Medieval 2:Total War

Medlem

Aj aj aj, här har jag suttit och längtat efter spelet sedan jag hörde att det skulle komma ut... och två dagar efter att jag fått det går min dator slutligen och dör! Grymma värld!

Tyckte det var lite väl lätt, inga förlorade slag på två korta h/h-kampanjer.

Medlem
Skrivet av PinkElephant:

Jag tror det har något att göra med hur bra den general du har med dig på slagfältet är. Är han bra får du placera som du vill, mindre bra så klara han inte av att planera... eller något sådant

Hmm, jag fick nyss placera mina trupper för första gången när jag blev anfallen, och då hade jag ingen general alls i armén, och jag slogs mot Frankrikes konung

Svårt att se någon logik i det där.

Medlem

Men din bästa enhet i din armé blir ju automatiskt general, och är han bra så får man placera. Fast jag kanske är helt ute och cyklar, alltid trott att det är så iaf...

Medlem

Blev tokig på att allt gick för "snabbt". Det går 2 år per turn. Märkte detta när jag satte igång ett korståg från England o kom till Jurusalem efter ca 30 år.. Sjukt. Även då tog det inte så lång tid o transportera en armé. Efter ett tag är det helt vips Gunpoweder age lisom. Jaha ja.. jag som presis byggt mina Feudral knight typ.

Tog o kollade runt lite på internet..

Om ni är intresseade kan man ändra så det går 1 år på 2 turns. Som det var i Rome. Man hinner bygga färdigt mycket innan det är dags o börja med det nya och så tar det inte 30 år o machera till Israel. Jävla pufund dom kommit med CA. Men men, dom hade säkert en tanke med det hela. Det återstår o se när jag kommit upp till 1500-talet.

Moding sidan.. Inte svårt o göra själv.
http://forums.totalwar.org/vb/showthread.php?t=71564

Medlem

fattar inte riktigt det här spelet. det står att mina städer går ca 2000(guld) plus allihoppa men ändå så får jag bara runt 600!! vad ska man göra?

Medlem

Det kostar o ha armér m.m. Det står allt på ekonomi sidan om du kollar lite.

Inaktiv
Skrivet av Zerpent:

Minns i ettan när jag spelade som Ryssland en gång. Jag hade tagit enorma områden, då de flesta där borta i öst var rebeller med minimala arméer. Men jag kom ihåg att mongol-jäklarna skulle komma efter ett litet tag bara, så jag satte de tre största arméerna jag hade i det området som de först attackerar. Plus så hade jag mina bästa generaler där. Mongolerna hade inte en chans.

Tro mig... mongolerna är inte något man kan ta särkilt lätt på nu. För det första har dom ingen direkt förutbestämd rutt dom tar. Dom kan antingen gå väster eller söderut vid svarta havet. Nu när jag spelar som England och tagit Jerusalem har dom naturligtvis bestämt sig för att gå söderut. Krig skala stort just nu ja...
Vet inte exakt hur många full stacks som har men det rör sig förmodligen om en 20-30k-man. Deras generaler är grymma och manskapet är eliter. Dessutom har dom katapulter och sånt så tro inte att murar tillför något slags permanent skydd. Och möt dom för helsike inte på öppna fält. Välj slagfältet väl och se till att det är du som försvarar. Annars går det som det gjorde för mig när jag spelade danmark, man blir ägd...

Medlem

Jag börjar bli allt mer sugen nu, kanske till och med köper spelet imorgon.

Medlem

Puh, lite jobbigt med pest och mongoler samtidigt
Pest i alla mina städer samtidigt som de står och knackar på dörren... Jobbigt värre, men det ska nog lösa sig...

Inaktiv

Bah... något datum på när pesten anländer?

Inaktiv

Mitt rike föll på några år när Danskar, Fransmän och Venetianer (heter det så) attackerade samtidigt... Dock så fick mina Teutonic Knights spettsa några innan riket föll

Inaktiv

Helt klart svårare än de tidigare spelen i serien. Både militärt och ekonomiskt. Det går inte längre att bara skapa en full stack med det senaste inom krigsföring och sedan förvänta sig att man knäcker nationer som tändstickor.

Medlem

Det är ju bara bra enligt mig. Tyckte att det blev lite stelt när man kunde knäcka hela nationer med en viss sorts enhet. Typ romarna hade ju överlägsna trupper, så bara att massproducera en av närstridarna och du hade i princip vunnit. Grekernas Hopliter skall jag inte ens gå in på...

Köpte spelet idag faktiskt. Jag kunde helt enkelt inte hålla mig ifrån det. Ska bli kul som f*n att spela.

Inaktiv

Hmm, läst i genom alla inlägg nu och det verkar som om alla har problem, kör allihop på svårast? Själv valde jag medium på både slagfäletet och kartan.xD

Inaktiv

är det bara jag som har problem med påven så fårt jag ska ta lite mark från en annan kristen blir jag banlyst!

hjälp!!!!!!!

Inaktiv
Skrivet av hubbe93:

är det bara jag som har problem med påven så fårt jag ska ta lite mark från en annan kristen blir jag banlyst!

hjälp!!!!!!!

Är det inte det som är lite av meningen med påven? Att han ska bli förbannad när man anfaller andra katolska nationer?

Själv har jag inte skaffat det här spelet än. Jag väntar till 1:a december då jag fyller år. Längtar som bara den nu.

Medlem

Lättast är väl att inte anfalla dom då?
Alternativt ta på sig en bannlysning och sen vara jättesnäll mot påven. Underlättar också om påven inte är från det landet du krigar mot.

Medlem

Kan knappt vänta tills permisen kommer och jag kan dra och köpa dessa för mina hårt förtjänade slantar.

Medlem

Som sagt. Gör ni som jag skrivit och ändrar så det är 2 "drag" per år istället för 1 drag är 2 år så blir det mycket lättare. Läste på Total war forumet att det var nog så CA ville ha det från början. Blir då sommar/vinter drag som i R:TW.

Blir mycket bättre ekonomiskt o man hinner bygga mycket.. Kör då dock på Medium eller hard på svårighets grad.
Blir dock 900 drag man får göra innan slutet.. hehe

Inaktiv

Är det 0.50 då?

Ska ta och ändra det när jag köper spelet... på fredag.

(Dock så verkar 900 turns lite väl! hehe )


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Japp. Känns mycket smidigare också... Har iofs bara spelat 10 år så nu, men i spelets vanliga takt skulle det ju vara 40 år...
Tack för tipset
(även om man kanske inte orkar med en hel omgång nu... )

Medlem

Jag har nog lyckas fått den skummaste och roligaste europa kartan .
Spelar som Skottarna och vandrar runt med William Wallece och co och har blivit en av de tre stormakterna, jag har förgört England, spanien (hälpte Fransmännen att få ett nytt land efter att jag plöjde igenom deras gamala i jakten på engelsmän)
och har hela trukiet ( tog över det efter ett korståg)

Min ärkefiende är Danmark som numera utgör hela mitteneuropa.
Och mina polare är Mongolerna Ryssarna och Polen ( den tredje och sista stormakten), det hade varit kul om detta hade vart våran historia.

Inaktiv
Skrivet av hubbe93:

är det bara jag som har problem med påven så fårt jag ska ta lite mark från en annan kristen blir jag banlyst!

hjälp!!!!!!!

Spelar du en katolsk nation krävs lite eftertänksamhet vid erövring. Du kan vänta på att någon nation blir bannlyst och ta chansen. Men det helt klart effektivaste sättet är att provocera fram krig på olika sätt. Spelar du dina kort rätt slutar det med att nationen i fråga blir bannlyst och då är det fritt fram. Ligger dom riktigt pyrt till hos påven, och du det motsatta, kan du faktiskt ibland övertala påven att kalla till korståg om vissa kriterier uppfylls.

Har också startat ett nytt spel nu när moddningen av turn/year-ration uppdagades. Kör som sicilien nu och stortrivs. Har provinser i spanien, grekland och mellanöstern. Dessa ska fungera som fronter för mitt kommande Romarrike v2.0
Skönt att slippa vandra igenom hela europa för att komma fram till jerusalem också. Svor rätt grovt när jag fastnade bland neutrala arméer och fick se mina trupper desertera pga för små steg per runda...

Inaktiv
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av hubbe93:

är det bara jag som har problem med påven så fårt jag ska ta lite mark från en annan kristen blir jag banlyst!

hjälp!!!!!!!

Spelar du en katolsk nation krävs lite eftertänksamhet vid erövring. Du kan vänta på att någon nation blir bannlyst och ta chansen. Men det helt klart effektivaste sättet är att provocera fram krig på olika sätt. Spelar du dina kort rätt slutar det med att nationen i fråga blir bannlyst och då är det fritt fram. Ligger dom riktigt pyrt till hos påven, och du det motsatta, kan du faktiskt ibland övertala påven att kalla till korståg om vissa kriterier uppfylls.

Har också startat ett nytt spel nu när moddningen av turn/year-ration uppdagades. Kör som sicilien nu och stortrivs. Har provinser i spanien, grekland och mellanöstern. Dessa ska fungera som fronter för mitt kommande Romarrike v2.0
Skönt att slippa vandra igenom hela europa för att komma fram till jerusalem också. Svor rätt grovt när jag fastnade bland neutrala arméer och fick se mina trupper desertera pga för små steg per runda...

Har du ändrat så att 1 turn är 1 år? Har läst att om man ändrade så blev spelet lite galet då det gjorde så att du kunde ha dina bästa enheter redan på 1100-talet

Inaktiv

Har någon fått fram amerika?

Inaktiv

Har jätteproblem med Inquistor ..som dödar alla mina karaktärer hela tiden samt att när påven säger att jag ska fixa en arme för forståg och jag gör det så blir det failed mission iaf : 8 måste man fara till jerusalem på 9 turns menar dem eller?

Medlem

Gör du den till en korstågsarmé? Om du inte vet hur så är det bara att klicka på generalen och sedan använda en liten knapp längst ner typ som heter crusade-nåt. Sedan är det bara att skicka den till det ställe som det skall korstågas till!

Spelar som Venetianerna just nu. Började precis men har redan förhandlat till mig många handelsavtal och sånt. Tycker att jag inte tjänar några pengar alls ändå.
Jaja, ett par rebell områden till och jag har nog med mark för att börja överväga vilket lag jag skall anfalla först. Vill inte göra påven arg iaf, inte nu när jag är hans favvo lag.

Inaktiv
Skrivet av Zerpent:

Gör du den till en korstågsarmé? Om du inte vet hur så är det bara att klicka på generalen och sedan använda en liten knapp längst ner typ som heter crusade-nåt. Sedan är det bara att skicka den till det ställe som det skall korstågas till!

Spelar som Venetianerna just nu. Började precis men har redan förhandlat till mig många handelsavtal och sånt. Tycker att jag inte tjänar några pengar alls ändå.
Jaja, ett par rebell områden till och jag har nog med mark för att börja överväga vilket lag jag skall anfalla först. Vill inte göra påven arg iaf, inte nu när jag är hans favvo lag.

Hur fasiken förhandlar man ?

Inaktiv

hur förhandlar man? och hur gör man så mina karaktärer blir dömda för heresy hela tiden blir ju galen .. Annars är det lätt bästa strategi spelet någonsin : P Någon som kanske har lust att köra lite lan över hamachi ?

Medlem

Hur man förhandlar...? Jag skickar en diplomat såklart.

Att de blir dömda för heresy beror på hur pass hög deras piety är. Om den är medel eller högre så är det rätt svår att få dem dömda. Är den låg så brinner de oftast på bål inom ett par sekunder

Skriv svar