"Ny" på PC - hjälp mig tack :)

Medlem
"Ny" på PC - hjälp mig tack :)

Hej
Hade PC i mina tonår, men har haft mac nu i många år. Spelar på PS4. Har Apple TV och airport express.

Funderar nu på att skaffa PC och sälja min PS4. Tänkte att jag ska spela på den istället, men inte använda som vanlig dator, det har jag ena laptops för.

Men eftersom denna ska vara koppla till TVn undrar jag om jag kanske kan göra så här (troligtvis, vet bara inte hur).

Jag har kvar en airport för att spela upp musik från mina många Apple-enheter. iPad, iPhone etc.

Istället för Apple TV så ser jag till att lägga alla filmer jag har i digitalt format på PCn, samt att ha ngt typ av gränssnitt på den där jag hittar SVT play exempelvis, ungefär som man idag gör på en Apple TV. Så man slipper hålla på med webbläsare etc.
Kommer ha en handkontroll kopplad till den, man kanske har ngt ism man kan navigera med den...?

Ni förstår säkert vad jag är ute efter. Tror säkert att det finns, men lämnade PC-världen för många år sen så jag har inte koll på de programmen längre.

Vill bara ha det så smidigt som möjligt.

Tacksam för alla möjligt coola tips.

Medlem

Kör du Windows 10 på PC'n så kan du ju köra SVT Play som en "app". Detta kanske tom fungerar i Windows 8.1.

Själv kör jag Plex för att strömma filmer och dyl på ett enkelt och snyggt sätt. I detta program finns även SVT Play som en integrerad app.
Skulle du i detta fall vilja ha datorn i ett rum där inte TVn finns och strömma filmer etc via nätverk så skulle jag främst rekommendera Plex och en Chromecast
Plex finns även inbyggd som app i många modernare "Smart TV's". Då behövs ingen Chromecast.

Medlem

Kodi (f.d. XBMC) finns ju också, funkar klockrent. använder det för att streama o sånt på min Surface, tror det finns plugins för SVTplay och sånt skit.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Testpilot

Jag kör själv Plex på min dator och styr den med mobilappen för att sen trycka upp Tvserier och film via Chromecast på tvn.

Det funkar även utan chromecast på en smarttv då man kan ta hem Plex appen men jag tyckte den appen var så seg , chromecast är så billig och har stöd för så mycket annat så det var ingen tvekan.

Finns ju andra "hack" också till AppleTV
https://blog.plex.tv/2013/06/04/introducing-plexconnect-an-ap...

Medlem
Skrivet av majep:

Hej
Hade PC i mina tonår, men har haft mac nu i många år. Spelar på PS4. Har Apple TV och airport express.

Funderar nu på att skaffa PC och sälja min PS4. Tänkte att jag ska spela på den istället, men inte använda som vanlig dator, det har jag ena laptops för.

Men eftersom denna ska vara koppla till TVn undrar jag om jag kanske kan göra så här (troligtvis, vet bara inte hur).

Jag har kvar en airport för att spela upp musik från mina många Apple-enheter. iPad, iPhone etc.

Istället för Apple TV så ser jag till att lägga alla filmer jag har i digitalt format på PCn, samt att ha ngt typ av gränssnitt på den där jag hittar SVT play exempelvis, ungefär som man idag gör på en Apple TV. Så man slipper hålla på med webbläsare etc.
Kommer ha en handkontroll kopplad till den, man kanske har ngt ism man kan navigera med den...?

Ni förstår säkert vad jag är ute efter. Tror säkert att det finns, men lämnade PC-världen för många år sen så jag har inte koll på de programmen längre.

Vill bara ha det så smidigt som möjligt.

Tacksam för alla möjligt coola tips.

Medlem

hej. det här med chromecast har jag inte behov av då PCn kommer vara kopplad med HDMI till TVn. Jag har dessutom Apple TV om det skulle behövas ngt sånt.

1
Skriv svar