Fråga till er som skriver recensioner.

Medlem
Fråga till er som skriver recensioner.

Hej, jag har en fråga till er som skriver recensioner för FZ. Hur gick det till när ni började skriva? Vad gick ni för gymnasie utbildning och har några av er pluggat vidare efter det? Vill gärna veta och ha tips på vad man kan göra för att bli en bra spelrecensent, vilka kurser man kan gå eller är det bara övning ger färdighet som gäller?

MVH Victor Blad.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem

Är själv ingen recensent på FZ, men jag kan berätta vad jag vet.

Jag tror inte att det finns någon speciell kurs om just spel- och filmrecensioner. Utan man tränar väl på egen hand på sin fritid. I lågstadiet och gymnasiet brukar man skriva mycket recensioner och får information om hur en recension ska se ut och innehålla. Så gå efter det.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Se till att kunna det svenska språket bra


signatur

Rawr

Medlem

Beror nog på vad för recensioner du vill göra. Läs upp till Svenska B och du är nog god nog att på ett utförligt sätt skrivaa en analys av ett spel och på ett gott sätt lägga fram argument till varför spelet är bra/dåligt. Fast annars ser jag nog att man gärna får sätta sig in i hur man skriver reportage. Vet iofs inte vilka kurser som sådant lärs ut i, men oftast sådana knutna till journalistik och media. Då har man god koll på hur man strukturerar reportage, nyheter och notiser. Man lär sig en bra teknik för att skriva recensioner som även fungerar i tryckta medier (alt. nätupplagor).

Man måste inte alls läsa journalistik eller något sådant heller, men jag tycker att man kan faktiskt få ut en hel del på att göra det.

Ser man på recensenterna här på FZ har de nog lärt sig genom övning och titta på hur andra skrivit genom så på sin tur lärt sig att tillslut skapa sitt sätt att recenserar. För att dra alla över en kam. Märker ju hur stor skillnad det kan vara på recensenters tidiga artiklar och senare, vilken utveckling i både språk och struktur.

Finns inget som säger att det finns några huggna kurser som gör en bättre spelrecensent, men gillar man skriva, lär sig hantera språket man ska skriva på, är det ju en stor chans att man blir bra på det tillslut.

Läs en massa. Då menar jag inte speltexter... utan läs böcker och dagstidningar och skaffa dig ett gott ordförråd. Att vara duktig på svenska är givetvis jätteviktigt. Så läs allt du kommer över.

Läs.

LÄS!

Sen startar du en egen sajt eller börjar på nån liten pluttsida någonstans och börjar skriva, helt enkelt. Finns många småsajter som inte ställer för höga krav där man kan börja skriva. Ingen är vass från början, utan alla behöver tid att öva! Personligen har jag skrivit om spel för över 9000 sajter plus print under sju års tid. 8500 av dem var rätt sopiga, men de lärde mig grunderna och gav mig möjlighet att öva så att jag blev duktigare.

Att vara utbildad journalist är givetvis ett plus också. Jag tror att det kommer bli allt svårare i framtiden att bara jobba sig upp. Så om jag vore du skulle jag definitivt satsa på en ordentlig utbildning i första hand och sen ha skrivandet vid sidan om. Att lyssna, och ta till sig, feedback och kritik är också superviktigt.

Redaktör

Alla som skriver på FZ har olika bakgrund, såvitt jag vet har högst någon enstaka journalistisk utbildning. Jag kan bara svara för mig själv och vad jag tror.

Något universaltips för hur man blir en bra skribent tror jag inte finns. Men det här tror jag är väldigt viktigt:

- Läs så mycket du bara orkar. Läs allt - högt som lågt, bra litteratur som snaskig kvällstidningsjournalistik. Ju mer, desto bättre. Alltid lär man sig nåt. Det är förstås inget snabbt projekt så om man anser sig ha läst sin beskärda del Excessen och Aftonskvallret kan man kanske lägga mer kraft på något inom aktuellt område (spelrelaterade texter, men även argumenterande, recensioner överlag, etc.).

- Lär dig skriva korrekt svenska. Det gör man genom att... tja, visste jag det skulle jag sälja den kunskapen till landets alla skolor. Läs och skriv är väl grunderna, andra tips är att få feedback på allt du skriver, att snacka med språkintresserade, köpa ett lexikon, slå upp allt du undrar över, osv.

- Skriv. Samma här: ju mer, desto bättre. Blogg, dagbok, brev/mejl, insändare... Som nån nämnde ovan: man utvecklas hela tiden, vilket är väldigt tydligt när man går tillbaka och jämför med sina första stapplande försök. Men märk väl: att skriva 4932 foruminlägg i stil med "lol CS fjortizar syyyger !" ger inget, skriv korrekt. Vet du inte hur tar du reda på det.

För egen del har jag alltid haft lätt för språk, både att skriva och grammatiken. Utbildningsmässigt gick jag tvåårigt praktiskt gymnasium, restaurangskola, (och kunde hyfsat bra skriven svenska efter det), följt av snabbinläst treårigt dito på Komvux och ett par år på universitet (medie- och kommunikationsvetenskap). Läst har jag gjort sedan barndomen, var något av en bokslukare ett par år (sen kom det där internet och sabbade min läsro...). Började skriva nyheter här våren 2001, följt av ett par horribelt usla recensioner samma år. Försökte även skriva om musik ett tag; sög på det men det var lärorikt att skriva närmast helt subjektiva recensioner.

På den vägen är det.


signatur
Skribent

Tja! Kul fråga!

Själv så var jag flitig FZ-läsare själv och tyckte sen att jag kunde bidra till innehållet på sajten. Så jag skrev ett par testrecensioner och sen var jag inne. Svårare än så behöver det inte vara.

Medlem

Jag läste sällan speltexter men av en slump började jag skriva för en sajt för några år sedan. Sen i princip drev jag den sajten innan lumpen. Efter lumpen ansökte jag till FZ och här är jag idag. Att driva en dysfunktionell sida är inte på långa vägar lika förnöjsamt som detta. Läser böcker ibland. Njae, jag vet inte. Bloggar, filosoferar.

Riktigt rolig fråga ändå.

Vill än en gång poängtera Tomas punkt med korrekt svenska. Jag hatar dig som förvanskar och våldtar det svenska språket. Det gör mig illa till mods. Som en liten kattunge som blir brutalt bitchslappad av dess närmste ägare. Sen tittar den på en med sina små uppspärrade kattögon och du ser den röra på sina små kattläppar och utstöta ett avgrundsmjau.

Uppdatering:
I slutändan skriver jag för att jag älskar att skriva. Sen att det är om spel är för att jag lagt ner för många timmar på det i mina dar. Misstänker att det inte kommer sluta vid det heller. Jistanes.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Skribent

Allt började väl runt 2002. FZ sökte skribenter, jag sökte och fick napp. Har skrivit nyheter, artiklar och en drös recensioner sedan dess.

Jag gick samhälls på gymnasiet men har alltid varit intresserad av att läsa och skriva. När det gäller själva skrivandet så tror jag det är mitt intresse för det jag skriver om som driver mig till att fortsätta. Att skriva om någonting jag tycker mycket om eller är väldigt insatt i är himmelriket för mig.

Man behöver inte vara världens bästa på svenska för att skriva recensioner, det är därför vi har korrekturläsare ;). Men har man inställningen att man vill bli bättre på att skriva så kommer man långt. Min första recension är snäppet på pinsam och inte något jag är speciellt stolt över.

Jag ser upp till och avundas de gamla fossilerna här på FZ: Tomas A, PCG-Thomas, John, Calle, Peter E, Anders med flera) som alla är omänskligt duktiga på att skriva och förtjänar all respekt. Vi har även många nya formågor som jag tycker är oerhört duktiga.

En bra recensent tycker jag ska köra sitt eget race och utveckla en egen stil. Att kunna sätta en subjektiv touch på sina texter tycker jag gör en bra recension. Ett exempel är Yahtzee.

Medlem

Jag är en av de som Harpa hatar då inkorrekt svenska är mitt andranamn:) Började skriva för FZ i januari om jag inte mins helt fel, detta efter att ha skrivit för ett flertal sidor tidigare samt en tidning. Anledningen torde vara att spel är den näst största passionen här i livet, efter musiken naturligtvis.

Jag tillhör inte den skaran människor som läst alltför många böcker, med undantag för ett antal Terry Pratchet böcker samt en rad olika biografier. Vad jag däremot har hårdläst sedan tidiga barnsben är tidningar av olika slag. Datormagazine, Highscore och sedan Superpower (innan det blev superplay) Lägg där till ett antal rådyra prenumerationer av musiktidningarna Mojo, Uncut och NME.

Någon journalistisk utbildning har jag inte, dock en treårig gymnasieutbildning med inriktning av mediapresentation på diverse folkhögskolor.

Precis som bastard ovan skriver tycker jag att en bra recensent skall utmärka sig med en egenstil, något jag anser att alla som skriver på FZ har. Även subjektiviteten är ett viktigt inslag, så länge det hålls på en någorlunda professionell nivå. Sedan gäller det bara för läsarna att hitta en recensent som man kan förlika sig med när det gäller spelsmak. Själv har jag kommit fram till att Johan Martinsson på Superplay är den recensent som jag blint kan lita på när det kommer till recensioner och spelinköp.

Medlem

När jag startade denna tråden trodde jag aldrig att jag skulle få så här många svar, tack för att ni tog er tid att svara på min fråga.

Jag har kollat upp lite distanskurser på Växjö Universitet och lånat en trave böcker på Biblioteket som förhoppningsvis kommer att hjälpa mig. Så nu är det bara börja läsa och skriva i massor så kanske man kan bli recensent någon gång i framtiden. Som ni kanske märker så har jag en del att lära mig i det svenska språket, jag har glömt bort för mycket från min gymnasietid.

MVH Victor Blad


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem
Skrivet av Nielsen:

Jag är en av de som Harpa hatar då inkorrekt svenska är mitt andranamn:)

Det är nästan så att du skulle starta en musiksajt eller dylikt. Det hade passat bra. Sen hade du antagligen fått anlita någon övermänsklig korrare.

On topic:
Det gäller helt enkelt att finna passionen. Själv tycker jag det är kul att läsa från människor som antingen är oerhört duktiga på att förklara väldigt detaljerat varför ett spel är som det är, alternativt motsatsen, med allt vad flum och nyanseringar heter.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Skägg.
10 Chambers

Jag trodde att jag började skriva 2001, men det kanske är lögn och förtal för jag är nästan säker på att @Bastard redan härjade här, tillsammans då läskiga auktoriteter som John (Shock då) och Tomas (Xtrmntr). Idag är jag stolt över att kalla dem kollegor.

Efter den småfrossan i inbördes beundran går vi till min bakgrund. Mamma försökte läsa Sagan om Ringen för mig när jag bara var ett par år gammal, vilket var alldeles för läbbigt (Svarta ryttare ger mardrömmar!). Efter det har jag slukat böcker, alltid älskat film och musik... kultur helt enkelt. Jag läste de fem första Eddings-böckerna på fem dagar.

Svenskan var kanske inte älsklingsämnet i skolan men jag hade lätt för det. Mina rent regelmässiga kunskaper är kass, jag vet väl vad adjektiv är men jag går på känsla och det som dunkades in i ryggraden när man väl pluggade. Att skriva mycket sätter också sina spår, min första recension är ganska olik min senaste.

Så, efter allt svammel kommer några konkreta tips:

1. Spela mycket, det bygger referensramar och du lär dig själv vad som du tycker om och kan (förhoppningsvis) se skillnad mellan bra och dåliga produktioner

2. Skriv. Jag började med korta nyhetstexter här på FZ innan jag blev frisläppt på artiklar. En ganska bra träning så här i efterhand.

3. Läs andra recensioner, gillar du de faktaspäckade texterna eller de mer berättande och referensmatade varianterna?

Rince and repeat!


signatur
Medlem

Har jobbat här sen 2005 (tror jag) och har då skrivit nyheter och recensioner. Har alltid gillat att läsa mycket böcker och har nu en ganska gedigen samling Stephen King-böcker.

Har pluggat massa media, spelutveckling, informatik och kommunikation på universitetsnivå men vet inte om det har påverkat mitt skrivande nämnvärt.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Antikvitet

Jag började på FZ som administratör för fuskarkivet när sajten ännu var rätt ung - drygt ett år gammal vilket innebär januari 1998. Inom något år skrev jag mina första guider, därefter följde förhandstittar, till slut recensioner och så småningom även nyheter. 2003 blev jag redaktionschef, 2006 blev jag chefredaktör.

Jag tror att de två viktigaste komponenterna du behöver är erfarenhet och entusiasm. Du måste ha skrivit texter, massvis av tester, varav de första hundra kommer vara skit. Du måste ha läst massvis av recensioner, du måste ha prövat olika stilar, utstått hård kritik och fått ta lika mycket skit som du släppt ifrån dig i textväg. Så länge du har din entusiasm så kommer du ändå sakta men säkert bli bättre.

Tänk på att det är ett bra tecken när någon sågar din text. Hade de inte brytt sig om dig så hade de inte brytt sig om att läsa den.

En av de största utmaningarna för just mig har varit att leva efter devisen "kill your darlings". Det är jättesvårt att betrakta en text du skrivit och då fatta beslutet att du ska kasta bort den och skriva den från början, men ibland behövs det. Våga kasta bort det du gjort. Jag lovar dig att resultatet kommer bli bättre andra gången om.

Lycka till.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Alla tips och ideér jag fått har varit till stor hjälp, jag tackar ännu en gång för att ni tagit er tid att svara på mina frågor.

Mitt stora intresse här i livet är spel och det vore underbart att på något sätt få berätta för mina medmänniskor att de ska lägga sina pengar och sin tid på de riktigt duktiga spelskaparnas alster. Utan er recensenter hade spelhyllorna där ute kryllat med ospelbart skit.

Tack för allt.
MVH Victor Blad


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem

Jag började skriva för FZ i oktober/november förra året. Tog studenten sommaren 2008 efter att ha gått en mediautbildning med inriktning foto, men läste även grafisk illustration, journalistik och film. Skrev även för gymnasietidningen en hel del.
Jag har alltid besökt FZ för en förhandstitt på spel jag funderat på att köpa, och roliga spelnyheter. Slutade med att jag började frilansa här.

Medlem

Jag för min del, som kom hit ganska nyligen, är frilansjournalist sedan tidigare med en mängd publicerade alster bakom mig. Vill man ha betalt för sina alster så måste man behärska svenska språket, men det räcker inte enbart att kunna språkreglerna. Man måste också kunna skriva fängslande och veta vad det är som fungerar.

Inaktiv

Är fullt och fast övertygad om att ordförråd, grammatik och språkförståelse inte är de främsta attributen i skrivandet. Språket är framför allt ett verktyg, som kommer med tiden.

Det allra viktigaste, anser jag, är att texterna har en identitet - att orden och meningarna blir ett vittne för skribenten. Att det finns genomtänkta analyser, åsikter, utsagor m.m. som anknyter till artikeln och dess mål/poäng. Inte nödvändigtvis den kala kropp som utgör textmassan - utan vad som finns inristat där emellan.

Att öva upp sådant går säkert med läsning och enträget författande, men jag tror det är svårt att uppnå med tvång - läs och skriv istället efter intresse! Själv har jag alltid varit vansinnigt intresserad av ledare och debattsidor (samt allehanda tidsskrifter), vilket nog är ett hyfsat bra forum att operera inom. Kika lite där?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

1
Skriv svar