Medlem
Newbie

Jaha, fick ett ryck och köpte Starcraft 2!
Spelade SC för många herrans år sedan och har sedan dess glömt vad all taktik innebär...

Så man får börja från scratch! Men har försökt att leta runt lite för att hitta lite hjälp på tuben men alla filmer som finns där är för duktiga och spelare som vet vad de gör

Finns det någon video eller sida som kan hjälpa mig med grundläggande taktik och lite mer överskådlig byggtaktik?

Spelade lite på kampanjen och har väl inte kommit så långt ännu men det kanske är så att man lär sig mycket genom den? Det är hittills ett helt grymt spel!

Tacksam för hjälp!

Medlem

Jag rekommenderar dig att spela några coop rundor, typ 3v3, och sedan kolla på reprisen hur de andra två spelarna spelar. På det sättet kommer du att lära dig.

Lycka till


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Jag rekommenderar dig att spela några coop rundor, typ 3v3, och sedan kolla på reprisen hur de andra två spelarna spelar. På det sättet kommer du att lära dig.

Lycka till

ingen dum idé!
har inte låst upp 3v3 ännu men håller mig nog till kampanjen än så länge så får man väl börja sen att förlora i massor för att lära sig...

om det är någon annan som har något bra tips så skriv gärna!

Medlem

om du verkligen vill bli bra så ska du börja kolla på day9 dailys, han spelade som proffs i sc:bw men har nu börjat analysera games där proffs spelar i SC2. Sjukt bra om du vill lära dig mycket och snabbt.

http://day9tv.blip.tv/posts?view=archive&nsfw=dc

Hare!

Inaktiv

mm day9 är helt klart enligt mig bästa källan för sc2 info och strategier. han har några videos där en guldspelare lirar och han poängterar vad han kan göra bättre etc, mkt sevärd.

Inaktiv

Förutom day9 finns det youtube-kanaler som HuskyStarcraft och HDstarcraft som är ganska vettiga också.

Däremot kan jag känna att om man som helt ny börjar titta på vissa av dessa videos som killarna kommenterar så blir det lätt ganska överväldigande och det kan vara svårt att greppa allt som händer och varför.

Mitt tips är att fokusera på dom fundamentala delarna och bygga en solid grund att stå på. Det vill säga att välja en ras, lära sig en ganska basic build order och först fokusera på macro istället för micro och använda sig av ganska enkla och straight forward strategier.

Sen kan man börja lattja runt med diverse build orders, jobba på micron och testa nya stategier allt eftersom.

Det är svårt att lära sig springa förrän man har lärt sig att gå.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av psydonymous:

Förutom day9 finns det youtube-kanaler som HuskyStarcraft och HDstarcraft som är ganska vettiga också.

Däremot kan jag känna att om man som helt ny börjar titta på vissa av dessa videos som killarna kommenterar så blir det lätt ganska överväldigande och det kan vara svårt att greppa allt som händer och varför.

Mitt tips är att fokusera på dom fundamentala delarna och bygga en solid grund att stå på. Det vill säga att välja en ras, lära sig en ganska basic build order och först fokusera på macro istället för micro och använda sig av ganska enkla och straight forward strategier.

Sen kan man börja lattja runt med diverse build orders, jobba på micron och testa nya stategier allt eftersom.

Det är svårt att lära sig springa förrän man har lärt sig att gå.

Ja, precis. Tittade på några från HDstarcraft och tyckte det var ju jättekul att se men som sagt, var det väldigt mycket och väldigt fort.

Det blir helt enkelt att lära sig från grunden och det kommer ju också bli grymt! Sitter på jobbet nu och tänker ut strategier...

Medlem

Ingen idé att spela singelplayer om man vill lära sig multiplayer.
Kolla på repriser, spela matcher, du kommer komma in i det.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

I multiplayer gäller det att vara snabb. Om du lär dig att använda hotkeys så kommer du att spela mycket snabbare. Sedan måste du hålla koll och spionera på vad din fiende bygger och har för sig så att du kan bygga enheter som är extra starka mot de fienden bygger.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Du kan alltid kolla på HDStarcraft och Huskystarcraft, man kan lära sig ruskigt mycket där, eller så kan du kolla Day9's Daily om du föredrar det!

Medlem

signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Spela matcher och kolla in dina egna replays och sen vad du gjorde fel. Det är absolut bästa sättet.

För en kick start sno något enkelt koncept för vilken ras du nu spelar. Bygg upp en arme och ge dig ut.

typ
P - 4 gate.
T - MMM eller mech mix.
Z - är nog svårast för noobs eftersom man verkligen måste hålla koll på sin motståndares förehavanden.

Medlem

Några enkla regler:

1) bygg ALLTID bönder.

2) köa aldrig upp enheter

Har du trots 1) och 2) mer än 200 mineraler: bygg fler produktionsanläggningar eller expandera

3) koncentrera dig aldrig på mikro om du inte hinner med 1-2.

Inaktiv
Skrivet av lave:

Några enkla regler:

1) bygg ALLTID bönder.

2) köa aldrig upp enheter

Har du trots 1) och 2) mer än 200 mineraler: bygg fler produktionsanläggningar eller expandera

3) koncentrera dig aldrig på mikro om du inte hinner med 1-2.

återigen gör detta Z svår spelat för en noob. För du måste balansera drones och arme precis rätt i early game annars blir man ägd

Medlem

Om det är nån som vill ha ett guest pass så PMa mig så ger jag gärna bort det.

Inaktiv

zerg är ganska svårspelad, måste hålla igång flera baser, måste hålla timing på queens och sprida creep etc etc,
jag har precis börjat lira zerg och jag gillar dom! dock var jag i betan och har lirat ca 300 matcher terran, det hjälper.
men när man har förstått hur dom funkar och kan klara av att göra den där tidiga expansionen så är zerg kungar! älskar dom!

Medlem

Zerg och protoss har jag inte börjat tänka på ännu... Nu blir det att spela lite terranmatcher så man förstår vad de olika enheterna är bra till och vilka som är starka fiender till dem... Finns det någon bra förklaring vilka enheter som är bra till vilka eller är det bara att lära sig genom spela?

Känns som det kan ta evigheter innan man börjar lära sig detta... ordentligt iallafall

Är det så att ni hotkeyar alla byggnaderna? Just nu keyar jag bara huvudbyggnaden så man kan få ut massor av scvs snabbt... Att inte köa flera enheter lärde jag mig snabbt att man blir överkörd på.

jag har också ett guestpass om nån vill ha. PMa!

Medlem

http://eu.battle.net/sc2/en/game/

Där ser du alla units svagheter och starka sidor.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

http://eu.battle.net/sc2/en/game/

Där ser du alla units svagheter och starka sidor.

oj, hade inte riktigt tittat igenom sidan ordentligt... det fanns ju massor med info...trevlig läsning på jobbet

Medlem

Jag funderar över en sak här som ni skriver. Jag får SC2 i brevlådan imorgon och har spelat runt 20 matcher i betan som Terran mainly. Jag kan macroa helt okej, sköter det mesta med hotkeys. Men varför ska man inte Köa trupper man bugger? Säg att jag har 2 baracks, jag spammar marines på den ena och marauders på den andra tex. Jag kanske klickar 4 gånger på båda så hamnar 4 st i kö. Why not?

Inaktiv

säg att du har 5 marines påväg i barracken. 4st = 200 mineraler.
dvs du har låst 200 mineraler och får vänta på att få in mer till ngt annat.
om du inte köar dom så har du 200 mineraler till tex, en till barrack och en scv, dvs snabbare income och fler enhets byggnader.
så när den första marine är färdig så har du nog fått in pengar till en marine till, trots att du har en halv byggnad och en extra scv.
ett perfekt macro betyder att du har aldrig någon enhet i kö och aldrig pengar på banken alla pengar går till tech och enheter i en balans som passar dig.
hoppas det blev lite klarhet iaf

Medlem

men köandet får mindre betydelse desto längre in i matchen man kommer tycker jag... har man två baser och pumpar scvs och har bra inkomst tycker jag man kan köa upp dels för att få lite överblick i fighterna och dels för att inte behöva hotkeya alla byggnader och hålla koll hela tiden

e detta rätt tänkt? eller ska man alltid hotkeya byggnaderna för produktion och hålla reda på kö?

Medlem

Säg att jag vill pumpa 20 marines ifrån 4 baracks. Ska jag då hotkeya barackerna och sätta ut en marine i taget istället för att köa upp 5 st direkt? Jag kan förstå early game så man bygger så fort som möjligt. Men annars förstår jag inte varför

Inaktiv

Grejen är väl snarare den att man bör hela tiden pumpa enheter utan att köa upp dom oavsett om det är early eller mid-late game. Då sitter man aldrig där med x antal tusen outnyttjade mineraler och gas och har istället enheter hela tiden istället för att sitta och vänta på sina t.ex 20 st köade marines.

Sen att det är skitsvårt att balansera det hela i förhållande till ens income är ju en annan sak. Jag har själv svårt att hålla nere resurserna mid-late game och kommer ibland på mig själv att panikartat bygga fler gateways etc och pumpa enheter bara för att göra av med resurserna.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

hittade denna tips-sidan för kortkommandon och various... mycket bra att lära sig

Inaktiv

Ja alltså. Du har gjort fel från början om du kan köa 5 marines i din barrack kö. Det ska aldrig hända.

Du ska ha en build order som gör att du ständigt kan hålla dina pengar lågt och på så vis maximera antal enheter du kan bygga.

Säg att du bygger 18 scvs sen en barrack sen inget mer. Då kommer du kunna fylla köns när baracken är färdig. Men efter ett tag kommer du ha massa extra mineraler igen. Bättre om du bygger en barrack på 12, sen en på 15 och kanske en på 19. (detta är bara exempel ingen riktigt BO). När varje barrack är färdig kan du lägga en marin kontinuerligt i kön och hela tiden bygga. Resultatet blir att vid 19-20 food istället för att ha en barrack med 5 marines i kö har du tre barracker som bygger 3 marines samtidigt

Har du så mycket pengar att du inte kan göra av det betyder det att du borde byggt fler byggnader att göra enheter i tidigare.

Inaktiv

i mid/lategame kan det vara väldigt bra att köa flera enheter dock, om du gör ett anfall tex. som terran måste man verkligen ha koll på sin armé, så om du köar först. och sen attackerar så har du en armé i basen igen om den första blir krossad.
zerg dom spawnar bara 50 enheter vips, samma som protoss.
så det beror lite på hur bra macro man har helt enkelt.
men i början av en match är det väldigt väldigt viktigt att inte köa

Medlem

Okej, då förstår jag lite. Den enda rasen jag kan spela okej är terran, jag tror jag kommer fortsätta med den. Men är det "lättare" att köra zerg eller protoss? antar att det beror mycket på hur man spelar. Men känns som det kan vara svårt att balansera attack/defence med terran. Alternativt kan man ju campa i basen och bygga massa banshees. Men det är ju tråkigt

Medlem

Det här var en fin och bra tråd att kolla in när jag kommer hem mot slutet av månaden och kan börja ge mig på SC2 (och egentligen rts-genren i stort).
Kom gärna med fler tips generellt för oss nybörjare, som mrmanman sade så är det mesta man hittar tips till folk som redan kan spelet.

Inaktiv

det är nog enklast som nybörjare att köra terran eftersom kampanjen är terran och deras tech är väldigt linjär. man måste i princip skaffa alla byggnaderna.
zerg är svårspelad eftersom man måste alltid ha fler baser än fienden, man måste köra "spawn larva" med sina queens (en per bas) var 40e sekund, samtidigt som man sprider creep och bygger en armé och kör harrassment
protoss är också en av dom enklare raserna, pylons och gateways tar man sig ganska långt på.

12
Skriv svar