Shenmue saknar en cd! går det att bränna spelet?

Medlem
Shenmue saknar en cd! går det att bränna spelet?

Jag har presis köpt alla tillbehör till min dreamcast för att kunna spela lite gamla spel men så upptäcker jag till min fasa att i både shenmue 1 och 2 cd fodralen saknas cd ett!!! såklart....

Då undrar jag kan man bränna cd ett till dessa båda tro? någon som vet hur man gör? Går ju lixom inte heller att köpa dessa spel idag pluss att jag äger ju faktist dom båda.

Någon som kan detta???

Klart det går att köpa dem, bara för att spelen inte säljs på Game så betyder det inte att de magiskt upphör att existera. Tradera/Ebay är din vän.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Klart det går att köpa dem, bara för att spelen inte säljs på Game så betyder det inte att de magiskt upphör att existera. Tradera/Ebay är din vän.

Men då snackar du begagnat Och känns dumt att köpa något två gånger.

Medlem

Alla andra svar än Sebastians bryter tyvärr mot forum reglerna, kan vara bra att läsa dessa innan du frågar.

Skrivet av Palpatine666:
Skrivet av Sebastian Lind:

Klart det går att köpa dem, bara för att spelen inte säljs på Game så betyder det inte att de magiskt upphör att existera. Tradera/Ebay är din vän.

Men då snackar du begagnat Och känns dumt att köpa något två gånger.

Är väl knappast dummare än att tappa bort skivan/skivorna till spelet/spelen och sen tycka att du har någon "moralisk" rätt att piratkopiera det illegalt?

Medlem

http://www.gamereplay.se/index.phtml?navid=16&show=3935

Googlade, har aldrig köpt något därifrån själv. Så kolla om det verkar legit..


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem
Skrivet av Mellansalt:

http://www.gamereplay.se/index.phtml?navid=16&show=3935

Googlade, har aldrig köpt något därifrån själv. Så kolla om det verkar legit..

Sidan är väll legit (tror spelbutiken driver det, eller är samarbetspartner lr ngt sånt)
Dock är deras affärs modell helt rubbad, och råder ingen till att köpa spel därifrån, så länge som man inte är desperat efter ett specifikt spel.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Palpatine666:
Skrivet av Sebastian Lind:

Klart det går att köpa dem, bara för att spelen inte säljs på Game så betyder det inte att de magiskt upphör att existera. Tradera/Ebay är din vän.

Men då snackar du begagnat Och känns dumt att köpa något två gånger.

Är väl knappast dummare än att tappa bort skivan/skivorna till spelet/spelen och sen tycka att du har någon "moralisk" rätt att piratkopiera det illegalt?

Vill dock inte påstå att det är varken dumt eller illegalt att kopiera något något man redan äger. kolla tex på steam.

Medlem
Skrivet av Palpatine666:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Palpatine666:
Skrivet av Sebastian Lind:

Klart det går att köpa dem, bara för att spelen inte säljs på Game så betyder det inte att de magiskt upphör att existera. Tradera/Ebay är din vän.

Men då snackar du begagnat Och känns dumt att köpa något två gånger.

Är väl knappast dummare än att tappa bort skivan/skivorna till spelet/spelen och sen tycka att du har någon "moralisk" rätt att piratkopiera det illegalt?

Vill dock inte påstå att det är varken dumt eller illegalt att kopiera något något man redan äger. kolla tex på steam.

Reglerna kring det där är ganska konstiga, såvitt jag förstått det så är det ej lagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material via illegal väg, oavsett om du faktiskt äger produkten (vilket jag personligen låter stört, om jag har köpt en skiva, som sedan fått en repa, ska jag väll ändå få ladda ner samma data som fanns på skivan) däremot, får du bränna en skiva som du äger för backup.
Du får dessutom spela in Film/Musik och sedan bränna över på skiva för privat bruk.

Så sammanfattning: Du får skaffa upphovsrättsskyddat material om du fixar denna data själv, och endast du får använda den, du får däremot inte skaffa upphovsrättsskyddat material, om ngn annan fixat denna data, oavsett om du äger denna data legalt (har köpt).

Lite stört imo, kan ha missförstått.
Källa: http://www.antipiratbyran.se/index.htm?id=faq


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Palpatine666:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Palpatine666:
Skrivet av Sebastian Lind:

Klart det går att köpa dem, bara för att spelen inte säljs på Game så betyder det inte att de magiskt upphör att existera. Tradera/Ebay är din vän.

Men då snackar du begagnat Och känns dumt att köpa något två gånger.

Är väl knappast dummare än att tappa bort skivan/skivorna till spelet/spelen och sen tycka att du har någon "moralisk" rätt att piratkopiera det illegalt?

Vill dock inte påstå att det är varken dumt eller illegalt att kopiera något något man redan äger. kolla tex på steam.

Reglerna kring det där är ganska konstiga, såvitt jag förstått det så är det ej lagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material via illegal väg, oavsett om du faktiskt äger produkten (vilket jag personligen låter stört, om jag har köpt en skiva, som sedan fått en repa, ska jag väll ändå få ladda ner samma data som fanns på skivan) däremot, får du bränna en skiva som du äger för backup.
Du får dessutom spela in Film/Musik och sedan bränna över på skiva för privat bruk.

Så sammanfattning: Du får skaffa upphovsrättsskyddat material om du fixar denna data själv, och endast du får använda den, du får däremot inte skaffa upphovsrättsskyddat material, om ngn annan fixat denna data, oavsett om du äger denna data legalt (har köpt).

Lite stört imo, kan ha missförstått.
Källa: http://www.antipiratbyran.se/index.htm?id=faq

Ja lagar är klumpiga hehe.. Iaf om någon kan hjälpa mig så skicka en Pm till mig

Medlem

Shenmue 2 finns på kaptenkrok

http://www.kaptenkrok.se/catalogsearch/result/?q=Shenmue

Var dock lite överpris på Dreamcast, har handlat där en gång tidigare och dom ganska snabba leveranser.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

En av anledningarna till att dreamcasten misslyckades som den gjorde var att folk kom på hur de kunde starta spel genom att lägga in "boot" program på CD:s för att komma förbi säkerhetsskyddet. Kan inte tänka mig att denna information är otillåten här på FZ eftersom det bara handlar om DRM eller säkerhetskydd, vilket FZ själva har skrivit om.

Om du förstår vad jag säger Palpatine666, så borde du förstå själv vad du kan göra med denna information. Som en samlar av retro, så är jag inte direkt på sidan av folk som försöker ta ut ockerpriser för retro nu för tiden.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Är väl knappast dummare än att tappa bort skivan/skivorna till spelet/spelen och sen tycka att du har någon "moralisk" rätt att piratkopiera det illegalt?

Behöver inte göra något olagligt för att kopiera ett spel, så länge kopian är från ett orginal från tillex någon man känner, så är det fullt lagligt. Sedan köper man ett spel så köper du licensen att utnyttja det så det är inte speciellt omoralsikt att kopiera det heller, med tanke på att du äger licensen redan.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Sebastian Lind:

Är väl knappast dummare än att tappa bort skivan/skivorna till spelet/spelen och sen tycka att du har någon "moralisk" rätt att piratkopiera det illegalt?

Behöver inte göra något olagligt för att kopiera ett spel, så länge kopian är från ett orginal från tillex någon man känner, så är det fullt lagligt. Sedan köper man ett spel så köper du licensen att utnyttja det så det är inte speciellt omoralsikt att kopiera det heller, med tanke på att du äger licensen redan.

Tack presis vad jag misstänkte

Medlem
Skrivet av kaealy:

En av anledningarna till att dreamcasten misslyckades som den gjorde var att folk kom på hur de kunde starta spel genom att lägga in "boot" program på CD:s för att komma förbi säkerhetsskyddet. Kan inte tänka mig att denna information är otillåten här på FZ eftersom det bara handlar om DRM eller säkerhetskydd, vilket FZ själva har skrivit om.

Om du förstår vad jag säger Palpatine666, så borde du förstå själv vad du kan göra med denna information. Som en samlar av retro, så är jag inte direkt på sidan av folk som försöker ta ut ockerpriser för retro nu för tiden.

Tack jag fattar presis vad du menar

Medlem

Tack för hjälpen alla nu rullar mitt gamla shenmue igen 13 år senare hehe och fy fan vilket bra spel det är!!! Är på cd 3 nu (cd två var väldigt kort) och är där i hamnen och letar efter mad angels hehe någon som minns? Jag minns vissa säger att röst skådisarna inte var så bra i detta spelett men jag tycker dom är dom bästa i något spel ever! Dom har ju karaktär! Alla låter olika! Helt fantastiskt jämför det med tex Skyrim där alla låter likadana nästan. Nä fy fan va bra detta spelet är och snart ska jag börja med tvåan Synd bara dom inte pratar engelska i tvåan tycker skådisarna är så charmerande! =D

1
Skriv svar