Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
stormense
Titel Proffs
Registrerad 2007-09-16
Inlägg 1 205

Efter att kört Crysis, 2:an och FarCry 2 har jag nu idag suttit och spelat urfadern till spelen: FarCry.

Först blev jag förvånad över att strandmiljöerna var så lika Crysis. Ofantligt sämre grafik men visst kände man igen vissa platser. Rätt okej att spela på lättaste svårighetsgraden till en början men sedan tar det hus i helsike. Det var när man kommer till båten och ska ta sig upp på taket med en helikopter skjutande på en. Sista momentet där man hade två vägar att gå var ju omöjligt att klara. Att bara ta sig upp på taket och bli bombaderad av maskingevär, krypskyttar och en helikopter samtidigt som man försökte ta sig av från stegen var för mig omänskligt. Inte heller att först ta sig neråt och ta ner helikopern och sedan återvända till stegen gick bra. Efter 6 timmar kom jag upp på taket men fick ett skott huvudet och svor över att man inte kunde spara manuellt. "Börja om från början, börja oom från nytt, varför ska man sörja..."

Devmode och editera in "backspace goodmode" i en fil var enda sätter för att jag inte skulle kasta tangentbordet genom tv-panaelen. Inte är jag lika bra som spelaren i videon ovan. Jag hade svårt att komma ifrån stegen utan att dö.

Nästa skitställe var en by där man samtidigt blev beskjuten av 2 krypskyttar som var mästare på headshout, en granatkastare i ytterligare ett torn och en skytt som sköt genom ett tält. Plus ett hundratals vanliga soldater. Detta på easy. Helt sanslöst men så var det väll att folk köpte väldigt få spel per år och "räcka länge" var nog ett krav.

Var alla FPS-spelen (utom mer pussliga HL2) så svåra på den tiden?

Och nu förstår man att grafiken betyder enorm mycket.
Och man förstår varför FarCrye 2 var så enformigt. De var tvungna att göra det lite värre förutom då svårighetsgraden.
Och jag fattar nu ännu bättre hur usel spelare jag är.

Brain
Titel Storröjare
Registrerad 2008-04-16
Inlägg 2 861

Bra att du tar upp det.
Tycker dock själv att äldre spel generellt är svårare... inte bara inom FPS-genren.

När man väl klarade ett spel på den gamla goda tiden så kändes det oerhört mycket mer belönande än det gör idag.

kebbe
Titel Storröjare
Registrerad 2007-10-29
Inlägg 3 899

Den första banan du beskriver från Far Cry är inte speciellt svår om man tänker sig för lite istället för att springa in med en spelstil från Modern Warfare. Klarar man inte takvägen så är det bara att skjuta kedjorna som håller fast gummibåten från marknivå och gå vidare till nästa bana.

stormense
Titel Proffs
Registrerad 2007-09-16
Inlägg 1 205

Den var bra :)

Titel Frågvis
Registrerad 2009-08-09
Inlägg 49

haha kommer ihåg den banan, jag kom till taket å dog några gånger sen har jag inte spelat spelet sen dess haha

B-B-B-Banänäbrääken
Titel Storröjare
Registrerad 2008-01-26
Inlägg 2 664

Kommer ihåg det där stället jag med ... jädrans helicopter :)

Ladestam
Titel Proffs
Registrerad 2009-05-01
Inlägg 1 338

Brain skrev:
Bra att du tar upp det.
Tycker dock själv att äldre spel generellt är svårare... inte bara inom FPS-genren.

När man väl klarade ett spel på den gamla goda tiden så kändes det oerhört mycket mer belönande än det gör idag.

Det beror på, Doom eller t.ex golden eye till N64 är ju inte speciellt svåra enligt mig :)

Brain
Titel Storröjare
Registrerad 2008-04-16
Inlägg 2 861

Ladestam skrev:
Brain skrev:
Bra att du tar upp det.

Det beror på, Doom eller t.ex golden eye till N64 är ju inte speciellt svåra enligt mig :)

Som jag skrev: generellt inom alla genrer, inte regelmässigt inom bara FPS. ;)

Titel Proffs
Registrerad 2007-09-13
Inlägg 1 807

Brain skrev:
Bra att du tar upp det.

Jag har spelat drivor med äldre spel till NES som är helt jävla sinnessjuka, och sen kan man ju i 9/10 fall inte spara och måste börja om från början då man dör. :P

stormense
Titel Proffs
Registrerad 2007-09-16
Inlägg 1 205

kebbe, var tvungen att köra på ditt sätt och spelade in det med Fraps
(omvandlar med hanbrake för att få ner filen).

Alltså ingen mening att ta sig till hålet klättra upp och bli nerskjuten av både helicopter samt skyttar.
Efter att man hört meddelandet om tjejen går man på båten direkt.

B-B-B-Banänäbrääken
Titel Storröjare
Registrerad 2008-01-26
Inlägg 2 664

Haha taking the easy way hu ;)

Titel Veteran
Registrerad 2001-12-05
Inlägg 806

Hmm kommer inte ihåg den banan, men jag kommer ihåg sista banan(ska kuta över ett fält tror jag det var) och korridor banan som är innan typ. Dem kunde vara rätt dryga, så du har mer att se framemot :D:D

kebbe
Titel Storröjare
Registrerad 2007-10-29
Inlägg 3 899

-

kebbe
Titel Storröjare
Registrerad 2007-10-29
Inlägg 3 899

stormense skrev:
kebbe, var tvungen att köra på ditt sätt och spelade in det med Fraps
(omvandlar med hanbrake för att få ner filen).

Alltså ingen mening att ta sig till hålet klättra upp och bli nerskjuten av både helicopter samt skyttar.
Efter att man hört meddelandet om tjejen går man på båten direkt.

Det var sådant som gjorde Far Cry grymt. Stora banor med uppdrag som man oftast kunde lösa på flera olika sätt. Precis som första halvan av Crysis. :)

kebbe
Titel Storröjare
Registrerad 2007-10-29
Inlägg 3 899

-

stormense
Titel Proffs
Registrerad 2007-09-16
Inlägg 1 205

En trippelkommentar kebbe :)

Kunde inte låta bli att gör en grafikjämförelse mellan bägge FarCry och Crysis-spelen och lägga upp. I alla fall första Crysis påminner om Far Cry men vad i hela fridens namn sysslade Ubisoft med då de gjorde Far Cry 2. Inte ett missfoster eller Alien i hela spelet. Att låna en titel till ett helt annat spel är fult mot konsumenten.

I alla fall, här en kort grafisk jämförelse av alla FarCry spel och dess avarter och visst håller grafiken ännu i originalspelet trots sina 7 år på nacken.

Titel Storröjare
Registrerad 2002-03-03
Inlägg 3 009

usch när jag ser detta blir jag ledsen när vi alla vet hur FarCry2 blev :(

Och sen ganska synd att Crysis2 blev en korridorspangare..kul spel men inget Crysis

stormense
Titel Proffs
Registrerad 2007-09-16
Inlägg 1 205

Lider också av att tvåan blev en korridor-pangare vilket gör att det inte är lika kul att spela om spelet. Först som man ska och sedan med (som i avsnittet med Crysis) Devmode där man kan flyga runt och leka. I Crysis 2 är det enda roliga att köra evigt cloke (som i filmklippet) men man tröttnar snabbt.

I urfadern av spelen, Far Cry, var tyvärr svårighetsgraden så uppskruvad att jag där gjorde tvärt om. Först fuska mig igenom spelet med att köra odödlig+allaVapen+aumo för att nu försöka klara de roliga uppdragen riktigt . Med roliga uppdrag menar jag de som inte bjuder på evigt smygande instängd i hus, tunnlar och sedan svårt att hitta ut.. Annars var ju spelet riktigt bra förutom att vissa banor var omänskligt svåra för min nivå.

För oss Causal-gamer har ju utvecklingen gått mer åt vår väg fast jag ofta tycker utvecklarna lägger för mycket vikt i att fördumma AI på Easy istället för mer vapen, oändligt med amo+ "long time to relode" och tåla betydligt mer stryk innan man dör. Lite tåligare blir man ofta på Easy men inte tillräckligt. Fördumma AI är ett otyg.

Vad Harcore-spelare (De riktigt duktiga dragna över en kam) tycker vet jag inte.

Titel Veteran
Registrerad 2007-09-17
Inlägg 1 194

Doom lätt? Kör på näst svåraste och kom och säg det igen (svåraste är bara löjligt svårt).

Quake är ganska lagom tycker jag på högst eller näst högsta difficulty (kommer inte ihåg).

Halflife kan vara ganska klurigt på svårare också. KOmmer ihåg dem smala jäkla snubbarna var skit jobbiga. Fast med quick save så tar man sig igenom det.

stormense
Titel Proffs
Registrerad 2007-09-16
Inlägg 1 205

Tack för den upplysningen!
Mycket svårare än Crysis & Crysis2 ?
(Far Cry 2 räknar jag inte då jag tyckte spelet bara var en lång övning för oss som var nya på FPS och måste vara tråkig för de som är bra på detta)

Titel Veteran
Registrerad 2007-09-17
Inlägg 1 194

stormense skrev:
Tack för den upplysningen!
Mycket svårare än Crysis & Crysis2 ?
(Far Cry 2 räknar jag inte då jag tyckte spelet bara var en lång övning för oss som var nya på FPS och måste vara tråkig för de som är bra på detta)

Har inte spelat crysis 2, men spelade crysis på svåraste första gången och det tyckte jag var ganska lagom.

Annanaz
Titel Proffs
Registrerad 2010-04-16
Inlägg 1 553

stormense skrev:
En trippelkommentar kebbe :)

Kunde inte låta bli att gör en grafikjämförelse mellan bägge FarCry och Crysis-spelen och lägga upp. I alla fall första Crysis påminner om Far Cry men vad i hela fridens namn sysslade Ubisoft med då de gjorde Far Cry 2. Inte ett missfoster eller Alien i hela spelet. Att låna en titel till ett helt annat spel är fult mot konsumenten.

I alla fall, här en kort grafisk jämförelse av alla FarCry spel och dess avarter och visst håller grafiken ännu i originalspelet trots sina 7 år på nacken.

Kan ha fel här, men jag precis som så många andra tyckte farcry, crysis och farcry instincts var roliga i början, sedan helt värdelösa när monstrerna började komma då det fick allt att kännas så meningslöst.
Har ja inte fel fick dem kritk för detta o tog bort monstrera för FC2

stormense
Titel Proffs
Registrerad 2007-09-16
Inlägg 1 205

Men Far Cry/Crysis är ju SF-pangare så utan monster eller Aliens är det ett helt annat spel och visst Far Cry 2 var också ett helt annat spel.

Raderad
Titel
Registrerad 2012-05-27
Inlägg 0

Jag hade kanske inte jättekoll just då men jag har för mig att aliens/monsterna hölls lite hemliga inför release.

Första gången jag blev dödad av en osynlig muterad apa med raketgevär så stängde jag av spelet :)

Titel Veteran
Registrerad 2009-12-21
Inlägg 730

Far Cry och Crysis var bra ända tills de slängde in alien/mutant-trams, det sänkte spelet avsevärt i mina ögon.

Titel Hemmavan
Registrerad 2006-10-16
Inlägg 130

Kommer ihåg när man skatt med spel på nes och snes. Som Probotector, Icari Warriors, R-type och allt vad det hette fanns... när man inte kunde spara och spela vidare. Och var tvungen att nöta nöta nöta..

I dagsläget har jag säkert 10 spel på steam som jag köpt för 2-500:- styck och sen efter en timma: "nah... var inge skoj"

Raderad
Titel
Registrerad 2012-05-27
Inlägg 0

Klart äldre spel var svårare. Numera känns det som om någon håller en i handen hela vägen igenom spelet vilket jag kan tycka är skittråkigt. Men generellt så tycker jag att FPS på PC är på tok för lätta även på svåraste och mycket beror på att om man har spelat FPS med mus i +15 år och tyvärr så räcker det oftast med bra aim för ta sig vidare i spelen.

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 064

Muhammed skrev:
Far Cry och Crysis var bra ända tills de slängde in alien/mutant-trams, det sänkte spelet avsevärt i mina ögon.

Håller med om detta. När man började strida mot aliens i Crysis dog spelet nästan för mig. :/

stormense
Titel Proffs
Registrerad 2007-09-16
Inlägg 1 205

Själv så gillar jag lite Aliens i spel.

dotque
Titel Proffs
Registrerad 2006-03-31
Inlägg 2 327

Kommer också ihåg banan, när jag spelade igenom spelet på Very Hard dock, gubbarna har mer eller mindre aimbot :D
Ser rätt roligt ut när man sitter i kikaren och ser hur de börjar sikta med vapnet fram och tillbaka :D
Ett av de bättre spelen genom tiderna! Var så jävla spännande rakt igenom :D

Blir nästan ledsen över hur ful grafiken är när jag kollar på era youtube klipp :(

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 448 medlemmar online. 13 foruminlägg har postats idag.

FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter