FZ.se
Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
kaypy
Titel Nykomling
Registrerad 2011-07-02
Inlägg 7

Hej
Jag undrar om det finns några rpg spel som är som typ dwarf fortress adventure mode. där man kan springa ut i en öppen värld och samla på sig allt möjligt och där inte spelet begränsar sig till en story.

hälst lite bättre grafik en df.

Mvh Kaypy

Mogres
Titel Intresserad
Registrerad 2008-02-13
Inlägg 71
Parzec
Titel Proffs
Registrerad 2007-09-03
Inlägg 2 404

Terraria kanske ?

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 432

Westwoods "Nox" :)

Brain
Titel Storröjare
Registrerad 2008-04-16
Inlägg 2 505

The Elder Scrolls III: Morrowind, Baldur's Gate I och II är ju självklara klassiker inom genren.

Baldur's Gate I och II är relativt fria där du väljer själv hur du spelar men där huvudstoryn spelar en rätt stor roll. Baldur's Gate II har en 4-5 timmars introduktion innan du kan börja äventyra på egen hand.

Morrowind kan du spela i dagar utan att ens nudda huvudstoryn om du så vill.

kaypy
Titel Nykomling
Registrerad 2011-07-02
Inlägg 7

Detta är mycket intressanta förslag och har tittat på dom. Men det finns inget mer likt typ fallout 2 i spel still med fri värld?

Tack för alla svart

Mvh Kaypy

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 432

kaypy skrev:
Detta är mycket intressanta förslag och har tittat på dom. Men det finns inget mer likt typ fallout 2 i spel still med fri värld?

Tack för alla svart

Mvh Kaypy

S.T.A.L.K.E.R. men det är tyvärr inte RPG som du tänker dig antar jag.

Brain
Titel Storröjare
Registrerad 2008-04-16
Inlägg 2 505

kaypy skrev:

Tack för alla svart

Mvh Kaypy

Baldur's Gate, Planescape Torment och Icewind Dale är de spel du borde kika på om du gillade Fallout 2.

Chogoling
Titel Frågvis
Registrerad 2012-09-04
Inlägg 12

kaypy skrev:
Hej
Jag undrar om det finns några rpg spel som är som typ dwarf fortress adventure mode. där man kan springa ut i en öppen värld och samla på sig allt möjligt och där inte spelet begränsar sig till en story.

hälst lite bättre grafik en df.

Mvh Kaypy

Dwarf Fortress och Fallout 2 är så olika varann som det bara går så det är lite svårt att rekommendera spel utefter de förslagen. Försöker mig på lite tips ändå:

Svenskutvecklade spelet Dwarfs!? är en liten remake på Dwarf Fortress som är ganska bra, dock är den myyyycket simplare (men bättre grafik). Simon från Yogscast gör voice-overn också. Tror inte det finns någon adventure mode dock, i varje fall ingen stor fri värld att röra sig i.

Minecraft är såklart det ultimata tipset på en fri såndlådevärld där du kan göra vad du vill.

Är det spel som liknar Fallout 2 så rekommenderar jag typ alla Bioware-RPGs; Arcanum, Planescape Torment, Baldurs Gate, Icewind Dale o.s.v.

Lite mer obskyra spel är Shepherd Slaughter som jag nyligen spelat och kommer recensera på min hemsida om några dagar. Är iofs rätt kasst spel om du inte gillar svåra roguelikes i extrem retrografik.

Elder Scrolls-serien som redan nämnts fungerar också. Jag som är retro/indiefantast föredrar de tidigiare spelen i serien: Daggerfall och Morrowind (Daggerfall är numera gratis också, om än lite krånligt att installera på nya datorer). Kan inte slå fel med Oblivion och Skyrim heller (och Fallout 3/New Vegas).

Ett litet annorlunda spel som inte liknar något av de spel du nämnde är indiespelet Space Pirates and Zombies (som jag recenserar här). Det är först och främst en space shooter men med tydliga RPG-elements där du kan levla upp, bygga nya skepp och göra uppdrag. Och ha en gigantisk värld att flyga runt i. Vill du ha ett lite äldre men minst lika bra är Star Control 2 riktigt bra också. Typ samma sak.

Har massor med fler tips men kommer inte på något just nu.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 486 medlemmar online. 63 foruminlägg har postats idag.

FZ