Tips på bra speldator

Medlem

Kebbe! Tusen, tusen och åter tusen tack för detta underbara svar!!!! Verkligen alltså!!! Hjälper jättemycket!

Skrivet av kebbe:

Nu kan alla dessa namn och förkortningar verka förvirrande men kontentan av det hela är att en Haswell idag är som att köpa en iPhone 5 en månad innan iPhone 6 släpps.

Hahahaha - obetalbart!!! Perfekt analogi för en oinsatt som mig!!

Skrivet av kebbe:

Windows är horribelt att jobba med (jämfört med Mac OSX)

Här kan jag bara hålla med…

Skrivet av kebbe:

och så länge du inte går in på detaljnivå i varje program du använder och bestämmer vart filer skall lagras så kommer Windows att lägga flera GB på SSD-enheten oavsett om programmen är installerade på den sekundära disken. Resultatet blir att du till slut får stå ut med det eviga "Ont om utrymme"-meddelandet.

Nu säger jag inte att det inte går att undvika denna situationen, bara att det inte längre handlar om att "Installera och kör!", vilket man ju oftast vill ha i en dator. Med en SSHD får du en samlad hårddisk där bland annat operativsystemet ändå drar nytta av hastigheten av en SSD.

Och där det även är mer av, som du uttrycker det, "installera och kör"?

Skrivet av kebbe:

Om vi utgår från ett exempel där ett spel har fyra inställningar för grafiken Low, Medium, High och Ultra (där högre är bättre). Ett R9 390 eller GTX 970 skulle då klara detta spelet på Ultra medan GTX 960 skulle klara det på High utan att "lagga". Då dagens spelkonsoler (som i stort avgör hur spelen ser ut idag) har etablerat sig efter två år på marknaden så kan vi då anta att ett GTX 970 skulle klara spelen på Ultra även nästa år medan GTX 960 skulle klara sig på High.

Bläddra fram två år till 2017 och GTX 970 skulle klara spelen på High medan GTX 960 skulle gå ned till Medium, fortfarande bra prestanda för priset. I sitt tredje år kan vi då anta att GTX 970 skulle klara spelen på Medium, knappt High, medan GTX 960 skulle klara sig på Low, knappt Medium, varpå en uppgradering skulle kännas nödvändig.

Denna jämförelse baserar jag på att själv ha haft erfarenhet av tre generationer av Nvidias X60-kort (GTX 260, GTX 560, GTX 660) samt idag sitter med ett två år gammalt GTX 780 som klarar de absolut flesta spelen på motsvarande High/Ultra utan problem. Sedan kan man såklart kalla det en lägre standard än att vilja spela det senaste på Ultra varje år, men jag ser det som att få ut maximalt värde ur de komponenter jag investerar i.

Ok, det här är jättebra förklarat, och jag förstår precis resonemanget Bara en sak – som dock är en ganska viktig sak – som jag har problem med: jag fattar fortfarande inte vad som menas med prestanda här… vad är det som mäts i Low, Medium, High och Ultra? Det är ju, efter vad jag har förstått, inte hastigheten? Så vad är det? Är det skärpan i bilden? Är det hur klumpigt figurerna i spelet rör sig? Hur 'pixligt' det blir?

Skrivet av kebbe:

Hoppas att det svarade på några av dina frågor!

Ofantligt bra!!! Som du ser av ovanstående är det bara några saker jag fortfarande inte fattar Tack!!!!!!

Medlem
Skrivet av Helena:
Skrivet av kebbe:

Om vi utgår från ett exempel där ett spel har fyra inställningar för grafiken Low, Medium, High och Ultra (där högre är bättre). Ett R9 390 eller GTX 970 skulle då klara detta spelet på Ultra medan GTX 960 skulle klara det på High utan att "lagga". Då dagens spelkonsoler (som i stort avgör hur spelen ser ut idag) har etablerat sig efter två år på marknaden så kan vi då anta att ett GTX 970 skulle klara spelen på Ultra även nästa år medan GTX 960 skulle klara sig på High.

Bläddra fram två år till 2017 och GTX 970 skulle klara spelen på High medan GTX 960 skulle gå ned till Medium, fortfarande bra prestanda för priset. I sitt tredje år kan vi då anta att GTX 970 skulle klara spelen på Medium, knappt High, medan GTX 960 skulle klara sig på Low, knappt Medium, varpå en uppgradering skulle kännas nödvändig.

Denna jämförelse baserar jag på att själv ha haft erfarenhet av tre generationer av Nvidias X60-kort (GTX 260, GTX 560, GTX 660) samt idag sitter med ett två år gammalt GTX 780 som klarar de absolut flesta spelen på motsvarande High/Ultra utan problem. Sedan kan man såklart kalla det en lägre standard än att vilja spela det senaste på Ultra varje år, men jag ser det som att få ut maximalt värde ur de komponenter jag investerar i.

Ok, det här är jättebra förklarat, och jag förstår precis resonemanget Bara en sak – som dock är en ganska viktig sak – som jag har problem med: jag fattar fortfarande inte vad som menas med prestanda här… vad är det som mäts i Low, Medium, High och Ultra? Det är ju, efter vad jag har förstått, inte hastigheten? Så vad är det? Är det skärpan i bilden? Är det hur klumpigt figurerna i spelet rör sig? Hur 'pixligt' det blir?

Ehhh… Slog mig just att just den här frågan vet ju säkert sonen själv svaret på… och jo då, det visste han ju så klart, så nu har han förklarat för mig vad prestanda gäller här… (till mitt försvar får jag ju säga att jag var ju uppenbarligen inte så fel på det i mina gissningar i alla fall…). Han sa även att han för det mesta är ok med Medium, så då verkar ju det grafikkort som du, Kebbe, föreslog, stå sig som ett bra alternativ

Medlem

Hej!

Hur gick det? Vi hoppas på en lite statusuppdatering när Ni köpt en dator!


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Theade:

Hej!

Hur gick det? Vi hoppas på en lite statusuppdatering när Ni köpt en dator!

Oj! Förlåt! Jo, det har gått jättebra; tack vare alla er här inne hittade vi för det första Inet, istället för att vara hänvisade till Mediamarkt eller liknande, plus att jag ju faktiskt nu förstod vad de pratade om (på Inet alltså), när vi skulle köpa datorn. Stod både länge och väl och diskuterade med säljaren, och till slut föll valet på en redan färdig dator i deras egen serie 'Taurus'. Vissa saker var ju kanske mindre bra (i enlighet med vad som sagts här inne), men till slut kom vi fram till att kompromisser måste vi ändå göra med vår budget, och nu visste jag ju i alla fall vad som var bra och mindre bra Och datorn hamnade precis under 10 000-kronorsstrecket

Så: Tusen tack alla för hjälpen!!!

Medlem

Hej,

Min fråga är i princip den samma som TS men tänker att det har hänt lite sedan senast det begav sig.

12-årig son, spelar mycket Siege och den typen online.
Budget 10 000

Har tittat på:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/desktop/asus...

http://cdon.se/hemelektronik/hp-phoenix-860-011no-stationar-d...

Och sedan har jag även yrat runt här:

http://barondator.com/kat/datorer-och-bildskarmar/stationar-d...

Lika tacksam som TS för hjälp!

123
Skriv svar