FZ.se
Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Hukkie
Titel Proffs
Registrerad 2003-02-07
Inlägg 1 281

Krasherna beror ofta på att Skyrim inte kan använda mer än 2gb minne i grund, men det finns en mod ute redan som dubblar det till 4gb vilket åtgärdar problemet (Eller ja, det minskar iaf chansen att det inträffar väldigt mycket, spelet är inte perfekt som vi alla vet).

Så modda på, det blir bättre :)

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

Varför kan de bara inte släppa en 64 bitars exe?

raefzm88
Titel Storröjare
Registrerad 2010-05-12
Inlägg 2 916

Hukkie skrev:
Krasherna beror ofta på att Skyrim inte kan använda mer än 2gb minne i grund, men det finns en mod ute redan som dubblar det till 4gb vilket åtgärdar problemet (Eller ja, det minskar iaf chansen att det inträffar väldigt mycket, spelet är inte perfekt som vi alla vet).

kan man inte bara ändra någon launch setting i steam? har för mig det iaf. Förjävligt med alla dessa krasher.

Caedmon
Titel Proffs
Registrerad 2010-10-31
Inlägg 1 233

comatsystemet suger pung jämfört med det i mount&blade.. går inte ens använda pilbåge eller svärd från hästen

Caedmon
Titel Proffs
Registrerad 2010-10-31
Inlägg 1 233

och sen är alla brudar i skyrim skitiga och äckliga som fan när man kollar dom på nära håll .. duschar dom aldrig ;)

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

riktigninja skrev:
och sen är alla brudar i skyrim skitiga och äckliga som fan när man kollar dom på nära håll .. duschar dom aldrig ;)

Ja, ungefär som vanliga goth-tjejer.

Caedmon
Titel Proffs
Registrerad 2010-10-31
Inlägg 1 233

Tybalt skrev:
riktigninja skrev:

Ja, ungefär som vanliga goth-tjejer.

haha nej, gothbrudar är perfekta , dom kommer inte ens från jorden, eller är ngn sorts gudinnor. :)

Stag
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 110

stormense skrev:
Jadu Grön. Kanske ger det en chans att köpa hem lagom till Steams julrea.

Eventuellt så missade jag något, men du menar alltså att du har spelat en piratad version? Ifall att du nu menar att du måste köpa det senare? Detta förstör mer av upplevelsen än vad många tror, då saker buggar otroligt mycket mer då.

Hukkie skrev:

Den modden är numera oanvändbar till stor del då den blev inkompatibel i och med 1.2 och 1.3-patchen. Det är dock på väg en officiell identisk lösning.

Tybalt skrev:
Varför kan de bara inte släppa en 64 bitars exe?

Det är på g, som sagt.

stormense
Titel Proffs
Registrerad 2007-09-16
Inlägg 1 272

r3lev4nt skrev:
stormense skrev:
Jadu Grön. Kanske ger det en chans att köpa hem lagom till Steams julrea.

Eventuellt så missade jag något, men du menar alltså att du har spelat en piratad version? Ifall att du nu menar att du måste köpa det senare? Detta förstör mer av upplevelsen än vad många tror, då saker buggar otroligt mycket mer då.

Som svar på din fråga har jag senaste två månaderna för tusenlappar köpt för många spel oförutsett som fungerat rent skräpmässigt på min rigg med 4 kärnig HyperT CPU och Nvida SLI GTX 590 GPU.

Senast det släpptes ett bra PC Demo var Crysis där man kunde spela första delen av kampanjen gratis.

Stag
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 110

Det var ju dock inget svar på min fråga, utan det du svarade på är ju om du anser att spel du köpt, för många tusenlappar, fungerar bra.

Så min fråga, mer specifikt är, har du spelat ett äkta eller ett piratat Skyrim?

DyKmAsKeNbOy
Titel Frågvis
Registrerad 2011-09-24
Inlägg 22

Palla... Pokémon Blue > Skajrimimim.. mad ?

Mack
Titel Veteran
Registrerad 2004-09-03
Inlägg 732

Skyrim blir rätt snabbt tråkigt, speciellt om man spelar samma karaktär. Är level 49, kört alla companions/thieves/brotherhood questsen och lite små quests här och där. Nu är spelet i stort sett förstört. One-shottar i stort sett allt med sneak attack, kan knappt dö och har mer pengar än jag vet vad jag ska göra med. Och ja, jag kör på svåraste.

Har knappt ens rört main-quest delen.

Bara att ta bort gubben, göra en ny och köra de quests jag inte rört.

Enda sättet att spela verkar vara att totalt låta bli att använda enchanting, smithing och alchemy. Så fort man börjar pilla med det så får man direkt oändligt med pengar och bästa gearen.

Näe, Oblivion va ett av de bästa spelen jag lirat. Skyrim suger i jämförelse.

Stag
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 110

Skyrim och Oblivions mekanism är ju dock inte speciellt olika.

Om du drar upp difficulty-mätaren till max kan jag lova dig att du inte one-shottar allt med sneak. Iallafall inte min level 47 med fokus på archery.

Mack
Titel Veteran
Registrerad 2004-09-03
Inlägg 732

Med 100 på archery, 100 sneak, 100, alchemy, 100, smithing och 100 enchanting kan du one-shotta allt lätt..

Tror nån har räknat på det där. Högsta skadan du kan göra med båge ligger nån stans på över 20000. Hittar du nån mob med så mycket hp?

Men som sagt så fort man börjar med smithing, enchanting och alchemy förstörs spelet direkt.

Stag
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 110

Ja, då får man ju skylla sig själv om man sitter och kokar ihop potions som ger en massa extra stats, enchantar allting till 1000, osv. Då sätter man ju upp sig själv för att vara op, eller hur?

Jag spelar med inlevelse, som en nord, som tack vare det t.ex inte bär elven armor eller daedric eller något sånt.. Jag kör på det som ser mest rätt ut enligt lore, läder-armor, fur-armor, osv. Det gör ju allt helt klart mer utmanande, och enligt mig roligare.

I min mening får du skylla dig själv ifall du gör din karaktär OP.

Det högsta du kan få är 652, och med bonus, 1354. Du var cirka 18500 av bara. :)

Edit1: Tell you what! Jag håller på och moddar mycket till oblivion, och söker mod-idéer ändå! Så vi kanske skulle kunna förvandla din upplevelse till något lite roligare? :)

Mack
Titel Veteran
Registrerad 2004-09-03
Inlägg 732

Ja, klart jag får skylla mig själv. Men att man så lätt kan göra sig OP är vad som har förstört spelet för min del.

Kunde lika gärna ha funnits en slider på alla vapen och armors där man själv kunde ställa in hur mycket skada/armor man vill ha.

Får prova spela om spelet som mage eller nått, men glider väl in på alchemy och enchanting till slut i alla fall.

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

Det fanns de som skaffade 100% chameleon i Oblivion som klagade på att spelet blev för lätt.

Det var busenkelt att köra power-game i Morrowind också.

Det är ett sandlådespel. Det är du som avgör hur du vill spela.

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

Jag har tidigare klagat över att Skyrim kraschade frekvent. Då menar jag alltid efter en timmes spel, ibland även kortare tid.

Jag vet inte vad som hänt men nu är mitt Skyrim hur stabilt som helst. Kan spela timme ut och timme in utan någon krasch. Kan det vara senaste patchen som fixat detta? :-o

Hur som helst är jag positivt överaskad att spelet är stabilt nu. :)

Stag
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 110

Det är mest säkerligen patchen som gav 64-bitars .exe som löste problemet åt dig. Förmodligen krashade spelet för att du fick slut på det RAM som Skyrim kunde använda, vilket nu är löst. :)

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

r3lev4nt skrev:
Det är mest säkerligen patchen som gav 64-bitars .exe som löste problemet åt dig. Förmodligen krashade spelet för att du fick slut på det RAM som Skyrim kunde använda, vilket nu är löst. :)

Ja det måste helt klart vara det. Jag blir dock inte klok på hur skyrim använder minnet. Tittar jag i aktivitetshanteraren använder det bara ett gig. Är det för att det är cachelagrat minne som det är svårt att få exakt minnesanvändning för skyrim?

Fråga: Hur gör jag om jag vill veta hur mycket minne Skyrim använder?

Stag
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 110

Hm. Jag får exakt mängd, men jag har å andra sidan W8. Testat den mer djupgående aktivitetshanteraren?

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

r3lev4nt skrev:
Hm. Jag får exakt mängd, men jag har å andra sidan W8. Testat den mer djupgående aktivitetshanteraren?

Ja, överstiger inte 2 gig så jag misstänker att TESV använder sig av det cachade minnet?

Edit: resursövervakaren säger att processen använder 1,3 GB (ligger därikring efter någon timmes spelande).

Hur mycket minne använder TESV-processen för dig?

Stag
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 110

Ca 1.9 med 4096 texturer på ALLT, samt en massa annat godis. Mitt hade dock prestandaproblem innan BethSoft släppte 64-bits exe.

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

r3lev4nt skrev:
Ca 1.9 med 4096 texturer på ALLT, samt en massa annat godis. Mitt hade dock prestandaproblem innan BethSoft släppte 64-bits exe.

Åh! Jag kanske skall skruva upp skuggorna på max och testa nu efter patchen.

Hur som helst så verkar tesv ligga under 2 gig i minnesanvändning.

Stag
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 110

Oftast gör det det för mig också, men som sagt, trots det så funkade det inte felfritt utan 64-bitars exe. Så kan inte riktigt säga vad det beror på. Kan undersöka närmare senare.

brinkstar
Titel Hemmavan
Registrerad 2010-01-25
Inlägg 210

Jag hade avsevärt lagg (typ 5fps) efter jag spelat ett tag på datorn även om jag körde på lägsta. Det löste sig dock med 64-bit .exen och nu ligger jag stabilt på 60 fps på ultra. Har dessutom slängt in ett flertal högupplösta texturer samt enb och diverse andra "grafik" mods som gör spelet extremt mycket snyggare. Spelet i sig är ju inte fult, de som anser det har tydligen aldrig spelat spel innan år 2005 :p dessutom finns det ett flertal indi-spel med skitgrafik (om man nu kan kalla det så) som är hur kul som helst så jag kan inte förstå grafikkåtheten bara för att era riggar inte pressas till 100%. Det finns ju så mycket mer att göra än att bara fokusera på det grafiska. Nåja, det är min åsikt i alla fall. Anser att man missar en hel del om det är det enda man kollar efter i ett spel :>

Stag
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 110

Absolut. Grafik i spel är för mig bara en bonus, men det beror ju såklart på spelstil. Såklart så skulle jag ju kanske inte vilja spela BF3 med Morrowinds grafik, men i vissa speltyper funkar det helt enkelt bättre om man inte har hyper-grafik med direct x 11 osv. :)

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

brinkstar skrev:
Jag hade avsevärt lagg (typ 5fps) efter jag spelat ett tag på datorn även om jag körde på lägsta. Det löste sig dock med 64-bit .exen och nu ligger jag stabilt på 60 fps på ultra. Har dessutom slängt in ett flertal högupplösta texturer samt enb och diverse andra "grafik" mods som gör spelet extremt mycket snyggare. Spelet i sig är ju inte fult, de som anser det har tydligen aldrig spelat spel innan år 2005 :p dessutom finns det ett flertal indi-spel med skitgrafik (om man nu kan kalla det så) som är hur kul som helst så jag kan inte förstå grafikkåtheten bara för att era riggar inte pressas till 100%. Det finns ju så mycket mer att göra än att bara fokusera på det grafiska. Nåja, det är min åsikt i alla fall. Anser att man missar en hel del om det är det enda man kollar efter i ett spel :>

Även om jag tror att det är få som köper spel för att enbart användas som teknikdemo så säger jag: Vem är du, eller jag, att döma vad som är roligt för någon annan. En del gillar frimärken andra fallskärmshoppning.

Man kan fokusera både på det objektiva (teknik, grafik, prestanda) och det subjektiva (åsikter om upplevelser). Det ena utesluter inte det andra.

Däremot ger diskussioner om det subjektiva inte så mycket då "alla har rätt" enligt sin subjektiva sin smak.

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

r3lev4nt skrev:
Oftast gör det det för mig också, men som sagt, trots det så funkade det inte felfritt utan 64-bitars exe. Så kan inte riktigt säga vad det beror på. Kan undersöka närmare senare.

Jag pluggade in några grafikmoddar med högre upplösning och nu gick minnesanvändandet upp något. Fick dock ingen större skillnad i prestanda när jag installerade "accelerator"-modden.

Stag
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 110

Den varierar rätt mycket. Jag mätte upp 4-5 fps-skilllnad i zoner som ställer hög påfrestning.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 146 medlemmar online. 3 foruminlägg har postats idag.

FZ