PS4 pro eller VR?

Avstängd
PS4 pro eller VR?

Jag får lite extra pengar nu i mars och och har följade två val.

1. Köpa playstation VR

2. Köpa en PS4 pro konsol och sälja min gamla PS4

Jag har aldrig spelat VR och undrar om det är något att ha?

Och har en fråga om andra valet också, är ps4 pro så mycket bättre? Är det värt att uppgradera?

Jävligt svåra val och kan inte bestämma mig riktigt så vore tacksam för lite feedback.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Varför vill du ha en konsol?

En bekant köpte VR till sin PS4 och han e besviken, såklart är det subjektivt, men du borde testa innan du köper. VR på ps4 är utav en flopp, grafiken suger, dålig fps, spelen suger osv.

Avstängd
Skrivet av Vercadi:

Varför vill du ha en konsol?

En bekant köpte VR till sin PS4 och han e besviken, såklart är det subjektivt, men du borde testa innan du köper. VR på ps4 är utav en flopp, grafiken suger, dålig fps, spelen suger osv.

För att det är så mycket enklare och billigare än att köpa en bra speldator och hålla den uppgraderad.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Jag funderade själv i samma banor kring jul men valet föll då på en PS4 Pro eftersom jag redan har ett VR-headset till datorn. Kan dock inte säga att det är särskilt värt det om man inte har en 4K-TV eller HDR-stöd, kanske lite stabilare bildflyt och vissa spel kanske blir lite snyggare, men sitter man inte och kollar jämförelser så lär man inte märka så mycket.

VR överlag är ju dock ruskigt mäktigt även om jag har hört att PSVR ska vara rätt mediokert jämfört med Vive och Rift. Sen vet jag inte hur spelutbudet ser ut heller men t.ex. Psychonauts in Rhombus of Ruin ser intressant ut. Bästa är ju dock om du kan testa den och se vad du tycker, och se så att du inte blir åksjuk direkt (vilket inte är helt ovanligt).

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av breahl:
Skrivet av Vercadi:

Varför vill du ha en konsol?

En bekant köpte VR till sin PS4 och han e besviken, såklart är det subjektivt, men du borde testa innan du köper. VR på ps4 är utav en flopp, grafiken suger, dålig fps, spelen suger osv.

För att det är så mycket enklare och billigare än att köpa en bra speldator och hålla den uppgraderad.

Allt är svårt tills man lär sig. Man ska inte undvika vissa saker bara för man förväntar sig problem.

Avstängd
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av breahl:
Skrivet av Vercadi:

Varför vill du ha en konsol?

En bekant köpte VR till sin PS4 och han e besviken, såklart är det subjektivt, men du borde testa innan du köper. VR på ps4 är utav en flopp, grafiken suger, dålig fps, spelen suger osv.

För att det är så mycket enklare och billigare än att köpa en bra speldator och hålla den uppgraderad.

Allt är svårt tills man lär sig. Man ska inte undvika vissa saker bara för man förväntar sig problem.

Jag har alltid spelat på dator förr och i längden blev det jäkligt dyrt. En bra speldator får du ge runt 20 000 för om du ska ha det bästa. Sen ska du underhålla den med och byta grafikkort osv.

Skrivet av LordDaimos:

Jag funderade själv i samma banor kring jul men valet föll då på en PS4 Pro eftersom jag redan har ett VR-headset till datorn. Kan dock inte säga att det är särskilt värt det om man inte har en 4K-TV eller HDR-stöd, kanske lite stabilare bildflyt och vissa spel kanske blir lite snyggare, men sitter man inte och kollar jämförelser så lär man inte märka så mycket.

VR överlag är ju dock ruskigt mäktigt även om jag har hört att PSVR ska vara rätt mediokert jämfört med Vive och Rift. Sen vet jag inte hur spelutbudet ser ut heller men t.ex. Psychonauts in Rhombus of Ruin ser intressant ut. Bästa är ju dock om du kan testa den och se vad du tycker, och se så att du inte blir åksjuk direkt (vilket inte är helt ovanligt).

/ LordDaimos

Tack, då jag inte har en 4k tv så får det bli VR då. Ja såklart det skulle vara kul att testa först men vet inte en enda som har det här där jag bor så kan bli svårt. Så får helt enkelt chansa


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av breahl:
Skrivet av Vercadi:

Varför vill du ha en konsol?

En bekant köpte VR till sin PS4 och han e besviken, såklart är det subjektivt, men du borde testa innan du köper. VR på ps4 är utav en flopp, grafiken suger, dålig fps, spelen suger osv.

För att det är så mycket enklare och billigare än att köpa en bra speldator och hålla den uppgraderad.

Allt är svårt tills man lär sig. Man ska inte undvika vissa saker bara för man förväntar sig problem.

Jag har alltid spelat på dator förr och i längden blev det jäkligt dyrt. En bra speldator får du ge runt 20 000 för om du ska ha det bästa. Sen ska du underhålla den med och byta grafikkort osv.

Skrivet av LordDaimos:

Jag funderade själv i samma banor kring jul men valet föll då på en PS4 Pro eftersom jag redan har ett VR-headset till datorn. Kan dock inte säga att det är särskilt värt det om man inte har en 4K-TV eller HDR-stöd, kanske lite stabilare bildflyt och vissa spel kanske blir lite snyggare, men sitter man inte och kollar jämförelser så lär man inte märka så mycket.

VR överlag är ju dock ruskigt mäktigt även om jag har hört att PSVR ska vara rätt mediokert jämfört med Vive och Rift. Sen vet jag inte hur spelutbudet ser ut heller men t.ex. Psychonauts in Rhombus of Ruin ser intressant ut. Bästa är ju dock om du kan testa den och se vad du tycker, och se så att du inte blir åksjuk direkt (vilket inte är helt ovanligt).

/ LordDaimos

Tack, då jag inte har en 4k tv så får det bli VR då. Ja såklart det skulle vara kul att testa först men vet inte en enda som har det här där jag bor så kan bli svårt. Så får helt enkelt chansa

Nja 8500 så har du en kapabel dator som kommer hålla flera år. Sen är det bara att slänga in ett nytt grafikkort för 2000-3000 när den känns gammal om 4-5 år. Jag körde på ett gtx 460 fram tills oktober förra året och det funkade utmärkt och det är från 2012.

Medlem
Skrivet av breahl:
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av breahl:
Skrivet av Vercadi:

Varför vill du ha en konsol?

En bekant köpte VR till sin PS4 och han e besviken, såklart är det subjektivt, men du borde testa innan du köper. VR på ps4 är utav en flopp, grafiken suger, dålig fps, spelen suger osv.

För att det är så mycket enklare och billigare än att köpa en bra speldator och hålla den uppgraderad.

Allt är svårt tills man lär sig. Man ska inte undvika vissa saker bara för man förväntar sig problem.

Jag har alltid spelat på dator förr och i längden blev det jäkligt dyrt. En bra speldator får du ge runt 20 000 för om du ska ha det bästa. Sen ska du underhålla den med och byta grafikkort osv.

Skrivet av LordDaimos:

Jag funderade själv i samma banor kring jul men valet föll då på en PS4 Pro eftersom jag redan har ett VR-headset till datorn. Kan dock inte säga att det är särskilt värt det om man inte har en 4K-TV eller HDR-stöd, kanske lite stabilare bildflyt och vissa spel kanske blir lite snyggare, men sitter man inte och kollar jämförelser så lär man inte märka så mycket.

VR överlag är ju dock ruskigt mäktigt även om jag har hört att PSVR ska vara rätt mediokert jämfört med Vive och Rift. Sen vet jag inte hur spelutbudet ser ut heller men t.ex. Psychonauts in Rhombus of Ruin ser intressant ut. Bästa är ju dock om du kan testa den och se vad du tycker, och se så att du inte blir åksjuk direkt (vilket inte är helt ovanligt).

/ LordDaimos

Tack, då jag inte har en 4k tv så får det bli VR då. Ja såklart det skulle vara kul att testa först men vet inte en enda som har det här där jag bor så kan bli svårt. Så får helt enkelt chansa

Du skriver att man behöver köpa grejjer för 20k för ha det bästa men ändå ska du skaffa en ps4 som är som en dator för 6k.

I längden blir alltid konsol dyrare, spelen är dyrare, online kostar, dåliga voice chats, ingen browser, ingen spotify, youtube, inget simpel chatt med vänner, ingen möjlighet att ändra något till ditt eget behov.

Men det är nog bara jag som är extremt hater till konsol för finns ingen vits med det, bättre scam än diamanter.

Medlem

Jag skulle förslår ps4 pro först eftersom att vr upplevelsen är bättre på den.

Avstängd

Fan blir svårt detta haha


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

jo dator för 8000 det är vad 1 grafikkort kostar hehe 15200:- för 2st gtx1080 sedan sedan är det ju skärm 10.000 för 35 windescreen 144mzh med g sync och då saknas ju resten moderkort cpu 8000 till där. Polare betala 50.000 för sin dator med 3x 1080

Medlem
Skrivet av breahl:

Fan blir svårt detta haha

Ja men se om du kan testa ps vr någonstans.

Medlem
Skrivet av Nightman76:

jo dator för 8000 det är vad 1 grafikkort kostar hehe 15200:- för 2st gtx1080 sedan sedan är det ju skärm 10.000 för 35 windescreen 144mzh med g sync och då saknas ju resten moderkort cpu 8000 till där. Polare betala 50.000 för sin dator med 3x 1080

Din vän har slängt pengar i sjön för gtx 1080 har bara stöd för två grafikkort i sli. Det går att köra tre kort men prestandan blir ofta sämre än eller ingen skillnad jämfört med två.

Medlem
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av breahl:
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av breahl:
Skrivet av Vercadi:

Varför vill du ha en konsol?

En bekant köpte VR till sin PS4 och han e besviken, såklart är det subjektivt, men du borde testa innan du köper. VR på ps4 är utav en flopp, grafiken suger, dålig fps, spelen suger osv.

För att det är så mycket enklare och billigare än att köpa en bra speldator och hålla den uppgraderad.

Allt är svårt tills man lär sig. Man ska inte undvika vissa saker bara för man förväntar sig problem.

Jag har alltid spelat på dator förr och i längden blev det jäkligt dyrt. En bra speldator får du ge runt 20 000 för om du ska ha det bästa. Sen ska du underhålla den med och byta grafikkort osv.

Skrivet av LordDaimos:

Jag funderade själv i samma banor kring jul men valet föll då på en PS4 Pro eftersom jag redan har ett VR-headset till datorn. Kan dock inte säga att det är särskilt värt det om man inte har en 4K-TV eller HDR-stöd, kanske lite stabilare bildflyt och vissa spel kanske blir lite snyggare, men sitter man inte och kollar jämförelser så lär man inte märka så mycket.

VR överlag är ju dock ruskigt mäktigt även om jag har hört att PSVR ska vara rätt mediokert jämfört med Vive och Rift. Sen vet jag inte hur spelutbudet ser ut heller men t.ex. Psychonauts in Rhombus of Ruin ser intressant ut. Bästa är ju dock om du kan testa den och se vad du tycker, och se så att du inte blir åksjuk direkt (vilket inte är helt ovanligt).

/ LordDaimos

Tack, då jag inte har en 4k tv så får det bli VR då. Ja såklart det skulle vara kul att testa först men vet inte en enda som har det här där jag bor så kan bli svårt. Så får helt enkelt chansa

Du skriver att man behöver köpa grejjer för 20k för ha det bästa men ändå ska du skaffa en ps4 som är som en dator för 6k.

I längden blir alltid konsol dyrare, spelen är dyrare, online kostar, dåliga voice chats, ingen browser, ingen spotify, youtube, inget simpel chatt med vänner, ingen möjlighet att ändra något till ditt eget behov.

Men det är nog bara jag som är extremt hater till konsol för finns ingen vits med det, bättre scam än diamanter.

Spelen är billigare till konsol då du kan sälja spelen.
Voice är enkelt då du hoppar in i valfritt spel online och du kan snacka med alla andra spelarna utan några problem alls. Vill du snacka med vänner är det bara att bjuda in till party chat.
Du har spotify som funkar samtidigt som du spelar genom att hålla ner PS knappen på handkontrollen kan du välja låt, volym med mera. Vill du kan du använda telefonen för att byta låtar medans din kompis sitter och spelar mitt i all action.
Youtube, browser finns men det är i stort sett värdelöst på konsol. Netflix funkar med HDR vilket du inte får till PC om du har en äldre cpu. Har du dock en vettig tv stödjer den dolby vision vilket är bättre än du får på konsol och pc.

Skrivet av breahl:

Jag får lite extra pengar nu i mars och och har följade två val.

1. Köpa playstation VR

2. Köpa en PS4 pro konsol och sälja min gamla PS4

Jag har aldrig spelat VR och undrar om det är något att ha?

Och har en fråga om andra valet också, är ps4 pro så mycket bättre? Är det värt att uppgradera?

Jävligt svåra val och kan inte bestämma mig riktigt så vore tacksam för lite feedback.

Det har bara släppts ett enda vettigt spel till VR och det är Resident Evil. Allt annat är i stort sett bara tekniska demon. Nu talar jag inte om PSVR utan om samtliga VR system som finns ute just nu.
Du kan koppla din PSVR till PC och köra Vivespel på den. Den är inte lika bra som en Vive och du får inte möjligheten att använda motion kontrollerna. Problemet kvarstår med att det mest bara finns tekniska demon och inga riktiga spel.
Jag har bara kört PSVR till PS4 Pro och PC så vet inte hur bra/dåligt det funkar på en vanlig PS4.

PS4 Pro skulle jag säga om du har en vettig 4K tv. Allt fler spel till PS4 har stöd för 4K och HDR vilket gör en stor skillnad i jämförelse med standard PS4. Har du en kraftfull PC som klarar av 4K är det självklart ett vettigare alternativ om du vill ha snygga spel, dock saknas HDR.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd

Jag har tyvärr ingen 4K tv, måste man ha det för ps4 pro? Märker man ingen skillnad annars?


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Ser ut som att jag kanske får köpa en 4K tv med i så fall.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag har tyvärr ingen 4K tv, måste man ha det för ps4 pro? Märker man ingen skillnad annars?

Brukar finnas någon form av performance mode eller enhanced visuals för 1080p. Brukar inte köra det så vet inte hur vanligt det är.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av breahl:

Jag har tyvärr ingen 4K tv, måste man ha det för ps4 pro? Märker man ingen skillnad annars?

Brukar finnas någon form av performance mode eller enhanced visuals för 1080p. Brukar inte köra det så vet inte hur vanligt det är.

Har suttit och läst runt lite och ingen mening att köpa ps4 pro om man inte har 4k, det blir så liten skillnad i spelen då.

Och det var oroväckande mycket playstation VR ute på blocket haha. Nä får fundera på detta, kanske bara ska lägga pengarna på hög i stället!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Sällan fel att ha en hög med pengar liggandes!

Jag hoppas på att fler utvecklare ska dra nytta av PS4 Pro framöver så som t.ex. BF1 (http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20161116/battlefield-1-flyt...) eller Horizon Zero Dawn (http://blog.us.playstation.com/2016/11/01/how-ps4-pro-enhance...) och kunna klämma ut både högre framerate och bättre detaljrikedom även utan 4K (kanske extra mycket utan 4K?). Mass Effect Andromeda ska visst ha ett "high visuals 1080p mode" (http://gamingbolt.com/mass-effect-andromeda-ps4-pro-will-have...) även om det inte finns förklarat exakt vad det innebär ännu.

Den som lever får se helt enkelt, PS4 Pro kommer nog att vara den hårdvara man vill ha om ett år eller två helt enkelt för att spelen kommer att både flyta och se bäst ut där. I dagsläget är det lite för tidigt att se någon större skillnad utan 4K eller HDR dock.

/ LordDaimos

Medlem

VR är inte värt det än (Äger en HTC VIVE och Sony PlayStation VR) och en ps4 pro är verkligen inte värd att köpa om du redan äger en PS4.

Skulle skippa att köpa något och lägga undan pengarna istället.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Du skriver att man behöver köpa grejjer för 20k för ha det bästa men ändå ska du skaffa en ps4 som är som en dator för 6k.

I längden blir alltid konsol dyrare, spelen är dyrare, online kostar, dåliga voice chats, ingen browser, ingen spotify, youtube, inget simpel chatt med vänner, ingen möjlighet att ändra något till ditt eget behov.

Men det är nog bara jag som är extremt hater till konsol för finns ingen vits med det, bättre scam än diamanter.

Konsol är verkligen inte dyrare än PC, hur man än vrider och vänder på det. Om det vore det så skulle konsolmarknaden vara död för länge sen. Spel behöver inte vara inte vara dyrare på konsol. Watch Dogs 2 på PS4 kostar t.ex. 200kr idag, medans det kostar 500kr på PC. På konsol så kan du dessutom köpa spel begagnat, en marknad som i stort sett inte ens existerar på PC.

PSVR är ett riktigt bra VR-headset. Bättre skärpa än Rift och Vive, och noll screen door effect tack vare fler subpixlar. Spelutbudet är än så länge sämre än på PC, men av de spel som finns till PSVR så är några riktigt underhållande.

För att klara av VR på PC smärtfritt och samtidigt vara någorlunda framtidssäker så är ett GTX1080 i stort sett ett måste. Bara där har du en kostnad på 7-8000kr. För det priset kan du få både ett PS4 Pro och PSVR, och då har du bara grafikkortet. Du saknar resten av datorn och ett VR-headset för minst 7000kr.

Medlem

Min röst faller nog på att du borde skaffa en Ps4a Pro.

Har både Pro och VR headsetet, gillar båda skarpt. Men om jag skulle behöva välja mellan att behålla min Pro eller PS VR, så kommer jag utan tvekan välja själva konsolen.

Skärmen jag oftast spelar på är endast 1080p, men Pron kan i många fall downsampla bilden för ökad kvalité, vilket är trevligt. Men skulle tipsa att kolla in Digital Foundrys jämförelsevideor om du själv vill kolla på skillnader mellan PS4 OG och Pro.

1
Skriv svar