Varför är spel dyrare via Origin/steam/andra digitala tjänster än i butiker med skivor?

Medlem
Varför är spel dyrare via Origin/steam/andra digitala tjänster än i butiker med skivor?

Varför är spel dyrare via Origin/steam/andra digitala tjänster än i butiker med skivor?
Då man kan köpa t ex NFS:the run på spelbutiken för 397kr http://www.spelbutiken.se/catalog/product/68699-need-for-spee...
och på origin 100 spänn dyrare.
Jag menar, de är mindre grossister som ska ha pengar de är inga producenter av skivor och lådor och manualer och skit som ska ha pengar, de har en servermiljö som dom redan tjänar stora pengar på.
Känns fullt logiskt.

Så varför ska spelen vara dyrare?
Skyll inte på euron då de kan anpassa sig efter varje ekonomi eftersom dom har hemsidor och sånt i Sverige då kan dom alltså ha våran valuta också eller?

Tycker inte ni att de BÖR ha lägre priser på sina egna spel på sina egna betaltjänster än via skivor i butiken??

Medlem

sätter nog ett pris som ska gälla för alla länder, därav blir priset lite högre skulle jag tro ^^

Medlem

Du betalar för "steam" och "bekvämligheten" att ha spelet i steam..

Medlem

Vet inte om det stämmer, men läste någonstans att man håller de priserna för att butikerna ska fortsätta att köpa in och sälja deras spel. Säg att nästa Cod skulle släppas på steam och kosta 300 kronor istället för butikens 499. Plötsligt kan spelbutikerna välja att bojkotta dessa spel då man helt enkelt inte kan mäta sig med dessa priser. Eftersom spelbutiker än är en väldigt stor del av spelindustrin så ska det vara ett försök att gå butikerna till mötes.

Steam kan erbjuda spelen till större vinstmarginal för hardcorefansen som ska ha det tillgänglig i första sekund, medan butikerna kan konkurrera på samma vilkor som onlinebranschen. Lite Win-Win för butikerna, men inte sådär fantastiskt för konsumenter.


signatur

Videomupp

Skägg.
10 Chambers

Jimpa är nog inne på rätt spår, EA/Steam/osv har ingen anledning att konkurrera med de fysiska butikerna eftersom de fortfarande står för den stora försäljningen. Bekvämligheten spelar också stor roll, lite som att köpa en cola på Pressbyrån istället för att ta en liten omväg och köpa den för halva priset på Ica.

I ett senare läge, när prisskillnaden verkligen blir löjlig, är varuvärdet också en faktor. Butiken har ett antal exemplar i lager och när omsättningshastigheten sjunker måste man antingen sänka priset eller riskera att ha överlager på en produkt som inte säljer och till slut tvingas sälja bort det till inköpspris eller i värsta fall lägre.


signatur
Medlem
Skrivet av eCore:

Du betalar för "steam" och "bekvämligheten" att ha spelet i steam..

Ofta när man köpt ett spel så kan man ju även regga detta i steam senare, så det stämmer ju inte helt.

Men att dom sätter priset i USA säg 50 dollar och sedan sätter samma siffra i EU fast byter ut dollar mot Euro är helt befängt. Så borde det inte få gå till.

Medlem
Skrivet av Kerrai:
Skrivet av eCore:

Du betalar för "steam" och "bekvämligheten" att ha spelet i steam..

Ofta när man köpt ett spel så kan man ju även regga detta i steam senare, så det stämmer ju inte helt.

Men att dom sätter priset i USA säg 50 dollar och sedan sätter samma siffra i EU fast byter ut dollar mot Euro är helt befängt. Så borde det inte få gå till.

Tror han även syftade på bekvämligheten med att bara logga in på steam, klicka lite grann och sen börja tanka spelet, går såklart att från andra sidor köpa en steamnyckel men det blir en liiten omväg redan där då ;P

Medlem

Origin lurade aset ur mig eftersom jag hade beställt BF3 via CDON för 399:-
Och så fick man ju såklart reda på att folk som hade det via Origin fick spela det tidigare via Proxy... Då vart man ju helt förvirrar och kunde inte sitta och vänta...

Startade chatt med CDON och sa att jag vill avbeställa det, och så köpte jag det via Origin minuterna efter...

För 499:-

Medlem

Märkligt att en cybervara är dyrare utan förpackning/mediat och när det gått genom generalagenter/återförsäljare och skeppats runt halva jordklotet.

Låter som om de gör riktigt bra affärer.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

afr
Medlem

Det är inte Steam själva som sätter priser på majoriteten av det som säljs. De sätts av utgivarna själva.
Sen tar Steam en del av kakan vilket många kanske ser som en anledning att behöva höja priset.

Medlem

Om spelen släpptes billigare digitalt via steam skulle inte återförsäljare ta in spelet till butik.
Det är en stor anledning till varför spel prudocenter sätter ett högre pris på nerladdningsbara versioner av spel.
för att inte konkurera ut sig själva, spel pruducenter vill ha en så hel täckande matta som möjligt när det kommer till distrubtion av spelet, så länge det är nytt.
Sen kan man oxå se att när spelet blivit äldre att det når samma pris som skiva i butik eller rent av billigare.
Sen kan det även finnas andra anledningar, men vad jag förståt är det här som jag pressenterat deras huvud argument för ett högre pris satt spel digitalt.

Medlem

Det är väl därför man köper steam nycklar från sidor som greenmangaming.com osv? Hur billigt som helst och 100% legit. Att man får betala med dollar gör ju inte saken sämre ...

Har tjänat många hundralappar på att handla där den senaste tiden med alla stora spelsläpp. Det är digitalt, det är snabbt och det är billigt. Nu blev detta inlägg som reklam för just gmg, var inte riktigt meningen. Men folk måste ju öppna ögonen lite, man MÅSTE inte köpa från steam bara för att spelet är steamexklusivt, det finns billigare/bättre alternativ. Men det finns också dåliga, som sidor som säljer ryska nycklar som blir bannade eller som du inte aktivera utan ryskt IP.

Ett exempel, Assassin’s Creed Revelations;

greenmangaming = $38.79 (275,15 SEK)
Steam = 49.99€ (473,00 SEK)

Medlem

greenmangaming blir nog mitt nya svar på att köpa games.

Roligt att steam blir utkonkurerat av sina egna produkter via en annan sida

Medlem

Jo för om folk slutar köpa på steam och går igenom greenmangaming för alla spel i framtiden, kommer det nog inte vara mycket steam kvar och då är alla spel köpta igenom gmg värdelösa.. go go

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Jo för om folk slutar köpa på steam och går igenom greenmangaming för alla spel i framtiden, kommer det nog inte vara mycket steam kvar och då är alla spel köpta igenom gmg värdelösa.. go go

Medlem
Skrivet av IceDusT:
Skrivet av Kerrai:

Jo för om folk slutar köpa på steam och går igenom greenmangaming för alla spel i framtiden, kommer det nog inte vara mycket steam kvar och då är alla spel köpta igenom gmg värdelösa.. go go

http://beerlake.net/dump/castle-umm.gif

Haha!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Dom är ju inte dyrare, räkna med alla reor o specialerbjudanden så är spelen billigare online.

Ska du nu ha spelet dag1 kan det bli dyrare, men då får man skylla sig själv om man handlar ett spel för 60Euro hos Steam när man kan köpa det i butik (o få hemskickat i lådan) för 400SEK.

Medlem

Man får inte glömma att Valve (:Steam) tar en viss % del ifrån _allt_ som säljs via deras klient, och således kan utgivare höja priserna så att de fortfarande får hög vinst efter Valve tagit sin andel.

Anledningen till att de kan göra detta överhuvudtaget är pga Steam totalt dominerar marknaden. Kommer spelen däremot upp på GMG med bra deal och dessa använder steamworks ( i.e , du kan registrera det på ditt steamkonto) så säljer dessa enorma mängder, ibland bättre än vad steam gör, dock klagar inte valve då detta bidrar till att många nya användare börjar använda steam.

Medlem
Skrivet av M4NGL3R:

Varför är spel dyrare via Origin/steam/andra digitala tjänster än i butiker med skivor?
Då man kan köpa t ex NFS:the run på spelbutiken för 397kr http://www.spelbutiken.se/catalog/product/68699-need-for-spee...

Kul att du tog upp det spelet som ju måste vara tidernas med anti-optimala spelet till PC. Allt över 50 kr för skiten är stöld. Spelet tycker jag annars är okej.

Jag gav 150 kr för mitt digitala exemplar och spelar två banor åt gången och sedan krashar det. Till slut tröttnade jag och körde in en fulpatch och bort med Origin i spelet. Det hjälpte.


signatur

Det var detta...

Medlem

Som svar på trådens fråga tror jag att de gör det för att de KAN lura oss kunder.
Självklart är det enormt mycket billigare för dem att distribuera digitalt, tänk vad all logistik, tryck, hantering osv kostar... Det är verkligen fult gjort att inte sänka priserna, att t.o.m. höja dem är skandal.

Inaktiv

Det är ju logiskt att de borde ha lägre priser på onlinetjänsterna för att locka till sig fler kunder som använder deras onlinetjänst direkt istället för bara vid aktivering.

Men sen är Steam korkat på det sättet, de vägrar att låta användarna själva välja vilken valuta de ska betala med, vilket gör att de tjänar mycket mer på oss européer än på amerikanare pga den låga dollarn och på den i jämförelse, höga Euron och den höga kronan.

De är sviniga helt enkelt.. tvingar oss att betala mer för spel än normal priset är.


signatur

The Year was 2027..

Medlem

Men tyvärr funkar det... Ligger väl lite i smidigheten med att ladda ner, och jag har en känsla av att det är färre som idag verkligen samlar kartongerna till spel. Själv föredrar jag att slippa dem. Men vill ändå inte betala MER, såklart. Kostar något mindre att framställa så borde det kosta mindre att köpa för kunden - annars framstår de som falska och det är knappast bra PR för dem.

Medlem

Sen finns det ju alltid komiska exempel på när det helt enkelt slår fel.
BF3 back to karkand kan man ju köpa via origin, ladda ner cd-nyckel från butiker eller köpa ett fodral från t.ex. webhallen.
Origin kostar mest, därefter kostar det mer att köpa själva nyckeln i sig från webhallen än att köpa ett FODRAL med en nyckel i fodralet.

Att det är bättre för butikerna att göra så, tror jag inte helt på. Varför ska man lägga en logistisk kostnad på skit och ta mindre betalt för det än digitalt?


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

Någon form av snilleblixt måste det bero på eftersom de uppfattar att när de gör så tjänar de mest pengar.


signatur

Det var detta...

Medlem

Intressant. Kanske tänker man att det är större chans att kunderna också köper något annat om man lockar dem till butiken. Men det är väl i så fall lättare att klicka sig fram till ytterligare köp i nån webbutik i så fall... Nån speltidning borde utreda och skriva om det här och fråga de ansvariga varför priserna är som de är...

1
Skriv svar