Ja, vart ska man börja. Jag gjorde ju som jag alltid gör när jag är intresserad av ett spel, och laddar hem den "rena" versionen innan jag köper det för att se att jag inte blir grundlurad p.g.a all PR.
Har köpt Mass Effect 1 & 2, och beställde i förrgår Mass effect 3 efter att jag kört lite i singleplayer för att se så allt står rätt till.
Jo, piratversionen var bara att packa upp, installera, sen spela. Inga konstigheter.
Jag köper spelet från Dustin, väntar på förpackningen (Det har jag tålamod till då jag gillar en fysisk förpackning)
Jag börjar med att försöka installera det, då origin ber mig skriva in CD-nyckeln (Även fast det är en DVD)
Efter att jag skrivit in nyckeln så laddar den in spelet i min spellista, och en ny dialog öppnas där jag ombeds skriva in en ny nyckel eftersom den nyckel jag angav redan används.
Jag avbryter då registreringen och jag har alternativet att ladda ned spelet, och helt ignorera att jag har två fysiska DVD-skivor att ta ifrån.
Här börjar irritationen öka men med mitt gudamåliga tålamod så plöjer jag igenom några trådar på nätet om folk som stött på samma problem, och får reda på att jag ska kopiera filer från båda DVD-skivor till origins spelmapp, och rensa cache från Origin.
Sagt och gjort, jag flushar, "lurar" origin att jag laddat hem spelet och klickar på "ladda hem" i origin. Det tar en stund och sen är jag igång med spelandet.
Mitt första multiplayerspel fungerar klockrent, lite småhack här och där som skiljer sig från piratversionen, men när jag ska spela för andra gången hänger sig spelet utan någon form av felmeddelande.
Samma sak tredje gången.
Jag googlar igen, lite mer irriterad, på vad som kan orsaka felet.
Jag hittar drivor med fel folk haft med just mass effect 3 och origin, väljer ut det som stämmer bra överrens med just mitt fel. Då är det Origin overlay som gör spelet ostabilt.
Nu har jag äntligen fått spelet att fungera ungefär så som piratversionen fungerar, och jag ställer mig själv frågan:
Hur ska detta kunna konkurrera med piratversionerna på annat sätt än att integrera multiplayerdelen med singleplayer?
Vad tycker du?
Om du inte köpt spelet så behöver du inte skriva hur "rätt" det är att piratkopiera spel, utan jag försöker då få igång en diskussion om vart det gick snett, och varför det oftast är enklare och fungerar bättre att piratkopiera spel, och hur företag kan ha en villfarelse av att DRM ska hjälpa dem att bli en bättre service än pirater.