Hur är AoCs gameplay nu egentligen?

Inaktiv
Hur är AoCs gameplay nu egentligen?

Jag slutade inte spela AoC för buggarnas eller avsaknaden av content.

Det var främst hela balansen mellan 1v1 och grupp PvP som jag tyckte var kass. Och att casters var så jäkla tråkigt utformade med alla sina AoE cc, heals och dps spells.

Läs mer här

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=76900

och ge gärna konstruktiv feedback, även om jag kör på rätt hårt, skulle det upskattas. Om gameplayet ändrats så kanske man provar en månad igen även om funcom egentligen inte förtjänar det.

Ber i förväg ursäkt för avsaknad av , . och särskrivningar

Medlem

[color=red]OBS! Varning för lång text! OBS![/color]

Skrivet av jonne_man:

Går caster gameplay fortfarande ut på att spamma AOE CC, heals och dps spells? Tyckte det var de absolut värsta med spelet, gameplayet för casters var så jävla tråkigt (lvlade en PoM till mak lv först sen en assassin). Och casters i PvP var bara så jävla tråkig att vara eller att möta.

Nu är jag inte supererfaren av PvP på level 80, men så vitt jag vet så har 'gameplayet' för casters inte ändrats. Dock kommer balansen och statsen bli helt omgjorda inför nästa patch och då kommer ganska säkert spelstilen ändras. För att du ska få lite mera att sätta tänderna i kan jag lista några av de ändringar som förmodigen kommer att ändra caster (och melee) 'gameplayet'.

- Alla klasser kommer ha mera health points (hp).

- Alla feat träd (talents) har gjorts om.

- Statsen är helt omgjorda.

- Utrustning (armor, vapen m.m.) har fått nya stats och har förbättrats mycket.

- Balansen har ändrats efter det nya systemet.

Det finns säkert mer än det jag skrivit som kommer att påverka spelstilen, så jag kan nog garantera att folk inte kommer spela sina karaktärer som de gjort förr, dock kommer du nog inte märka några större förändringar av vilka spells och abilities det finns.

Nu undrar du säkert när denna patch kommer att komma, jo jag skulle räkna med inom ett par veckor, allra max en månad. Patchen har funnits ute på testservrarna sedan början av april och utvecklarna säger att den är så gott som klar för live -servrarna. Skulle vara kul om du testar då den kommer, så får du själv säga vad du tycker. FZ kommer med största sannolikhet visa patchen som nyhet, om inte annat kommer du få reda på det om du håller koll på min andra post Nykomlingar och återkommande spelare. Läs detta!.

Skrivet av jonne_man:

Sen en annan sak, är PvPn fortfarande helt miffo? 1v1 typ omöjligt att vissa klasser dödar varandra som t.ex. en guardian vs en POM (om båda spammar pots) men när det är 5v5 så dör alla inom loppet av 20s av all aoe cc och dps som förekommer? Problemet är att AoC PvP i grupp är bara en spam av caster spells. Det finns liksom ingen individuell skill som kan avgöra fighten sådär direkt, som att counter spella prästens heal eller lägga en CC på någon annan jobbig klass eller bursta ner någon. Istället bränner alla av sina AoE CC i så bra följd som möjligt tillsammans med dps och liksom hoppas att det gör jobbet.

(...)

Jag har hela tiden ansett att caster situationen inte kan åtgärdas utan att helt göra om caster gameplayet. Man kan inte ha klasser med massa AoEs som är väl fungerande 1v1 utan att göra dessa helt jävla imba 5v5. (...)

Detta är något som förmodligen också kommer att ändras en del med nästa patch. I och med att spelare kommer ha mera hp kommer förmodligen inte AoE vara det bästa alternativet för att göra skada. I nuvarande fall är caster grymt 'overpowered' både i 1vs1 som i 5vs5 eller fler och det är något som kommer att ändras i patchen.

Skrivet av jonne_man:

föresten angående pots, är pots fortfarande lika imba? typ oändlig mana för casters var det ju innan samt cp hp regen för 1v1 men helt värdelösa i 5v5 PvP.

(...)

(...)Dessutom är hp pool och hp regen i förhållande till dps helt jävla fel. 1v1 kan det ta år att döda någon pga av hp regen, redan 3v3 så tar det ett par sekunder att döda nån då hp regen inte längre bestämmer, utan då är det den låga hp poolen som avgör.

Potsen kommer nog fortfarande vara bra, dock kommer klasserna som var dåliga på att göra skada (t.ex. PoM och Guardian) kunna specca om i de omgjorda feat -träden för att kunna göra bättre skada. Age of Conan är ett spel som handlar mycket om taktik och skills (därmed gör armor och vapen inte så himla stor skillnad). Sen får man acceptera att PvP är grymt mycket svårare när många är inblandade, även om man är skillad så får man dö mycket, det finns inte så många sätt att undvika detta.

Skrivet av jonne_man:

Det tycker jag var vad som var mest fel och tråkigt med spelet inte buggarna eller avsaknad av content, även om avsaknad av content också sög hårt.

Buggar och så vidare kan man ju alltid leva med så länge spelet är kul och väl balanserat i fråga om solo, PvE och PvP.

Spelet är minst 90% mindre buggigt sedan release och content har sprutat in med patcher och kommer fortsätta att göra så. Fler raidinstancer har kommit, fler regioner (ytterligare en region kommer med nästa patch), fler gruppinstancer, fler quests, fler soloinstancer m.m. Inom PvP har inte kommit så värst mycket nytt sedan PvP levels och XP, endast fixar och tweaks. Dock är PvP något som Funcom kommer att fokusera mer på i framdtida patcher. Mounted combat är något som dels kommer att förbättras.

Skrivet av jonne_man:

melee PvP var riktigt kul framförallt 1v1 när ens skill verkligen kunde avgöra fighten. Men så fort några casters fanns med var den en orgie av CC, heals och dps som var så sjukt yr och ja tråkig...

Som jag tidigare skrev så kommer balansen att fixas i den kommande patchen.

Skrivet av jonne_man:

Sedan de står på deras forum om att folk farmar PvP exp hårt som fan. Springer runt i grupp och bara AoEar så mycket som möjligt (tror man får full exp om man nuddade personen som dör). Står till exempel om folk som bara springer in ensamma lägger alla sina AoEs sen dör men får sin exp. Låtar inte alls som ett roligt PvP klimat.

Så är det inte alls i Age of Conan, utan snarare i WoW. I t.ex. Alterac Valley kunde man springa runt och lägga dots på andra spelare (eller AoE) och sedan se hur PvP kills/honor points rasade in. Det spelade heller ingen roll om man dog. I Age of Conan till skillnad får du PvP XP efter hur mycket skada du gör, ja visst gör man mycket skada med AoE, men då blir man också ett lättare target och att dö kan vara mer slöseri på PvP XP än att spela lite mer säkrare och nuka en spelare i taget. Kom dock ihåg att spelare skiljer sig åt, så är det i alla spel.

Skrivet av jonne_man:

Om någon säger att de fixat buggarna tänker jag bara jaha... och? Om de däremot gått ut och sagt att nu har vi gjort om hela konceptet med hp systemet och caster klasserna, tagit bort all (eller de mesta av) AoE, CC, healing, och dps då hade jag resubbat. (icke troligt)

Hp systemet kommer att bli delvis nytt, även feat -träden (t.ex. blir Tempest of Set som jag spelar nerfade i AoE i och med nya feats). CC blir nerfat en del (du kommer få en buff som gör att du inte kan bli "stunnlockad" på samma sätt som förut). Nu har de inte gjort om allt, så förvänta dig inte ett nytt spel, men som jag sagt tidigare kan det vara värt att prova igen när ändringarna kommer. Nämde jag attde flesta av buggarn blivit fixade?

Skrivet av jonne_man:

Förlåt att jag är så jävla kritisk men jag gillade inte alls konceptet med aoe, klasser som är nästan exakt likadana, talent trees som inte gjorde stor skillnad.

Ja många av klasserna är väldigt lika, speciellt om du jämför healingen för healingklasserna. Sen om du inte var medveten så har alla 'archtypes' (priest, soldier, mage och rouge) ett gemensamt general feat träd. Sen måste jag rätta dig, feats gör stor skillnad om du vet hur du ska specca och om du kan spela din klass. Två olika speccs kan skilja sig som dag och natt.

Skrivet av jonne_man:

Jag vill att spelet ska vara kul, jag är absolut inte anti AoC för att jag är en wow eller war fanboi. Melee systemet är det bästa som hänt MMO och helt jävla underbart. Övertyga mig om att vad jag skrev ovan är fel eller har ändrats. Så jag kan förmå mig att tanka ner clienten igen.

Hoppas det jag skrivit (om du orkar läsa igenom det) kan övertyga dig att prova spelet igen. Som skrivet är det samma gamla spel och inga enorma ändringar har gjorts, förhoppningsvis är det tillräckligt för dig, om inte, synd, för du missar ett helt fantastisk spel med mer än bara PvP som innehåll. Vem vet, kanske kan det vara värt att prova en PvE server och raida lite?

Nu vet jag inte hur det är med din kompiskrets, men för mig är du den första som jag sett/hört (och då läser jag Age of Conan forumen varje dag) klaga så djup på just AoE mekaniken, de flesta tycker t.ex. att caster också ska ha ett combo system eller att de ska nerfas, dock inte att göra om all CC, healing och AoE, men åsiketer är alltid välkomma och jag förstår verkligen dina, men det du påpekar är något som de flesta spelare vänjer sig med och tar för givet att det inte kommer att göras om.

Hur som helst lycka till och hoppas du provar spelet igen, är du nöjd med ändringarna av spelet efter patchen och/eller ändrar dina åsikter totalt, så skriv gärna en tråd, positiva trådar om spel är något som verkligen lockar gamers som inte riktigt är säkra på om de ska prova eller inte.

Hoppas svaren duger!

Medlem

Jag tyckte om det här spelet som fan när jag lirade det för exakt ett år sen, slutade spela för att ingen av polarna lirade. Nu när jag slutat spela WoW så blev jag lite sugen på att lira det här igen. Undrar bara 3 saker om jag ska börja köra igen.

1. Är det fortfarande folk som spelar det, har fått för mig att det håller på att dö ut i princip?

2. Några svenskar ?

3. Vad ligger månads kostnaden på nu för tiden?

Medlem
Skrivet av athxr:

Jag tyckte om det här spelet som fan när jag lirade det för exakt ett år sen, slutade spela för att ingen av polarna lirade. Nu när jag slutat spela WoW så blev jag lite sugen på att lira det här igen. Undrar bara 3 saker om jag ska börja köra igen.

1. Är det fortfarande folk som spelar det, har fått för mig att det håller på att dö ut i princip?

2. Några svenskar ?

3. Vad ligger månads kostnaden på nu för tiden?

1. Inte ens i närheten av att dö ut, det har ploppat nytt folk sedan den nya game directorn tog över och fixade spelet. De som re activerat postar oftast i new comers delen av officiella forumet, endast positiva posts har kommit in om hur spelet förbättras.

2. Vi har en hel svensk guild på ca 70+ personer på aqulonian rp-pvp servern.

[http://www.sainminuial.se/forum/viewforum.php?f=62]

3. kostar 160kr/månad.

Medlem
Skrivet av athxr:

Jag tyckte om det här spelet som fan när jag lirade det för exakt ett år sen, slutade spela för att ingen av polarna lirade. Nu när jag slutat spela WoW så blev jag lite sugen på att lira det här igen. Undrar bara 3 saker om jag ska börja köra igen.

1. Är det fortfarande folk som spelar det, har fått för mig att det håller på att dö ut i princip?

2. Några svenskar ?

3. Vad ligger månads kostnaden på nu för tiden?

1. Ja, eftersom de mergade servrarna så finns det gott om spelare.

2. Jag spelar i en svensk guild (med över 150 medlemmar) på PvP servern Fury. Dock rekommenderar jag inte en PvP server, prova hellre PvP-RP eller PvE, då det är bättre atmosfär och inte helgalet med ganking och så. Men valet är upp till dig.

3. Köper du game card på CDON.com så kostar det 208kr för 60 dagar, vilket är det billigaste alternativet, ta en titt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=278002

Inaktiv

Det låter faktiskt ganska bra. HP ändring, plus CC nerf låter väldigt tilltalande. Kan faktiskt vara nog för att få ett skönt flyt i grupp PvP.

Talent trees ändringar kommer säkert leda till massa nya obalanserade klasser men så länge inte PvP kommer domineras av caster aoe spam är det lugnt för min del. Och just det du säger om att tex PoM ska få mer skada i ett träd är ju grymt. Kan man variera sitt gameplay.

Ska nog prova en månad när den patchen släpps.

Vad menar du med att statsen är omgjorda? Defence etc? Vet du om hp regen räknas in där?

Angående grupp PvP ja klart ska det vara svårare. Men den förste i gruppen ska inte behöva dö inom 10s trots att gruppen har en healer Grupp PvP är kortare fighter en 1v1 PvP det är det jag menar som var så konstigt. Men det verkar som om detta kanske kommer ändras nu

Hur som helst kommer jag inte lira min PoM mer. För som sagt jag gillar inte grunden i gameplayet. Men om det gameplayet inte längre totalt dominerar grupp PvP så låter det väldigt tilltalande. Kanske ska man resubba nu och lvla färdigt min conq tills den patchen släpps

Tack för mycket bra svar.

Medlem
Skrivet av jonne_man:

Vad menar du med att statsen är omgjorda? Defence etc? Vet du om hp regen räknas in där?

Statsen kommer vara mer likt WoW. T.ex. så kommer defence rating att ersättas med armor. Items kommer att ha mycket mera strength, intelligence, constitution, dexterity, wisdom och armor. Statsen kommer även att göra mer.

Som du ser i listan här nere är "Natural Health Generation" ingenting som påverkas av stats, dock är stamina och mana det. Istället får du bara "Out of Combat Health Generation".

Skrivet av Age of Conan Game Director:

Every one point of Strength
Increases Combat rating when using melee weapons (except daggers) by 3
Increases Armor by 2
Increases Natural stamina regeneration by 0.05
Increases OOC stamina regeneration by 0.15
Increases Stamina by 2
Increases OOC health regen by 0.15

Every one point of Intelligence
Increases Spell damage with 0.3 per hit for spells with Intelligence attribute (mage spells)
Increases Mana points by 3
Increases Natural mana regeneration by 0.07
Increases OOC mana regeneration by 0.38
Increases Protection from Electrical/Fire/Cold magic by 0.5

Every one point of Constitution
Increases Health points by a number depending on class, roughly 5-8
Increases Stamina points by 2
Increases Natural stamina regeneration by 0.05
Increases OOC stamina regeneration by 0.15
Increases OOC health regen by 0.15

Every one point of Dexterity
Increases Evade rating by 0.5
Increases Stamina points by 2
Increases Combat rating with ranged weapons and daggers by 3
Increases Natural stamina regeneration by 0.05
Increases OOC stamina regeneration by 0.15

Every one point of Wisdom
Increases Spelldamage with 0.3 per hit for spells with Wisdom attribute (priest spells)
Increases Mana points by 3
Increases Natural mana regeneration by 0.07
Increases OOC mana regeneration by 0.38
Increases Protection from Holy/Unholy magic by 0.5

Om du vill läsa mer om det kan du kolla in Letter from the Game Director February 2009.

Kul att jag lyckades övertyga dig.

Medlem

Tack för dom snabba och bra svaren, blir nog att testa en månad nu

En till sak, finns det någon IRC kanal för AoC, helst svensk då, spelar ingen roll vilken server.

1
Skriv svar