställt ett 4870 som borde komma när som helst så då kan jag uppdatera. Känns som att 4870 kommer klara av det helt utmärkt helt maxat.

Medlem

i den upplösningen räcker ett 4850. Beror lite på vilken processor du har. Rekommenderar också 4gb RAM om du kör med vista, blir mkt smoother då.


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Medlem

Jo, men har 4gb, en E8400 och Vista 64 bit så som jag sa så klarar resten av datorn av det fint.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Nu kanske vi går bort från just AoC men..

Jag ska också köpa nytt graffekort och tänkte mig ett 4870 men vid vilken upplösning har det betydelse? Jag spelar själv alltid i 1600x1200 eller 1280x1024(oftast denna men det beror ju på mitt nuvarande graffekort) och sitter nu på ett 8800GTS 320MB.

Medlem

Som sagt, ett stycke 4850 är sjukt prisvärt och rekommenderas till alla som kör 19". För ni som spelar med 22" eller 24" skulle jag gå för ett 4870. Finns också massor av tester på nätet för dessa kort. Googla.


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Ah, det får bli ett 4870.. dom kostar ju knappt nåt ändå.

Gen
Medlem

Vissa snackar om att byta ut originalfläkten mot en Zalman eller köpa ett 4870 som har en uppgraderad fläkt. Tydligen blir kortet rätt varmt annars.

Medlem

Ja det blir det så ett välventilerat chassi är viktigt. Annars funkar ju GTX 260 bra också. Kostar nån hundralapp mer än 4870.


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Medlem

Notera att 4870's fläkt är strypt till 27 % hastighet i drivrutinerna just nu av ATI. Det går att kringå detta med lite snabbt sökande på google.

Medlem

Fläkten på 4850 (och kanske 4870) är rätt vek och jag kan rekommendera ett byte även om det är helt OK att köra med den för den lite mindre kräsne.
Sitter själv på ett 4850 från Powercolor. Med standard fläkten så ligger kortet Idle i ca 80C och toppar på ca 90C när jag anstränger det med crysis och dylikt.
Fläkten går dock bara i ca 25% idle till 35% load men är helt dödstyst. Detta är ett medvetet val av ATi då korten är designade för att klara av de höga temperaturerna till fördel av att vara tysta.
Det är väl OK enligt mig men lägre temps är bättre för kortets hälsa.

Fläkthastigheterna går att fixa med ett enkelt ingrepp som nämnts ovan. Själv har jag ordnat så fläkten går i 34% vid vanligt datoranvändande (surfning, musik o film mm) och är då helt tyst med en temperatur på ca 60C.
Vid spelande så sätter jag upp den till 60% och då ligger temp mellan 45C idle och 65C load ungefär, dock så låter den som fan så jag vill inte använda det läget om jag inte har hörlurar fulla med pang-pang och musik på mig

Har inte kvar länken till denna fix men om någon vill veta hur så är det bara att skicka ett PM.

Jag kommer innom en snar framtid byta fläkten antingen till en Arctic Cooling Accelero S1 eller en Thermaltake DuOrb. En kostnad på ca 300kr som får läggas på totalkostnaden.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

4870 kostar endå nästan ingenting. och Paiden, fläkten är inte dålig, det var ett bios fel som även är fixat nu. Jag skulle köpt ett 4870 när jag får lön men dom har placerat 6pinsen PÅ BAKSIDAN(!) på ett kort som redan är 27cm långt. Det blir ett GTX 260 ist, dom har sina strömkontakter på sidan ist vilket iaf ryms i min midtower

Medlem

Kortet är lika långt som t.ex. ett 1950, alltså inte några 27 cm


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Gen
Medlem

HD4870 ska vara 23-24cm långt efter att ha googlat runt lite.

Medlem

4870, prisvärdare kort finns inte. Tänk också på att med ett lite kraftfulare kort kan du dra på med lite mer AA och AF.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Kör med 4850 i Vista64 med 4gb minne - 1680x1050, allt maxat, AA i 2x. Flyter på 40-50fps - i större städer kryper det ner till 25-30fps. 48xx-serien är fan det bästa ATi kommit ut med på länge - och billiga är dom oxå!


signatur

In war, truth is the first casualty

Gen
Medlem

Japp, det verkar så. nVidias 260&280 var bara ett sätt att få folk att punga ut fantasisummor för en Ferrari med en Toyota Aygo motor i :<

Mitt 280GTX går på knäna i Tarantia 1920x1200 8xQ AA High Shadows (typ 7-20FPS) Helt sjukt dåligt.

Medlem

Vilket graffekort är bäst av dom här två:

NVIDIA® GeForce™ 8800GT 512MB DDR3 PCI-E.
Radeon HD3850 PCI Express grafikkort.
?


signatur

Wai

Medlem

I just det fallet så är det definitivt 8800GT som gäller.
Men jag skulle rekommendera att du skaffar antingen Radeon HD4850 eller 4870 beroende på din prisnivå. Både brukar vara både billigare än 8800GT och 4850 ligger ungefär på samma prestandanivå medans 4870 är snäppet bättre än båda dessa. Mer för Pengarna i vilket fall som helst.

EDIT: Det gick visst lite fort där. Jag blandade in 9800GTX i tankarna med. HD4870 är givetvis något dyrare än 8800GT men jag rekommenderar fortfarande HD4850 istället för något av dina kort eller 4870 om du har några kronor extra att lägga ut.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

Tack för svar:)


signatur

Wai

1
Skriv svar