Varför finns det "covershooters" vs ducka bakom en låda?

Medlem
Varför finns det "covershooters" vs ducka bakom en låda?

Varför har vi så många spel där man styr actionen med en knapp för att gå i cover och inte kan röra sig och faktiskt se vad som händer i många situationer?

Min gissning är konsoler. Dom har extrem inputlag - oftast ihop med extrem inputlag i TVn också samt väldigt begränsade kontroller/ input.

Begränsningen har gett oss denna underbara spelmekaniken där man försöker dölja både dålig framerate och långsam input - vi trycker en knapp för att sitta bakom en låda.....( Man styr inte gubben längre det hackar som fan och det är bara att dra lite i spaken så autoaimar den rätt även om du har 10 fps )

Det har smittat av sig även till PC spel tyvärr. Trots att det inte behövs där alls.

Det finns väldigt få seriösa spelutvecklare idag som satsar på att utnyttja potentialen som faktiskt finns hos PC-gamers.

Allting skall anpassas till minsta gemensamma nämnaren. Det är därför jag blir så förbluffad att dom släpper PS4 och Xbone med den mediokra hårdvaran det är i dom.

Jag vill ducka själv!


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Tyvärr är väl det så att alla oss gamla quake/unreal gubbar nuförtiden är så sega att vi har svårt att bevisa att det gamla sättet var bättre ;P

KoP
Medlem

Jag skulle snarare säga att covermekanismen skänker ett bättre djup till actionspelen då den ser till att du kan skjuta över ett skydd men fortfarande bibehålla en skyddad position medans du skjuter eller blir beskjuten.

Aldrig i hel*ete att jag skulle ställa mig upp raklång bakom ett skydd irl och besvara elden, vilket är premissen i gamla tidens skjutspel. Skulle nog hellre påstå att möjligheten att inte kunna croucha (bakom ett skydd) och samtidigt besvara elden är ett handikapp.

Medlem
Skrivet av KoP:

Jag skulle snarare säga att covermekanismen skänker ett bättre djup till actionspelen då den ser till att du kan skjuta över ett skydd men fortfarande bibehålla en skyddad position medans du skjuter eller blir beskjuten.

Aldrig i hel*ete att jag skulle ställa mig upp raklång bakom ett skydd irl och besvara elden, vilket är premissen i gamla tidens skjutspel. Skulle nog hellre påstå att möjligheten att inte kunna croucha och samtidigt besvara elden är ett handikapp.

Men visst, att ha en coverknapp är ju inte fel - så länge *DU* som spelare hela tiden bibehåller kontrollen, inte en massa animationer som tar dig ur karaktären och begränsar dig. Jag menar hur det är implementerat i dom flesta spel idag är fullständigt värdelöst. Jag menar inte att jag vill "förenkla" till att bara kunna "croucha" som det var förr i världen för det.

Jag lät väldigt "antikonsol" och det är jag egentligen inte, även om jag själv väljer bort dem. Poängen var egentligen mer spelstilen som kom med konsolerna. dvs, titta på film eller spela ~ samma sak...

( man känner inte alls av låg FPS på samma sätt om man inte styr det själv )

Jag är väl bara nostalgisk ( läs gammal gubbe ) och vill ha mer kontroll över vad jag gör i spel. Det är ganska stor skillnad mot hur det var på Quake/Unreal tiden om man säger så!

Men jag vill inte ha det gamla enbart, något mellanting - mer spel mindre animationer och film i spelet.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Klart som fasen att i verkligheten skulle man lägga benen på ryggen!

Men nu var det spel det handlade om, och skillnden mellan oldschool shooters och det siraps-söta tramset som konsollerna har på-kletat på oss PC spelare.

På konsol, tack vare dess begränsningar har man knasiga cover system. Förr hade man tjohejsan vilda fighter på öppna banor på PC. Deck 16 figheter i Unreal till exempel. Fanns massor av ställen man gick i "cover" men av egen maskin. Inte för att man tryckte en speciell knapp.

Varenda input man gjorde i spelet var ens egen, aldrig förprogrammerad.

Jag blir förbannad gång efter annan när jag spelar konsol portar, när gubb-jävelen inte går åt det hållet jag hade för avsikt att gå

Visst, en del grejer är rätt ok, eftersom det gäller att berätta en story. Jag kan ha en hel del överseende med quicktime event till och med.
Men fan, när det är fighting, skotten viner kring huvet..för fasiken, om det inte är absolut nödvändigt för storyn, låt spelaren ha absolut controll över sin karaktär. Om inte så är det i bästa fall en halvfesen interaktiv berättelse, eller så kan man lika gärna teckna ett Netflix abbonemang!

Medlem

Luktar lite Splinter Cell-problem över det hela.

Kan till stor del hålla med om att liknande cover-system kan skapa frustration. Finns en anledning till att jag bara spelade klart första leveln i senaste Splinter Cell, sedan blev det ragequit pga kontrollen

Medlem

Klart att man skall kunna huka sig/sätta sig bakom ett skydd och kunna skjuta över/bredvid om skyddet är av den storleken att det går. Att det finns en "cover"-knapp har väl antagligen oftast med att göra konsoler och gamepad. Det är svårt att hålla in en knapp för att huka sig samtidigt som man har en styrspak för att röra sig och sen styrspak för att sikta med samtidigt som man skall ha en knapp för att skjuta med och kanske en för att zomma och ladda om med. Allt detta går med tangentbord och mus, men skulle se hur smidigt det blir med gamepad.... lösningen är att fördumma det. Ta bort möjligheten att sitta bakom lådan och titta över det genom att införa en "ta skydd bakom lådan" action som man använder med den generella "action"-knappen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vi får väl skylla främst på Gears Of War som jag vill minnas var det spel som gjorde denna spelmekanik populär.
Även om jag tror Full Spectrum Soldier var det första spel jag spelade där "cover" och "suppressive fire" var A och O.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar