Assassin's creed - köpa vilken?

Medlem
Assassin's creed - köpa vilken?

Har aldrig spelat Assassin's creed. Funderar på att köpa ett för att se vad jag tycker i väntan på Assassin's Creed III. Vilket är bäst? Spelar det någon roll vilket man börjar med? (I, II, Brotherhood, Revelations?) Fattar man något om man hoppar rakt in i t.ex. Revelations?

Det är till PS3.

Medlem

Jag gillade ettan väldigt mycket när den kom, för den gav en riktigt skön historisk stämning hade många element som jag aldrig tidigare sett i ett spel. Men så här i efterhand och några år efteråt så kan du nog hoppa över den och gå direkt på 2:an. Det vill säga AC2 -> AC Brotherhood -> AC Revelations
Tre spel kan vara rätt jobbigt kanske och det finns lite risk att du tröttnar på formatet, men de håller hög klass.

Men om du bara måste välja ett av dem så är det väl Revelations som du kan köra. Du kommer missa en hel del i storyn, men det är absolut inte omöjligt att hänga med.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Satsa på AC2 eller Brotherhood. Revelations är enligt mig det sämsta i serien när det kommer till handlingen.
Men för att få den rätta helhetskänsla så spela igenom alla fyra.

Medlem

Vill säga att jag köpte assassins creed 1 på psn, "Vilket skitspel, förstår inte hur folk kan gilla den serien!"

Så mitt tips är att kanske göra som tidigare säger o hoppa över 1an om du inte vill ha ett spel som är roligt i 30 minuter sen mer eller mindre blir en enda stor upprepning.


signatur

Jag hade nog börjat med ettan. Det är en skön känsla att upptäcka hur bättre spelen blir efterhand. Jag tror inte du kommer bli besviken på någon av dem.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag säger: Börja med 2an, den har en bra re-cap på vad som hände i 1an storymässigt. Jag anser att 2an är en enorm förbättring från 1an och Brotherhood DIREKT följer storyn där 2an slutar ger mer på vad 2an byggde upp - fortsätt sen på Revelations som avslutar huvudkaraktärens story.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Imo så räcker det med Brotherhood och sedan Revelations för att få en sammanfattning av själva storyn samt varför A3 utspelas just i USA. Ettan var ingen höjdare spelmässigt jämnfört med Bro/Reve.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Skrivet av ohem:

Jag säger: Börja med 2an, den har en bra re-cap på vad som hände i 1an storymässigt. Jag anser att 2an är en enorm förbättring från 1an och Brotherhood DIREKT följer storyn där 2an slutar ger mer på vad 2an byggde upp - fortsätt sen på Revelations som avslutar huvudkaraktärens story.

Men, om han skippar 1:an missar han dinosaurierna


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tvåan är den bästa delen i serien, och det är ett perfekt spel att börja med (ettan är inte nödvändig att spela).

Medlem

Ettan har bäst story imo. Jag gillar dessutom korstågen som tema, men får hålla med om att gameplay blir ganska enformigt.

2 och Bro är mina favoriter. 2:an har väldigt trevliga och varierade miljöer, bra story och betydligt bättre gameplay än ettan. Bro har ett förbättrat stridssystem och dessutom får man adepter som är ett schysst tilläg (och MP!).

Revelations avslutar förvisso Ezios story, men tillför inte mkt i mina ögon. Bomber som aldrig används och dryga minispel är väl det som händer i stort sett.

Ett annat sätt att se på spelen är att utgå ifrån miljöerna. Om det är någon särskild plats/epok som du tycker är intressant så kan du ju välja spel därefter. Även om gameplay har förbättrats så är ju huvuddragen trots allt desamma.

Jag bör dock påpeka att den övergripande storyn är något rörig och kan vara svår att ta till sig om man inte kör från början. Det finns ju YouTube, men jag tvivlar på att man får bra grepp om allt därifrån. Personligen anser jag dock att den övergripande storyn är fullständigt ointressant; det är historisk parkour jag vill åt!

Medlem

Man får väl ettan med på skivan när man köper revelations, så vill man inte missa story så köp den och de andra "tvåorna"

Jag har Revelations, men 1:an finns inte med på det. Jag har PC-versionen, vet inte hur det är till konsolspelen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag har Revelations, men 1:an finns inte med på det. Jag har PC-versionen, vet inte hur det är till konsolspelen.

Endast till ps3 finns det, och jag vet inte hur det är nu för tiden. Om det endast var för förbokade exemplar det gällde vill säga

Skrivet av Jozo:
Skrivet av walter_iego:

Jag har Revelations, men 1:an finns inte med på det. Jag har PC-versionen, vet inte hur det är till konsolspelen.

Endast till ps3 finns det, och jag vet inte hur det är nu för tiden. Om det endast var för förbokade exemplar det gällde vill säga

Aha. De gör visst så ibland. När jag köpte "Alice Madness Returns", fanns det nedladdningskod till det första "Alice"-spelet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Iom att detta är sony-forumet så var det underförstått att det var ps3-versionen som hade det
(och mitt ex var inte förbokat, var platinumversionen)

Verkar som jag är den enda som tyckte att ettan var det i särklass bästa spelet.

Medlem

Köp inte revelations, köp 1an eller 2an eller så kan du också vänta på 3an som kommer ut snart

1
Skriv svar