Byta hårddisk på ps3, några frågor man vill ha svar på.

Medlem

När jag bytte hd till en 320 gigs på ps3,
då var det lite lurigt,
för när jag startade ps3an stod det först ogilltlig harddrive eller nåt sånt,
så jag kollade på nätet och då ska man antingen ha en sån där stick som man kan sätta in i ett usb uttag,
eller bränna en skiva med programvara för ps3an,

jag brännde en skiva, och mappen var tvungen att heta ps3 update, nåt sånt och så lägger man ps3 program mjukvaran i mappen,
sen körde man in brända cdn och sen efter en liten stund instalerades programvaran in.
Man var tvungen att döpa ps3 mappen rätt annars kunde inte ps3an hitta den.

lite bökigt var det innan man klurade ut hur man skulle göra, hade ju ingen sån där memorystick.

Men att bränna ut programvaran var enkelt och snabbt fixat.

Inaktiv

Byte av HD på PS3

1. Ta en lugnande tablett eller en Treo.
2. Gör en backup på din ps3a som den är nu på en extern usb hd (Detta krånglade lite för mig. Först sa den att det inte gick sedan så gick det men efter ett tag gick det inte ändå för det fanns för lite minne på någon av hderna så raderade för säkerhetskull lite på båda. Sedan efter ca 1 timme och fyrtio minuter var back uppe klar.

3. Efter detta är ps3an ganska varm så låt den svalna i en halv timme.

4. Jag hade köpt en WD3200BJKT vilket är en bra hårdisk på över 7000 varv vilket går utmärkt att sätta i. Du får snabbare inladdning av speldata som ligger på hd och jag märker att den är snabbare. Den kostade 895 inklusive moms och är på 320 Gig. Januari 2010. Jag köpte den på Perry data som ligger mitt emot systemet i Arvika.

5. VIKTIGT köp en special skruvmejsel av rätt typ för dessa skruvar. Jag tror att det kallas en Philips screwdriver. Jag hade inte det så jag använde små skruvmejslar och så fick vi vara två en som tryckte in skruvmejseln och en som vred med en pollygrip. Detta var ingen bra metod och tusentals personer måste ha gjort samma fel och dragit sönder dess skruvar då de sitter stenhårt och är av mjuk kvalité. Jag hade fått bort skruvarna på ena sidan vagnen där hårdisken skall sitta i sedan klippte jag upp den andra sidan med en nagel klippare. Så när jag satte tillbaka med den nya hårdisken så nöjde jag mig med två skruvar i vagnen.

6. När du kopplat tillbaka alla sladdar så att den är kopplad till tv igen är det bara att följa de instruktioner som dyker upp på skärmen och återställa hela klabbet från backupen.

Klart

Titta även på den Instruktions film: http://youtube.com/watch?v=Weyw-mUhO6Q&feature=related

Medlem

Tja! tänkte skaffa den här hdd: Seagate Momentus, 5400.6, 320GB, SATA 2.5", (8MB Cache / 5400RPM), ST9320325AS, till min ps3:a funkar den till den?

jag har en seagate extern hdd på 1tb, kan jag ha den till att göra buckup eller är den för stort och har den FAT 32?
hur vet man att man har FAT32?

vad menas mad FAT32?

är det någon som vet?

Medlem
Skrivet av redbull90:

Tja! tänkte skaffa den här hdd: Seagate Momentus, 5400.6, 320GB, SATA 2.5", (8MB Cache / 5400RPM), ST9320325AS, till min ps3:a funkar den till den?

jag har en seagate extern hdd på 1tb, kan jag ha den till att göra buckup eller är den för stort och har den FAT 32?
hur vet man att man har FAT32?

vad menas mad FAT32?

är det någon som vet?

Var det så svårt?

Jag har en 2TB extern disk och det går alldeles utmärkt att formatera den till FAT32.
Märk väl att allt du har på den sedan innan försvinner när du gör det.

Stoppa in din externa i datorn, högerklicka på enheten och välj egenskaper.
Då står det File system (Filsystem), där ska det stå FAT32 eller NTFS.

Står det NTFS måste du formatera om disken (ALLT FÖRSVINNER).

Det gör du med detta kommando
format /FS:FAT32 X:
Där X är den externa hårddisken.

Lycka till.

inK
Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av redbull90:

Tja! tänkte skaffa den här hdd: Seagate Momentus, 5400.6, 320GB, SATA 2.5", (8MB Cache / 5400RPM), ST9320325AS, till min ps3:a funkar den till den?

jag har en seagate extern hdd på 1tb, kan jag ha den till att göra buckup eller är den för stort och har den FAT 32?
hur vet man att man har FAT32?

vad menas mad FAT32?

är det någon som vet?

Var det så svårt?

Jag har en 2TB extern disk och det går alldeles utmärkt att formatera den till FAT32.
Märk väl att allt du har på den sedan innan försvinner när du gör det.

Stoppa in din externa i datorn, högerklicka på enheten och välj egenskaper.
Då står det File system (Filsystem), där ska det stå FAT32 eller NTFS.

Står det NTFS måste du formatera om disken (ALLT FÖRSVINNER).

Det gör du med detta kommando
format /FS:FAT32 X:
Där X är den externa hårddisken.

Lycka till.

Tyckte varken det var lätt eller svårt. Formaterade en extern igår för att säkerhetskopiera min PS3a. Tog tid innan vi löste hur man fick över 32gig på FAT32 med hjälp av Windows.
Men nu är det fixat och säkerhetskopieringen är klar för min del, nu återstår endast bytet av hårddisken vilket sker i eftermiddag.


signatur

Every trophy counts...

12
Skriv svar