Är UT/Quake FPS-genren/scenen död?

Medlem

Gammal tråd.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Quake lever fortfarande, men dock inte allt för många Svenska gamlingar kvar. Den Svenska Quake scenen har liksom ingen samlingspunkt som vi t.e.x hade här på FZ före de nya forumet tog fart (typ +10 år sen?:) och skippade separata sektioner där Q2/QW var enormt aktivt. Man måste köra gamla verktygen -> IRC för att ens kunna kommunicera eller hitta likasinnade. Återväxten är som sagt kort, men finns nog med folk kvar i de flesta Quaken för att man ska få sin abstinens stillad.

QW/Q2/QL går att spela i de flesta former fortfarande. Normala Q3, samt Q4 verkar ha mycket mindre aktivitet. Man måste dock sträcka sig till .EU's gränser där man oftast ändå får lira officiella matcher i Central Europa där de flesta ändå har en acceptabel ping idag.

Håller med om vissa här att dagens FPS inte riktigt håller måttet ifall man har en Quake bakgrund, då man är van att ha en väldigt bra kontroll i över allt man gör samt att det känns som det inte går att uppnå en MAX skill, för er som spelat vet vad jag menar! Jag har själv lirat många av de nya FPS spelen som släppt sedan Quake, kan ha roligt ett tag med dessa ett tag och jag förstår varför många fastnar för dessa. Det är enkelt att komma igång, det är en ganska låg inlärningskurva, man kan trycka på en knapp för att starta/joina servers med vänner och diverse folk. Inbyggda chat/turnerings funktioner med mera... Men de tilltalar inte mig personligen för att man just har en Quake bakgrund

Man kan faktiskt skylla lite på utvecklarna, i detta exempel id software som inte hängt med de andra spel företagen när det kommer till funktionalitet och användarvänlighet fram för allt.

http://www.esreality.com = Quake portalen #1 fortfarande. Det skrivs mest om QL men även lite om de andra Quake spelen, samt lite blandad gaming.

http://q2scene.net = Den enda Q2 portal man behöver. Hittar demos, ligor, turneringar i alla dess former via denna länk.

http://www.quakeworld.nu/ = En QW portal, finns säkert flera. Är inte så jätte insatt i QW. Men finns folk som spelar, det är jag säker på

Rekommenderar starkt att komma tillbaks till Quakenet (IRC) för er som vill hitta gamla polare eller börja lira igen. Det finns som sagt en hel del folk kvar, även om det minskat

Mvh

Skägg.
10 Chambers

Quake Live har ändå hållits sig kvar sedan releasen, synd bara att det inte verkar finnas några svenska servrar kvar längre. Lär få ett uppsving nu när Dreamhack ska köra finalerna på sitt Dreamarena i Kinnarps-hallen i slutet av november.


signatur
Medlem

Japp. Finns dock Svenska servers i QL.

De flesta ifrån Sverige pingar även 25-50 till de flesta central europeiska servers som finns.

Medlem

Tribes Ascend släpps ju tidigt nästa år (beta nu i höst/vinter).
Det är iaf nått! Och jag kan knappt vänta tills jag får testa det!

Får de till detta spel, och det blir mycket folk som spelar, så kommer jag spendera fler timmar med Tribes Ascend än med BF3, utan tvekan!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag gav mig på att testa BF3 för att få det att bli skoj. Vem vet, jag kanske lär mig något.

Men även om spelet i sig är underhållande så finns inte det där "woha" eller adrenalinet heller.

Att dö av en välplacerat shock-combo eller rl är bra mycket roligare än att bli sniprad på 300 meters håll av någon man inte visste fanns.

Förvisso spelar jag BF3(har spelat kanske 3-4 timmar totalt) som om det vore quake och är väl med råge en enkel måltavla, men iaf, spel ska vara roliga med bra fart


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

Ni har säkert sett tråden på forumet, men för den som är peppad på att uppleva vad de här gamla gubbarna pratar om så kan jag rekommendera en nybörjarturnering i QuakeWorld: http://ignition.qwscene.net

Även ni som eventuellt är lite avdankade är varmt välkomna att delta då vi kommer köra två turneringar; en för dom som har nästintill noll koll pga att de nyss dragit igång liret och en för de som har spelat i några månader eller så (eller bara är väldigt talangfulla!).

Även vi finns på IRC: #Ignition på Quakenet

Lite mer on topic är att jag kan känna igen mig i hur man resonerar här i tråden angående de nya spelen - de duger helt enkelt inte i Multiplayer. Att bli bra i något av Quake-spelen (QW framförallt) är lite som att bli bra i fotboll - det är i princip du själv som innehar begränsningarna. Spelet har även ett flertal olika färdigheter man måste bemästra, vilket gör att man kan utveckla spelstilar med hyfsade kontraster (jämför smygare/tänkare som Nabbe den hårdkokta action som Reppie bjuder på när han flyger fram över banorna).

Dock inte sagt att nya spel inte kan vara bra, det är bara det att jag brukar hålla mig till Singleplayer i de flesta fallen eller bara söndagsspela mot polarna i MP i bästa fall.


signatur
12
Skriv svar