Eran första spelkonsol

Medlem

Mattels Intellivision,

Den konsoll man hade mest kul med var när man hade Sega Megadrive + Cd spelarn och den där 32 bits svampen som man stoppade i Megadriven,

ljuva minnen...

Medlem

Här va det NES som fick mej å fastna för spel. satt många timmar Med RC Pro Racing II den första tiden tror ja

Medlem

Först fick jag ett Sega Mega Drive, sedan ett Nintendo 8-bit. Ah, det var tider


signatur

There is whiskey in the jar!

Medlem

8-Bitars skulle jag tro. Även om det kanske inte var första som fanns i hemmet var det den första som jag satte mig med och spela. Det har varit kärleken till spel världen enda sedan dess.

Medlem
Skrivet av Polish:

...... (svart skärm) .....

*sprak i ljudet*

SEEEEGGAAAAAAAAA (tänk på introt)


signatur

Remember remember the fifth of November

Medlem
Medlem

Kommer faktiskt inte ihåg vad första konsolen hette, men det var 2 kontroller till den och inbyggda spel (tror jag).

Man kunde köra stridsvagnar som skotten studsade på väggar och kanter, sedan var det något helikopter spel och några till som jag inte kommer ihåg.

Kontrollerna såg ut som TV dosor fast med en fet rund bricka i ena änden som fungerade ungefär som en D-pad.
Och beroende på vilket spel man skulle spela var man tvungen att skriva in en viss kod.

Efter den var det i alla fall NES-8bit, kommer ihåg när en av farsans kompisar kom in genom ytterdörren och höll i en påse som den låg i med Super Mario Bros., Ski or Die, Life force Salamander och Ice Climber.

Inaktiv
Skrivet av Blackbeard:

Kommer faktiskt inte ihåg vad första konsolen hette, men det var 2 kontroller till den och inbyggda spel (tror jag).

Man kunde köra stridsvagnar som skotten studsade på väggar och kanter, sedan var det något helikopter spel och några till som jag inte kommer ihåg.

Kontrollerna såg ut som TV dosor fast med en fet rund bricka i ena änden som fungerade ungefär som en D-pad.
Och beroende på vilket spel man skulle spela var man tvungen att skriva in en viss kod.

Efter den var det i alla fall NES-8bit, kommer ihåg när en av farsans kompisar kom in genom ytterdörren och höll i en påse som den låg i med Super Mario Bros., Ski or Die, Life force Salamander och Ice Climber.

Är inte den Konsolen du pratar om ColecoVision eller nåt sånt?

Medlem

Faktiskt ingen aning, men det kan det vara.
Jag var rätt så liten då när jag hadde den, få söka på google efter bilder.

(edit)
Nej det var inte den, men ganska lik.
Har för mig den hadde fejk trä på fronten, dosorna låg inte bredvid varandra så där.
Jag får teckna en bild helt enkelt

La inte ner mig på bilden, men jag lyckades får ihop en någorlunda fantombild genom att mixtra med en
bild på en ColecoVision

http://i155.photobucket.com/albums/s288/svartskegg/fantombild...

Medlem
Medlem

Ja, för fan, en sån var det.
Äntligen fick jag reda på det, tack.

Och för att jämnföra mitt minne med det rätta

http://i155.photobucket.com/albums/s288/svartskegg/fantombild...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Intellivis...

Ganska nära, mitt minne slog inte helt fel.

Medlem

Det var inget dåligt minne du har Blackbeard. Själv kommer jag knappt ihåg vad jag gjorde för en timme sedan.

Medlem

hehe, ja det kan man säga

Saker som jag tyckt varit kul och saker som jag tyckte var häftiga kommer jag ihåg.

MFZ
Medlem

min första dator var en zx spectrum med 16k minne.. som jag hottade upp med 48k...

...första konsollen va en psx.. efter att jag hade traskat igenom speccyn, c64, atari st, amiga och pc...


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Inaktiv

En dator med Windows 3.1 / Playstation(1)

Medlem

min första konsol var nog nintendo 8 bitars, saknar fan den tiden då man verkligen var nöjd med sitt 8 bitars och behövde inget annat förutom lite cola och lördags godis

Medlem

NES :heart:


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ackack, av vad jag har skummat igenom så verkar jag vara den yngre generationen på sajten. Jag och min bror fick ett SNES på julafton - Best video game console ever.

Medlem

Konsoler fanns i mitt hushåll innan jag gjorde det. De konsollerna som fanns var en Philips G7000 och en Vectrex. Det fanns även en Vic 20 och sedan dök en Vic-64 upp också.

Medlem

Mitt första var Sega Mega Drive II med 6 inbyggda spel i en kasett. köpte Micro Machines efter ett tag med. good times good times.


signatur

<3

Inaktiv

Första spel upplevelsen för mig var nog på en gammal IBM 8086 med en sån där härlig grön skärm, stugan tror jag spelet hette och var något liknade shadowgate till NES fast mycket sämre. sen kom MAC och Atari 2600 och var mycket häftigare. 10år gammal fick jag min första NES och nu är jag en sjuk TV spels samlare 5x NES 2x SNES 4xSEGA med CD 2x Atari 2600 med vet inte hur många spel så lite skadad är jag nog av den tiden.

C64 *nostalgi-suck*

KoP
Medlem

Atari 2600.. fina tider.

Medlem

Nintendo 8-bit... köptes för 1000:- av nån lurk i Kalix. Jag fick med Ice Climber och Metroid (som jag av någon anledning hatade). Roligast var Zelda, Super Mario Bros och Gunsmoke.

Medlem

NES, alltså 8-bit grå låda. World Cup är jag rätt säker på var det första spelet vi hade, fick mig å sluta med min fotbolls träning i unga dagar.

Första spelet jag körde nånsin dock var nog nån av spelen ur commander keen serien.

Inaktiv

En datorn med bara dos sen ett sega mega drive
Ah vilka tider ^^


signatur

Psn name:Demodemo222

Medlem

min första spel konsol var ps2 jag funderar på att ladda ner några gamla spel via xbla psn etc och känna på riktig kvalite som man så sällan ser i dagens så ytliga spel så då undrar jag om "gamlingarna" har några tips ffIIV det hade iallafall själ det spelet det gav en upplevelse som du bara kan få av square enix och bioware numera men jag skulle vilja pröva nåt mer


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Min första spelkonsol var ett Nintendo 8-bitars. Fick det av mina grannar då dom tyckte att jag hade större användning av det. Så fick jag bara spela när det regnade så det var speciellt när man spelade.
Lite synd att jag inte har kvar det och alla spel.

Skrivet av flamgorilla:

min första spel konsol var ps2 jag funderar på att ladda ner några gamla spel via xbla psn etc och känna på riktig kvalite som man så sällan ser i dagens så ytliga spel så då undrar jag om "gamlingarna" har några tips ffIIV det hade iallafall själ det spelet det gav en upplevelse som du bara kan få av square enix och bioware numera men jag skulle vilja pröva nåt mer

Vad för spel är du ute efter? RPG? isåfall har jag hur många tips som helst

Medlem

Nintendo 8-bit var första konsolen men hade en Dator som hette Spectravideo före det också.
var så liten då så jag kommer inte ihåg så många spel från det.
men det var atari liknande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Min första var den bästa konsolen som nånsin gjorts, Playstation 1


signatur

The world is not going to end. It has already ended.

Skriv svar