PS3s möjligheter som mediamaskin

Medlem
PS3s möjligheter som mediamaskin

Nu står detta säkert på hundra platser på forumet, men jag hittade inget så jag skriver anyways!

Så, jag är extremt sugen på en PS3:a för MGS4, men det är en sak jag undrar som kanske titeln skvallrat om. Jag vill veta om PS3:ans möjligheter som mediamaskin, eftersom jag tycker att folk kallar den det hela tiden. Mitt fall är detta: Jag bor i en mindre lägenhet och vill ha min PS3:a i vardagsrummet, på andra sidan lägenheten från där min dator är belägen. 360:n hade en funktion så man kunde streama filmer från PCn till konsollen via sitt nätverk, vilket är bra för just såna här situationer. Men hur ser PS3:an ut för liknande val? Kan man koppla in externa HDDs och spela upp filer på dem, kan man dra filer från PCn till PS3:an och streama dem från disken eller vad blir mina val? Bluray är ju deffo en porrig grej som gör att det blir mer till en mediamaskin, men det tar väl inte stopp där?

Om jag minns rätt så ska PS3an stödja fler filformat än 360n, och det blir dess akilleshäl. Dessutom är det ett semikrångligt system att få igång.

Ska väl säga att jag inte är intresserad av att spela upp piratade filmer, utan jag är filmare och vill kunna titta på mina egna filmer on da biggah screen ^_^


signatur

Videomupp

Medlem

Har ingen större erfarenhet av att streama från X360:n men det borde fungera ungefär likadant. Jag har streamat med vanliga Windows MediaPlayer men med mer avancerqade program som TVersity ska det fungera riktigt bra.

Följande formatstöd hittade jag:

Memory Stick Video Format
- MPEG-4 SP (AAC LC)
- H.264/MPEG-4 AVC Main Profile (AAC LC)
MP4 file format
- H.264/MPEG-4 AVC High Profile (AAC LC)
MPEG-1 (MPEG Audio Layer 2)
MPEG-2 PS (MPEG2 Audio Layer 2, AAC LC, AC3(Dolby Digital), LPCM)
MPEG-2 TS (MPEG2 Audio Layer 2)
AVI
- Motion JPEG (Linear PCM)
- Motion JPEG (?-Law)
AVCHD ?.m2ts / .mts?
DivX (Ej 3.11)
WMV
- VC-1?WMA Standard V2?

Att koppla in en extern hdd och spela upp därifrån är klockrent om man inte vill streama eller få det att fungera.

Skrivet av WildThing:

Ska väl säga att jag inte är intresserad av att spela upp piratade filmer, utan jag är filmare och vill kunna titta på mina egna filmer on da biggah screen ^_^

Eww..

Medlem

Låter mycket bra med både formatstöd och möjligheter. Någon info btw om vad HDDn måste vara formaterad i för att kunna använda den? Kan den vara NTFS formaterad om man bara ska läsa från den eller måste den vara FAT32, vet att den man ska koppla in i PS3an måste vara Fat32, men det kanske är annorlunda då man bara ska läsa från den?

Och det ger ganska mycket när man arbetar med film lite seriösare om man kan se pågående och sluförda projekt på TVn ;>


signatur

Videomupp

Medlem

Som jag uppfattar det så måste det vara FAT32 även på den externa och då kan du inte ha större filer än 4 Gb. Är det verkligen så så är det ju surt.

Medlem

Hmm mjo det var ju verkligen synd, men då kanske man får användning av min 20 gig MP3 som är Fat32 som nödlösning om man absolut inte vill streama, men det låter som det är mer formatstöd, vilket är det jag var huvudsakligen efter ^_^ Tackar och bockar för svar!


signatur

Videomupp

Medlem

Hur fungerar det om man vill kolla på en HD film då? från en Extern HDD, dom e juh oftast mellan 4-8gb stora, och det funkar ju inte på FAT32! Jag tycker det är segt att köra över nätverket och det tar tid att bläddra mellan filerna, hur gör jag om jag vill koppla in en extern hdd?

Inaktiv

Skaffa en nas-hemmaserver så slipper du alla problem... NOT!

Inget jag kan tillföra i denna disskusion men.. shit the same..


signatur

Mvh Chr1st3r - Google is my friend...

Medlem
Skrivet av robbis:

Hur fungerar det om man vill kolla på en HD film då? från en Extern HDD, dom e juh oftast mellan 4-8gb stora, och det funkar ju inte på FAT32! Jag tycker det är segt att köra över nätverket och det tar tid att bläddra mellan filerna, hur gör jag om jag vill koppla in en extern hdd?

Ska du spela en HD-film från extern hårddisk så finns det program som kan dela upp filmen åt dig i två delar.

Medlem

Om ni kör Mac så finns det ett helt underbart program som heter MediaLink. Den streamar allt helt perfekt! Blir dock bara bra om man kör med kabel, funkar inte alls bra med trådlöst nätverk.

Medlem

Medialink funkar skit bra trådlöst för mig iaf.

Medlem

Har testat lite grann och tycker PS3 fungerar riktigt bra som mediamaskin.

Har kört både nero home och tversity där jag tycker tversity är solklart bättre.

Du mappar upp de kataloger i PC'n som du vill dela ut och PS3 hittar sedan mediaservern och katalogerna automatiskt.

Tversity kan dessutom konvertera format direkt om PS3 inte stödjer dessa. Smidigt.

Det är lätt att köra igång och enkla verktyg. Inga hack eller nått även om man kör trådlöst nätverk. PS3'an verkar buffra riktigt bra.

Jag har dessutom NTFS på min PC så något krav på fat32 kan då inte jag se.

Det enda problemet jag har är att jag tycker PS3'an är kinkig med MP3 filer men det är antagligen bara jag som inte förstått hur man gör med den biten.

Filmer, även divx, fungerar utmärkt.

/Fredrik

Inaktiv

Nackdelen med att använda tversity är att datorn får ta hand om uppspelningen av det materialet du vill streama, då ps3:an inte har stöd för .mkv än så länge så är det är det nästan enda lösning på det hela, man får räkna med att datorn är i princip oanvändbar medans du streamar upp HD-material.

Medlem
Skrivet av Mr Gargamel:

Nackdelen med att använda tversity är att datorn får ta hand om uppspelningen av det materialet du vill streama, då ps3:an inte har stöd för .mkv än så länge så är det är det nästan enda lösning på det hela, man får räkna med att datorn är i princip oanvändbar medans du streamar upp HD-material.

Eller så gör om man om .mkv filen till .mp4 med ett program som heter MKVtoVOB. Vilket är snabbt och enkelt.

Medlem

I princip oanvändbar? En singlecoremaskin kanske, att streama till ps3an stör inte min quadcore nämnvärt iom att spelen ändå inte använder alla kärnor.

Inaktiv
Skrivet av Rainbearer:

I princip oanvändbar? En singlecoremaskin kanske, att streama till ps3an stör inte min quadcore nämnvärt iom att spelen ändå inte använder alla kärnor.

Streama HD film på 1080p brukar ta rätt mycket cpu kraft i vanliga fall iom att datorn samtidigt kodar om filen så ps3:an kan spela upp den.
Nåja jag kan iaf inte spela samtidigit och spela upp HD film, då var det klargjort:)

Nån annan tipsa om mkv2vob...visst funkar det men personligen vill jag slippa omkoda alla HD-filmer, tycker det är mycket enklare att bara streama upp det med tveristy så sparar man flera timmar på att istället börja omkoda.
Generellt brukar omkodningen åtminstone ta lika länge som filmen är lång och det är på tok för länge:)

Medlem

Men MKV2VOB kodar inte om, bara gör om den till en annan "container".
MKV är som du förmodligen vet inte mediafil i sig utan det är bara ett format som kan innehålla ljud, bild och undertext, flera av de två sistnämnda tom. MKV2VOB bara gör om det till MP4 eller VOB vilket är mer eller mindre samma sak, fast med lite mindre möjligheter.
Poängen är i af att det tar minuter att göra om en 4gb MKV till VOB/MP4.

Inaktiv
Skrivet av Heya:

Men MKV2VOB kodar inte om, bara gör om den till en annan "container".
MKV är som du förmodligen vet inte mediafil i sig utan det är bara ett format som kan innehålla ljud, bild och undertext, flera av de två sistnämnda tom. MKV2VOB bara gör om det till MP4 eller VOB vilket är mer eller mindre samma sak, fast med lite mindre möjligheter.
Poängen är i af att det tar minuter att göra om en 4gb MKV till VOB/MP4.

Det tar inte speciellt länge som du säger när den inte behöver koda om men faktum är att vissa(alla dom jag prövat med) .mkv filer behöver kodas om för att ps3:an ska kunna streama upp det.
Finns här att läsa http://www.bitburners.com/articles/convert-mkv-files-for-play...

Inaktiv
1
Skriv svar