hur blir man awesome på SC2 ?

Medlem
hur blir man awesome på SC2 ?

tjenare alla ostbågar och pleppnissar

har lirat Sc2 nu i typ 2 veckor eller rättare sagt typ lirat kanske ett 10-15 tal timmar online
( har haft mycket o göra

jag har fått 50 wins / börjat att lira med keybinds och kör ändast protoss.
lirar 2v2 med en kommpis samt kör själv

nu är frågan. hur blir man pro på sc2 ? jag förlorar kanske typ 60 % av alla matcher fastän jag känner mig skillad -.-"

vad ska man tänka på ? expandera tidigt ? air ? ground ?

ge mig lite tips på en bra bild hur man lirar protoss på en högnivå

någon bra hemsida att rekommendera ?

gg hf vuze 8)

Medlem

Själv har man börjat leka lite med 4 Gate.

Build Order

9 Pylon

10 Chrono Boost 2 st Probes

12 Gateway

12 Chrono Boost 2 st Probes

13/14 Assimilator

16 Pylon

18 Cybernetics Core

18 Assimilator

Sen är det bara att ploppa fram 3 extra gates. Personligen försöker jag tima Gate 3 & 4 med Warpgate tech. Sen är det Stalker och Sentries och försöka anfalla runt 7 min mark.

Husky går igenom det hela här under i länken. Inte så starkt mot Zerg, fast kan vara att jag personligen inte är bra i PvZ.

[http://www.youtube.com/watch?v=GpvL5YYPFgc]

GL HF

Medlem
Medlem

Tänk också på att SC2 ladder-system är byggt för att du ska spela 50-50, så även om man spelar bra för sin liga försöker Battle.net matcha dig med någon som kan ge dig stryk.

gnu
Medlem

ska du bli pro får du spela sc2 på heltid men vill man bli riktigt bra (master league) får man lägga ner riktigt många timmar varje dag för att komma dit. Det viktigaste när man är ny är inte build orders utan macro. Lär dig att alltid bygga enheter/pylons och spendera mineraler, brukar du samla på dig över 1000 mineraler gör du fel.

Det viktigaste efter det är att kunna läsa av sina motståndare, då vet du om du kan expandera tidigt eller om du kanske ska försöka rusha hans tidiga expansion.
Scouta alltid med en probe i början och håll den vid liv, vs terran tex kan du se hur han tänker spela redan vid hans första barracks. Bygger han en reactor först? då kör han förmodligen nån form av tech build med siege eller banshees.

Kolla alltid dina egna replays och se hur motståndaren spelar och reagerar på vad du gör och vad du kan göra bättre.

Medlem

aha fina tips

Medlem

Vill du klättra lite snabbare så väljer du inte zerg utan toss eller terran.

Grattis, övning ger färdighet sägs det, för mig är det alldeles för svårt, jag är mer av en FPS-nisse...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ett tips är också att kolla mycket på hur "proffsen" spelar. Hitta en favorit och försök kopiera Det gjorde jag, gick från Silver till Diamond på nån vecka.

Medlem

Vill du bli 'awesome' får du ligga i, såvida du inte är 'awesome' redan nu.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Kolla mkt under turneringar, öva macro/micro spel och bara öva helt enkelt och fixa vad du reagerar om han inte techar lair och ist kanske går bara roaches? ( Reaktionen är Dark templars) osv. Kolla vad dom missar och utnyttja misstagen micro/macro är väldigt viktigt !!!!

Inaktiv

det finns några små tips som gör väldigt mycket i längden.

1. scouta! ofta och igen och igen och igen. vet du vad fienden gör/har och hur många baser han har så kan du alltid kontra.

2. macro, bygg arbetare fram till ca 90 för zerg, 70 för terran och protoss. när man väl är på 4-5 baser dvs.
i lägre ligor (under platinum ungefär) så vinner man matcher helt enkelt för att man drar in mer pengar än fienden, om man nu inte råkar göra zerglings vs banshees (se tips 1)

3. kolla dina egna replays, vad gör du bra? vad gör du dåligt? blir du supplyblockad? när är du stark och fienden svag? lägg dessa timings på minnet.

4. träna, spela massor av matcher! tog mig ca 400 matcher att ta mig från brons till master som zerg...

glhf

Medlem

Varför finns det ingen trådskapare som skriver åtminstonde lite fint i sin text? Ser ju ut som skit.

Men det som redan är sagt! Skicka scout i början och spela emot motståndaren. Kör inte random builds, utan anpassa dig till de olika faktorerna.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Vad är en "pleppnisse"?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

uppe i guldligan nu! weee
har inga speciella taktiker men är väldigt noga med makron. mikro e jag superkass på men det brukar alltid lösa sig ändå....

känner att man får hårdare motstånd nu i guld än i silver och har loosat ett par matcher i rad. frågan är om man inte behöver bättre mikro nu i högre divisioner.... får träna helt enkelt!

Inaktiv

man behöver bara 1a i alla divisioner under diamond, bara att hålla din macro bättre än motståndaren, that´s it. skulle du fula dig och droppa samtidigt (gör det med shift kommando före din attack) så har en guldspelare sällan koll nog att ta hand om det

Inaktiv

- Träna på dom fundamentala delarna. Kortfattat; macro, mechanics, scouta, workers och supply samt spendera resurser hela tiden.
- Lär dig säkra builds och kör endast dom tills dom sitter i ryggmärgen.
- Analysera ditt eget spel ofta för att försöka ta reda på vad du gjorde bra respektive mindre bra.
- Kört fast i en match up? Låt andra analysera ditt spel genom att slänga upp replays på t.ex team liquid.

Att bara sitta och spela utan att veta exakt vad och hur man ska träna på någonting är helt meningslöst ifall du vill bli bra. Det gäller inte bara SC2 utan allting här i världen.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

läste att det var grymma matcher mellan MC och puma i NASL men hittar inte någon som delar ut fler än 3 matcher... nån som vet var man hittar resterande? youtube e det jag söker på....

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Vad är en "pleppnisse"?

plepp= kommer från grekiska, menas att pungen e större än snorren

ps lirar zerg nu, går jäkla bra ^^

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av mrmanman:

läste att det var grymma matcher mellan MC och puma i NASL men hittar inte någon som delar ut fler än 3 matcher... nån som vet var man hittar resterande? youtube e det jag söker på....

http://sc2casts.com/event245-NASL lär vara en bra källa men finalen verkar inte ha kommit upp än.


signatur
1
Skriv svar