Söker tips på simpla äventyrsspel/rollspel till PC

Medlem
Söker tips på simpla äventyrsspel/rollspel till PC

Hej

Jag håller som så många andra på att introducera tjejen till spel som hobby och är då på jakt efter några simpla titlar till PC som jag skulle kunna köpa åt henne.

Hon gillar själv de gamla zelda-spelen till gamecube och N64, även de från "fågelperspektiv", kanske främst just dom. Fågelperspektiv alltså. Helst.

För övrigt så bör det vara ganska gulligt och lättspelat, skyrim blev lite för kraftigt för hennes pc och även lite för svårt då man inte lotsas runt så mycket i det spelet som i exempelvis zelda.

Helst inte något i Diablo-stuket heller, lite för mörkt och långt från det mysiga spelet jag letar.

Förslag mottages med stor glädje

Medlem

Listan innefattar för närvarande:

Beyond good & evil

Terraria

Alundra 1

Bastion

Trine

3d dot game heroes(PS3)

Fable - The lost chapters

Tipstack till axelmonster och bjosarn @ irc.

Medlem

Trine är ett färgglatt plattformsspel. Rekommenderas.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Om man vill ha spel likt Zelda så finns det inte mycket att välja på om man nu inte kan tänka sig använda sig av emulatorer och spela gamla spel.

Shining Force-serien - Mycket lik Zelda, går att spela på PC via en emulator.
To The Moon - Har inte spelat det själv men ska vara en underbar historia.
Chronicles Of Mystery-serien - Mycket bra äventyrsspel, handlar om att bland annat hitta en försvunnen person.
Secret Files-serien - Ett spännande ävetyrsspel med intressanta karaktärer där du reser runt i olika delar av världen.

Om tjejen gillar rollspel så kanske det kan vara nått att vänta några månader tills Baldur's Gate Enhanced Edition kommer ut. Det var spelet som gjorde att jag blev helt fast i rollspel på PC när den kom ut första gången Men rollspel brukar tendera att vara lite mörka...

Medlem

Fable 3 coop kan ni köra tillsammans. enkel combat och lätt för nybörjare. Fast roligare om du nu spelar det med henne.

Medlem
Skrivet av palwin:

Om man vill ha spel likt Zelda så finns det inte mycket att välja på om man nu inte kan tänka sig använda sig av emulatorer och spela gamla spel.

Shining Force-serien - Mycket lik Zelda, går att spela på PC via en emulator.
To The Moon - Har inte spelat det själv men ska vara en underbar historia.
Chronicles Of Mystery-serien - Mycket bra äventyrsspel, handlar om att bland annat hitta en försvunnen person.
Secret Files-serien - Ett spännande ävetyrsspel med intressanta karaktärer där du reser runt i olika delar av världen.

Om tjejen gillar rollspel så kanske det kan vara nått att vänta några månader tills Baldur's Gate Enhanced Edition kommer ut. Det var spelet som gjorde att jag blev helt fast i rollspel på PC när den kom ut första gången Men rollspel brukar tendera att vara lite mörka...

Baldurs gate tror jag är lite i svåraste laget

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av palwin:

Om man vill ha spel likt Zelda så finns det inte mycket att välja på om man nu inte kan tänka sig använda sig av emulatorer och spela gamla spel.

Shining Force-serien - Mycket lik Zelda, går att spela på PC via en emulator.
To The Moon - Har inte spelat det själv men ska vara en underbar historia.
Chronicles Of Mystery-serien - Mycket bra äventyrsspel, handlar om att bland annat hitta en försvunnen person.
Secret Files-serien - Ett spännande ävetyrsspel med intressanta karaktärer där du reser runt i olika delar av världen.

Om tjejen gillar rollspel så kanske det kan vara nått att vänta några månader tills Baldur's Gate Enhanced Edition kommer ut. Det var spelet som gjorde att jag blev helt fast i rollspel på PC när den kom ut första gången Men rollspel brukar tendera att vara lite mörka...

Baldurs gate tror jag är lite i svåraste laget

Det kanske det är men om det visar sig att hon fastnar för rollspel så kan du tipsa henne om spelet. Inget fel på storyn i Baldur's Gate i alla fall

Medlem

Kanske kan Mr. Robot vara av intresse ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Finns en del alternativ...
Vad sägs som:

Limbo
Braid
Machinarium

Skribent

Rayman? Går att spel i co-op oxå.

Medlem

Portal är nog ett bra spel att bjuda in nån mot shooter hållet.

Annars kanske Desperados: Wanted Dead or Alive

Medlem

Bastion, tusen gånger Bastion. Det är typ... exakt det du beskriver. Andra förslag är:

To the Moon
Grim Fandango
Portal
Stacking
Tales of Monkey Island


signatur

Imperator

Medlem

Många bra förslag här

Kommer kolla upp alla som jag inte själv har spelat.

Medlem

Minecraft?


signatur

Where are we runnin'?

1
Skriv svar