Tips om nytt F2P spel: Firefall

Medlem
Tips om nytt F2P spel: Firefall

Här om dagen så kom det upp ett nytt f2p spel på steam vid namn Firefall. Det är ett open world som utspelas i "framtiden" med massa skutarvapen. Man kan antingen spela i 3rdp eller fp där jag själv föredrar att skuta i fp och utforska i 3rd. Denna stil finns även i nya skyrim, fast uppnår en helt annan känsla i Firefall. Grafiken skulle jag säga är väldigt behaglig, det är färgglatt och har lite borderlandskänsla till det, har inte kollat in wildstar så mycket men lite mer åt det hållet tror jag.

Klasserna som finns är de traditionella, tank, healer, assault, engineer, recon, och eftersom det är ett f2p så finns det även två-tre specialklasser inom dessa. Man kan byta till andra klasser via en manick i de flesta städer, dock har jag inte utforskat så jättemycket om det så jag vet inte om man stannar på samma lvl eller om man spelar i olika lvlar beroende på vilken klass man väljer.

Spelet inledes genom att karaktären spelar en simulator, och får lära sig basic om klasserna, uppdragen efter det sker oftast direkt till spelaren eller via ett plank där man kan välja mellan några quest, där det ibland poppar upp en "priority" quest om man kanske nått lvl 6 och ska till ett nytt område. Jag tycker questsystemet funkar utmärkt och man blir inte alls förvirrad som man ofta gör i mmorpg genom t.ex. "Vad fan ska jag göra, och varför finns det så jävla många quest". Jag har haft max 2 quest åt gången, det planket låter dig helt enkelt inte ta fler en ett quest.

Rörligheten i spelet är helt underbar, man har boosters på fötterna vilket ger en frihet till att göra lite vad man vill, hoppa runt och sväva i luften (för en stund) medans man skjuter på fienden. Man är inte fast på marken, man uppmanas istället att röra på sig så mycket som möjligt, för att undvika skott och tänka mer taktiskt.

Eftersom det fortfarande är ett f2p, så har de sina nackelar. Men på mina 5 timmar har jag inte mött någon särbehandling, utan endast riktigt roliga stunder när någon spawnar upp en borr, som man sedan kan hjälpa till för att sedan få järn från där det nästan spårar ut (på ett riktigt bra sätt) då en horde av fiender kommer, alltså ett minievent där man kan samla resources till sin crafting (som också är väldigt roligt och lätt att hantera när man väl lärt sig det). De klasser som är gömda bakom huvudklasserna har jag lärt mig att man kan köpa utan att behöva betala pengar. Man behöver ungefär 100 000 crystals (pengar), vars jag och min kompis har 4000 crystals var när vi spelat tsm (loot sharing is caring) till lvl 10, max lvl är 40 tror jag. Det flesta användbara sakerna i spelet kan köpas genom tid, alltså genom att spela en längre period, men eftersom jag har haft så roligt när jag spelat det, så spelar det mig ingen roll om jag kommer behöva sluta spela om det blir så obalanserat i högre nivåer.

Jag hoppas ni kollar in spelet då jag verkligen rekommenderar det, det tar inte långt tid att ladda ner och är väldigt lätt att lära sig.

Diskutera gärna och ställ frågor (08-02 är jag borta under dagen)

1
Skriv svar