kaypy skrev:
Hej
Jag undrar om det finns några rpg spel som är som typ dwarf fortress adventure mode. där man kan springa ut i en öppen värld och samla på sig allt möjligt och där inte spelet begränsar sig till en story.
hälst lite bättre grafik en df.
Mvh Kaypy
Dwarf Fortress och Fallout 2 är så olika varann som det bara går så det är lite svårt att rekommendera spel utefter de förslagen. Försöker mig på lite tips ändå:
Svenskutvecklade spelet Dwarfs!? är en liten remake på Dwarf Fortress som är ganska bra, dock är den myyyycket simplare (men bättre grafik). Simon från Yogscast gör voice-overn också. Tror inte det finns någon adventure mode dock, i varje fall ingen stor fri värld att röra sig i.
Minecraft är såklart det ultimata tipset på en fri såndlådevärld där du kan göra vad du vill.
Är det spel som liknar Fallout 2 så rekommenderar jag typ alla Bioware-RPGs; Arcanum, Planescape Torment, Baldurs Gate, Icewind Dale o.s.v.
Lite mer obskyra spel är Shepherd Slaughter som jag nyligen spelat och kommer recensera på min hemsida om några dagar. Är iofs rätt kasst spel om du inte gillar svåra roguelikes i extrem retrografik.
Elder Scrolls-serien som redan nämnts fungerar också. Jag som är retro/indiefantast föredrar de tidigiare spelen i serien: Daggerfall och Morrowind (Daggerfall är numera gratis också, om än lite krånligt att installera på nya datorer). Kan inte slå fel med Oblivion och Skyrim heller (och Fallout 3/New Vegas).
Ett litet annorlunda spel som inte liknar något av de spel du nämnde är indiespelet Space Pirates and Zombies (som jag recenserar
här). Det är först och främst en space shooter men med tydliga RPG-elements där du kan levla upp, bygga nya skepp och göra uppdrag. Och ha en gigantisk värld att flyga runt i. Vill du ha ett lite äldre men minst lika bra är Star Control 2 riktigt bra också. Typ samma sak.
Har massor med fler tips men kommer inte på något just nu.