X-COM: Enemy Unknown

Medlem
X-COM: Enemy Unknown

Är det bara jag som är hypad över att X-COM: Enemy Unknown kommer om en månad!

Jag såg precis ett demo från PAX av PC-versionen när de styrde med mus och tangentbord, det verkar definitivt som att det fungerar bra när de delat på UI-teamen. Det var väl några knappar som såg ut som om de var placerade för konsollerna men annars verkar det asbra. Sedan att man kan välja att spela med handkontrollen på PC:n också är ju görbra.
Multiplayer är ju också ett kul tillägg.

Nu hoppas jag bara på att så många som möjligt ska förboka spelet på Steam så att vi kan få en gratis kopia av Civilization 5 också

Medlem

Är riktigt taggad...

Men jag köper aldrig nya spel via Steam eller Origin (endast spel som är på typ 50+% rea) om det släpps i butiker och som special versioner. Jag spelar inte TF2, så att man får ett par hattar där är helt ointressant. Inte Civ spelen heller för den delen :/

Vad gäller Xcoms multiplayer så är jag faktiskt besviken, jag ville verkligen ha ett Co-op mode i spelet. Det hade inte heller varit svårt att balansera eller implementera (ur min syn dvs, inte utvecklares troligen).

I X-Com originalet så spelade jag och mina kompisar varsin soldat under uppdrag (bytte namn etc) och det var riktigt kul.
Om co-op skulle funnits i det nya xcom, så kunde man tillåtit en bas vardera eller att man styr 3 soldater vardera etc etc. Det hade kunnat lösas på många sätt.
X-Com Enemy Unknown's multiplayer kommer jag inte testa.
MEN eftersom jag beställde spelet innan de ens gick ut med att det var MP så är det bara en extra bonus egentligen.
Jag förväntade mig inte MP, men jag hoppades att de skulle ha med co-op om de nu skulle göra multiplayer.

Kommer nog testa det med en xbox kontroller också för det såg rätt smidigt ut, men gillar att spelmekaniken och PC UI håller kvar mycket från originalet. Synd bara att man inte kan skjuta fritt, för det gjorde jag rätt mycket för att få bort väggar på långt avstånd m.m.

Men om det kommer mod-stöd så hoppas jag att några duktiga personer lyckas fixa till ett typ X-com UFO Defense revisited mode som tar in flera av de äldre funktionerna... eller kanske Co-op ^^

Medlem

Jag förstår inte riktigt varför man inte köper nya spel på Steam. Jag hade bokat mitt från webhallen och skillnaden på steam var 5kr tror jag, kommer inte ihåg om det var dyrare eller billigare.

Jag kommer nog inte heller köra så mycket multiplayer mer än för att prova på...

Medhåll på Co-op tankarna, men jag får väl helt enkelt tvinga hit nån polare som kan sitta med bredvid precis som förut.

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Jag förstår inte riktigt varför man inte köper nya spel på Steam. Jag hade bokat mitt från webhallen och skillnaden på steam var 5kr tror jag, kommer inte ihåg om det var dyrare eller billigare.

Hade inte Valve (? ) gjort en sån ful översättning på priset, så skulle spelet varit billigare på Steam.
50Euro = 425kr vs 399kr (webhallen) pga euro priset.
I USA säljs spelet för 45 dollar vilket är ca 300kr som download.

MEN... jag köper "bara" specialutgåvor av spel. Dvs jag kommer köpa special edition av X-Com som kostar 699kr på webhallen.
Just i X-com's fall är det lite av ett problem med denna special edition då de inte är speciellt specifika på vad man får:

Skrivet av 2K Games:

The Special Edition. Available exclusively for PC from participating retailers, this version of the game will be available for $59.99 and will contain several goodies like an art book, fold-out poster of the XCOM headquarters, XCOM insignia patch, and even some digital stuff like the soundtrack, special art, and more.

Denna version kommer inte heller erbjudas digitalt (om man tänker på soundtrack och wallpapers etc, och musiken till Deus Ex HR tycker jag var underbar så jag hoppas på samma kvalité denna gång)

Men sista meningen stör mig rätt mycket:
Vad menar de med "and more"?!?

2K menar alltså att man får mer saker i special edition än det de skrivit, bara att de inte vet exakt vad... lite som om de höll på att besluta om vad som ska finnas i boxen samtidigt som de skrev annonseringen.

I alla fall.
Spel som inte har en special/collectors edition (vilket i princip alla spel HAR nu för tiden), köper jag inte i butik, om inte priset är väsentligt mycket lägre (vilket det oftast är) än digitalt.
Och eftersom alla spel ändå kräver att man registrerar spelet via en digital tjänst som steam, origin, battle.net and whatever.
Så kan jag lika gärna spara mig en hundring, plus få en liten skiva och en liten box.
Att kunna spela minuten vid release bryr jag mig inte det minsta om.

Det enda som talar för att köpa digitalt är att jag slipper gå till butiken. Men att betala 50-100kr mer för att slippa gå 15 minuter på stan och stå i kö ett tag tycker jag inte är värt det.
Men som du ser så tycker jag det är värt 300kr extra för att få ett par digitala bilder, en liten bit tyg, soundtrack "and more"
Det är inte riktigt en collector's edition, men det är inte direkt den bästa special edition jag varit med om heller, inte den sämsta dock.

Medlem

Ser väl detta liret som det spel jag väntat mest på någonsin. Älskade X-com. Squadbaserad strategi är väl det jag gillar mest av alla lir, helst ska det vara så att karaktärerna "levlar" upp med erfarenhet som de gör i spelserien.

Har förbokat special edition, bryr mig inte vad det kostar egentligen, utan vill helt enkelt ha den i det utförandet. PC spel är min största hobby och jag lägger gärna lite pengar på de spel som jag lirar.

Spelet släpps väl den 12'e oktober vilket inte kunde passa mig bättre då jag kliver av skiftgången på samma fredag och har en hel vecka på mig att lira

Testpilot

Den filmen fick mig att få feta nostalgivibbar ... så nu förhandsbokade jag också!

Medlem

Nu gäller det bara att hålla sig undan från fler spoilers och att spela undan alla andra spel jag har på gång...

Medlem

Demot är nu ute och provspelat.... tycker inte det var tillräckligt PC-anpassat så jag spelar nog det med Xbox-kontrollern på PC:n.

Andra kommentarer?

Testpilot

Körde demot , det var lika bra som jag trodde så nu är det bara att peppa inför släppet och ladda upp med dricka , slänga ut sambon i nån vecka och annat som måste fixas!

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Körde demot , det var lika bra som jag trodde så nu är det bara att peppa inför släppet och ladda upp med dricka , slänga ut sambon i nån vecka och annat som måste fixas!

Heh, jag köpte ett Geforce GTX 660 som kommer imorgon... kände att jag vill kunna kräma på fullt ut med Xcom

Testpilot
Skrivet av MaXMC:

Heh, jag köpte ett Geforce GTX 660 som kommer imorgon... kände att jag vill kunna kräma på fullt ut med Xcom

Finfint , kommer o gå som smör på max , spelet kräver ju inte så mycket av datorn då det är unreal motorn.
Med det kortet är det bara o fläska på till max!

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av MaXMC:

Heh, jag köpte ett Geforce GTX 660 som kommer imorgon... kände att jag vill kunna kräma på fullt ut med Xcom

Finfint , kommer o gå som smör på max , spelet kräver ju inte så mycket av datorn då det är unreal motorn.
Med det kortet är det bara o fläska på till max!

Jaha, nu har jag kortet här hemma då... men Burk !"#¤% vill ju inte upptäcka kortet.
Visst sjutton ska det räcka med ett Corsair VX550W kort för GTX660?

Testpilot
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av MaXMC:

Heh, jag köpte ett Geforce GTX 660 som kommer imorgon... kände att jag vill kunna kräma på fullt ut med Xcom

Finfint , kommer o gå som smör på max , spelet kräver ju inte så mycket av datorn då det är unreal motorn.
Med det kortet är det bara o fläska på till max!

Jaha, nu har jag kortet här hemma då... men Burk !"#¤% vill ju inte upptäcka kortet.
Visst sjutton ska det räcka med ett Corsair VX550W kort för GTX660?

Stoppat in de externa strömkontakterna till kortet ? finns det i devicemanager? Nya drivare installerade?

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av MaXMC:

Heh, jag köpte ett Geforce GTX 660 som kommer imorgon... kände att jag vill kunna kräma på fullt ut med Xcom

Finfint , kommer o gå som smör på max , spelet kräver ju inte så mycket av datorn då det är unreal motorn.
Med det kortet är det bara o fläska på till max!

Jaha, nu har jag kortet här hemma då... men Burk !"#¤% vill ju inte upptäcka kortet.
Visst sjutton ska det räcka med ett Corsair VX550W kort för GTX660?

Stoppat in de externa strömkontakterna till kortet ? finns det i devicemanager? Nya drivare installerade?

Sjukt konstigt fel, men det visade sig att jag var tvungen att installera de äldre drivrutinerna som kom på skivan för att kortet skulle detekteras. När jag gjort det kunde jag installera de nya från nvidia. Nu fungerar även SLI tillsammans med mitt gamla GTX 260-kort som numera bara gör fysikberäkningar...

Idag har jag tittat på

på Youtube.
Det är 6 delar och väldigt underhållande.

Medlem

Sjukt taggad här också! När jag slutar jobbet den 12e på eftermiddagen kommer jag att stänga all kontakt med omvärlden hela helgen. Frågan är hur man ska lyckas undvika att sjukanmäla sig på måndagen?

Medlem

Ser verkligen fram emot Xcom, har inte provat demoversionen men känner inte att jag behöver det heller.

Jag tycker steam är grymt smidigt, är värt de extra kronorna för mig. Men nu blev det så att jag läste om greenmangaming.com, de har spelet för $45.

Ja... vi svenskar handlar med dollar och inte euro vilket är grymt bra för oss. Det fanns där dessutom en voucher under "Great Deals" som gav 25% rabatt vilket slutade med att dom drog 226,60kr från mitt konto med dagens kurs. Det är rätt mycket mindre än de 430kr som dom drog från min kompis konto via steams förköp igår. Man får en del saker med steams förköp förstås, som Civ5 och lite TF2 hattar, själv har jag Civ5 på steam redan så var inte lockande.

Nu kan man tycka att det är en chansning att handla steamspel från en tredjepart, jag läste lite olika forumtrådar och känner mig rätt säker på att dom inte har något fuffens för sig. Steams aktiveringskod läggs till i ditt nyckelregister samt skickas ut via mail på släppdagen.

Medlem
Skrivet av matlin:

Ser verkligen fram emot Xcom, har inte provat demoversionen men känner inte att jag behöver det heller.

Jag tycker steam är grymt smidigt, är värt de extra kronorna för mig. Men nu blev det så att jag läste om greenmangaming.com, de har spelet för $45.

Ja... vi svenskar handlar med dollar och inte euro vilket är grymt bra för oss. Det fanns där dessutom en voucher under "Great Deals" som gav 25% rabatt vilket slutade med att dom drog 226,60kr från mitt konto med dagens kurs. Det är rätt mycket mindre än de 430kr som dom drog från min kompis konto via steams förköp igår. Man får en del saker med steams förköp förstås, som Civ5 och lite TF2 hattar, själv har jag Civ5 på steam redan så var inte lockande.

Nu kan man tycka att det är en chansning att handla steamspel från en tredjepart, jag läste lite olika forumtrådar och känner mig rätt säker på att dom inte har något fuffens för sig. Steams aktiveringskod läggs till i ditt nyckelregister samt skickas ut via mail på släppdagen.

Greenman gaming fungerar säkert jättebra, jag har köpt flertalet spel från g2play.net också, men tyckte i detta fall att CIV5 var värt det när jag ändå tänkt betala samma summa via Webbhallen.

Skaffade Xenonauts häromdagen också för att stilla min hunger... tyvärr så är alpha/beta-versionen som finns på Desura inte fullt spelabar och det riktiga släppet kommer samtidigt som XCOM så det blir svår konkurens där.

Medlem
Skrivet av Micke090:

Sjukt taggad här också! När jag slutar jobbet den 12e på eftermiddagen kommer jag att stänga all kontakt med omvärlden hela helgen. Frågan är hur man ska lyckas undvika att sjukanmäla sig på måndagen?

Jag tänker flexa bort halva min arbetsdag

Medlem

Voucher-koden för Green Man Gaming är GMG25-EVFWS-4Z4ZN

Megadelux
Skrivet av MaXMC:

Voucher-koden för Green Man Gaming är GMG25-EVFWS-4Z4ZN

Tack som fan. Köpte nu via gmg Du spara mig just massa stålars. All credd till er alla.

Medlem

Tjena, jag vet inte om ni nånsin vart på xcoms sida, men för om ni kollar där så kan man köpa xcom för 300 skr och då får man civ 5 på köpet...de mpåste väl va bästa dealen, å de priset gäller även nu i skrivandets stund....gå å köp där å ge bort civ 5 i julklapp eller spela själv

skicka bilden lite på jäkelskap, men ni hitta nog var de är

Medlem

Har rätt nyligen börjat spela Xcom enemy unknown.
Någon annan som stör sig på att att spelet hela tiden vill hålla en i handen i början. Jag menar efter flera missions så är det fortfarande så att man måste följa ett visst mönster. Gå till research, gå dit gå hit bara för att dom tror att alla behöver lära sig saker på det sättet.
Hoppas det snart blir mera frihet. Annars gillar jag spelet, även om det är en smula neddummat om man jämnför med orginalet.

Megadelux

Tarmböld, Du måste klicka ur Tutorial när du skapar ett game under advanced.

Medlem

Helvete va svårt det är på classic ironman... Nån som lyckas hålla sina soldater vid liv någon längre tid?

Testpilot

Jag kör normal för att bli varm i kläderna , har nog rushat huvudstoryn lite eftersom alla missions jag får upp är klassade som Hard eller Very Hard , rätt svettigt ibland men jag hankar mig fram riktigt okej.

Har döpt mina toppsoldater efter kompisar och tyvärr dog Marcus efter en grym rush av 3 chryssalids , han offrade sig hjältemodigt efter ha kört både rocketlauncher och handgranat för att mjuka upp dem åt de andra i mitt team , hans zombieform blev brutalt avrättad av min sniper några drag senare. RIP !
12 Missions 21 dödade aliens hade han på sitt samvete!

phi
Medlem
Skrivet av Runken:

Helvete va svårt det är på classic ironman... Nån som lyckas hålla sina soldater vid liv någon längre tid?

Generellt så skulle jag säga att granater är ett måste på rookies för att kompensera för deras taskiga aim. Sen är nano fiber vests och med kits bra att utrusta soldater med och främst på "veteranerna".

Overwatch, overwatch och overwatch.

1
Skriv svar