Eran första spelkonsol

Medlem

nintendo 8-bitars =p kommer fortfarande ihåg när farsan hämtade mig från dagis och han hade en annons urklippt ur tidningen och vi åkte till Leksaksmagasinet och köpte min egen famicom. Den hade bara ett spel men det var 3 st spel på kassetten Super mario Bros 1 / fotbolls spelet och Tetris. Trots att det är 20 år sedan kommer jag ihåg det som det var igår. Dock kommer jag inte ihåg någonting efter själva inhandlandet =p

Skägg.
10 Chambers

Ett NES! Det var svår beslutsångest när jag fick välja mellan att hyra en moviebox med någon he-man-rulle eller ett NES med typ Mario från den lokala videobutiken. Som tur var blev Mor lika biten på spelandet själv så det dröjde inte länge innan jag fick en egen liten grå låda.


signatur
Redaktör

Atari 2600, bror och jag spelade #Asteroids som galningar.

Kuriosa: konsolen ligger bakom ett av mitt livs största besvikelser. Vi fick (vad vi trodde var) ett racingspel i julklapp. I själva verket var det ett omgångsbaserat mattespel: svarade man rätt fick man flytta bilen ett steg framåt. Jag har knappt förlåtit mina föräldrar än.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Kuriosa: konsolen ligger bakom ett av mitt livs största besvikelser. Vi fick (vad vi trodde var) ett racingspel i julklapp. I själva verket var det ett omgångsbaserat mattespel: svarade man rätt fick man flytta bilen ett steg framåt. Jag har knappt förlåtit mina föräldrar än.

Låter ju jätteroligt... eh.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Xbox360 för mig, spelade Gears Of War, it was nice.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Flakmonkey

Atari 2600 tror jag det var, minns inte säkert eftersom jag var så pytteliten då ^^ Sen hade vi ju iofs en IBM också som vi lirade Space Invaders och andra klassiker på... good times.

AG
Medlem

PS2 ratchet and clank minns fortfarande hur jag slog med min yxa eller vad han hadde-.

Någon som testade Sinclair när den kom?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

C64 räknas väll som en dator.. så då vart det Nintendo 8bits

Medlem

Super Nintendo


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Fick ett NES ungefär samtidigt som jag fick mig en A500+

Lite synd att NES enheten nu är borta efter X antal flytter.

Medlem

Den första konsollen jag spelade på var Nintendo 64

Min första egna var PS ONE


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Medlem

Tråkigt nog Xbox.....även om man flitigt hyrde SNES b.la när man var yngre.....ja jisses


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

Mitt första EGNA var nog Gamecuben.


signatur

Everybody needs help.

Vym
Medlem

SNES med Super Mario Kart som första spel.

Medlem

Syrran och jag hade önskat oss ett tevespel i julklapp och var fullt inställda på att vi skulle få ett Intellivision. En av våra kompisar hade ett sånt o det var ju skitcoolt tyckte vi

-Döm om vår förvåning då vi slet upp paketet och fann ett NES 8-bit och Ice Climber, BEST CHRISTMAS EVARRR
Det var julen -86 (samma år som det lanserades i sverige) så inte en jävel hade ju sånt innan heller :).


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Jag har för mig att jag fick ett NES först..


signatur

You can't win the game...

Medlem

Jag och min bror fick ett SNES med Super Mario Allstars på julafton av vår farfar. Sjukt glada blev vi.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:

SNES med Super Mario Allstars fick jag och bror min av vår farfar. Sjukt glada blev vi.

Det förstår jag!!
Jag funderar faktiskt på att införskaffa mig ett SNES igen... Memories!!


signatur

You can't win the game...

Medlem

Sega Master system ^_^


signatur

http://thegamingground.com Is the place to be If you like videogames, movies, music, anime, IT and humor!

Medlem

Tror det var NES som var det första, och sen Atari datorn vi hade...
Minns så väl när pappa tog hem NES'et och visade spelen. Min första kärlek började där- Zelda serien ^.^


signatur

Kul info om Japan ^^ http://www.lqua.net/

Medlem

Ett Philips G7000, Det var en hybrid mellan en dator och en konsol tror jag. Man kunde bland annat programmera på den om man hade den kassetten. Det var det min storebror gjorde, Själv spelade jag nått pansarvagns spel som man kunde fuska på om man satt ner kassetten snett.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Philips_Videopac_G7000


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Medlem

Nintendo 64 var min första egna.. kommer ihåg hur mycket jag ville ha SNESen efter man var så inbiten på 8-bit NES.. men jag fick vänta

Medlem
Skrivet av The Wizard:

Sega Master system ^_^


signatur

Den som vet vet.

Medlem

en Commodore 128 och någonting som man använde kassetter till? en bandspelare som man kopplade på någonting minns inte riktigt va ett jävla bra tag sen. anars nitendo 8b

Medlem

Game Boy. Fan vad med Tetris jag lirade på den.

Testpilot

Vectrex , vi hyrde sådant massor med ggr men det första egna var nåt Noname märke av konsoll som bara hade 2 olika spel vilket var Pong , i variant med 1 eller 2 paddlar per spelare.

Så man hängde hos grannen som hade en Vic20 och spelade tills man äntligen sparade ihop de pengarna och köpte en Commodore Vic64 - ahh dessa monstersessions med Paradroid eller Elite minns man fortfarande.
Min stoltaste spelstund var att bli level Elite i Elite!

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Vectrex , vi hyrde sådant massor med ggr men det första egna var nåt Noname märke av konsoll som bara hade 2 olika spel vilket var Pong , i variant med 1 eller 2 paddlar per spelare.

Så man hängde hos grannen som hade en Vic20 och spelade tills man äntligen sparade ihop de pengarna och köpte en Commodore Vic64 - ahh dessa monstersessions med Paradroid eller Elite minns man fortfarande.
Min stoltaste spelstund var att bli level Elite i Elite!

Paradroid var en höjdare! Det var tiden innan jag överlag tröttnat på minispel i spel. Visst hackade man robotar och fick spela ett minispel?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Testpilot
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Harakiri:

Vectrex , vi hyrde sådant massor med ggr men det första egna var nåt Noname märke av konsoll som bara hade 2 olika spel vilket var Pong , i variant med 1 eller 2 paddlar per spelare.

Så man hängde hos grannen som hade en Vic20 och spelade tills man äntligen sparade ihop de pengarna och köpte en Commodore Vic64 - ahh dessa monstersessions med Paradroid eller Elite minns man fortfarande.
Min stoltaste spelstund var att bli level Elite i Elite!

Paradroid var en höjdare! Det var tiden innan jag överlag tröttnat på minispel i spel. Visst hackade man robotar och fick spela ett minispel?

ja det var ett inbyggt hackar-minispel där man placerade ett antal hacks på trådar för att slå ut motståndaren och hade man flest pjäser/trådar kvar vann man och man tog över roboten man hackade.
Dock var det så att ju kraftfullare robot man hade desto snabbare förbrukade man den och hade man den så länge att tiden gick ut var det ruskigt svårt att få en grym robot igen utan man fick börja från början med att ta över lite klenare robotar.

Skriv svar