Byta hårddisk på ps3, några frågor man vill ha svar på.

Inaktiv
Byta hårddisk på ps3, några frågor man vill ha svar på.

Tjena mittbena... jo det är såhär att jag planerar att byta hd på min ps3 som har 40gigs hd.

1. Först och främst har du som har ps3 försökt byta hd, och lyckats göra det ?

2. Om man byter hd, gäller fortfarande garantin på ps3 an då ? eftersom man gör ett ingrepp i maskinen så undrar man ju.

3. Mjukvaran, när man väl lyckats byta hd då är ju hdn helt tom, kommer mjukvaran till hdn automatiskt när man startar ps3 an ?

Är faktiskt lite skraj över att byta hd på ps3an, även om man vet lite hur man gör, så är man ju lite skraj att sabba nåt.


signatur

This is Living

Inaktiv

En fråga själv här. Jag skaffade mig den första PS3 alltså den med 60 gig. Kan man byta hd på den också eller gick inte det?


signatur

ONE TIME AT BANDCAMP! "i saw this guy, and he LOOKED at med. It was soooo cool!

Inaktiv

jo det ska gå

Medlem

De står i manualen hur du gör. Annars e de ju bara googla. Finns endel videos på hur du byter oxå.

1. E lite sugen faktiskt, återkommer haha
2. Nej du öppnar inga "förslutningar" som kan bryta garantin, hddn sitter i en egen lucka.
3. När du bytt disken så startar du ps3an och kommer förmodligen bli ombedd att formatera, så gör du det sen är de nog som när du fick din.

Medlem

Om du är smart så lägg över dina savegames och sånt på memstick och sätt in det o ladda in dom när du installerat nya hddn. Lycka till

Medlem

Användare sparas inte på hårddisken, så dina anändare återställs automatiskt. Har du mycket på gamla hårddisken så finns det även en backup-funktion som sparar en backup på en extern HD så du kan återställa innehållet senare.

Har själv inte testat byta HD, men jag tror det ska gå hur bra som helst.

Medlem

Det var inga problem att byta disk, lossa på en lucka på sidan av PS3:an, skruva bort en skruv för att lossa HD-hållaren och sen bara byta disk. Satte själv in en Hitachi Travelstar 5K250 250GB 2.5# SATA/150 och som tidigare folk har sagt, släng över sparade spel till en extern källa (ex usb disk) med backup vecktyget. När jag startade upp PS3:an så formaterade den om disken, sen körde jag restore från min usb disk och så var allt tillbaka. Som Tony skrev, användardata sparas inte på disken, det är bara nerladdade saker, sparade spel osv.

Kan väl tillägga också att ingen garanti bryts när du byter disk som jag förstått det.

Inaktiv

ok, låter bra de, för jag kommer byta också, och man är ganska korkad när det gäller att fixa med grejer,
men detta klarar även ett pucko som jag av då

Medlem

Är det någe max värde av GB Ps3:an klarar av när det gäller hd?

Inaktiv

E det sata eller ide disk?


signatur

//Matelm
PIRAT - www.piratpartiet.se

Inaktiv
Skrivet av Matelm:

E det sata eller ide disk?

måste vara en sata, eftersom Tony satt in en
Hitachi Travelstar 5K250 250GB 2.5# SATA/150

Medlem

Jo, det är en SATA 2,5". Men det var inte jag som satt i den

Inaktiv
Skrivet av Tony:

Jo, det är en SATA 2,5". Men det var inte jag som satt i den

hehe, du vågade inte byta den själv ?


signatur

If I tell you I'm good, probably you will say that I'm boasting. But if I tell you I'm not good, you'll know I'm lying

Inaktiv
Skrivet av Playstation:

Tjena mittbena... jo det är såhär att jag planerar att byta hd på min ps3 som har 40gigs hd.

1. Först och främst har du som har ps3 försökt byta hd, och lyckats göra det ?

2. Om man byter hd, gäller fortfarande garantin på ps3 an då ? eftersom man gör ett ingrepp i maskinen så undrar man ju.

3. Mjukvaran, när man väl lyckats byta hd då är ju hdn helt tom, kommer mjukvaran till hdn automatiskt när man startar ps3 an ?

Är faktiskt lite skraj över att byta hd på ps3an, även om man vet lite hur man gör, så är man ju lite skraj att sabba nåt.

här är en video som visar hur man gör om du är fundersam ,

http://youtube.com/watch?v=ef5GKOZUZv0

Inaktiv

jo vet att man kan googla efter svar,
men det är ändå bättre tycker man att få svar från vanliga amatörer som gjort det,


signatur

This is Living

Inaktiv

vad tänker du ha för hårdisk nu då? , men behöver man verkligen mer än 40 gb på ps3? det enda man sparar är väl några demo's patchar osv , jag använder bara 5 gig av min 500 gb hårdisk på datorn dvs om man inte räknar med system platsen

Inaktiv
Skrivet av david_dellblom:

vad tänker du ha för hårdisk nu då? , men behöver man verkligen mer än 40 gb på ps3? det enda man sparar är väl några demo's patchar osv , jag använder bara 5 gig av min 500 gb hårdisk på datorn dvs om man inte räknar med system platsen

en next gen konsoll behöver en del utrymme på sin hd.
demos tar en del plats, extrabanor, och eventuellt expansioner till spel kommer säkert som man kan downloada,
man kanske lägger in en hel del musik på hdn,

sen blir det ju också film som man kan downloada, kanske kommer fräcka mmo spel där det blir en del saftiga uppdateringar,
extra låtar till guitar hero, och singstar, så man lär nog fylla en 40 gigs hd efter ett tag.

så man skaffar nog en 200 gigs hd. dom är inte så dyra


signatur

This is Living

Inaktiv

Seriöst... hur mycket ledig plats behöver man på disken man ska köra säkerhetskopieringen mot... finns mer plats än innehållet på PS3'an men den vägrar ändå och säger att den behöver mer diskutrymme...

/p1r

Inaktiv
Skrivet av david_dellblom:
Skrivet av Playstation:

Tjena mittbena... jo det är såhär att jag planerar att byta hd på min ps3 som har 40gigs hd.

1. Först och främst har du som har ps3 försökt byta hd, och lyckats göra det ?

2. Om man byter hd, gäller fortfarande garantin på ps3 an då ? eftersom man gör ett ingrepp i maskinen så undrar man ju.

3. Mjukvaran, när man väl lyckats byta hd då är ju hdn helt tom, kommer mjukvaran till hdn automatiskt när man startar ps3 an ?

Är faktiskt lite skraj över att byta hd på ps3an, även om man vet lite hur man gör, så är man ju lite skraj att sabba nåt.

här är en video som visar hur man gör om du är fundersam ,

http://youtube.com/watch?v=ef5GKOZUZv0

Denna är MYCKET bättre...
[http://youtube.com/watch?v=Weyw-mUhO6Q&feature=related]


signatur

Mvh Chr1st3r - Google is my friend...

Medlem

jag ska byta min 40gb till en western digital scorpio snart återkommer med resultatet


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av v1ctory:

jag ska byta min 40gb till en western digital scorpio snart återkommer med resultatet

Ooh, gör det, vad spännande!

Satte i en WD Scorpio 320GB disk i går, både jag och PS3'an har återhämtat sig utmärkt efter operationen!.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Inte för mig.

Köpte en WD Scorpio 2,5" - 250GB - SATA WD2500BEVS / 5400rpm / 8MB på Kjelle och satte i min hårddisk. Väntade mig att formateringsalternativet skulle dyka upp men fick meddelandet att man ska formatera men också hämta version 2.41. Hämtade denna från hemsidan men då fick jag felmeddelande : Seroius errro... 8002F2BF

Vad tror ni, fel på hårddisken eller bugg i nya programvaran?

Orginaldisken fungerade att sätt in igen och allt funkar då men inte med nya disken.


signatur

Det var detta...

Medlem

Hmm.. 2.41 kanske buggade när du installerade den på en oformaterad hårddisk?


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Tog du en backup på din gamla disk?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

Hallå gott folk.. jag har spanat in en hdd som jag ska köpa via internet men så kom jag på att ajg itne vet hur många GB som ps3 stödjer.. går det att ha en 500 gb hdd.. så länge den uppfyller kraven SATA 2,5 och 5400RPM eller 7400RPM

Någon som kan hjälpa mig med min lilla fundering..

tack på förhand...

Medlem
Skrivet av Playstation:

Tjena mittbena... jo det är såhär att jag planerar att byta hd på min ps3 som har 40gigs hd.

1. Först och främst har du som har ps3 försökt byta hd, och lyckats göra det ?

2. Om man byter hd, gäller fortfarande garantin på ps3 an då ? eftersom man gör ett ingrepp i maskinen så undrar man ju.

3. Mjukvaran, när man väl lyckats byta hd då är ju hdn helt tom, kommer mjukvaran till hdn automatiskt när man startar ps3 an ?

Är faktiskt lite skraj över att byta hd på ps3an, även om man vet lite hur man gör, så är man ju lite skraj att sabba nåt.

1. Ja, jag har bytt ut min 60Gb till en 320 Gb
2. Ja det gör den.
3. Opertativet/Firmwaren i PS3'an ligger inte på HD'n utan på ett flashminne i maskinen. Alla konton och sådant du har lagras också på Flashminnet och finns därmed intakta efter byta av hårddisk. Det enda du behöver spara undan på tex. en minnessticka är dina save-games, men det är inte så svårt. Det du laddat hem från PSN kan du ladda hem och installera igen utan kostnad (finns under kontohantering).

Så det är bara att köra på. Det ska vara en 2,5" SATA-disk. Om det är 5400 eller 7200 varv spelar ingen roll, blir marginellt snabbare med en 7200-varvare såklart.

Inaktiv

Eftersom original disken snurrar 5400 varv bör man väll inte slänga in en som snurrar 7200 varv.

Den blir ju varmare och kanske minskar livslängden på din ps3:a...?

Jag har precis beställt en som snurrar sakta o håller sig kylig...:up:


signatur

/vIKELI

Medlem

Bumpar en gammal tråd för att hävda min e-penis.
Satte idag i en 320gb wd disk. Lätt som en plätt som alla säger.
Förutom att jag sabba en skruv i hållaren till disken. Det fick bli att borra bort den.
Smidigt värre. Men det funkar.

Backupen samt återställningen av dom 40gb som jag hade på min gamla 60gb tog dock en evinnerlig tid, drygt 3 timmar totalt.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv

Har 40gigarn och ska fixa större. Kommer denna att fungera?

[http://www.webhallen.com/prod.php?id=82848]

Har dragon age origins samt laddat ner de dlc man fick med spelet. Sparas de på samma sätt som allt annat man laddar ner och går att använda igen? Har ingen större lust att bli av med blood dragon armor liksom...


signatur

The world is not going to end. It has already ended.

12
Skriv svar