Sega Mega Drive bildproblem

Medlem
Sega Mega Drive bildproblem

Köpte en MD2 nyligen, körde först med rf-modulator och utgick ifrån att den dåliga bilden berodde på sladden. Köpte en kompositsladd och bilden blev generellt bättre men den har diverse issues för sig, se filmer:

https://goo.gl/photos/4pQEqdPktJNMPpnG7

I vissa spel yttrar det sig med att färgerna skiftar fram och tillbaka och att det typ blir en skugga som gör allt lite suddigt. I andra spel blinkar bilden (slocknar/tänds).

Har försökt googla men hittar inga klockrena svar, kan vara tvn?

Kör på en 55" LG LCD-tv. SNES och NES funkar fint.

Någon som har erfarenhet?

Medlem
Skrivet av ansbar:

Köpte en MD2 nyligen, körde först med rf-modulator och utgick ifrån att den dåliga bilden berodde på sladden. Köpte en kompositsladd och bilden blev generellt bättre men den har diverse issues för sig, se filmer:

https://goo.gl/photos/4pQEqdPktJNMPpnG7

I vissa spel yttrar det sig med att färgerna skiftar fram och tillbaka och att det typ blir en skugga som gör allt lite suddigt. I andra spel blinkar bilden (slocknar/tänds).

Har försökt googla men hittar inga klockrena svar, kan vara tvn?

Kör på en 55" LG LCD-tv. SNES och NES funkar fint.

Någon som har erfarenhet?

Jag antar att den var beg? Min spontana kommentar är att den är kass. Tyvärr. Din TV har inte problem med andra maskiner från samma epok så vi kan utesluta att den inte klarar av den. Då återstår antingen kablage, vilket du bytt, och själva burken. Ser lite ut som signalstyrkan är dålig vilket definitivt förklarar film 2 där din TV tappar signalen. På gamla katodstråleburkar så blev resultatet inte lika markant eftersom de var analoga.

Edit: Jag kom precis på något. Varifrån kommer maskinen? Det slog mig precis att den kan vara tillverkad för NTSC-apparater, dvs USA eller Japan. I Europa så körde vi med PAL vilken hade en annan upplösning och svepstrålefrekvens.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Kör inte med någon sunkig kompositkabel. RCA och moderna TV-apparater går sällan bra ihop. Skaffa en RGB SCART kabel istället.

Skillnaden är som mellan dag och natt.

Vill du anpassa det ytterligare för din TV så kan du även skaffa en SCART - HDMI converter.

Har du ingen möjlighet till SCART eller converter så titta om du hittar en S-Video kabel ifall din TV stöder det. S-Video är inte lika bra som SCART, men är mycket bättre än RCA.

Medlem

azynkron, det är ingen genesis så det ska vara PAL. Och ja, beggad privatköp.

Bojkott, pinsamt, trodde RCA var det bästa alternativet. Men menar du att det är kabeln som orsakar problemen? Jag är inte hundra på om det var exakt samma problem med RF men kvaliten var iaf skitdålig.
Jag har inte scart men en rgb-in/utgång med en medföljande scartkoppling.

Medlem

RGB-scart tar bort skuggor och gör bilden skarpare, men du kan utgå ifrån att analog/digital-konverteraren på din tv är usel (det är den i princip alltid). Med tjocktv är skillnaden mellan komposit (gul sladd) och rgbscart mycket stor, med platt tv blir det bara mindre suddigt.

Ska du ha bra bild även på platt tv behöver du skaffa en Framemeister eller liknande, det blir faktiskt nästan som tjocktv.

Får du samma flimmer med antennkabeln som du får med kompositkabeln? I så fall vågar jag påstå att det är basenheten det är fel på. Att köpa en rgb-scart löser därför troligen inte problemet. Lämna tillbaka maskinen, köp en annan.

Medlem
Skrivet av Knut:

Får du samma flimmer med antennkabeln som du får med kompositkabeln? I så fall vågar jag påstå att det är basenheten det är fel på. Att köpa en rgb-scart löser därför troligen inte problemet. Lämna tillbaka maskinen, köp en annan.

Färgskiftningarna skulle jag förklara med kablage eller glapp i kontakten. Men att den tappar bilden tror jag inte beror på kablaget. Det intressanta är att den inte verkar uppföra sig på samma sätt i alla spel. Kan du så hade jag mätt spänningen över utgångarna för att se om den hoppar upp och ner. Gör den det så är, som vi båda sagt, den sönder.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Ska testa igen med RF och se. Även testa lite fler spel.
Nu beställde jag scart till alla tre konsolerna i vilket fall. Så får vi se om jag beställer en xrgb på fyllan nångång.
Återkommer

Medlem

Så, nu har scartsladdarna från www.retrogamingcables.co.uk kommit, köpte både till snes och md2an.

Megadrive: RF och RCA är i princip lika illa, suddigt och jävligt. Men just RCAn flimmrar av någon anledning.. trasig kabel? Scarten är ljusår bättre, perfekt (!) skärpa, inget flimmer. Se bifogade bild.

Snes: Testade bara RCA och Scart. Scarten är betydligt skarpare men rca:n är inte lika illa som på MDn. Se bifogade bild.

Vill bara tacka er för tipset om scartkablarna! Grym skillnad.
Kan dessutom starkt rekommendera retro gaming cables. Typ 350 pix inkl frakt för nes, snes och md-sladdar. En veckas leveranstid.

1
Skriv svar