Skriv av dig - Aion

Medlem

Håller med dig, Zedrix.. Att allt kostar pengar känns onödigt.

När kommer FZ med sin Aion recension!?!


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Att det mesta kostar gör väl inget, men det är bara att allt är så dyrt.

Börjar man bli lite högre lvl och ska köpa skills så får man lägga ut nästan 100k eller om man ska köpa mat för att bosta lite stats.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Bara i början som man har dåligt med Ki... sist jag var ute och grindade lite så sålde jag trash loot för 120k Ki. Vid lvl 40+ så får du tom 100k för vita armor/weapon drops.. så det är en kurva.
Men det är samma som i alla MMO .. kommer ihåg när man börja wow tex.. tog ju -evigheter- o få ihop 100g till en mount.. hur lång tid tar det idag? (tog lång tid i pre tbc när jag slutade iaf )

Sen att vissa items är lagda på Brokern med alldeles för hög prislapp är en annan femma, men efter som det är en "buyers market", ie sålänge folk köper för det överdrivna priset kommer folk lägga upp dom för det priset, så kanske man kan skylla lite på kinah säljarna (hade dom inte spammat med en miljon smilies i sina spam och var 30e sek och kanalerna är globala,så hade jag brytt mig minimalt...) förhoppningsvis kommer det som kostar 100k för en blå lvl 20 armor kosta en tiondel av det om ~6mån när marknaden fyllts med lvl 50 drops/crafted.

Men vi får se!

iaf, den största moneysinken just nu (för mig iaf) är enchantments... och mer kommer det bli när man har sin endgame gear o.O


signatur

Phrost helt enkelt.

Medlem

Level 28 snart, förstår fortfarande inte riktigt de där med abyss då de bara lyckas komma highlevels som jag får möta.. inte en enda ren fight 1vs1 har jag fått se. Lite jobbigt... hade faktiskt varit ganska skönt att ha en battleground där folk runt samma level var..eller område whatever :).

Gick första instancen nyss också. Var väll så där, grym xp boost men kass loot, samt ingen loot från slutbossen.

Lyckades däremot göra ett blått 2h svärd för min level som fungerar som ett gött slaktarvapen.

Kinnah har börjat fyllas på då jag campat outdoorbossar och sålt hos Brooker :). Fortfarande grymt kul spel med många frågetecken

Medlem

snabb fråga.. när kommer fz att testa aion??

Medlem

Fråga redaktionen, förslagsvis Tompa. Hoppas att de verkligen prövar alla delar av spelet innan de skriver sin recension, det är nog vad som tar tid.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Dem har redan påbörjat en recensions färd.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Kom dagen efter mitt inlägg..


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

En liten uppdatering av mina intryck efter den första månadens speltid:

Hittils har det varit det mest stabila mmo-releaser jag upplevt. Köerna från de första veckorna är borta, det finns mycket innehåll och det känns stabilt, troligtvis för att det har varit ute ett år i Asien. Karaktärsutvecklingen är spännande, och skillsen introduceras i ett lagom tempo. Det är snyggt och hittils har jag inte upplevt några "falla igenom världen" buggar eller andra störande moment, som fortfarande finns kvar i t.ex. Wow. Striderna känns kul, även om det blir lite repetitivt med samma skillchains hela tiden.

Nu till det negativa som förmodligen kommer göra min session i Aion relativt kort. Questen är av typen "Slå ihjäl mob x och mob y 10-14 gånger", "Samla x från mob y 8 gånger", "Prata med x i staden y" med väldigt få undantag. ALLA mobs man stöter på har minst ett sådant "killquest", så man vet att det inte är någon idé att slåss mot mobs utan quests på sig, med undantaget att farma en viss crafting reagent. Det gör att världen inte känns levande.

Crafting och gathering, som vanligtvis är något jag brukar tycka är väldigt kul i mmo, är alldeles för tidsödande och ger för lite rewards. Även om man samlar allt man ser när man questar, så måste man ändå springa tillbaka flera gånger för att skilla upp sin gathering, för att inte hamna efter till nästa zon, där allt är för högt för att samla. Lägg därtill till att man måste göra workorders för att komma upp i skill, samla aether för att inte hamna efter OCH farma fluxxar.
Ska man hålla sig up-to-date i crafting måste man lägga lika mycket tid på varje del, samla material, aether, fluxxar och workorders, som man lägger ner på själva questandet och levlandet. Spelar man fem kvällar i veckan blir det alltså ungefär en kväll som man får questa och ha roligt, resten blir som ett halvtidsjobb.

Givetvis kan man hoppa över hela crafting och gatheringbiten, men jag tycker det är såpass viktig del i mmos att det förstör hela spelupplevelsen.

Inaktiv

Jag funderar på att droppa crafting, mer än hälften av speltiden går åt till gathering & crafting, vilket man kanske ska spara till end game där det lättar på saker att göra.


signatur

The definition of insanity?

123
Skriv svar