Medlem
Ps3/ps4 frågor

Hej

Jag har hört att man inte kan spela ps3 spel på den nya ps4 stämmer detta?

Undrar om någon vet skillnaden i bildskärpa mellan dessa konsoler?

Funderar på vilken konsol jag skall köpa, lutar åt en ps3. Finns en hel del spel att välja på där.

Är det värt pengarna att köpa en ps4? blir det så mycket bättre än en ps3?

Jonte

Medlem

Fundera ut vilka spel du vill spela och köp konsolen därefter.

PS3-spel kommer (antagligen) inte att kunna spelas direkt från skivan på en PS4 utan måste laddas ner via PSN. Om du måste köpa spelen på nytt därigenom eller om du kan aktivera din nuvarande samling tror jag inte att vi har fått reda på ännu.

Bildskärpan kommer med största sannolikhet att skilja sig, men däremot verkar 30 FPS fortfarande vara standard, tyvärr. Men där de flesta PS3-spel körde ut 720p kommer PS4 att erbjuda 1080p. Så om du har en TV med Full HD eller en datorskärm som stöder upplösningen kommer spelen att se bättre ut.

Det är även värt att tänka på att spelen utvecklas allteftersom utvecklarna lär sig handskas med konsolen. Spel som tillverkas i slutet av en konsols livstid tenderar att se bättre ut än de som kom när konsolen var ny.

Medlem
Skrivet av Jonte66:

Hej

Jag har hört att man inte kan spela ps3 spel på den nya ps4 stämmer detta?
Undrar om någon vet skillnaden i bildskärpa mellan dessa konsoler?
Funderar på vilken konsol jag skall köpa, lutar åt en ps3. Finns en hel del spel att välja på där.
Är det värt pengarna att köpa en ps4? blir det så mycket bättre än en ps3?
Jonte

Nej, det kommer du inte att kunna. Inte direkt i alla fall och det har de varit tydliga med.
Det skiljer sig för mycket i hårdvaran för att detta skall gå.
Däremot, som tidigare inlägg sa, så kan det mycket väl hända att du kommer att kunna
ladda ner portade spel eller via Gaikai-streaming. Det får framtiden utvisa.
Detta gäller både PS4 och XBone.

Jag kommer personligen att vänta till nästa instans av PS4 eftersom jag av erfarenhet vet att det ALLTID är problem med den första generationen. Det är liksom inte värt att betala dyra pengar för att buggtesta deras konsoller.

Bildskärpa som du nämnde är helt och hållet beroende på produkten. Eftersom den nya generationen är betydligt närmare en "vanlig PC" så kommer vi att få mer detaljerade spel. Den nuvarande generationen har helt enkelt inte resurser nog att kunna hålla igång spel som Rome II eller liknande. Även om Rockstar bevisade med GTAV att det gick att krama ur oanade resurser ur de gamla konsollerna kan vi nog inte förvänta oss mycket mer spel som detta, Gran Turismo undantaget, eftersom de troligtvis lagt oerhörda resurser på att optimera koden.

Hade jag varit du hade jag väntat någon månad eller så eftersom det nästan är oundvikligt att det kommer någon prisvärd bundle med PS3 inför släppet av PS4. Och då har du en uppsjö av bra spel som du kan roa dig med medan de buggfixar PS4an.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Skägg.
10 Chambers

PS3-spel kommer också att kunna streamas ut, genom Gaikai-tekniken, men det blir först tillgängligt under 2014.


signatur
Medlem

Sålde precis mitt playstation 3. Priset för ps4 vid release är inte överdrivet högt och det släpps en hel del spel men även en bunt free to play. Mitt råd att köpa Ps4.

Men det kan bero på att jag sällan spelar mina gamla spel och om det verkligen är så viktigt med Ps3 kommer du kunna streama det via Gaikai alternativt ladda ner det på PSN inom snart framtid.

jkw
Medlem
Skrivet av Jonte66:

Hej
Jag har hört att man inte kan spela ps3 spel på den nya ps4 stämmer detta?

Det stämmer. De kommer lansera en tjänst senare som heter Gaikai som gör att man kommer kunna prenumerera på ett bibliotek med äldre spel. För mer information kika här: http://www.gaikai.com/

Skrivet av Jonte66:

Undrar om någon vet skillnaden i bildskärpa mellan dessa konsoler?

Skärpa vet jag inte riktigt vad du menar med. Men om du tittar på några youtube filmer på ps3 spel och sedan på ps4 spel så ser du att det är en extrem skillnad i grafik när det kommer till detaljer, draw distance, skuggor, fysik med mera.

Skrivet av Jonte66:

Funderar på vilken konsol jag skall köpa, lutar åt en ps3. Finns en hel del spel att välja på där.

Du kan inte köpa PS4 i dagsläge eftersom den inte lanseras förrän 29:e November.
PS3 kan du dock köpa i dagsläge om du vill. Köper du PS3 med PSN+ så får du 1 gratis spel direkt och 1-2 fulla spel varje månad sålänge din prenumeration av PSN+ är aktiv.

Skrivet av Jonte66:

Är det värt pengarna att köpa en ps4? blir det så mycket bättre än en ps3?

Jonte

Det kommer definitivt vara värt pengarna om man är en gedigen gamer på konsoll. I början kommer det inte att finnas så mycket spel, men en titt på http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_4_games gör att man ser att det kommer att komma en hel del spel 2014 om allt går enligt planerna.

PS3 får du för ~2000kr prillans nytt med 500gb hdd. + en dosa.
PS4 kommer att kosta ~4000kr vid release, 500gb hdd. + en dosa.

Hoppas detta har hjälpt dig lite.

Medlem
Skrivet av Megaloman:

Det är även värt att tänka på att spelen utvecklas allteftersom utvecklarna lär sig handskas med konsolen. Spel som tillverkas i slutet av en konsols livstid tenderar att se bättre ut än de som kom när konsolen var ny.

Och det här är en av anledningarna till varför det är så roligt med konsol. Personligen tycker jag det är spännande och se hur utvecklare lär sig att optimera sina koder och finna lösningar i sina spelmotorer för att kräma ur mer och mer ur samma hårdvara.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Megaloman:

Det är även värt att tänka på att spelen utvecklas allteftersom utvecklarna lär sig handskas med konsolen. Spel som tillverkas i slutet av en konsols livstid tenderar att se bättre ut än de som kom när konsolen var ny.

Och det här är en av anledningarna till varför det är så roligt med konsol. Personligen tycker jag det är spännande och se hur utvecklare lär sig att optimera sina koder och finna lösningar i sina spelmotorer för att kräma ur mer och mer ur samma hårdvara.

Visst är det! Antagandet om att konsolerna står still stämmer inte riktigt. Hårdvarumässigt, absolut, men de exklusiva titlarna i en sen konsolcykel imponerar verkligen med tanke på resurshantering och smarta lösningar. Jag tycker att det är minst lika roligt att se som att PC-spelen pushar hårdvaran och tror att det är nyttiga utmaningar för många utvecklare.

1
Skriv svar