Tipsa varandra om Indie-spel

Medlem
Tipsa varandra om Indie-spel

Tja!

Jag gillar Indie-spel. Men ja, med tanke på att de är "indie" kan de vara svåra att komma över. Jag börjar med att tipsa om ett som komma skall:

STASIS
[http://stasisgame.com/]

KoP
Medlem
Medlem

signatur

My gun's bigger than yours.

Medlem

Någon speciell typ av indiespel? Eller är du mest kär i principen? Utbudet är ju ganska varierat.

KoP
Medlem

Fortsätter att tipsa om lite indiespel här som ligger på Xbox Live Indie.

Life In The Dorms

Ett litet småmysigt spel om man gillar peka/klicka spel som jag precis har börjat spela.
Som titeln antyder så utspelar sig spelet på college där man precis har anlänt.
Ens första uppgift blir att plugga in sin batteridöda laptop till en väggkontakt så att man kan
uppdatera sitt Flitter konto. Men var sjuttsingen har man gjort av kabeln?

Nu har jag inte spelat det mer än i någon timme men kan absolut rekommendera det.
Och för det facila priset av endast 80 ms points (10 kr) så gräver spelet inget större hål i
plånboken.

Räknas en Mod som indie, eller snackar vi Indie-indie bara?

För själv har jag blivit smått förälskad i "The Hidden" modden till HL2 sen jag själv blev tipsad om den.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

To the moon

Inte så bra som hypen men riktigt bra endå!
Härlig nostalgitripp om inte annat.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kenshi http://www.lofigames.com/

Blev "green-lit" på Steam för ett tag sen

Väldigt unikt indiespel skapat av en person (dock tar han hjälp utifrån ibland, har hjälpt honom med att göra 3D modeller).

FZ borde satsa lite mer på indiespel.. verkar vara väldigt lågt intresse för det, trots att jag tror många äldre med mig tycker det är den absolut intressantaste "scenen" med PC, bara blivit bättre med åren dessutom.


signatur
Medlem

Vore kanske en idé att använda FZ:as tips-funktion så kanske FZ tar en titt på det och skriver en liten rec?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Vore kanske en idé att använda FZ:as tips-funktion så kanske FZ tar en titt på det och skriver en liten rec?

Mjo, kan vara intressant för folk att få höra om det, men det har en rätt bra bit kvar tills det går guld om jag minns rätt.

Medlem

Skrev till FZ att jag kunde intervjua Chris som gör Kenshi, men dom behagade inte ens att svara :/ Igen, bara storspel som gäller verkar det som.

Ett annat bra indiespel är ju såklart Project Zomboid som man inte får missa:

http://projectzomboid.com/blog/


signatur
Medlem
Skrivet av vurt:

FZ borde satsa lite mer på indiespel.. verkar vara väldigt lågt intresse för det, trots att jag tror många äldre med mig tycker det är den absolut intressantaste "scenen" med PC, bara blivit bättre med åren dessutom.

Håller med dig 100 %. Har kollat de största svenska gamingsidorna ett par månader nu och måste säga att det är ruskigt tamt coverage - och då är svenska indieutvecklare både många, stora och jävligt duktiga.

Gör lite smygreklam för min blogg Chogoling där jag recenserar/diskuterar indiespel varje dag. Men hade varit roligt med något större forum där man kan snacka indiespel med andra.

Har du något tips på en seriös, svensk spelsida som följer indiescenen något sånär i alla fall får du eller någon annan gärna tipsa. Kanske dags att starta en annars?


signatur

Bloggar/recenserar indiespel, litteratur och lite annat på Chogoling

Medlem

http://www.gcblue.com/wiki/index.php?title=Main_Page

detta är redigt kul ifall du gillar flottkrigföring..

lite som blandning mellan fleet command och Harpoon

Inaktiv

Köpte precis detta för 10USD. Verkar väldigt intressant.
http://www.lonesurvivor.co.uk/

Medlem

Bra köp, annorlunda men häftigt. Gav det fyra av fem på min blogg för att det lyckas skrämma mig trots att det är i 2D


signatur

Bloggar/recenserar indiespel, litteratur och lite annat på Chogoling

Inaktiv
Skrivet av Chogoling:

Bra köp, annorlunda men häftigt. Gav det fyra av fem på min blogg för att det lyckas skrämma mig trots att det är i 2D

Jo samma för mig, det är helt klart värt pengarna också. Dock så har jag fastnat på ett ställe då jag ej har några flares eller skott för och komma förbi några monster, samt så går det ej gömma sig just på detta ställe. Förutom det så gillar jag verkligen features som att man måste äta, dricka osv för att överleva.

Inaktiv

Kan tipsa om Tigsource forum för Indie spel. Speciellt deras "devlogs" är väldig intressanta.

Red Rogue (Platform, Roguelike)
http://forums.tigsource.com/index.php?topic=8467.0

Medlem

FTL: Faster Than Light

Finns på Steam för 9,99€, men jag skulle starkt rekommendera att man köper direkt från spelutveklarens hemsida istället, inte bara för att det är lite billigare där räknat i svenska kronor ($10), utan för att det även inkluderar en aktiveringskod för Steam plus WIndows, Mac samt Linux versioner av spelet.

För er som mot förmodan inte hört talas om det, så kan ni kika på TotalBiscuits videogenomgång:

WTF Is... : FTL - Faster Than Light?

SE

Inaktiv

För er som gillar dungeon crawl, kolla in Delver.
http://forums.tigsource.com/index.php?topic=24764.0

Medlem

Delver och Faster Than Light är båda riktigt bra roguelike-aktiga. Även om Delver fortfarande är i alfastadiet. Röstade på det i Steam Greenlight så fort jag såg det! Recenserar Father Than Light på min blogg nästa vecka.

En dungeon crawler att hålla sig borta ifrån å andra sidan är Shepherd Slaughter. Riktigt tråkigt spel!

NEO Scavenger är lite roguelike-aktigt. Överleva i en postapokalyptiskt värld. Som Fallout fast 100 % fokus på överlevnad (hitta jackor för att överleva kalla nätter osv.)


signatur

Bloggar/recenserar indiespel, litteratur och lite annat på Chogoling

Inaktiv

Jag har skrivit om indiespel sedan ca 2010 och har vandrat från sporadiskt skrivande på min medlemsblogg på Loading till än mer sporadiskt skrivande på bloggen Quicken vidare till att skriva så gott som varje dag på nu nedlagda MiniBoss.

Eftersom MiniBoss lades ner bestämde jag mig för att starta en egen sida där jag kan skriva om det jag brinner för, nämligen indiespel. Sidan är ännu inte i bruk, men jag skriver nyheter på Facebook så länge. Min förhoppning är att kunna skapa en sida dit alla svenskar som är intresserade av indiespel ska kunna vända sig för nyheter, artiklar och annat smått och gott.

Bokmärk Indieentusiasten redan nu eller gilla som sagt på Facebook för att inte missa något. Brinner du för indiespel kanske du även kan vara intresserad av att skriva för sidan? Skicka i sådana fall en ansökan till inbox (snabel-a) indieentusiasten (punkt) se.

PS. Om detta anses som oförskämd reklam och ogillas ber jag i förväg om ursäkt, men jag tror att detta kan vara intressant för många som är intresserade av indiespel. DS


signatur

Det finns så sjukt mycket bra indiespel att jag har svårt att veta var jag ska börja när jag ska tipsa om dem, men här slänger jag ut några tips ändå även om de flesta redan är kända för de flesta som är intresserade av indiespel:

Släppta:
Anodyne - Zeldaliknande spel
Hotline Miami - Hardcoreslaktande à la de första GTA-spelen
Legend of Grimrock - Klassisk dungeon crawling i modern tappning
Knytt Underground - Utforska och förbluffas av denna fulsnygga värld som har en ack så skön stämning
Thomas Was Alone - Stilrent plattformshoppande med intressant story
Walking Dead - Kanske inte räknas som indie(?), men annorlunda äventyrsspel med sjukt gripande story

Osläppta:
Owlboy - Metroidvanialiknande spel med annorlunda atmosfär
Secrets of Grindea - Zeldaliknande spel
Starbound - "Uppföljaren" till Terraria

Det var det som dök upp i skallen sådär på rak arm.


signatur
Medlem

Jag kan fylla i med Antichamber. Pusselspel med små tankeställare om livet.

Fyller på med fler spel, denna gång blir det några plattformsspel av olika slag (alla är enligt mig måsten om man gillar plattformsspel):

Släppta:
Apple Jack - Super Mario 2 goes bananas.
Apple Jack 2 - Super Mario 2 goes bananas.
Bit.Trip Runner - Rytmspel där du ska agera i takt med musiken.
Blocks That Matter - Annorlunda pusselplattformsspel.
Braid - Pusselplattformsspelet som satte fart på indiescenen rejält.
Cave Story - En klassiker i indiesammanhang. Fantastiskt metroidvaniaspel.
Dustforce - Precisionsplattformande som skriker time trial.
FEZ - Mer utforskande och mystiskt, men även det ett pusselplattformsspel.
Insanely Twisted Shadow Planet - Du styr ett UFO så inte direkt plattformshoppande, men likväl metroidvaniastil i spelet.
Limbo - Ytterligare ett pusselplattformsspel med fantastisk läskig stämning.
Pixel - Ganska rakt retrohoppande med några twistar.
Spelunky - Överlevnadsspel där du ska ta dig så långt som möjligt i ständigt slumpade världar. En till klassiker i indiescenen.
Super Meat Boy - Precisionsplattformande på hög nivå.
Tobe's Vertical Adventure - Sjukt tight retrohoppande.
Treasure Treasure: Fortress Forage - Pusselplattformande.
Treasure Treasure: Fortress Forage: Extra Edition - Mer och bättre än orginalet.
VVVVVV - Mysigt precionsplattformande och utforskande.
You Have to Win the Game - Trevligt utforskarspel i sjukt snygg retrostil.

Osläppta:
The Iconoclasts - Metriodvanialiknande spel i gulliga miljöer.
Runner 2: Future Legend of Rythm Alien - Med en så bra föregångare kan detta inte misslyckas.

Som ni märker så gillar jag plattformsspel och detta är långt ifrån alla man egentligen måste spela, men ett gäng att kolla in om man missat dem iaf.


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr

Jahaja, här hade jag suttit och knåpat ihop en tråd om indie, när jag fick för mig att göra en forumsökning på ämnet och fann denna. Tar väl helt enkelt och subbar här tills vidare. Synd att intresset verkar så svalt på FZ, bara.

Jag har i alla fall jäkligt kul med Prison Architect (tidig alpha, många buggar, men väldigt underhållande spelmekanik) och Cities in Motion för närvarande. Det sistnämnda har ganska många tillkortakommanden egentligen, men har en uppföljare på G som verkar rätta till det mesta. Blir till att kika igenom era tips nu.

Finns ett antal intressanta kommande indiespel att hålla ögonen på, däribland de två zombiespelen (uttjatad genre, men bear with me och kika länkarna) State of Decay och Dead State. Kan bli ett kul år även på indiefronten!

Medlem

Hej,

Jag känner en amerikan och game designer som har flyttat till Sverige för att utveckla ett eget indie spel. Han har just nu en kampanj på Kickstarter. Kolla in spelet! Det finns en demoversion också. Beroendeframkallande!

http://www.kickstarter.com/projects/397626798/slip

Medlem

För dig som gillar Peka-klicka äventyrsspel.

Ben There, Dan that!

..samt uppföljaren

Time Gentlemen, please!

Svårt, men rätt så kul brittisk humor.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Vill tipsa om mitt spel "Horse Jump". Det är ett enkelt plattformsspel på en skärm där målet är att rädda prinsessan på andra sidan skärmen, genom att undvika hinder till häst. Det är helt gratis och hämtas från:

[horsejumpthegame.wordpress.com]

Det släpptes i dag!


signatur

Do you need a ring to open a door?

1
Skriv svar