Medlem
WoW då och nu

Ok lite bakgrundshistoria. Jag började spela WoW när de släpptes. Det tog väl ett år för mig att ta mig till lvl 60 med min priest, holyspecc hela vägen.
När jag väl var lvl 60 så började man köra dom klassiska lvl 60 instancerna, scholo, strat etc för att sedan joina en guild och börja köra MC. Vi hann cleara AQ40 och det tog förstås en jävla tid från min fritid och de var såklart skolan som tog smällen men de gick bra i slutändan. Jag kan inte säga att mitt sociala liv utanför WoW blev sämre på något sätt. I och med att jag fick sämre betyg la jag ner till Julen, precis innan TBC kom ut.

På sommaren mellan ettan och tvåan i gymnasiet tjatar mina polare på mig och jag köper TBC och ett gamecard och börjar spela igen. Jag tar mig upp till 70 men shiet va tråkigt det var när man kom upp dit. Bara jag som känner att WoW blev ett helt annat spel när TBC kom? Jag tycker att de förlorade lite av sin "själ" när expansionen kom, kanske man längtar tillbaka till gamla goda tiden

En annan sak jag märkte var att jag inte var yngst längre. Pre-TBC var jag alltid den som va yngst, de flesta var mellan 20 och 35 som jag spelade me. Nu var det massor som var yngre än mig, men fortfarande inte sämre, de har ju all tid i världen att spela då tid > skill i WoW, visst så är det i många andra spel också men inte i samma utsträckning. Har jag haft 'oturen' att träffa på unga spelare eller har medelåldern sjunkt?

Gör en poll om åldern, motivera gärna svaren.

Inaktiv

jag har lirat wow sen det kom ut,
och tycker spelet är helt sabbat nu,

man får på tok för mycke exp per quest, och det där att dom tagit bort dom flesta elite gubbar som finns utanför instanser är också skit.

Det har helt enkelt blivit för lätt, ett barnspel utan utmaning.

Medlem

Skönt att inte va ensam;)
En följdfråga för att hålla debatten uppe kan vara om de unga klarar av hur jävla beroendeframkallande det är. Visst man ska inte ta bort friheten men det kan verkligen pajja för någon då det blir mer än en hobbie. När har föräldrarna rätt att gå in och säga till?

Medlem

Fast det beror på att dem flyttar spelet högre i levels. Att levla en char 1-60 är inte svårt numera, det är lättare än ever. Men det beror ju på att ingen är kvar i den gamla världen! Men det är ju helt annorlunda i outlands. Dem har gjort sakerna mer lättilgängliga, med 25 manna istället för 40, Heroics etc. Dem har helt enkelt gjort WoW mer Casual.


signatur

Videomupp

Inaktiv

asså va.. påstår du att levling i wow någonsin handlat om SKILL? )
det är ju det bästa som hänt wow att dom fixat questexpen till upp 60..
vi som redan har några 70s å 60s å skit är jävligt glada över att inte behöva samla ihop samma gamla svampar och slakta femton vargar för svinlite i reward..

förstår inte hur det någonsin var något annat än ett "barnspel" med våldsamma quest såsom "plocka 12 blommor till mig!".. nu får du mer exp när du är klart med questet.. och då blir det "lättare" på nåt sätt?
var det någonsin svårt?

ang. medelåldern så är den nog ganska så konstant, det är en klassisk myt som alltid föds i spel/communities som levt länge.. alla som spelat från början minnesblockerar selektivt allt negativt som existerade även då i förmån för att få gnälla på hur saker är nu


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

asså va.. påstår du att levling i wow någonsin handlat om SKILL? )
det är ju det bästa som hänt wow att dom fixat questexpen till upp 60..
vi som redan har några 70s å 60s å skit är jävligt glada över att inte behöva samla ihop samma gamla svampar och slakta femton vargar för svinlite i reward..

förstår inte hur det någonsin var något annat än ett "barnspel" med våldsamma quest såsom "plocka 12 blommor till mig!".. nu får du mer exp när du är klart med questet.. och då blir det "lättare" på nåt sätt?
var det någonsin svårt?

ang. medelåldern så är den nog ganska så konstant, det är en klassisk myt som alltid föds i spel/communities som levt länge.. alla som spelat från början minnesblockerar selektivt allt negativt som existerade även då i förmån för att få gnälla på hur saker är nu

Doh! Självklart menar jag tid < skill, miss av mig, men poängen är att det utmärks exta mycket i WoW då det är tidskrävande som saten. Självklart har det varit ett barnspel hela tiden, kolla bara på grafiken. Men de blir lite double edged när de ska va ett barnspel och man behöver lägga ner hela livet på de för att bli ngt i spelet. Vilket gör det ett seriöst spel men endå barnspel som gör att kidsen spenderar waaaaaay too much tid framför burken. Inte generellt då men ni förstår min poäng:)

Inaktiv

jao.. ...och därför är det ett vinnande koncept, som genererar miljarder och åter miljarder för blizzard..?

nothing new there


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Jag älskar 2.3. 1 day 19 hours till level 30 med min nya mage. <3

Azeroth suger, jag är verkligen glad att jag slipper spendera massor av ingame dagar där.

Medelåldern har varit väldigt konstant tycker jag, i alla fall har jag inte märkt någon direkt skiftning.

Inaktiv

i våran guild har åldern sjunkit iaf.. himla massa mera kids som whinar när dom inte får raid spots jämfört pre tbc...

Inaktiv

kan det vara så att folk du vant dig vid att prata med blivit 2-3 år äldre sen pre-tbc?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Men varför längtar ni tillbaks till "den gamla goda tiden"?
Var det kul med harvandet i BWL, MC, AQ....nej
Kul att farma som en idiot för pots till Naxx....nej
Kul att vänta på att 40-manna gruppen ska bli full och att slackers ska komma online osv...nej

Fanns absolut ingenting att göra i Azeroth, förutom raida, kolla AH osv.

Förvisso har Blizzard aningen dålig fantasi när det gäller expantioner...men finns mycket mer att göra nu än då.
Sen att det är för "lätt" att lvla är väl ingen nyhet, har det någonsin varit svårt?

Att åldern har sjunkigt kan jag delvis hålla med om, men man väljer vilka personer man tycker är trevliga....då spelar åldern ingen roll.

Medlem
Skrivet av DeamoniC:

Fanns absolut ingenting att göra i Azeroth, förutom raida, kolla AH osv.

så sant så.

TBC gjorde så att man faktiskt inte behövde raida eller PvP för att ha roligt med WoW. mycket mer "casual friendly"


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem
Skrivet av DeamoniC:

Men varför längtar ni tillbaks till "den gamla goda tiden"?
Var det kul med harvandet i BWL, MC, AQ....nej
Kul att farma som en idiot för pots till Naxx....nej
Kul att vänta på att 40-manna gruppen ska bli full och att slackers ska komma online osv...nej

Förklara hur detta skiljer sig från nu? Förutom att du harvar SSC, TK, MH, BT och att det är 25-mannagrupper istället för 40?

Medlem
Skrivet av Fraizer:
Skrivet av DeamoniC:

Men varför längtar ni tillbaks till "den gamla goda tiden"?
Var det kul med harvandet i BWL, MC, AQ....nej
Kul att farma som en idiot för pots till Naxx....nej
Kul att vänta på att 40-manna gruppen ska bli full och att slackers ska komma online osv...nej

Förklara hur detta skiljer sig från nu? Förutom att du harvar SSC, TK, MH, BT och att det är 25-mannagrupper istället för 40?

De svåraste raid instanserna idag är betydligt enklare än de svåraste för ett år sedan. Jämför BT och Naxxramas. Sen att man inte behöver spendera flera timmar eller riktiga pengar på otroligt dyra flasks och elixirs till nya bossar är också skönt. Nu får man ju t o m flasks gratis.

Medlem
Skrivet av Fraizer:
Skrivet av DeamoniC:

Men varför längtar ni tillbaks till "den gamla goda tiden"?
Var det kul med harvandet i BWL, MC, AQ....nej
Kul att farma som en idiot för pots till Naxx....nej
Kul att vänta på att 40-manna gruppen ska bli full och att slackers ska komma online osv...nej

Förklara hur detta skiljer sig från nu? Förutom att du harvar SSC, TK, MH, BT och att det är 25-mannagrupper istället för 40?

Kul att farma som en idiot för pots till Naxx....nej
Kul att vänta på att 40-manna gruppen ska bli full och att slackers ska komma online osv...nej

Medlem
Skrivet av martyr:
Skrivet av Fraizer:
Skrivet av DeamoniC:

Men varför längtar ni tillbaks till "den gamla goda tiden"?
Var det kul med harvandet i BWL, MC, AQ....nej
Kul att farma som en idiot för pots till Naxx....nej
Kul att vänta på att 40-manna gruppen ska bli full och att slackers ska komma online osv...nej

Förklara hur detta skiljer sig från nu? Förutom att du harvar SSC, TK, MH, BT och att det är 25-mannagrupper istället för 40?

Kul att farma som en idiot för pots till Naxx....nej
Kul att vänta på att 40-manna gruppen ska bli full och att slackers ska komma online osv...nej

Du måste ju farma för att flaska nu oxå. De har ju iofs ändrat så att man inte behövde lite mycket som förut, dvs de tog bort 2 av 3 buffar iprincip. Så i början av TBC så va det precis lika illa. Sen kan jag inte direkt påstå att det är mindre kämpande och oavsett om man va 30-35 eller 22-23 så går det att klara så man behövde aldrig vänta på 40/25 pers. Starta och döda trash innan och saknar man en tank, shit happens. Inte direkt så att det va svårare att börja nu än innan om det är en key players om saknas.


signatur
Gen
Medlem

Fördelen med TBC är att det finns mycket mer att göra än pre-TBC om man tänker instanser och quests. PvP är större i och med Arena samt att det går att köpa mer epic rewards via Honor.
Nackdelen är väl att epic items är väldigt vanliga om man jämför med preTBC då epic verkligen var epic.
TBC är lättare att soloa än pre vilket är både på gott och ont. Gott om man gillar att spela ensam, men trots allt spelar vi ett MMO och det handlar ju om att spela med andra karaktärer.

Flask/Potfarmingen är kvar som Trix säger men det är fortfarande lättare att farma nu eftersom folk i allmänhet är rikare och har råd att köpa regs i större utsträckning. Flying mount gör farmandet mycket lättare och det känns som att det finns mer yta att farma på.

25-manna raidandet är bättre på så sätt att 40 pers faktiskt är lite väl mycket att hålla reda på. Iaf allmänt. Nihilum bevisar ju att man kan klara av vadsomhelst bara man har koordinationen, viljan och fokus. Men ser man till den stora massan (som Blizzard måste mätta) så passar 25-manna konfigurationen bättre.

Angående 2.4 och sunwell så snackades det lite om att det skulle bli en sorts AQ20/40 grej av det hela att hela servern skulle hjälpa till att unlocka instanserna, sen pratas det om att man måste vara honored/revered för att kunna köra instanserna vilket resulterar i tonvis med jobbigt farmande. Rätt eller fel? Vette faan...folk blir rikare om inte annat (av alla dailys).

1
Skriv svar