Paddington skrev:
Tybalt skrev:
Ja, du gjorde ett något luddigt inlägg, så jag är inte säker på om du vill blanda ihop objektivitet med subjektivitet eller inte. Menar du att det finns en gråzon mellan dessa? Lite spelrum så att säga?
Även om subjektivitet är just subjektivt (individuellt tyckande/preferens) så menar jag att det finns gränser hur långt man rimligtvis kan motivera att något är snyggare (exempelvis). För det är inte helt gränslöst anser jag. Om en person tycker att valfritt Vic20 spel är snyggare än Battlefield 3 så är det alldeles för lamt att acceptera ett sådan åsikt som "ja alla tycker vi olika". För då har man bara halkat av kartan. Man har struntat i se till vilka ramar som finns och struntat i relativism. Då finns ingen vettig möjlighet att tolka eller förstå en persons åsikt längre och diskussionen tappar sitt syfte. Om man gör det medvetet så är man bara ute efter att provocera. Det är helt ok att föredra att spela Vic20 spelet framför BF3, men hävdar man att det är snyggare då tappar man sin trovärdighet och framstår bara som att man vill sätta upp en bekväm defensiv för att hålla fast vid sitt yttrande genom att säga att "man tycker det". Spannet för vad som ÄR subjektivt är naturligtvis väldigt brett, men inte hur brett som helst.
Åh, tack för förtydligandet.
Jag skulle säga att om en person inte kan motivera eller ge något objektivt argument så är det subjektivt. Inget fel i det så länge man inte framställer sin åsikt som objektiv.
Det jag menar är att en subjektiv upplevelse är sann för individen som upplever den, vare sig du eller någon annan förstår den personliga upplevelsen eller inte. Att vara subjektiv har inte med trovärdighet eller kvalité på kommunikation att göra. Beskriver man något subjektivt kan man vara fullständigt partisk och färgad av sina egna tidigare upplevelser.
Jag klistrar in följande enbart som referens (från wikipedia):
Subjektiv, term för en personligt färgad, eventuellt osaklig bild. Motsats till objektiv.
Subjektivitet, term som betecknar osaklighet, partiskhet.
Exempel: Kalle Kula älskar grafiken i ett gammalt RPG. Kalle är en "fanboy". Kalle avskyr 3D-grafik. Kalle tycker att den gamla grafiken är snyggare än BF3's.
Har kalle fel i att han tycker grafiken i RPG't är snyggast i världen? Nej, Kalle har varken rätt eller fel, det är hans åsikt och subjektiva upplevelse. Däremot skulle Kalle vara i blåsväder om han försöker framställa sin åsikt som något annat än subjektiv.
Subjektiva upplevelser är meningslösa att diskutera om syftet är att ta reda på vem som har "rätt" eller "fel".
Subjektiva diskussioner kring smaksaker blir ofta bara information om vad den andra personen tycker men leder sällan till något sakligt.
Vill man diskutera, kommunicera, ge och ta kritik får man allt lov att använda objektiva argument. Då är det lättare att förstå varandra, förhoppningsvis får man förtroende för varandra och diskussionen kan leda till någonting.