FZ.se
Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-26
Inlägg 0

Till alla dom som spelat GW2 nu i helgen och fått testa på hur spelkänslan är, Hur fightingen är, Hur bra DODGE är, Hur rörligt strids systemet är (tera online?), Och om det är som DEVS säger:

"Det är ren SKILL när du pvp,ar eller pve,ar" Dvs, Du kan som lvl 1 ta ner ett monster som du möter igentligen på lvl 20 bara du har skill och dodgar när du måste m.m

I TERA ONLINE så va det VERKLIGEN så, Jag testade tera betan och när jag va lvl 20 så kunde jag ta ner monster som va till för lvl 40+, Hur? Genom skill och flitigt användande av DODGE.

Hur är det i GW2 ? Funkar DODGE bra? dvs du kan rulla undan/hoppa undan från attacker eller är det fortf stå och mata slag face to face och hoppas på att monstret inte träffar och gör någon kritt?

Det är just DET HÄR som är den stora frågan för mig om jag ska gå: Guildwars 2 och planetside 2 eller TERA ONLINE och planetside 2?

Gillade dodge bekanismen i TERA, och lika så Vindictus, men hur är det i GW2?

Är tackam för alla snabba svar jag får då jag har pengar på banken nu som är redo att slösas på ändra GW2 eller TERA.

awkwardboner
Titel Nykomling
Registrerad 2012-02-22
Inlägg 3

Dodge systemet på GW2 var inte lika bra som på Tera. I alla fall inte under detta beta tillfälle. Kan dock säga att det var skapligt laggigt när man spelade (inte fps lag).

Om man ska gemföra GW2 dodge med Tera så var Tera för min del betydligt bättre. Så som det var på GW2 så känns det mer som en skill med cooldown man kan använda för att undvika nån attack. I Tera kunde man dock undvika nästintill alla attacker.

Skulle kortfattat kalla GW2 dodgen mer för barrelroll från aoe istället för en dodge.
Men det är som sagt beta och mycket kan ändras. :)

Zemi
Titel Frågvis
Registrerad 2007-06-01
Inlägg 13

Möjligheten att klara en fight utan att förlora ett enda hp finns helt klart i GW2, men det är svårare än Tera. Jag fastnade för thief-klassen i helgen och då fick man lära sig att dodgea rätt mycket. Man fick också extra dodge möjligheter med vissa attacker som thief, vilket underlättade.

För att klara huvud questen i rätt lvl var jag tvungen att använda dodgefunktionen. Så face to face fighting funkar inte som thief i alla fall.

Just att man bara kan göra 2 dodges i rad gör fighterna mer intressanta. Det är en stamina bar som regenereras konstant som avgör om man har tillräckligt med stamina för att dodgea.En full räcker till 2, sen genereras staminan fort.

Jag spelade med pistol + dagger som vapen och det gav en mer rangebaserad combat än vad en rogueklass normalt innebär.

Som awkwardboner ovan sa så var dodgen ett effektivt sätt att undvika AoE. AoE attackerna börjar verka samtidigt som ringarna för dem syns så man måste vara riktigt snabb ut ur den. Man dör fort om man står kvar i vissa. Detta var en av sakerna som gjorde pvp'n intressant då det förekom mycket AoE ringar på backen i vissa matcher.

Dodgefunktionen är intressant i både Tera och GW2, men i GW2 var man tvungen att använda den, i Tera kunde man spöa mobs 20 lvlar över OM man använde den. GW2's dodge känns därför bättre integrerad i spelet. Sen skulle jag välja GW2 alla gånger pga storyn man får uppleva med voiceactors och det (till synes) genomtänkta PvP systemet.

Freywiind
Titel Hemmavan
Registrerad 2007-12-11
Inlägg 196

zemi vissa mig vilken klass spöa mobs i tera som är 20lvls över utan dodge ? de gör kebab av dig

Annanaz
Titel Proffs
Registrerad 2010-04-16
Inlägg 1 713

Zemi skrev:
Möjligheten att klara en fight utan att förlora ett enda hp finns helt klart i GW2, men det är svårare än Tera. Jag fastnade för thief-klassen i helgen och då fick man lära sig att dodgea rätt mycket. Man fick också extra dodge möjligheter med vissa attacker som thief, vilket underlättade.

För att klara huvud questen i rätt lvl var jag tvungen att använda dodgefunktionen. Så face to face fighting funkar inte som thief i alla fall.

Just att man bara kan göra 2 dodges i rad gör fighterna mer intressanta. Det är en stamina bar som regenereras konstant som avgör om man har tillräckligt med stamina för att dodgea.En full räcker till 2, sen genereras staminan fort.

Jag spelade med pistol + dagger som vapen och det gav en mer rangebaserad combat än vad en rogueklass normalt innebär.

Som awkwardboner ovan sa så var dodgen ett effektivt sätt att undvika AoE. AoE attackerna börjar verka samtidigt som ringarna för dem syns så man måste vara riktigt snabb ut ur den. Man dör fort om man står kvar i vissa. Detta var en av sakerna som gjorde pvp'n intressant då det förekom mycket AoE ringar på backen i vissa matcher.

Dodgefunktionen är intressant i både Tera och GW2, men i GW2 var man tvungen att använda den, i Tera kunde man spöa mobs 20 lvlar över OM man använde den. GW2's dodge känns därför bättre integrerad i spelet. Sen skulle jag välja GW2 alla gånger pga storyn man får uppleva med voiceactors och det (till synes) genomtänkta PvP systemet.

Dodgea AOE attacker i PVP?
Bitch plz!

Spela Engineer med sköld, man såg ju fram emot folk med aoe attacker :P
Bara rulla rakt in och trycka 4, så reflekteras alla projektiler tbx på "kastaren"

Vilket var helt underbart i PVP när Rangers använde pilregnet.

Men annars skulle jag säga att Dodge systemet i GW2 var underbart, spelade för det mesta Warrior med ett Greatsword, vilket gav en underbar blandning av att hoppa rakt in bland så många som möjligt och sen spamma "Hundred blades" (tror jag den hette) vilket var typ en furry attack där man spammade ut ca 8-10 slag i en cirkel runt sig som skadade alla i närheten (Utom dem precis backom en) och göra sin "Whirlwind" attack, där man snurrade runt i en cirkel samtidigt som man åkte framåt, för att sedan charga rakt in bland folk igen för ännu en Hundred blades.

Det jag gillade med "Whirlwind" attacken (har ingen aning vad den hette) var att man var tvungen att aima den själv på ett liknande sett som en del attacker i HoN/DotA.

toast
Titel Proffs
Registrerad 2007-12-10
Inlägg 1 375

Spelade mest Ranger under GW2Betan och fastnade för svärdens skills, dvs både 1hands & 2hands, det finns inbygd rörelse i dem oxå som oxå går att använda som dodge.

tex Hornet Sting med enhands svärdet ett snabbt hugg med efterföljande bakåt volt, chainar till en charge tillbaka som gav bleed, men man kunde byta riktning och skjuta iväg åt ett annat håll eller genskjuta med en annan skill beroende på situationen, Jag tyckte det kändes väldigt flytande och att det finns mkt teknik att bemästra som kommer skilja dig från en noob av samma klass.. dvs att det är skillnad på nån som bara spammar skills & inte använder dodge rätt mot någon som vet vad han gör och sätter timing på sina skills..

Men med det sagt, Om du verkligen gillar vad du testat av Tera så är det nog det du ska satsa på, i nuläget finns inte 1 vs 1 dueller med i gw2 heller och du är säkert en sån som gillar sånt? Lycka till med Tera!

joffjoff
Titel Stammis
Registrerad 2010-07-09
Inlägg 441

Såna lyckost ni är och har en key själv har man inte fått någon och råd har man inte heller :(

Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-26
Inlägg 0

Ingen som testat SORC då och kan berätta hur det är?

Hur många dodge skills har dom m.m?

Om ingen testat än - Tror ni någon av er kan göra det i nästa beta (helg?).
Det är dom jag tänker först och främst på att lira där av att det skulle vara riktigt nice ifall någon av er kunde berätta lite ang den klassen : )

Annanaz
Titel Proffs
Registrerad 2010-04-16
Inlägg 1 713

Red_Eyez_Gr3mlin skrev:

Det är dom jag tänker först och främst på att lira där av att det skulle vara riktigt nice ifall någon av er kunde berätta lite ang den klassen : )

Vad menar du med SORC? första jag tänker på är Sorcery = Elementalist, men känns som du menar ngt annat?
Känner mig så noobig just nu :P

Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-26
Inlägg 0

Annanaz skrev:
Red_Eyez_Gr3mlin skrev:

Vad menar du med SORC? första jag tänker på är Sorcery = Elementalist, men känns som du menar ngt annat?
Känner mig så noobig just nu :P

haha nej det är bara jag som är van att säga "Sorc" eftersom jag spelade både lineage 2 och Aion väldigt VÄLDIGT mycket back in the days och där är Sorc = sorceres (stavning?)

Här heter dom tydligen Elemetalists så du hade rätt, så ingen noob varning där inte : )

toast
Titel Proffs
Registrerad 2007-12-10
Inlägg 1 375

Elementalisten har lite trix för att hålla sig vid liv oxå, en snabb teleport under lightning (minns inte vilket vapen) Nån sorts earthsköld, och nån annan typ av skyddsbubbla har jag sett oxå, svårt att hålla koll på alla kombos man kan få oxå, tex om elen slänger ner en viss frost skill & en warrior gör en stomp i den så får alla allierade i närheten FrostArmor..
Skydd är inte samma som dodge, I form av Dodge har elementalisten 2 typer av moves under fire som lämnar en eldvägg efter/framför dem samtidigt som de speedar framåt/bakåt. Användbar när nån stor sak försöker platta till En , man hinner definitivt undan om man sett att de börjar ladda för ett tungt slag. Många skills går att kasta medans man rör på sig så man står inte stilla mkt som Elementalist (om man inte vill död) Typ ska man kasta ett meteor regn eller nåt kan man tvinga planera tiden det tar, men det är ju en del av utmaningen med det oxå.

Zemi
Titel Frågvis
Registrerad 2007-06-01
Inlägg 13

Freywiind skrev:
zemi vissa mig vilken klass spöa mobs i tera som är 20lvls över utan dodge ? de gör kebab av dig

Vilket inte var vad jag sa..

Det jag sa var att det är möjligt i Tera att spöa mobs högre lvl än sig själv med hjälp av dodge. I GW2 måste man (med främst erfarenhet av thief) använda dodge för att klara huvudquesten i appropriate lvl.

Just "20 levlar" återanvände jag från trådskaparens exempel.

Freywiind
Titel Hemmavan
Registrerad 2007-12-11
Inlägg 196

tyvärr så kan du inte ha varit hög nog lvl i terra då man klarar 1v1 situation mot mob visst men downtime för det är lång, så dodge är din vän alla dagar i veckan året runt och ibland räcker inte heller så man måste lära sig hur mobs rör sig och deras tells

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 273 medlemmar online. 3 foruminlägg har postats idag.

FZ