Medlem

Mjo läste runt en del och protoss verkar vara enklast. Färre units, och de tål mer. Och vissa kan vara cloakade 24/7 etc. Men jag kör nog på terran ändå, börjat greppa det lite och vunnit de senaste 3 matcherna xD. Marines, marauders och medivacs känns fint för mig. Eller ibland bara köra typ bancshees. Well, gäller att leka runt lite

Inaktiv

T och P är ganska lätta att vara helt ok med. Väldigt rätt framt vad som funkar mot vad osv. 4 gate som protoss är nog en av de enklare och mest kraftfulla build orders i spelet.

Ska man bli riktigt grym så kräver både T och P mycket micro och micron kan helt avgöra om du vinner eller inte på högre nivå. Så det finns väldigt stort utrymme för att bli bättre.

Z är svårt på alla nivåer Men micron spelar inte alls så stor roll tycker jag. Mycket mer positionering och kunna läsa sin spelare och anpassa sig. Samt att ta varje tillfälle att göra skada på sin motståndare.

Medlem

Ni förstår inte hur lycklig jag blev över att hitta den här tråden!
Jag håller på att lära mig för fullt då jag aldrig har spelat ett basbyggar-RTS online, någonsin.

Mitt största problem är att jag har spenderat flera timmar framför SC, DoW, WC3 m.fl och spelat singleplayer/skirmish mot datorn
Min spelstil är helt fuckad då jag möter andra online, men jag försöker som sagt att lära mig. Kikar på videor, analyserar replays och läser i forumen. Spelar mest som Protoss och försöker lära mig lite grundläggande strategier. Försökte mig på en Void Ray-rush i ett 2vs2 som gick överraskande bra.

Medlem

Ja, man får verkligen tacka alla som vill dela med sig av sina erfarenheter och bra tips till oss nybörjare!

Känns som man får lite mer koll desto fler matcher man spelar.
Bara att använda sig av hotkeys känns helt ovant men man förstår ju snabbt att det går mycket fortare att bygga och producera enheter, särskilt om man inte ska lägga dem på kö...

Är det någon som vill spela lite 2vs2 eller 1vs1 som träning så PMa! Vill ha några matcher till innan jag stänger av träningsmatcherna. Eller tycker ni att man måste gå alla 50 orankade för att ha större koll när man väl börjar?

Medlem
Skrivet av mrmanman:

Ja, man får verkligen tacka alla som vill dela med sig av sina erfarenheter och bra tips till oss nybörjare!

Känns som man får lite mer koll desto fler matcher man spelar.
Bara att använda sig av hotkeys känns helt ovant men man förstår ju snabbt att det går mycket fortare att bygga och producera enheter, särskilt om man inte ska lägga dem på kö...

Är det någon som vill spela lite 2vs2 eller 1vs1 som träning så PMa! Vill ha några matcher till innan jag stänger av träningsmatcherna. Eller tycker ni att man måste gå alla 50 orankade för att ha större koll när man väl börjar?

PM skickat!

Lägg till mig i alla fall, sen får vi se om jag vågar möta dig. Får ångest varje gång jag funderar på att spela en match. :>

Behöver två ord förklarade för mig på ett så pedagogiskt sätt som möjligt, Micro och Makro.

Inaktiv

det spelar absolut ingen roll, när du väl börjar spela så kanske du förlorar en del matcher, men då kommer du ner på en nivå som passar dig.

edit: Micro. styrande av enheter.
Macro. styrande av byggnader/ekonomi.

Medlem
Skrivet av Takt:

det spelar absolut ingen roll, när du väl börjar spela så kanske du förlorar en del matcher, men då kommer du ner på en nivå som passar dig.

edit: Micro. styrande av enheter.
Macro. styrande av byggnader/ekonomi.

Tack Takt.

Medlem
Citat:

Lägg till mig i alla fall, sen får vi se om jag vågar möta dig. Har ångest varje gång jag ska spela en match.

Behöver två ord förklarade för mig på ett så pedagogiskt sätt som möjligt, Micro och Makro.

Micro betyder att man manuellt styr sina units för att maximera effektiviteten. Tillexempel hålla ett avstånd där du själv kan skuta fast motståndaren inte kan det osv. Kan bli hur komplicerat som helst

Macro betyder hur man styr sin bas, och produktion utav enheter. Detta är väldigt svårt speciellt när man har fullt upp med annat, som att microa sina units tillexempel.

Medlem
Skrivet av LeeWander:
Citat:

Lägg till mig i alla fall, sen får vi se om jag vågar möta dig. Har ångest varje gång jag ska spela en match.

Behöver två ord förklarade för mig på ett så pedagogiskt sätt som möjligt, Micro och Makro.

Micro betyder att man manuellt styr sina units för att maximera effektiviteten. Tillexempel hålla ett avstånd där du själv kan skuta fast motståndaren inte kan det osv. Kan bli hur komplicerat som helst

Macro betyder hur man styr sin bas, och produktion utav enheter. Detta är väldigt svårt speciellt när man har fullt upp med annat, som att microa sina units tillexempel.

Blir att ta ett steg i taget och suga hästdase i början tills dess att man lär sig.

Medlem

Jag antar att "microa" inte är samma som när man "mikrar" något i mikrovågsugnen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Har en brinnande fråga angående online-matcher. I vilken hastighet spelas vanliga matcher i SC2? Om man spelar mot datorn i en 1vs1 är default-inställningen "faster". Spelas vanliga mtacher mot andra spelare online också i "faster"-hastigheten?

Medlem
Skrivet av Geetcher:

Har en brinnande fråga angående online-matcher. I vilken hastighet spelas vanliga matcher i SC2? Om man spelar mot datorn i en 1vs1 är default-inställningen "faster". Spelas vanliga mtacher mot andra spelare online också i "faster"-hastigheten?

Det stämmer, man spelar faster som default!

Medlem
Skrivet av LeeWander:
Skrivet av Geetcher:

Har en brinnande fråga angående online-matcher. I vilken hastighet spelas vanliga matcher i SC2? Om man spelar mot datorn i en 1vs1 är default-inställningen "faster". Spelas vanliga mtacher mot andra spelare online också i "faster"-hastigheten?

Det stämmer, man spelar faster som default!

Hetsigt värre! Första placement-matchen gick för övrigt i lås då jag vann över en kille som spelade Terran. Det var dock jävligt nära att han vann då jag helt sabbade min micro och förlorade mina enheter då han rushade med Marauders. Som tur var fick jag ut min Immortal i tid, men det var på håret att jag inte hann. Mina nerver är inte hårda nog att tackla SC2 online, jag får sådan ångest varje gång jag ska spela.

Inaktiv

så är det för alla, mer eller mindre jag har kraftig ångest varje gång att jag ska sabba mina poäng, men då tänker jag såhär, ju mer man spelar desto bättre blir man! så även om man går ner litegrann så kommer man att gå upp igen väldigt snart.

Medlem

Resten av placement-matcherna gick pretty much åt skogen, jag avbröt till och med en efter 2 minuter p.g.a taskig timing med middagen. Jag vann två matcher, men den andra vinsten var så löjligt lätt att den inte räknas.

Anyway, nu befinner jag mig i Bronze och ska börja hårdträna.

Inaktiv
Inaktiv

Jag orkar itne hur många matcher som helst om dagen. Efter 3-4 får man ta en paus och göra annat. Mentalt uttröttande.

Inaktiv

tips, spela mot en vän, sitt på skype och kör flera matcher, då lär man sig timing, vad man ska scouta efter etc, och man kan skratta åt polarens patetiska försök att hålla undan harassment

Medlem
Skrivet av jonne_man:

Jag orkar itne hur många matcher som helst om dagen. Efter 3-4 får man ta en paus och göra annat. Mentalt uttröttande.

Ja, jag fattar inte hur man ska kunna spela så många matcher som vissa gör... Helt slut i huvudet efter 3st.

eller vad säger du Geetcher?
Vi får ta en rematch någon dag sen!

Spelade mina första placementmatcher igår och vann två men förlorade två. Rushad av Voidrays i första och rushad zerglings andra matchen... När han/hon kom med Voidrays var jag helt oförberedd och ska kolla reprisen hur tusan det gick så fort. Zerglings är alltid ett hot som terran och jag förmodar att jag inte fick upp bunkern på rätt ställe.

Kan man träna wall-in på något sätt? Hörde att man kunde få fram rutnätet för byggnaderna på nåt sätt men inte hittat det ännu. Någon som har en väldigt gångbar taktik mot zerg?

På det igen ikväll!

Inaktiv

mot zerg, bygg barrack och supply depots för din ramp, helst även bunker bakom för ev baneling bust. och vad gäller voidrays, bygg alltid några marines i början(tex 5), oavsett. dom är alltid bra att ha! och ser P en massa marines så kommer dendär voidrayen inte börja attackera alls.

rutnätet finns i options, gameplay och så klickar du i "Display Build Grid"

Medlem
Skrivet av mrmanman:
Skrivet av jonne_man:

Jag orkar itne hur många matcher som helst om dagen. Efter 3-4 får man ta en paus och göra annat. Mentalt uttröttande.

Ja, jag fattar inte hur man ska kunna spela så många matcher som vissa gör... Helt slut i huvudet efter 3st.

eller vad säger du Geetcher?
Vi får ta en rematch någon dag sen!

Jag behöver pauser efter varje match, annars sprängs min hjärna. Brukar koppla av med lite custom games då pulsen blir för hög. :>

men yep, vi får ta en match någon gång.

Medlem
Skrivet av LeeWander:
Skrivet av Geetcher:

Har en brinnande fråga angående online-matcher. I vilken hastighet spelas vanliga matcher i SC2? Om man spelar mot datorn i en 1vs1 är default-inställningen "faster". Spelas vanliga mtacher mot andra spelare online också i "faster"-hastigheten?

Det stämmer, man spelar faster som default!

Även min gamla faster spelar på faster.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

har börjat vinna lite matcher 1vs1 men har stora problem med protoss... Voidrays är min baneman och kan inte vinna när matcherna börjar gå mot 15-20 minuter och protoss får in en sisådär 4-6 voids. Vad ska man göra?

Är väl ganska intensiv på marines eftersom jag läst någonstans att lite marines ska stoppa dem ganska bra, men får inte spelet att stämma. Towers gör ju föga och flyg att försvara sig med hinner jag aldrig få upp.

Någon som har en bra strategi eller har samma problem?

Inaktiv

uppgradera stimpack! och bygg ett par medivacs.
kom ihåg att skjuta en voidray åt gången! så du får bort lite av deras damage fort

här har du HDstarcraft som berättar hur man börjar 1,1,1, med terran

Medlem

ligger väl 7 eller 8 nu i min bronsliga och läst lite på forumen om hur det flyttas upp och ner mellan ligorna.

Men vad jag förstår är det bara att spela på tills det händer? har väl mött några från silver men det är mest bronsspelare som jag möter... känns som det blir väldigt många matcher iknnan man flyttas upp.

Inaktiv
Skrivet av mrmanman:

ligger väl 7 eller 8 nu i min bronsliga och läst lite på forumen om hur det flyttas upp och ner mellan ligorna.

Men vad jag förstår är det bara att spela på tills det händer? har väl mött några från silver men det är mest bronsspelare som jag möter... känns som det blir väldigt många matcher iknnan man flyttas upp.

Ja bara kör på. Du måste ju absolut vinna flera matcher i rad och gärna mot spelare som är "favored".

12
Skriv svar