Favorit enhet i Starcraft 2

Inaktiv
Favorit enhet i Starcraft 2

Har kikat på Youtube och kollat lite på Starcraft2 beta matcher och min troliga favoritenhet just nu verkar vara Reapers. Först när jag läste om dem tänkte jag, aha vad är det här för skitenhet? Nu har jag sett flera matcher där Reaper rusher verkar vara jäkligt giftiga och svåra att stoppa. Reapers anti byggnads attack verkar var fett grymmt och bonus skadan dom gör mot light armor gör de nästan till en SC BW Firebat fast utan Stimpacks men mycket snabbare, rörligare och bättre mot byggnader.

Längtar redan efter betan ska ta slut och spelat släppas.

-------------------------------------------------------
Detta blir mitt första inlägg på typ två år, har knappt spelat något alls de sista 3-4 åren utan bara arbetat som programmerare efter högskoleexamen.


signatur

/Sir Brage, fd Svett-Bengan

Inaktiv

Ja eller att man får en beta nyckel.

Jag säger zergling. Gammal favorit. Kan uppgraderas till baneling och göra sjuk aoe skada. Kan burrow och hoppa fram och ett par stycken kan ta död på en hel terran bio armé

Medlem

Protoss Mothership är min favo än så länge.

Medlem

Synd bara att den har blivit nerfad till en version av arbiter... Min favorit är i alla fall dark templars.

Medlem

själv fick jag en lycklig nyhet i lördags när ett mail från blizzard damp ner i mailkorgen
har väl hunnit spela ett 30-tal matcher hittils (var ju tvungen att spela lite BF:BC2 också)

favorit än så länge är väl roaches, väldigt mångsidig enhet


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem

<-- Väntar fortfarande..

Medlem

Marauders är sjukt bra enheter.

Btw även om ni inte fått beta invite... det finns andra sätt, te.x vs AI. Men det får ni klura ut själva hur

Medlem

Reapers, lätt... Att ha en squad reapers att harassa med är underbart, in ta ner nexus/hatch/cc för att sen fly ut över ett par ridges är så OP.

Medlem

Ärligt talat, jag är inte alltför imponerad av reapers. Deras attack mot byggnader; du behöver en hel del för att kunna göra någon skada innan fienden hinner motattackera.

För det andra; ska du göra det effektivt bör du använda reaper harrass i early, och då kommer din arme bestå tillsmestadels av... reapers. Vilket ger dig mindre marauders/marines, som är grunden i early.

Inaktiv
Skrivet av Kaiser_Johan:

Marauders är sjukt bra enheter.

Btw även om ni inte fått beta invite... det finns andra sätt, te.x vs AI. Men det får ni klura ut själva hur

Ja men det är inte kul mot AI. Jag tog en eller två matcher. Finns faktiskt bra AI nu också. Jag förlorade faktiskt en gång. Men det är bara inte samma sak att lira strategi spel mot AI när man lirat så mycket mot riktiga människor de senaste åren.

Inaktiv

Läste på ett anant forum att man inte behöver någon beta key om man ska spela offline. Tankade därför hem betan från en torrentsite. Resonerade som så att jag förhandbokade spelet redan för 2-3 år sen
(minst,bokade så fort det gick) så då kan man testa lite redan nu.

För att kunna spela offline så behöver man dock även tanka hem en launcher som lurar betan samt en karta med ai stöd (och random som ras väljare om man vill kunan spela med samtliga raser.) Första lauchern jag testade krävde högre version av beta men turligt nog så gick det att patha upp automatiskt via betan själv.

Den AI som följer med i betan är dock obefintlig och rent sakt urusel. Då tankade jag hem en hemmagjord AI som faktiskt bjöd på motstånd. Har testat lite grann och och det ser jäkligt bra ut, SC känslan finns kvar.

Några upptäckter:

Battlecrusiers är mycket mera sårbara från flygade enheter än i SC BW. De gör bara 6 skada mot luftmål (och bara en attack) men skjuter fort. De är beroende av Yamato mot enheter med armor. Mot mark gör de 10 i skada och skjuter fort. Dock verkar Banshees vara bättre till ändåmålet då det gör 12*2 i skada och skjuter nästan lika fort. I grupper om 6-8 st är Banshees dödliga.

Tanksen är ungefär lite bra som i SC 1, dock inget att rekommendera mot Protoss då Immortals + Stalkers med blink lätt krossar dom.

Marins shied upgraden är nästan ett måste, de är väldigt effektiva och gör storskillnad jämfört med SC 1. Marins startar med 45 hp och efter skölden får de 55 hp. Medivac är både bättre och sämre än Medics, dock mest bättre.

Marins+Maruaders (speceillt stimmade) är en väldigt bra kombination mot Protoss, speceillt om man även har med några Hellions (mot Zealotss och med upgraderingen som ökar dess skada mot med + 10 mot light). Dock får man se upp för Psi storms så en och annan tank är bra att ha med. Har man tex 4 barracker så kan man köra två med Techlabs, för att
kunna upgrader stimpacks och sköldar samt bygga mauders, samt två med reactors för att masspumpa Marins.

Marins+Maruaders går även att använda mot Zerg men är inte lika starkt. Mot Zerg så är upgraderade Hellions väldigt effektiva då Zerg har många enheter med light armor. Tanksen är väldig bra mot Zerg om man skyddar de med Marins och kanske även Maruaders och Hellions.

Ravens Autoturrets är faktiskt bättre än jag trodde.

Har dock inte hunnit testa alla enheter ännu mest spelat som Terran på Lost Temple.


signatur

/Sir Brage, fd Svett-Bengan

Medlem

jag har riktiga betan är inte så impad av spelet väldigt likt sc1 med mycket knapp innovation. Är man dödshårt fan av sc1 får man nog vad man vill ha men gillade man inte sc1 är det inget i sc2 som kommer göra dig gladare förutom ett ordentligt matchmaking system.

Personligen tycker jag wc3 är ett klart bättre spel med mer djup.

Reapers är ganska svaga, har för lång buildtime och dessutom måste man ha techlab för att göra dem för att vara en bra enhet. mid-late game är dem inte så mycket att ha alls. Funkar ok mot protoss som öppnar med flera warpgates istället för forge.

gillar vikings personligen och medivacs båda ganska flexibla enheter.

ghosts är väldigt bra mot protoss och ganska roliga att använda då

Så du vet så har du fel ang battlecruisers dem har väldigt många svagare attacker mot både mark och luft 8 mot mark o 6 mot air tror jag.

Inaktiv

Battlecruisers är roliga i FFA games. Dock får man se upp för voidrays, (sinnessjuk enhet som gör mer skada ju längre den attackerar samma enhet).
Slänger man iväg ett par yamoto gun skott blir skärmen rätt ren på fiender. 8)

Medlem

tycker reapers verkar jävligt starka, är dock inte någon bra SC1 spelare och har inte betan så jag borde kanske inte säga något >.>

Medlem

reapers är inte så värst asbra faktiskt

Medlem

Jag har spelat betan i två dagar nu, kör som protoss och jag älskar verkligen stalkers, riktiga användbara med kiting och sedan får man blink vilket gör dom riktigt bra

Gillar att göra en kombination av stalkers, sentrys för force shields och colossus. Beror ju dock på vad man möter men jag gillar denne enhetskombinationen

Favorit enhet... hmm, good one.
Måste nog bli Terran Reaper och Terran Viking.
Sån härlig känsla när man kommer med en sån armé.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av master_chrille:

Favorit enhet... hmm, good one.
Måste nog bli Terran Reaper och Terran Viking.
Sån härlig känsla när man kommer med en sån armé.

ändå har du en marauder på som avatar ^^

Skrivet av Lerner:
Skrivet av master_chrille:

Favorit enhet... hmm, good one.
Måste nog bli Terran Reaper och Terran Viking.
Sån härlig känsla när man kommer med en sån armé.

ändå har du en marauder på som avatar ^^

Yup, hittade ingen Reaper/Viking. I am working on it! ^^

Edit: Fixat!


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Reapers blev värdelösa efter nerfning i en av de tidiga patcherna. Däremot är Maruaders inte så dumma även om de blev lite nerfade på slutet.

Fick en riktigt beta key av Blizzard i dagarna pga förhands bokning först av alla :-), Dock har jag inte tid att testa förens i nästa vecka. SKa bli skoj att se hur dålig jag blivit på multiplay rts efter flera års uppehåll. Eftersom Starcraft 2 känns som en uppspeedad version av Starcraft 1 men några andra enheter så lär det nog ta tills betans slut innna jag får ordning på grejorna.


signatur

/Sir Brage, fd Svett-Bengan

Medlem
Skrivet av sir_brage:

Reapers blev värdelösa efter nerfning i en av de tidiga patcherna. Däremot är Maruaders inte så dumma även om de blev lite nerfade på slutet.

Fick en riktigt beta key av Blizzard i dagarna pga förhands bokning först av alla :-), Dock har jag inte tid att testa förens i nästa vecka. SKa bli skoj att se hur dålig jag blivit på multiplay rts efter flera års uppehåll. Eftersom Starcraft 2 känns som en uppspeedad version av Starcraft 1 men några andra enheter så lär det nog ta tills betans slut innna jag får ordning på grejorna.

Körde en reaper rush i en 2on2 igår. Förstörde hans econ totalt så fortsattade vi pumpa in reapers å tog nästan ner hans command center innan vi började pumpa ut m&m's istället Men det är väldigt svårt att göra macro när man kör reapers för dom kräver enormt mycket micro!

Det är för övrigt mycket lättare nu tror ja. Man kan beordra en scv t ex att bygga 3 supply depots i rad och ha rally point på ställen där dom ska mina så gör dom de automatiskt
Sen kan du ha olika grupper med byggnader så klickar du bara på t ex 1an så tabbar du till den byggnaden du vill bygga ur o trycker på hotkeyn för den enheten.

Medlem

Gud vad jag gillar reapers, finsn inget som slår känslan när man scoutar ut en protoss och märker att han har tryckt upp två st gateways i början, sen när zealot rushen väl kommer så kitar man ihjäl dom på två sekunder med lite reaper speed... gg.

Reaper harass är ju bra också, men i dom matcherna man kan harassa så är det oftast lika bra att massa reapers, typ6st med speed, och bara gå in och vinna direkt.

Sen är ju banshees en jävligt kul grej om motståndaren scoutar dig dåligt i början. Wall in-> banshee ->win

Vikings är ju kul också, gick reaper harass-> vikings i TvT, slet itu hans marines som han pumpat mot mina reapers rätt fort.

Medlem

Efter att ha spelat lite mer måste jag säga att få ut tidiga void rays är riktigt skoj Särskilt mot zerg

Medlem
Skrivet av WaXsMoKe:

Efter att ha spelat lite mer måste jag säga att få ut tidiga void rays är riktigt skoj Särskilt mot zerg

jo då får dom det svettigt... jag fattar inte folk som skicka sin första ray mot mig direkt, då switchar jag ju bara till marines och sedan tuggar jag i min hans töntiga markstyrka direkt med dom marauders jag redan har. Har man däremot typ 4st voidrays när man attackerar första gången så hinner man inte byta till marines innan det e kört. Fast då måste man ju gömma starports i ngt hörn först.

Medlem

void ray kommer bli nerfade

Inaktiv
Skrivet av PR00H:

void ray kommer bli nerfade

Varför? Dem dör ju direkt om man nyser på dem. Marines, stalkers eller hydras äger ju dem. Det enda syftet de har är att ibland lyckas snipa en byggnad eller nåt annat, har man bara lite AA är det helt värdelösa. Kostar gör det också.

Sentryn däremot är lite för bra tycker jag.

Broodlords också, precis nerfade men jag undrar om det räcker, kanske nu med phoenix buffen så blir där en bra balans där.

Fan att de nerfade infestor NP så man måste researcha den + 100 energy för att använda. Var ju den finaste countern mot protoss imortal timing push, nu är det riktigt jobbigt att få infestors ut i tid även mot colussus.

Medlem

Banshees. Så kul att harassa med dem... Har man sen cloak så är det gg.

Medlem

Roach utan tvekan. Äger allt. Får hoppas dom nerfar dom, för dom är så ruggigt bra.

Inaktiv

Probes. Dom är så jävla farliga när man probe rushar efter 10 min in i matchen. Billiga är dom också och deras shields laddar upp direkt!


signatur

You must construct additional pylons.

Inaktiv
Skrivet av Pooslice:

Roach utan tvekan. Äger allt. Får hoppas dom nerfar dom, för dom är så ruggigt bra.

Du har fått vad du önskade... Tyckte nerfen var lite väl hård.

Skrivet av jonne_man:
Skrivet av PR00H:

void ray kommer bli nerfade

Varför? Dem dör ju direkt om man nyser på dem. Marines, stalkers eller hydras äger ju dem. Det enda syftet de har är att ibland lyckas snipa en byggnad eller nåt annat, har man bara lite AA är det helt värdelösa. Kostar gör det också.

Void Rays är helt sjukt starka mot Terran, vill du se hur starka är det bara kolla på någon PvT där WhiteRa spelar. Jag säger inte att dom borde bli nerfade, utan vill understryka att man i stort sett kan tvinga en terran att stanna i sin bas och helt styra vad för enheter han kommer bygga, varpå du bygger dess counter.

Jag gillar verkligen Banelings. Så söta där de rullar fram men så dödliga. Sentry är en grymt kraftfull enheter som jag också gillar


signatur

http://www.StarcraftObserver.se - Följer Starcraft 2-scenen på svenska

12
Skriv svar