Förslag: byt betygssystem

Inaktiv
Skrivet av Paddington:

. Svenska Eurogamer tycker på detta sätt att 10/10 är för spel som de "kan rekommendera alla". De flesta som ser siffran tror att det betyder "legendariskt", vilket det borde med sunt förnuft.

En 10 idag är inte värt ett dyft som måttstock ifall spelet är bra eller inte.
Spelet kan vara trasigt i grunden och ändå hamna i toppskicktet (kollar lite på Sim City)
Så slopa betygsystem helt vi behöver det inte som konsumenter av spel.

Betygskalor och system hit och dit, låt recensionerna vara subjektiva upplevelser av skribenterna utan nån press på sätta en siffra som inte betyder något för konsumenten utan egentligen bara betyder något för utvecklare och utgivare.

Medlem

Varför inte denna skala like gjärna ?

(please not this is a joke)

Medlem

Jag tycker betygen borde försvinna.
Folk stirrar sig blinda på betygen istället för att läsa recensionen och verkligen få veta vad som är bra och dåligt med spelet.
Ser gärna att + och - blir kvar dock. Det blir som en kort sammanfattning av recensionen. Kanske göra den några punkter längre om betygen försvinner.

Medlem

Jag röstar på 1 - 10 sen får man ju läsa recensionen och göra lite av en egen bedömning själv


signatur

Gamers dör inte. Vi respawnar bara.

ZF
Medlem

att ta bort siffror och betyg skulle ev göra att kommentarsfältet inte ser ut såhär de 2-3 första sidorna:

grymt!

blir det när priset går ner.

för högt!

för lågt!

idiot! (citat av post 3 eller fyra)

bra där

som jag längtat.

gay..

etc.

så kan vi går direkt på det rena trollandet på sida 5 redan på 3 istället, fast mer initierat nu när alla måste läsa eländet innan de vet vad de ska trolla om.

Inaktiv
Skrivet av Stag:

Det ligger absolut något i det du säger DonGrif.

Alltför många spel idag får dessutom typ 80-90%, och allt under det anser många är dåligt. 80-90% borde representera näst intill perfekta spel, och det händer inte speciellt ofta..

Precis som du skriver så gillar jag Kotakus sätt att göra det på, då det också nämner vad de har spelat i spelet och hur mycket. Däremot tycker jag att det är lit hårt att säga "Borde du spela spelet? Ja/Nej". Det är aldrig bra när en recension försöker bestämma åt läsaren.

Betydligt bättre vore om det stod t.ex "Kommer jag (recensenten) spela spelet mer?" eller liknande.

Däremot, om man ska använda siffror, så ska man inte ha en siffra som recensenten höftar ur sig. Utan ha en serie betyg, som man sedan tar ut snittet ur.

Ex:

Audi = 7
Graphics = 8
Gameplay = 8
Menus = 6
Stability = 7

Betyg = 7.2

Detta gör betydligt mer djup i betyget än att bara höfta ur sig en siffra för hela spelet.

Jag vill gärna veta att ett spel har fått bra betyg i Audi innan jag köper det

Medlem

Hahaha!

Ja men såklart, det är en mycket viktig punkt.

(Det ska såklart stå audio. )


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av DonGrif:

Tycker tvärt om. Mer betygssteg = mer rörigt.
Vad gör att ett spel får 6 i betyg och ett annat 7? Lite som PC Gamer och liknande som har 0-100 skala. Varför får ett spel 67% och ett annat 68%? Vad är det som skiljer den procenten?

PC Gamer kör väl efter ett visst system som delar upp spelet i olika delar (grafik, spelkänsla, wow-faktor etc), sen används en algoritm för att få ut procenten eller poängen därifrån, inte så svårt egentligen

Redaktör
Skrivet av mrsarun:
Skrivet av DonGrif:

Tycker tvärt om. Mer betygssteg = mer rörigt.
Vad gör att ett spel får 6 i betyg och ett annat 7? Lite som PC Gamer och liknande som har 0-100 skala. Varför får ett spel 67% och ett annat 68%? Vad är det som skiljer den procenten?

PC Gamer kör väl efter ett visst system som delar upp spelet i olika delar (grafik, spelkänsla, wow-faktor etc), sen används en algoritm för att få ut procenten eller poängen därifrån, inte så svårt egentligen

Nej.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av mrsarun:
Skrivet av DonGrif:

Tycker tvärt om. Mer betygssteg = mer rörigt.
Vad gör att ett spel får 6 i betyg och ett annat 7? Lite som PC Gamer och liknande som har 0-100 skala. Varför får ett spel 67% och ett annat 68%? Vad är det som skiljer den procenten?

PC Gamer kör väl efter ett visst system som delar upp spelet i olika delar (grafik, spelkänsla, wow-faktor etc), sen används en algoritm för att få ut procenten eller poängen därifrån, inte så svårt egentligen

Nej.

Kunde få ett utförligare svar på det ?
De kanske inte har det så, däremot har de ett annat system som ger poäng, och eftersom siter som gamespot, meta mfl kör med 100-system, så gissar jag (än en gång) att det är fler än en kritiker som reviewar!
I stil med: http://www.metacritic.com/about-metascores

Medlem
Skrivet av mrsarun:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av mrsarun:
Skrivet av DonGrif:

Tycker tvärt om. Mer betygssteg = mer rörigt.
Vad gör att ett spel får 6 i betyg och ett annat 7? Lite som PC Gamer och liknande som har 0-100 skala. Varför får ett spel 67% och ett annat 68%? Vad är det som skiljer den procenten?

PC Gamer kör väl efter ett visst system som delar upp spelet i olika delar (grafik, spelkänsla, wow-faktor etc), sen används en algoritm för att få ut procenten eller poängen därifrån, inte så svårt egentligen

Nej.

Kunde få ett utförligare svar på det ?
De kanske inte har det så, däremot har de ett annat system som ger poäng, och eftersom siter som gamespot, meta mfl kör med 100-system, så gissar jag (än en gång) att det är fler än en kritiker som reviewar!
I stil med: http://www.metacritic.com/about-metascores

Metacritic gör inga egna reviews, det är bara en aggregatorsite som samlar in betyg från olika källor och lägger helt arbiträrt olika vikt på olika siters betyg, dom vägrar även ändra betyg som är baserade på felaktiga uppgifter m.m.

TB, lays it out https://www.youtube.com/watch?v=GF6YPgVwTyg se till att lyssna på HELA första inlägget.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Det bara slog mig nu, vore det inte ett ganska smidigt system om man har en trave kategorier som vår trogna hjältar väljer ut själva, men t.ex;

Ljud
Grafik
Gameplay
Prestanda
Kontroller

Därefter ger man helt enkelt en av två alternativ till varje. Nöjd eller inte nöjd. (Eller annat ord men som beskriver samma tanke) Detta innebär att man kan sätta det i perspektiv för spelet. Är det ett indie-spel är man oftast nöjd med betydligt sämre grafik än om man spelar en AAA-titel för 600 kronor, t.ex.

Så säg för min del i t.ex Arma 3, så skulle det då stå;

Ljud = Nöjd
Grafik = Nöjd
Gameplay = Nöjd
Prestanda = Nöjd
Kontroller = Inte nöjd

Helt enkelt då resten känns bra, men jag anser att kontrollerna är onödigt bökiga.

Tänkte att jag skulle dela med mig bara då jag kände att det iallafall för min del var en rätt nice tanke.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Stag:

Det bara slog mig nu, vore det inte ett ganska smidigt system om man har en trave kategorier som vår trogna hjältar väljer ut själva, men t.ex;

Ljud
Grafik
Gameplay
Prestanda
Kontroller

Därefter ger man helt enkelt en av två alternativ till varje. Nöjd eller inte nöjd. (Eller annat ord men som beskriver samma tanke) Detta innebär att man kan sätta det i perspektiv för spelet. Är det ett indie-spel är man oftast nöjd med betydligt sämre grafik än om man spelar en AAA-titel för 600 kronor, t.ex.

Så säg för min del i t.ex Arma 3, så skulle det då stå;

Ljud = Nöjd
Grafik = Nöjd
Gameplay = Nöjd
Prestanda = Nöjd
Kontroller = Inte nöjd

Helt enkelt då resten känns bra, men jag anser att kontrollerna är onödigt bökiga.

Tänkte att jag skulle dela med mig bara då jag kände att det iallafall för min del var en rätt nice tanke.

För oss är det ett väldigt gammalmodigt sätt att se på spel. Det är beståndsdelar att beakta men det är summan som är viktig. Sånt får komma till tals i texten, inte med enskilda betyg.


signatur
Medlem

Hm. Jag förstår hur du tänker.

Som jag tänkte så är vore det mer "Sakligt" än en siffra t.ex, och lättare att få ett begrepp över vad som kanske inte är på topp, men då har ni ju + / - systemet visserligen. I stand defeated!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Att lista användarbetyg efter att spelet är släppt (och det går att sätta betyg) är ingen dum idé.

Det här med att användarrecensioner/betyg skulle finnas nära tillhands i recensionen är fortfarande en bra idé tycker jag. Är väl inte lika lätt nu när man inte har samma spelbibliotek som tidigare där man kunde lista sina spel, konsoler osv. Möjligen att speldatabasen på något sätt kommer tillbaka så man kan lätt klicka in och se vad resten tycker.

Men det går väl åt båda hållen. Samtidigt som det kan vara smidigt så vill man väl också att folk ska engagera sig i forumet och inte bara titta runt i massa listor.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråddemonen
Testpilot

Om användare själva vill recensera så finns det tillgängligt i forum. Har sett en del användare som har postat korta och sammanfattade recensioner och som gör ett bra jobb ifrån sig. Om folket vill ha mer att läsa så är det även upp till oss medlemmar att även engagera oss.

Redaktionen har mycket att stå i emellanåt och vi kan hjälpa dem på den fronten för att utveckla communityn.

Sen till de som vill ha en mer statistisk recension, så säger jag nej för det
Recensenterna gör en väldans jobb att skriva ihop recensioner. Börjas recensioner kortfatta allt med kategorier och poängsnitt så är det inte alla som läser det. 1-5 funkar utmärkt för att ha en skala från värdelöst till mästerligt.

123
Skriv svar