Så, nu har jag hunnit lira ett tag under helgen.
Det positiva:
För det första så känns det nytt och fräscht med ett MMO i modern tid. Skräcktemat som spelet bygger på är en riktigt bra idé, att de utnyttjar myter och legender som finns på riktigt och som vi kan relatera till. Questandet i sig är bra också, det är ingen grind i sig, även om man såklart måste röja ett par monster i vägen, och är fokuserat på att läsa all info man får om uppdraget för att lösa det, och då ibland använda sig av spelets inbyggda Google-funktion.
Även spelets klass- och levellösa system känns som en frisk Carolafläkt, och eliminerar egentligen behovet av alternativa karaktärer. Du kan använda vilka vapen och skills du vill, förutsatt att du lägger dina skillpoäng (Anima Points) på respektive skillhjul. Världen (Kingsmouth) är riktigt fint ljussatt och är grymt stämningsfull med belönande utforskning och en bra variation på monster. Agartha, världarnas pendelstation, där du snabbt tar dig mellan de olika platserna är som taget från Dreamfall och är en vacker plats att beskåda, synd bara att man inte fick använda den så mycket i betan.
Eftersom att man var bunden till bara Templars faktion, så är det svårt att kommentera de andra, men ärligt talat vet jag inte om det kommer att skilja sig så mycket mellan de olika, förutom att man har olika startzoner och pvp-möjligheter antar jag.
Zombies.
Det negativa:
Det stora störningsmomentet som Funcom måste fixa om de vill ha en större spelarbas är stridssystemet. Du kan ha max 7 aktiva och 7 passiva skills i dina två skillbars samtidigt, dessutom, som Manqs var inne på, så fungerar alla vapentyper på ungefär samma sätt. Animationerna är rätt stela, och det känns inte så belönande att låsa upp nya skills, för det känns inte riktigt som att fienderna tar fysiskt stryk. De rycker till litegrann, och ett par siffror hoppar fram om hur mycket skada man gjorde, det känns inte som att de blir träffade av något. Targetingsystemet är också otydligt, det blir ganska mycket tabbande. Jag är inte heller ett stort fan av offensivt/defensivt-systemet som de använder för att hela gruppmedlemmar, men det funkar. UI:t skulle behöva en uppfräschning för att göra det lättare att hantera grupper, men annars ser det helt okej ut. Röstskådespeleriet är inte bra, och inledningen är otydlig och inte heller bra, men det kan nog bli bättre till release.
I övrigt så har Funcom gjort mycket rätt. De har sättningen klar. Miljöerna och stämningen är helt rätt, men stridssystemet måste de fila på, vilket de säkert kommer att göra. Sitter just nu och velar inför att förbeställa, jag kommer nog att vänta till releasen och ser hur det ter sig då.
EDIT: Såg ett inlägg av spelets Lead Designer, angående att striderna inte känns:
"It's being addressed