Shadee skrev:
Hur ska man komma underfund med varför folk piratkopierar och övertyga dessa att betala för sina varor om man inte får prata om ämnet?
Det håller jag delvis med i. Men sedan så är det ett svårt ämne av flera anledningar. Detta för att dom som kopierar gör det och kommer göra det oavsett vad man säger på grund av att dom av olika anledningar är fast övertygade om att dom gör rätt. Vissa motiverar det med argument där dom moraliskt rättfärdigar sina handlingar. För vissa är det deras (livs)stil, typ som dagens rebeller där man går emot det som storebröderna staten, branschindustrin och spelkedjorna sagt.
(När jag skrev detta inlägget kom jag på att det är till och med svårt att skriva om varför man inte kan skriva om piratkopiering utan att börja glida in på ämnet mer och börja nysta i anledningarna till att piratkopiering sker...)
Apministern skrev:
Tycker spam helt enkelt ska innebära att en person inte får skriva ett stort antal inlägg "värdelösa" inlägg som irriterar folk i en och samma tråd.
Hade man gjort regeln Spam stenhård som isåfall kanske skulle innebära att alla ens inlägg måste ha en särskild tanke tycker jag att Fz hade blivit alltför stelt, man måste kunna skriva korta och lättsamma inlägg med!
Det är ytterst sällan någon skriver "ett stort antal värdelösa inlägg" i samma tråd. Dom som håller på med korta och icke-konstruktiva inlägg skriver i princip bara ett till två "skitspel"-liknande inlägg per tråd. Frågan är dom om det skall räknas som spam att nästan uteslutande skriva små, korta oseriösa inlägg i nyhetskommentarerna och på forumet, då det inte tillför något utan bara är en massa onödigt blaj - även om alla kommentarer/inlägg inte är i samma tråd. Visst är det mer fel att skriva 10 stycken inlägg i samma tråd än att sprida ut dom över forumet då det blir mer påtagligt, men det är ändå 10 onödiga inlägg som inte tillför något.
Sedan undrar jag var gränsen går. Som jag skrev tidigare, så skall man givetsvis kunna skriva t ex att man inte tycker om ett visst spel eller om en utvecklare/utgivare tagit ett beslut som man inte gillar. Men är det då Ok med att bara skriva "detta suger" eller bör inläggen tillföra mer än så?
Det är en skillnad mellan twitter/facebook och forum: På de två förstnämnda är det helt Ok med så korta kommentarer, det är till och med så att dom är gjorda för att hantera korta meddelanden fram och tillbaka. Men ett forum är så mycket mer än så. Ett forum är gjort för att kunna skriva längre texter, infoga bilder/videor/musik och hålla diskussioner över en längre tid. Tycker många det är Ok att skriva fåordsinlägg även på forum, bara för att dom har "växt upp" med twitter/facebook där som skriver så hela tiden?
Sedan är det som du skriver, att "korta och lättsamma inlägg" måste vara Ok, självklart. Men var går gränsen mellan ett kort lättsamt inlägg och ett inlägg som inte tillför något utan borde klassas som spam?