SC2, Hotkeys,Råd, etc

Medlem
SC2, Hotkeys,Råd, etc

Gjorde en annan tråd här om att köpa SC2 men eftersom tråden har gjort sitt nu så kan jag göra en ny. Har testat köra som Protoss o Terran tyckte Protoss var lite för svårt o Zerg har jag inte kört då jag har läst att den "rapear" ens ekonomi.

Har kollat lite runt på nätet på olika tips och sånt men har kört några matcher nu både practice o vanligt men förlorat alla pga att jag har blivit rapead etc. Jag läste att Hotkeys är ett måste men jag suger på sånt o kollat runt på tutorials för hotkeys men hittar ingen vettig. Är det nåt personligt man ska ställa in själv alltså att man inte tar efter hur andra har? Om ni har nån bra enkel hotkeys tips så är det varmt välkommen men skriv lite så man fattar såg på andra ställen folk skrev CC Rax etc jag fattade inte så mycket av de kanske för jag har precis börjat. Läste även att man inte ska samla ekonomi utan man ska slösa det nästan direkt på vilket effektivare sätt gör man det?

Kör som sagt nu med Terran då jag tycker dem är enklare att förstå. Jag börjar med att sätta alla SCVs så dem samlar miniraler sen bygger jag upp en supply yard o bygger sen barracks. Matar ut en liten armé o väntar några minuter tills jag kan trycka ut en armé till av en sort. Jag har inte kommit in med hotkeys ännu. O vad är en bra början med Terran när man kör online? Läste även man ska mata ut Marines/Maraduer(?) från den andra tråden så kollade jag lite grann också på olika tips hur dem byggde men då jag såg att dem använde hotkeys så vart det lite svårt att hänga med. Skulle uppskatta fler tips från er som spelar som Terran hur ni börjar o hur ni har era hotkeys.

Eller som jag sa tidigare i inlägget "måste" man ange en personlig eller går det att ta efter andra? O som sagt jag kollar på lite videos om hur man kan bli bättre men skulle uppskatta mer tips från er. Kör även versus A.I för att träna upp mig lite grann.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jo hotkeys är ett måste mitt tips är att börja med några hotkeys och lära sig dem och sedan några till. det ska gå att ändra sina hotkeys på något sätt men jag rekomenderar det inte för att det finns en ide bakom dem nuvarande hotkeysen.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Kan du utveckla det sist nämnda lite grann förstod inte det riktigt O vilka hotkeys bör jag först börja med? Jag börjar använda nu iallafall snabb tangenterna för att bygga tex B>B för att bygga baracks o sånt.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

http://www.youtube.com/watch?v=aOoCTp0Mvwk denna följde jag

Jag tycker att du ska börja med att sätta basen på 1 med CTRL 1 och använda den och sedan använda hotkeys för att köpa arbetare, sen borde du lära dig hotkeysen på dem "vanligaste" byggnaderna du använder som t.ex. life support eller vad det heter. Sedan sätta barken på 2 så att du kan snabbt köpa soldater. Sen så fortsätter du med vad du tycker är relevant.

Logiken bakom hotkeysen är att det ska likna namnet på saken du använder som bygga --> b och bygga special byggnader --> v för att det ligger nära b. Sen så brukar man sätta "life support" på samma hotkeys som arbetarna för att det ska vara lätt att komma ihåg.

Man kan också ändra hotkeysen så att man har allt samlat för att alla bygnader har 3*3 ruter så om man t.ex. använder qweasdzxc som hotkeys men jag vet nte var man ändrar det.

// hoppas att jag inte rörde ihop det mer nu.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Nejdå när man bindar hotkeys tex som du sa som min main building är det då bara klicka på den sen typ trycka CTRL o 1 så är den bindad på den? O om jag vill ta ut SCVs eller vad dem nu hette kan man lägga till dem på samma hotkey? Annars hur gör jag såfall så jag tar ut dem snabbare med en annan hotkey. Läste att man inte ska ha nåt i kö när man tar ut o fattat inte varför.

EDIT: Tänkte även på om jag nu skaffar fler mainbase o har alla dem på en o samma hotkey hur blir det då när jag trycker som sagt CTRL o 1 o sen väljer barracks kommer de kommer fler då? Förresten vad heter du så kan jag lägga till dig så kan vi ta lite av sakerna där

gnu
Medlem

Du menar nog control groups som är det man binder till siffrorna 1 till 0. Hotkeys är dom genvägarna du använder för att använda abilities och bygga units.

Du kan sätta flera byggnader på samma control group tex flera Baracks på 1. Du klickar på en Barack, håller in skift och klickar på fler Baracks och sen trycker du bara ctrl+1 så hamnar alla i samma control group. Sen kan du bygga Marines ur alla samtidigt om du trycker på 1 och sedan hotkey A som är för Marine flera gånger.

Det viktigaste i början är iallafall att alltid ha sin arme i en control group så att du har bättre kontroll över den och alltid kan hoppa snabbt till den genom att dubbeltrycka på dess tangent.

Det är mycket att hålla reda på i början men det optimala är att ha 1 grupp för armen, 1 för arme produktion och 1 för command centers så kan du producera SCVs och marines/marauders samtidigt som du är ute och röjer utan att behöva scrolla tillbaka till basen hela tiden vilket tar för mycket tid och du kan koncentrera dig på striden istället.

Ctrl och shift är viktiga att lära sig dom har många funktioner, tex ctrl+klick på en byggnad/unit så kommer du att targeta alla av den typen som syns på skärmen. Håller man in skift kan man lägga till och ta bort saker från ens control group eller sätta waypoints.

Att öva mot AI är inte bra då dom inte alls spelar som en människa och gör saker som man annars aldrig gör, du kommer lära dig spelet snabbare även om du bara förlorar på laddern.
SC2 är ett frustrerande spel och även om man är bra så kommer man förlora 50% av matcherna och innan man kommer dit så förlorar man nog ännu mer.

Medlem

Tack för infon jo jag har blivit lite arg men biter bara ihop. Börjar lära mig hur ja ska ha hotKeys men hur tar man bort en. Måste lära alla snabb kommandon med

Medlem

Vill du ha lite tips och coachning att iaf komma igång och förstå terran är det bara skriva ett pm med skype namn.

Annars så, lär dig hotkeys. Gör alltid scvs. Försök åtmindstånde alltid mina från 2 baser. Får du mer pengar än du gör slut på bygg fler produktions byggnader (mariner är underbar mineral dump).

Själv kör jag alla cc's på q. Armé på 1,2,3 och byggnader på 4,5,6.

Medlem

CC syftar du då på byggnader? O hur lägger jag till då som q som du har? Har testat med CTRL o bokstav går inte eller måste man ändra options? Btw är inte så mycket för skype.

Medlem

CC = Command Center, den du uppgraderar till ett OB sen (orbital command)

Du kan ändra om alla hotkeys.. Då tog jag den som man gör till controlgroup 0.. För där är jag aldrig å pillar till Q för det använder inte terran

Medlem

Jag skulle nog tipsa om att lära dig grunden med att alltid bygga arbetare, byggnader för att öka supply/food och produktions byggnader.
Försöka hitta sin stil med "Controll groups" personligen gillar jag att ha mina produktion byggnader på 1-4 sen units utan spells på 5,6 och spell caster units på 7,8.

Sen ett till tips om du inte gjort det är att testa alla raser inklusive Zerg. Jag började spela som Zerg efter som jag gillade dem mest. Gick bra i början sen började jag bara förlora. Då bestämde jag mig för att testa 10 matcher Terran och 10 matcher Protoss och de slutatde med att jag nu spelar protoss för den typen av spel stil jag gillar att spela funkar best för mig med protoss. Blev roligare att spela även fast jag förlorar några matcher.

Hoppas det går bra för dig
Vill lira några team matcher skicka gärna ett PM med nick och id nr. "nick.111"

Medlem

Sent svar. Men jag har hittat en taktik med Terran gillar inte protoss så mycket så OP o tar tid med dem. Den taktiken jag körde med Terran jag gick från 60 plats i bronze league till 15 plats med över 100P men sen tappade jag lusten.

Medlem

Hett tips är att kolla den här guiden sjukt bra, finns för zerg och protoss också

1
Skriv svar