Rift plans of telara

Medlem

Någon som kan komma in?
Själv kan jag inte skriva in mina account details i rift clienten...

Går lite halv-trögt nu, skulle re-logga in för mig att byta karaktär men servrarna verkar ju vara under press.


signatur

3080, i9-11900F, DDR4 64GB

Medlem

verkar som servrarna gått ner

Medlem
Skrivet av NordicStormtrooper:

Håller på att uppdatera min klient just nu.

Så jag tänkte jag skulle skriva lite om kulturen(eller LORE) i Rift som jag förvånande nog fann smått intressant. Jag har inte allt på plats eller orkat dubbelkontrollera men om jag fattat nått rätt så finns det alltså 2 falanger att välja på, Guardians(väktare?) och Defiants(Utmanare?).

Guardians använder sig primärt av kraften(erna)från "Vigil", (Vigil är beteckningen på dom "goda" gudarnas sammanslutning? Eller dom som först skapade Telara) medan Defiants har vänt sig från gudarna och använder Magiteknologi. Guardians och Defiants är i krig med varandra samtidigt som dom försöker stoppa Draken Regulos och hans anhang från invasion.

Spelaren är en ascended(uppstånden) som kallats tillbaka för att hjälpa till i kampen mot Regulos. Regulos är huvudfienden från
Blodsstormen men är bara en av 5 Drakar som hotar Telara, genom Rifterna släpper dom lös sitt djävulskap på Telara, det finns olika Rifts;
Life-rifts, death-rifts, osv.

Konflikten mellan Guardians och Defiants fanns inte när Blodsstormen först kom utan dessa 2 läger uppstod senare. Bland annat när Kelari fördrevs från Highelves anklagade för att vara en kult som använde förbjuden magi. Ja eller det var väl så lol.

Mathosian och Eth är dom mänskliga raserna, sen finns det dvärgar och en ras som heter bahmi, som kommer från ett annat "plan". (har inte satt mig in i vilka dom är annat än dom hjälpte till i första kriget mot Blodstormen.)

Defiants:
Kelari
Eth
Bahmi

Guardians:
Highelves
Mathosian
Dwars

Stämmer det någorlunda hittills eller? Tar tacksamt emot input så jag är på rätt sida, så att säga.

Tack för detta, bra för oss med får kort attention-span för att läsa quest-texter osv..

Jag kan för övrigt inte komma in än. Får något unable to connect meddelande på laddskärmen. Antar att det löser sig snart.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

nån som vet här om det går att byta mellan tex warriors alla classes hur som helst senare?

Inaktiv

Skumt att Blizzard inte åtalat Trion för kopiering av WoW.
Såg i chatten att en kille behövde hjälp med ett quest som hette Mankriks wife. I WoW i barrens finns det ett quest som heter Find Manriks wife. Löjligt lika! hela spelet känns som WoW med lite uppdateringar.

Medlem
Skrivet av Exzyz:

Skumt att Blizzard inte åtalat Trion för kopiering av WoW.
Såg i chatten att en kille behövde hjälp med ett quest som hette Mankriks wife. I WoW i barrens finns det ett quest som heter Find Manriks wife. Löjligt lika! hela spelet känns som WoW med lite uppdateringar.

Ja då kanske dom som gjorde everquest ska "åtala" (Du menar nog stämma) Blizzard, eller ID software som gjorde doom ska stämma alla som gjort ett FPS spel.... listan kan göras lång.

Medlem

Så nu har jag äntligen fått chansen att prova spelet med betan. Positiva grejerna är att det är rätt fint spel och det flyter på väldigt bra utan några buggar än så länge. Och jag måste erkänna att jag hade fel som kallade det här spelet för något som såg ut som ännu ett World of Warcraft i mängden, jag hade fel.

Det här är definitivt mer likt Warhammer Online.

Efter allt hypande från manowar99 förväntade jag mig något som faktiskt skulle överraska mig. Ärligt talat så var ingenting förvånande. Ingenting var dåligt i sig, spelet använder sig av beprövade och älskade metoder som visat sig funka och använder det bra, men däri ligger också spelets svaghet. Det finns inte mycket nytt att erbjuda. Jag fick leka runt med rift-event litegrann och det kändes mest som monster spawns med eventuell boss. Fick inte riktigt chansen att se hur det skulle se ut om riftarna fick röra runt på sig och gå till anfall eftersom just nu är folk väldigt snabbt över dem i låglevel områden vad jag upplevde.

Questen i sig var väldigt klassiska och rätt tråkiga, "Döda X Y antal gången." "Gå till X och tryck på olika Y Z gånger.", dessa hör hemma i den här typen av MMOn, jag vet, men jag börjar önska mig lite mera av genren.

Lite underhållande var detta med själarna, i sig tyckte jag inte det blev så himla speciellt eftersom vad du gjorde var att ta bokstavlig talat bara talang-träden och krafterna från flera klasser (själar) och ha dem samtidigt. Hade önskat litegrann (även om det skulle ha skapat nog ett helvete till komplikation) att man skapade unika klasser med unika förmågor beroende på hur du mixade och matchade de olika själarna.

Så, en WoW-dödare? Knappast. En utmanare till tronen? Tvekar. Ett MMO som kommer få ett starkt följeskap och nog en stadig spelarbas? Mycket möjligt.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Är lite tveksam till hur detta kommer lyckas. Speltekniskt är det nästa lika som WAR förutom att WAR faktiskt är bättre på denna fronten; i alla fall mer välslipat. Grafiskt har de har samma grafikmotor eller en som är väldigt lik.

Man kan göra en lång lista på likheterna mellan Rift och WAR. Dock saknar Rift RvR och så långt som jag sett så är det inget överflöd av public quests eller instancer.

Gameplay verkar också ligga något efter WAR. Något som liknar chosen tanken i WARs aura swapping, black orcs combo chains med attacker eller goblin shamans effektiva blandning av offensiva och defensiva spells finns inte. Det närmaste man kommer är "charge" som spellcasters laddar upp och konceptet med "combo points" som man kan känna igen ifrån flera MMO på rogue klasser.

Dessa "rifts" är i princip precis som WARs public quests. Skillnaden är att de inte alltid är uppe och att de kommer på olika platser.

Positivt är klasserna där du i princip kan välja 3 av 9 talent träd och sedan lägga poäng som du vill inom dessa vilket öppnar för massor av olika kombinationer.

Rift är inte dåligt. Dess svagheter är inte stora. Dock så har det inte speciellt många styrkor heller. Saken är att vad det finns inte mycket att hitta i Rift som man inte hittar i WAR.

Ska spela vidare nu. Vi får se om jag ändrar uppfattning. Detta är mina erfarenheter efter en kvälls lirande.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av Yabba:
Skrivet av Exzyz:

Skumt att Blizzard inte åtalat Trion för kopiering av WoW.
Såg i chatten att en kille behövde hjälp med ett quest som hette Mankriks wife. I WoW i barrens finns det ett quest som heter Find Manriks wife. Löjligt lika! hela spelet känns som WoW med lite uppdateringar.

Ja då kanske dom som gjorde everquest ska "åtala" (Du menar nog stämma) Blizzard, eller ID software som gjorde doom ska stämma alla som gjort ett FPS spel.... listan kan göras lång.

Dom var bara tvunga att dra en direkt rippoff på WoW?

Medlem
Skrivet av Exzyz:
Skrivet av Yabba:
Skrivet av Exzyz:

Skumt att Blizzard inte åtalat Trion för kopiering av WoW.
Såg i chatten att en kille behövde hjälp med ett quest som hette Mankriks wife. I WoW i barrens finns det ett quest som heter Find Manriks wife. Löjligt lika! hela spelet känns som WoW med lite uppdateringar.

Ja då kanske dom som gjorde everquest ska "åtala" (Du menar nog stämma) Blizzard, eller ID software som gjorde doom ska stämma alla som gjort ett FPS spel.... listan kan göras lång.

Dom var bara tvunga att dra en direkt rippoff på WoW?

Alltså... Det där skämtet har jag sett massor av gånger, både i Rift och andra MMO:n. Alla som spelade WoW i början vet att det var fullt med folk som questade i Barrens, och att det var 5:e minut var någon som frågade i chatten var Mankirks wife var någonstans. Det finns alltså ingen sån quest i Rift. Det var någon som skämtade.

Inaktiv
Skrivet av jajjee:
Skrivet av Exzyz:
Skrivet av Yabba:
Skrivet av Exzyz:

Skumt att Blizzard inte åtalat Trion för kopiering av WoW.
Såg i chatten att en kille behövde hjälp med ett quest som hette Mankriks wife. I WoW i barrens finns det ett quest som heter Find Manriks wife. Löjligt lika! hela spelet känns som WoW med lite uppdateringar.

Ja då kanske dom som gjorde everquest ska "åtala" (Du menar nog stämma) Blizzard, eller ID software som gjorde doom ska stämma alla som gjort ett FPS spel.... listan kan göras lång.

Dom var bara tvunga att dra en direkt rippoff på WoW?

Alltså... Det där skämtet har jag sett massor av gånger, både i Rift och andra MMO:n. Alla som spelade WoW i början vet att det var fullt med folk som questade i Barrens, och att det var 5:e minut var någon som frågade i chatten var Mankirks wife var någonstans. Det finns alltså ingen sån quest i Rift. Det var någon som skämtade.

Ok skit i questet spelet är fortfarande en total ripoff.

Medlem
Skrivet av Exzyz:
Skrivet av jajjee:
Skrivet av Exzyz:
Skrivet av Yabba:
Skrivet av Exzyz:

Skumt att Blizzard inte åtalat Trion för kopiering av WoW.
Såg i chatten att en kille behövde hjälp med ett quest som hette Mankriks wife. I WoW i barrens finns det ett quest som heter Find Manriks wife. Löjligt lika! hela spelet känns som WoW med lite uppdateringar.

Ja då kanske dom som gjorde everquest ska "åtala" (Du menar nog stämma) Blizzard, eller ID software som gjorde doom ska stämma alla som gjort ett FPS spel.... listan kan göras lång.

Dom var bara tvunga att dra en direkt rippoff på WoW?

Alltså... Det där skämtet har jag sett massor av gånger, både i Rift och andra MMO:n. Alla som spelade WoW i början vet att det var fullt med folk som questade i Barrens, och att det var 5:e minut var någon som frågade i chatten var Mankirks wife var någonstans. Det finns alltså ingen sån quest i Rift. Det var någon som skämtade.

Ok skit i questet spelet är fortfarande en total ripoff.

Lol, alla MMO'n äre ripoffs på varandra. Bara för att ni spelade WoW först (GRÖNJÖLINGAR) så betyder det inte att WoW är the original MMO, tvärtom sa folk i början till WoW vilken ripoff det var på Everquest/Dark Age of Camelot osv.

Att anklaga MMO'n för att vara "ripoffs" på varandra gick ur tiden 1998 och har man lite koll förstår man att MMO's är en genre lik FPS-spel där man konstant höjer standarden och lånar fritt ifrån varandra. GÖR DIN HEMLÄXA!


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Alla mmo-trådar har verkligen denna "wow-klon" diskussion och den leder aldrih någon vart

Medlem

Prövade, lirade igenom start området som Defiant, tills man time travleat o så. Efter det lessnade jag rätt snabbt, kändes inte intressant över huvud taget att spela vidare :/ Kul med souls på ett sätt, känns som att man kan göra en massa. Sen upptäcker man att det blir en massa bloat när man ska klättra i träden och få intressanta skills, sen blir det ju massor av liknande saker också när man får ungefär samma skills, fast den andra klassens "version" av dom.

Som nämndes här uppe hade det vart roligare med en total customization av alltihopa, hade såklart vart en mardröm att balansera osv, men som det är nu känns det mest som att det ser fint ut, sen när man väl tittar närmare blir det direkt ointressant.

Grafiken är helt ok, tyckte dock att det var en generellt stel känsla över allt (körde allt maxxat ifall någon funderar). Så, hoppet står fortfarande till nya star wars, och CCPs WoD spel!

Medlem

Tjenare boys and girls efter som betan är i full gång nu och pre-order med headstart är ute så har jag coh några andra svenskar startat ett Beta och kommande Live guild som ska vara och kommer vara helsvenskt

ramla in på våran hemsida och forum och snacka lite om spelet och kanske till och med få tag på en vip beta key till alla kommande beta events

alla är välkommna allt vi kräver är moget beteende

Swedish Saint's

Medlem

Hur kommer man in i betan egentligen?
Jag fick ju en nyckel av FZ, men den verkar vara för gammal?
Är sugen på att testa men...
"You have not yet been invited to a beta event." :<

Medlem

En möjlighet är att man betalar 49 kr för att få tillgång till preorderkoden där en VIP beta key är inkluderad, gäller för alla beta events. Det ingår också en rabattkod på samma summa som gäller för download av spelet på cdon.

Alltså vill man köpa det som digital download på cdon så fungerar ovan utmärkt.

Läs mer här: Rift - BETA

Medlem
Skrivet av Exzyz:

Ok, Vi kan jämföra Black ops, CSS och Medal of honor. Dom spelen känns annorlunda. När man kör Rift är det WoW fast endå inte. Tycket det är rätt illa av dom att dra en så grov ripoff som Blizzard gjorde. Fan gör ert egna spel för helvete.

Varför skriver alltid folk som tror att Blizzard skapade det första MMO't så dumma saker?

Du kan hitta likheter i stort sett ALLA MMO's. Det enda UNIKA Wow hade när det kom var att det var LÄTT. Tidigare var de flesta MMO's lite mer komplicerade och djupare.

Exempelvis: SWG-pre CU, skillbaserat charactersystem, spelarstäder (som INTE var instanserade), spelare kunde ha egna butiker osv. Gav ett mycket större djup än att stå och hoppa i IF eller SW och handla på AH.

Synd att företagen inte kopierat mer från hur SWG en gång var, men det skulle väl vara för komplicerat för kidsen att sätta sig in i.

Medlem

Hoppas att alla som skriver att detta är en WoW rip off (både här och i spelet) skrev att WoW rippat allting från Everquest när WoW kom ut... Eller dom kanske inte var födda då.

Medlem

Problemet är att dom inte tar åt sig. Tror knappt att dom ens bryr sig om att läsa. Dom skriver blaj och sedan skiter i vad andra skriver. Som någon slags religiös snubbe som bortser från fakta och håller på sin grej oavsett vad som händer.

Exzyz är ett praktexempel på sådant beteende, läs bara tidigare inlägg. Och hans inlägg i andra trådar med för den delen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag prövade Rift för första gången under Beta 5 (den senaste). Jag gillade spelet men jag måste ändå säga att en hel del är väldigt kopierat från WoW. Jag vet att WoW inte var först, långt ifrån, och jag har spelat andra spel som man har hittat kopieringar i. Men som warrior i rift, vilket var det jag prövade, med champion soul så var iaf hälften av alla saker jag kunde specca i exakta kopior från wow. Många skills var även det. Det gjorde inte spelet sämre men det var märkbart

Medlem

Underbart spel! Håller det i endgame tror jag att det kan bli riktigt bra

Medlem

Hej! Tängte jag läger lite reklam för Guildet här jag med=) SWP är ett guild som riktar in sig på raid och pvp och söker därför efter raid och pvp sugna med spelare. Swp ett moget och trevlig grupp spelare som tänker på guilden och våra spelare först och främst och förväntar oss detsamma av nya spelare, för allas trevnad. Tillgång till ventrilo är ett krav då det är ett måste om vi ska lyckas på våra framtida raider längre fram. Låter det intressant så är ni välkommna att läma en ansökan på vårt forum.

Vi kommer att köra på pvp server och spelar för tillfället på cloudborn serven.

http://swedishwolfpack.forum24.se

Medlem

Har kört rift i beta 5.

Det var som att spela everquest med public quests från WAR(Såg ni vad jag gjorde där? Spejsade till det lite istället för att gämföra med WoW!)

Helt ärligt så tycker jag att MMOs behöver något nytt.
Jag är iaf rätt så less på WoW, så jag vet inte hur jag ska gå ifrån WoW till att spela WoW(Rift).

Medlem

Ok tycker Rift är mer likt Vg/ Eq2 kanse för att jag spelat dom mer en wow som jag alldrig fastnade för.Men du kommer förmodligen alldrig hitta ett spel som inte har nåt du inte känner igän från något annat spel oavsätt villket mmorpg du väljer.Så länge du inte kan hitta ett spel helt utan raider/Instanser,world bossar, klasserna mage,rouge,warrior cleric ranger mm.(Och som inte fungerar som dom) Lycka till i letandet. Hojta till i fal du hittar nåt!.för då ska jag absolut testa.

Medlem
Skrivet av manowar99:

Ok tycker Rift är mer likt Vg/ Eq2 kanse för att jag spelat dom mer en wow som jag alldrig fastnade för.Men du kommer förmodligen alldrig hitta ett spel som inte har nåt du inte känner igän från något annat spel oavsätt villket mmorpg du väljer.Så länge du inte kan hitta ett spel helt utan raider/Instanser,world bossar, klasserna mage,rouge,warrior cleric ranger mm.(Och som inte fungerar som dom) Lycka till i letandet. Hojta till i fal du hittar nåt!.för då ska jag absolut testa.

Förmodligen kommer vi aldrig det, MEN Rift har enligt mig kopierat rakt av från många spel.
Som jag skrev förut om talents. En av champions soul´s(warrior) talents har inte ens annorlunda ordval och gör exakt samma som en i WoW, det är att dra likheten lite väl långt.

Medlem

Lite nytt
Trion timar upp med Valve och dom som pre-ordrar rift via strem får Rift inspirerade Tf2 melee weapons the “Sharpened Volcano Fragment” och “Sun-on-a-stick items. Tf2 spelare kan också scora achievement så dom kan få Well Spun Hat i rift.

Descriptions:
•Sharpened Volcano Fragment – Melee weapon for the Pyro
•Sun-on-a-stick – Melee weapon for the Scout
•Well Spun Hat – Cosmetic head slot item used to intimidate and frighten other player.

Synd man inte spelar Team fortress 2 =/

Medlem
Skrivet av MiRV:

Förmodligen kommer vi aldrig det, MEN Rift har enligt mig kopierat rakt av från många spel.
Som jag skrev förut om talents. En av champions soul´s(warrior) talents har inte ens annorlunda ordval och gör exakt samma som en i WoW, det är att dra likheten lite väl långt.

awww...

Rift Clone of ...

Wow var väl knappast unikt när det kom, enda wow gjorde var ju att förenkla hela mmo konceptet. Tidigare gick spelen mot att bli mer och mer komplicerade. Exempelvis SWG, med riktiga spelarstäder där spelarna kunde sätta upp egna vendors osv. Skillbaserat mm.

Medlem

Rift kanske är en kopia i ett par styckens ögon men spelet ligger ändå 1 på förbokningstoppen på webhallen, så uppenbarligen tycker fler att det är ett bra spel än dom som tycker det är dåligt i alla fal av dom som bokar där =)Och till skillnad från många andra spel så har ju dom flesta fått testa betan till rift och fått sin egen uppfattning om spelet innan dom preodrar.

Skriv svar