Rogue System early access (hardcore space simulator)

Medlem
Rogue System early access (hardcore space simulator)

För alla inbitna simnördar så tipsar jag om att kolla in Rogue System:

http://roguesystemsim.com/

Efter en misslyckad kickstarter så har utvecklaren fått hjälp med finansiering av ett annat företag (skaparna av rFactor om jag förstått rätt) och spelet har nu gått in i early access för att förhoppningsvis kunna skrapa ihop lite mer pengar.

Rogue System är ett "study sim" likt Falcon4/DCS/FSX som utspelar sig i rymden med allt vad det innebär. Till skillnad från Elite Dangerous, Star Citizen och andra liknande spel så siktar detta på att kompromisslöst försöka skapa en så realistisk återspegling av framtida rymdstrider som möjligt.
Det innebär, förrutom komplicerad och annorlunda kontrollförhållanden, även väldigt komplicerade och tekniska system som spelaren måste behärska för att kunna manövrera simulatorn.
Tänk Falcon4/BMS eller DCS fast i rymden.

Spelet har hamnat i skuggan av mastodonterna SC och ED samt flera andra AAA titlar inom samma genre och har inte fått den uppmärksamhet det förtjänar.
I nuläget så utvecklas spelet av en ensam person dessutom, vilket gör bedriften än mycket mer imponerande.

Hardcore, eller "Study" simulatorer är en väldigt liten och begränsad marknad men för oss som gillar dem kan detta vara vårt första riktiga steg in i sci-fi så för alla som tycker detta låter intressant hoppas jag ni kollar in Rogue System på deras hemsida, youtube och om ni känner för det kasta in en slant på early access, det finns flera billiga alternativ för den som inte vill lägga ut större summor.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag tycker det har fått precis den uppmärksamhet som det förtjänar. Bra skit behöver inte berätta hur bra det är, man fattar det själv. Låt mig sammanfatta:

- Intetsägande bilder
- Skitdålig site
- Noll skillnad på det jag ser och SC eller ED (förutom väldigt platta bilder, men det har jag överseende med).

Vill de att vi skall spendera våra skattade lönepengar så får de berätta varför jag skulle välja dem istället för ex Star Citizen. Jag har inte hört om detta tidigare, men som jag sa ovan, av vad jag sett så har de fått precis så mycket uppmärksamhet som de förtjänar.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Jag tycker det har fått precis den uppmärksamhet som det förtjänar. Bra skit behöver inte berätta hur bra det är, man fattar det själv. Låt mig sammanfatta:

- Intetsägande bilder
- Skitdålig site
- Noll skillnad på det jag ser och SC eller ED (förutom väldigt platta bilder, men det har jag överseende med).

Vill de att vi skall spendera våra skattade lönepengar så får de berätta varför jag skulle välja dem istället för ex Star Citizen. Jag har inte hört om detta tidigare, men som jag sa ovan, av vad jag sett så har de fått precis så mycket uppmärksamhet som de förtjänar.

Det är ju ett sätt att se på det…
Ett annat är att, som jag påpekade, en liten indieutvecklare kan få svårt att få gehör för sitt spel när mastodonter som SC och ED för tillfället tog upp all uppmärksamhet.

Om du ens är intresserad så kan du i min post ovan läsa vad den stora skillnaden mellan SC och ED och detta är.
Tråkigt att du verkar så aggressivt inställd dock, kändes hyfsat omotiverat.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av azynkron:

Jag tycker det har fått precis den uppmärksamhet som det förtjänar. Bra skit behöver inte berätta hur bra det är, man fattar det själv. Låt mig sammanfatta:

- Intetsägande bilder
- Skitdålig site
- Noll skillnad på det jag ser och SC eller ED (förutom väldigt platta bilder, men det har jag överseende med).

Vill de att vi skall spendera våra skattade lönepengar så får de berätta varför jag skulle välja dem istället för ex Star Citizen. Jag har inte hört om detta tidigare, men som jag sa ovan, av vad jag sett så har de fått precis så mycket uppmärksamhet som de förtjänar.

Det är ju ett sätt att se på det…
Ett annat är att, som jag påpekade, en liten indieutvecklare kan få svårt att få gehör för sitt spel när mastodonter som SC och ED för tillfället tog upp all uppmärksamhet.

Om du ens är intresserad så kan du i min post ovan läsa vad den stora skillnaden mellan SC och ED och detta är.
Tråkigt att du verkar så aggressivt inställd dock, kändes hyfsat omotiverat.

Inte aggressiv, men jag kan se varför de har så lite rykten omkring sig. Det är inte upp till mig att sälja iden till mig själv, det är deras jobb. Varför skall jag förvara ett företag/utvecklare som vill sälja en produkt till mig? Jag har aldrig förstått det. What's in it for me?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av azynkron:

Jag tycker det har fått precis den uppmärksamhet som det förtjänar. Bra skit behöver inte berätta hur bra det är, man fattar det själv. Låt mig sammanfatta:

- Intetsägande bilder
- Skitdålig site
- Noll skillnad på det jag ser och SC eller ED (förutom väldigt platta bilder, men det har jag överseende med).

Vill de att vi skall spendera våra skattade lönepengar så får de berätta varför jag skulle välja dem istället för ex Star Citizen. Jag har inte hört om detta tidigare, men som jag sa ovan, av vad jag sett så har de fått precis så mycket uppmärksamhet som de förtjänar.

Det är ju ett sätt att se på det…
Ett annat är att, som jag påpekade, en liten indieutvecklare kan få svårt att få gehör för sitt spel när mastodonter som SC och ED för tillfället tog upp all uppmärksamhet.

Om du ens är intresserad så kan du i min post ovan läsa vad den stora skillnaden mellan SC och ED och detta är.
Tråkigt att du verkar så aggressivt inställd dock, kändes hyfsat omotiverat.

Inte aggressiv, men jag kan se varför de har så lite rykten omkring sig. Det är inte upp till mig att sälja iden till mig själv, det är deras jobb. Varför skall jag förvara ett företag/utvecklare som vill sälja en produkt till mig? Jag har aldrig förstått det. What's in it for me?

"Whats in it?"
Ja, till att börja med så är möjligheten större att spelet blir bra/bättre ju mer intresse och uppmärksamhet (och därefter inkomst) spelet får.
Det i sig är väl skäl nog att försvara en utvecklare vars projekt är något man är intresserad av?

Är du inte intresserad av den typen av spel så självklart, då finns det inget för dig här, men det är då jag undrar varför du var tvungen att skriva så negativt istället för att bara ignorera och gå vidare?

När jag skriver att de förtjänar mer uppmärksamhet så baserar jag inte min åsikt på hurvida deras marknadsföring skett effektivt, utan på vilket otroligt arbete han faktiskt lyckats med och hur kul det är att någon vågar satsa på även en relativt liten marknad trots att pengarna inte finns där.
Utan dem vore marknaden enkelspårig och fruktansvärd.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Är du inte intresserad av den typen av spel så självklart, då finns det inget för dig här, men det är då jag undrar varför du var tvungen att skriva så negativt istället för att bara ignorera och gå vidare?

Så vad du säger är att man måste tycka som du?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Soulless:

Är du inte intresserad av den typen av spel så självklart, då finns det inget för dig här, men det är då jag undrar varför du var tvungen att skriva så negativt istället för att bara ignorera och gå vidare?

Så vad du säger är att man måste tycka som du?

Hur fick du det jag skrev till detta? Hur överhuvudtaget lyckas du vrida det jag skrev till något sådant?
Har du lärt dig den argumentationstekniken bland nyhetskommentarerna?

Jag startar en tråd där jag vill informera om ett spel, där folk som ev är intresserade kan diskutera det.
Ingenstans har jag påstått något så dumt som att du måste tycka som mig, men jag ifrågasätter varför du tycker det är värt att kommentera i en tråd som inte då är ämnad för dig. Du är såklart fri att göra så, men jag ser inte anledningen att göra så istället för att låta tråden vara för de som eventuellt ÄR intresserad.

Det ena alternativet tar ingen tid, gör ingen skada och skapar ingen osämja eller irritation.
Det andra alternativet, det du valde, fyller ingen funktion annat än att irritera, provocera och skapa en dålig stämning.
Nu tar jag inte särskilt illa upp av dig eller vad du skriver men jag vill ifrågasätta varför man kastar sig in i sånt man inte är intresserad av bara för att just visa att man inte är intresserad (och lyckas pika negativt mot det diskuterade ämnet dessutom).


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Chansar och har backat spelet nu! Helt underbart spel av det lilla man än kan göra, SC och ED bleknar i jämförelse om man väger över budget och antalet utvecklare!


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Skrivet av Vantskruv:

Chansar och har backat spelet nu! Helt underbart spel av det lilla man än kan göra, SC och ED bleknar i jämförelse om man väger över budget och antalet utvecklare!

Härligt, denna månads uppdatering släppt nyligt också
Jag har inte hunnit testa den ännu men jag håller med, det som erbjuds är smått fantastiskt med tanke på utvecklare och budget.

Lång väg kvar men det är så spännande att följa utvecklingen, speciellt nu när relationen med utvecklaren fortfarande är på en väldigt personlig nivå. Man får en bra inblick i vad och hur allt sker och det känns som en egna inlägg faktiskt når fram och tas i åtanke.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kul att det finns andra som införskaffat spelet!

Här kommer en intressant intervju med utvecklaren:
http://arstechnica.com/gaming/2015/08/catching-up-with-the-cr...

Någon som lyckats att docka med den skadade roterande rymdstationen?


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

1
Skriv svar