Hitman Absolution (Officiell tråd?)

Medlem
Hitman Absolution (Officiell tråd?)

Hej alla forumiter!
Snart släpps spelet som många väntat på, femte spelet i serien Hitman som ironiskt nog släpps vecka 47. (Om bara några dagar).

Jag tänkte att detta kunde bli en diskussionstråd kring spelet där vi delar med oss av våra erfarenheter och upplevelser från Mr 47´s bravader.
Dessutom kommer ju även nya Hitman inneha ett spelläge där alla kan skapa egna "contracts" under alldeles egna regler och premisser.
I denna tråden kan vi därför också dela med oss av våra kontrakt för att utmana varandra i ren community-anda.

(Spelet släps den 20:e november, på tisdag)

Hur låter det?

Testpilot

Hänger på låset , redo att utföra mina uppdrag!

Inaktiv

Ska bli spännande! Alla trailers har visat action, men alla intervjuer och gameplay har visat stealth.
Får hoppas att detta inte stämmer:

http://www.gameranx.com/updates/id/10682/article/hitman-absol...- mess-gets-torn-apart-in-pc-gamer-review/
"IO Interactive and Square Enix may have very little to be proud of as every portion of the game is said to be bad. The review pans the game for its art style and overuse of bloom, poor story, small levels, pointless objectives (e.g. open a door), no saves, bad AI."

Fast om ni kollar kommentarerna så finns det mycket hopp, recensenten sågade tom Max Payne 3 vilket enligt mig var suveränt bra, trots långa cutscenes.

" I can honestly say that the comments Mr Francis has made about the game are entirely false.
As for checkpoints THEY ONLY EVEN EXIST ON LOW DIFFICULTY. Meaning this reviewer played it through on easy or medium and since he claims to be an experienced Hitman player, he should know that these difficulty levels were not made for him. He has essentially failed to do the job he has been paid to do."

Spännande spännande själv förväntar jag mig inget mindre än fullpott, o blir jag besviken nästa vecka kommer jag att gråta blod.

Medlem

Fick spelet idag, men steam låter mig inte aktivera ett spel en dag innan releasen.

Medlem

Laddat med kaffe och andra diverse konfektyrer. Nu ska här smygas!
Tycker det är lite konstigt att hypen för detta spel är fruktansvärt liten. Eller det kanske bara är jag?

Skägg.
10 Chambers

Bra initiativ, har taggat tråden med spelet och lägger in länk i Hitman-retroperpektivet!


signatur

Adda mig på steam då för Contracts : B-B-B-Banänäbrääken


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Mycket bra Carl. Nu dröjer det bara två timmar tills spelet blir upplåst på steam.

Medlem

Någon vet exakt klockslag?
Edit: Nvm, updaterar nu.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det värsta hittills med spelet är att det inte finns någon animation för att hölstra eller byta vapen, vilket väl i det stora hela blir en komplimang.

Medlem

Har kört några banor i spelet och även provat på Contracts. Spelet är riktigt bra. Storyn, Grafiken och Spelkänslan är helt magnefik. Alla borde köpa det här spelet! Jag lovar ni kommer inte bli besvikna.

Medlem

bra spel


signatur

Den som kan tala väl kan ljuga väl.

Medlem

Kul när man väl lyckas, men blir ju några omstarter ibland.

Lite småjobbiga buggar här och där med (och vissa roliga) men t.ex stå bakom någon och trycka "Q" för "Subdue" slutar med att man startar en knyftnävs-fight istället , 5/10 gånger

Lite sånt smått och gott.

Hittade även :

när jag körde de 3:e försöket på den banan

Medlem

Någon som börjat göra några roliga contracts ännu?

@Farris det där var första banan som jag tog Silent Assassin på! Fast jag gjorde det på ett annat ställe... Köper inte alls alla recensioner som klagar på att det inte finns mycket valfrihet i mördandet! Det är bra i kampanjen och oändligt i contracts typ.


signatur

Hunnit köra första uppdraget hittills och har inget att klaga på ännu. Kontrollerna och styrningen är klockren. Spelar det på PS3 förövrigt.

Störde mig inte så nämnvärt på "magic pockets" utan det var smidigt att stuva undan ett snipergevär i kavajen. Gränsen gick väll däremot när jag gick o bar på en bensindunk modell medium stor, sen tryckte på "holster" :/ lite konstigt kan man tycka att man inte ställer ner den istället

Kan inte ens Maxa spelet med 12gig ram amd 965 prolle och Geforce 670 Ser sjukt snyggt ut
- lite bloom


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Det finns mycket jag stör miog på när jag jämför med tidigare spel, men när man väl klarat av de första uppdragen (som suger) så blir det oerhört mycket bättre och börjar kännas som Hitman igen. Återkommer med längre inlägg senare.

Medlem

Jag blir mest retad på att det inte går att spara där jag vill. Istället måste jag ägna massa tid o omstarter på att hitta en konstig utplacerad checkpoint Varför går det bara att spara precis där, finns ingen logik!?! Härliga förbättringar annars överlag!

Dock ska sägas att ni som klagar på att storyn är för obefintlig mm; er håller jag inte med. Storyn i Blood Money var ju nästan som att gå runt huset, eller att åka bil till en begravning Här tycker jag däremot att storyn tar för stor plats i själva uppdragen. Det blir som ett korridorspel fast i själva storyn istället o_O Varje uppdrag känns som en transportsträcka på storyn och inte; som jag föredrar; ett unik uppdrag som egentligen kan spelas om som nåt enskilt, comprende?! 7/10 än så länge från mig


signatur

För att spel ska vara kul ^^

Medlem

Exempelvis verkar man tagit bort sniperväskan helt, vilket jag tycker är bisarrt. Ser helskummt ut när han drar ut en lång jäkla sniper från kavajen.

Saknar att man inte har någon loadout så man får välja vilka vapen man får börja uppdraget med.

Känns inte som instinct är möjligt att välja bort, man måste i praktiken använda det för att gå förbi fiender med "disguises".

Hatar att man inte kan ta upp en karta för att få "helhetsperspektiv"

Checkpointsystemet är bedrövligt, jag vill kunna spara när jag själv vill.

Och hatar sekvensen när man måste fly från polisen hela tiden, blir bättre sen dock.

I övrigt är jag ganska nöjd faktiskt, har inte hunnit testa contractläget än.''

Medlem

Har kört ca 4h. Spelet är väl helt ok. Om man gillar acton. Men inte mer. De som strävar efter känslan i Blood Money, så kan jag säga... glöm den Hittills iaf. Många saker jag stör sig på.

1.Storyn. Blir för mycket helt enkelt. Ganska ologisk också. DOH!

2. Inga roliga uppdrag. Hittills.
Man ska smyga runt tills man blir jagad som ett rådjur, tvingas in i hörn o slutligen går man rampage a'la GTA style.
För att det känns ju inte särskilt belönande att det går dåligt för herr 47 i cutscensen (som det TYVÄRR finns VÄLDIGT många av) när man smygit runt och inte dödat någon "oskyldig" och ansträngt sig det bästa. Visst, det action som spelas framför en, med rykande shotguns och flygande kroppar med blod och allt är det ju inget fel på, men kom igen... detta är ju inte Max Payne 3! DOH!

3. Visst är det fina & detaljerade banor, men shit vad tråkigt linjära de är. DOH! De jag varit på hittils, som sagt...

4. Ingen 1st person-view. DOH!

5. Magic pocket. WTF... Känns väldigt oproffsigt. DOH!

6. instinct... DOH!

7. Inte lika roligt att klä ut sig längre. Man måste använda "instinct" för att de inte ska se att man är "the Bald guy". Går alldeles för fort för att de ska se att man är utklädd... DOH

8. Man ser poäng man samlar på sig under tiden man spelar. VARFÖR!?

9. Inga roliga wrap-ups efter varje slufört uppdrag. hittills.

10. Inga roliga vapen och "accesoar"- val i början till varje uppdrag.

Vi får väl se om den sliskigt, klicheérika storyn fortsätter att strypa hitman-konceptet... Auf wiedersehen!

Medlem

@Jock: Kör på Purist, så tror jag att du får en roligare upplevelse. Då slipper du instinkt och allt det där skräpet.

Skrivet av Jock13:

Man ska smyga runt tills man blir jagad som ett rådjur, tvingas in i hörn o slutligen går man rampage a'la GTA style.

Jag har då inte behövt gå rampage än så länge, så de tvingar en inte till något. Det handlar mer om hur man väljer att spela.

Skrivet av Fargo:

Känns inte som instinct är möjligt att välja bort, man måste i praktiken använda det för att gå förbi fiender med "disguises".

Se till att använda förklädnader av andra typer än personen du ska smyga förbi, så brukar det gå fint. Om det inte finns tillgängligt, så finns det ofta "smälta in-ställen" som du kan ställa dig på och på så vis slinka förbi. I värsta fall får du la bara smyga helt enkelt.

Skrivet av Fargo:

Checkpointsystemet är bedrövligt, jag vill kunna spara när jag själv vill.

Tidigare fanns det ingen typ av checkpoint eller sparningsmöjligheter på den högsta svårighetsgraden. På så vis är det ju blivit lättare.

Skrivet av Fargo:

Saknar att man inte har någon loadout så man får välja vilka vapen man får börja uppdraget med.

Håller med. Inte för att man kanske väljer några vapen ändå, men det är ju alltid trevligt att ha möjligheten.

Skrivet av Fargo:

Hatar att man inte kan ta upp en karta för att få "helhetsperspektiv"

Funderade själv på detta faktiskt. I grafikinställningarna kan man välja 1, 2 eller 3 skärmar, men den ena är bara svart för mig. Antog att skärm nummer två skulle visa kartan eller något.

Själv tycker jag om det väldigt mycket än så längre. Upplever inte alls att det är förenklat och fördummat. Faktiskt är detta enligt mig det mest utmanande i serien. Blir ju en och annan restart om man säger så. Nu när förklädnader inte längre är lika säkra får man tänka efter mycket mer, vilket uppskattas. Det är ju ganska logiskt att de känner igen sina kollegor och därför känner igen när det kommer någon främling., även om man har på sig en uniform. Något som är lite synd är att det tydligen verkar vara okej att döda civila så länge man maler ner dem eller dumpar dem på annat sätt. Än så länge har jag inte fått några minuspoäng för det när jag har gjort det på ett par banor. Det kan väl vara skönt på ett sätt, men samtidigt måste man inte sträva efter perfektion på samma sätt.

En lite rolig sak jag märkte med dialogen på första flyktsekvensen vid tågstationen var att de andra poliserna kallade mig "väderkillen" när jag uppenbarligen bar en polisform. Detta var då jag gömde mig vid automater osv för att smälta in. Jag står där i min polisuniform och de kommer fram:

-Do I know you? Oh, that's right. You're the weather guy.

Sen går de tillbaka till sitt.

...

Ska bli kul att testa Contracts-läget senare.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det dåliga: Checkpointsystemet suger röv. Tänker inte ens motivera.

Inventoryt är alldeles för stort. I Blood Money var det perfekt - små vapen och ett lite större (smg) på kroppen, resten går av logiska skäl inte att dölja under kostymen. I det här spelet springer man däremot runt med snipers, hagelgevär och bomber under kläderna.

Jag saknar de förberedelser (val av utrustning osv) samt efterspel (tidningsartiklarna) som fanns i Blood Money.

Buggar. Har inte stött på många eller allvarliga, men det finns en del och vid tre tillfällen har jag blivit upptäckt pga dem.

Den där förbannade poängmätaren vill jag inte se medan jag spelar.

De linjära sekvenserna. Det här är dock ett ganska litet minus då dessa sekvenser är få till antalet och enbart förekommer under de första timmarna i spelet (vad jag minns, något undantag kanske finns).

"Nunnorna".

Det bra: Gameplayet är skittajt och nivådesignen blir bättre och mer intressant ju längre in i spelet man kommer, briljant rentav. Atmosfären på de olika nivåerna är också riktigt bra emellanåt. Jag gillade till exempel inte

vapenfabriken

, som var smart i sin utformning men förjävla tråkig i utseende och atmosfär. Bland andra

majsfältet

och

domstolen

är däremot helt fantastiska i dessa aspekter. Spoilertaggarna döljer de svenska namn jag gett till några nivåer...

Actiondelen är betydligt mer välgjord än tidigare. Nu är jag förvisso likt de flesta mer intresserad av att glida runt osedd, men när man väl klantar sig och all hell breaks loose känns det inte längre lika stelt. Fienderna tar betäckning och vad de säger beror på vilken typ av fiende och situation det är (att höra en polis ringa till sin fru och säga att han kanske inte kommer hem ikväll efter att han nyss sett sina två kollegor skjutas ner skapar riktigt bra inlevelse). Hade gärna sett ännu mer sådant i spelet.

Andra har klagat på storyn - jag gillar den. Den är cheesy och karaktärerna är överdrivna, visst, men om ni har spelat tidigare spel i serien borde ni vara medvetna om att det är ett medvetet val av utvecklarna. Ett led i den svarta humor som fyller serien. Dessutom råkar jag gilla en del karaktärer starkt, exempelvis Blake Dexter.

Spelet är betydligt svårare nu än tidigare. Folk oroade sig för att instinct skulle göra spelet för lätt, men jag hade garanterat inte pallat köra purist första genomspelningen på grund av alla misslyckanden jag skulle göra.

Gillar också det nya närstridssystemet. Dels alla improviserade vapen som finns på nivåerna (och utan att stå ut från omgivningen, vilket jag var rädd för på förhand), men framför allt när man slåss obeväpnad. Den typen av quicktime-event har jag inget emot. Fjortonåringen i mig ryser av lycka efter att man nitat en vakt.

Totalt: Positivt överraskad av spelet. Förväntningarna och även förhoppningarna drogs ner en del efter att jag läst ganska blandade åsikter bland kritiker och spelare, men själv har jag skitkul. Bästa spelet i serien hittills, vad mig anbelangar. Hade det inte varit för det (och jag kan inte säga det här tillräckligt tydligt och ofta) FÖRJÄVLA USLA SKITSYSTEMET med checkpoints så hade det nog varit full pott, för så pass mycket väger spelglädjen upp för de skavanker som finns. 9/10.

Medlem

Årets spel utan tvekan!!

Medlem

yo whatsup jag ska antingen köpa BO2 eller hitman men jag kan inte välja så ni får bestämma.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Mycket bra spel hittills, men fortfarande saker jag stör mig på. Exempelvis får man bara med sig weapon-upgrades i contract-mode. I det vanliga läget saknas uppgraderingarna du gjort på vapnet.
Suck.

Medlem

En handfull kapitel in så får jag ut utveckla min GOTY-utmärkelse lite.. Som inbiten gammal Hitman så är det bara att konstatera att känslan definitivt är välbehållen. Krispig grafik, sköna banor och äntligen med tight 100%-ig kontroll. Så bara detta räcker egentligen för att jag ska vara nöjd.

Medlem

Satan vad o-optimerat det är då?

Har en tycker jag mycket bra rigg och kan knappt spela på High, får 30fps konstant.

Funkar dom dära beta druvrutinerna bra för Hitman?

Medlem

(forts)

Man hade kanske väntat sig mer utpräglade kontrakt, hits med targetbeskrivning, val av vapen och att inte hela tiden ha poängräknaren i nyllet. Men själva den originella Hitman-känslan, valfriheten hur jag utför dåden tycker jag är intakt ändå. Och säga vad man vill om storyn, men tycker den vävs ihop bra med uppdragen förvånansvärt bra.

Däremot, och detta är iofs inget nytt för alla inbitna, måste Hitman: Absolution satt nytt rekord i laddningarna av antalet "restart checkpoint". Finns vägar ut ur trängda situationer, jag vet, men jagar man som jag silent assasain rating så blir det så..

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av totte1015:

Satan vad o-optimerat det är då?

Har en tycker jag mycket bra rigg och kan knappt spela på High, får 30fps konstant.

Funkar dom dära beta druvrutinerna bra för Hitman?

Har själv en rätt vass rigg och runt 60 fps med högsta inställningarna. Blir snabbt ännu högre om man sänker inställningarna något (och ärligt talat märker jag knappt någon skillnad in-game).

Testpilot
Skrivet av totte1015:

Satan vad o-optimerat det är då?

Har en tycker jag mycket bra rigg och kan knappt spela på High, får 30fps konstant.

Funkar dom dära beta druvrutinerna bra för Hitman?

Jag har spelat en kort stund på min burk , I7-2700K@4.2Ghz - Geforce 680 med lite överklockning , 16Gb minne och SSD disk (1920x1080) .. med alla saker satta på HIGH & ULTRAblir det ospelbart , men genom att ställa ner SSAO och lite annat så får man spelbara runt ca40fps eller högre.
Jag gjorde så att jag körde den inbyggda benchmark som finns och först satte ner SSAO som tar oerhörd prestanda i max läget.

Dock är drivarna lite smått instabila , sista vändan jag körde krashade de men det är sånt man får ta med beta drivare.

12
Skriv svar