Gillar inte nya FZ

Medlem
Gillar inte nya FZ

Nu har det snart gått en vecka sedan nya FZ lanserades. Jag har försökt att ge det chansen, försökt se nåt positivt. Men tyvärr, sidan är seg som fasen och den laggar när man scrollar, det är för mycket reklam, allt känns rörigt och det är svårt att få överblick. Det känns som en befrielse när man kommer in i forumavdelningen och allt ser ut som förr.

Kul att ni försökte, men nu måste ni inse att det nog inte blev så jäkla bra ändå, och göra nåt åt det.

FZ idag är nästan oläsbar.

Medlem

Tur att du gör två trådar btw

Jag har bara en fråga just nu till FZ... kommer forumet få den nya designen eller behåller ni den gamla som jag tittar på nu?


signatur

Dum di dum dum dum
http://sultansblogg.se

Medlem

Jag har inget emot designen, däremot är allt seeeeeeeeeeeeeeeeeeegt. Tar 30s innan nånting händer efter att man klickat på en länk.

Medlem

Har inget emot designen, däremot är allting seeeeeeeeeeeeeegt som fan. Tar 30s innan nånting händer efter att man klickat på en länk.

Medlem

Ladda ner Adblock Plus om du kör Firefox. Det är en addon som tar bort all reklam på FZ, och andra sidor, vilket gör att den laddar mycke snabbare.

Jee
Medlem

Jag använder också Adblock men jag har lagt in ett undantag för FZ. Man vill ju ha sidan kvar.
Men jag brukar blockera vissa grejer ifall dom är för irriterande. Har hänt att Firefox låst sig p.g.a. vissa flashreklamer.


signatur

Eller inte?

Medlem

Jag har även försökt vänja mig vid den nya sidan... men den är överlag sämre tyvärr.

Det tar längre tid att komma fram till olika delar känns det som. Nyheterna känns svårare att läsa än förr och reklamen är, trots att det finns lika mycket som förr, mer störande än förr.

Sök/login grejen som följer en överallt (den längst ner) känns även det helt meningslös. Sökfunktionen var inte särkilt svår att hitta innan (och finns ju kvar, blir ju lite kaka på kaka). Att man kan bokmärka en sida är en totalt meningslös funktion (vilken browser har inte bookmarks redan). Den gör även sidan känns segare att scrolla om man inte använder Safari eller någon liknande browser som klarar sånt bättre.

Det visas även mindre forumposter/bloggar på frontsidan vilket gör att jag dras mindre till de områdena på sidan. WTF finns ju ingenstans att hitta.

Sidan ser bättre ut... men känns mindre intuitiv och jobbigare att navigera.

Medlem

Den stora nackdelen i att INTE använda adblock på FZ i nuvarande skick, är ju att man i så fall inte ens ser de första nyheterna utan att behöva scrolla ned.
Snacka om skrymmande design.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Frilansare

Orbs - Inkörningsproblemen tar längre tid att fixa än vi trodde. Det jobbas febrilt upp på Plan 7, och givetvis sitter vi inte bara och rullar tummarna. Håll ut! Allt kommer att fungera. Ang reklamen så är det i nuläget inte mer än det var förut.
sultan - Självklart!

Angående adblock så är det annonser som gör att FZ existerar. Blockar ni dem så minskar våra möjlöigheter att ge er bra, gratis material. Och det är väl synd?

Medlem

Jag känner mig lite lost i nya FZ, snyggt men inte lika funktionellt som gamla FZ. Sorry

Medlem

synd är att ni gick över till en design som känns helt kass, var väl inget fel på förra designen ? den var perfekt nu är allt bara på tok för stort man måste ner en halv sida och leta efter saker nej det funkar ju inte alls.. sen även om man kör med adblock vilket man inte vill på sin favoritsida så är sidan ändå enormt seg.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Orbs - Inkörningsproblemen tar längre tid att fixa än vi trodde. Det jobbas febrilt upp på Plan 7, och givetvis sitter vi inte bara och rullar tummarna. Håll ut! Allt kommer att fungera. Ang reklamen så är det i nuläget inte mer än det var förut.
sultan - Självklart!

Angående adblock så är det annonser som gör att FZ existerar. Blockar ni dem så minskar våra möjlöigheter att ge er bra, gratis material. Och det är väl synd?

Om det är lika mycket reklam nu så är det betydligt sämre placerat. Förut lade jag inte märke till reklamen, nu är det det första man ser.

Så länge FZ är lika segt och trasigt som det är nu så kommer adblock att användas. Reklam är nödvändigt - men låt den inte störa sidans syfte.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Orbs - Inkörningsproblemen tar längre tid att fixa än vi trodde. Det jobbas febrilt upp på Plan 7, och givetvis sitter vi inte bara och rullar tummarna. Håll ut! Allt kommer att fungera. Ang reklamen så är det i nuläget inte mer än det var förut.
sultan - Självklart!

Angående adblock så är det annonser som gör att FZ existerar. Blockar ni dem så minskar våra möjlöigheter att ge er bra, gratis material. Och det är väl synd?

Japp, stängde av adblock här på Fz för nån dag sen


signatur

Wai

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Sök/login grejen som följer en överallt (den längst ner) känns även det helt meningslös.

Tryck på den gröna knappen längst till höger så försvinner den.

Inaktiv

Där åkte nyhetssidan också , den jag haft som startsida de senaste åren. Med den nya designen så blir det att leta upp nåt nytt... See ya.

Antikvitet

Panga666: Konstruktiv kritik tack. Vi förändrar inte för ändrandets skull utan för att vi försöker göra sajten bättre. Vad är det med nyhetssidan du tycker är dåligt?


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Allt är för stort! Det främsta med gamla designen var att man _snabbt_ fick koll på läget. Nu måste jag anstränga mig för att hitta vart jag var bland nyheterna vilket jag gör att jag tröttnar.

Medlem
Skrivet av Keno:

Allt är för stort! Det främsta med gamla designen var att man _snabbt_ fick koll på läget. Nu måste jag anstränga mig för att hitta vart jag var bland nyheterna vilket jag gör att jag tröttnar.

Jag instämmer helt och ska försöka beskriva vad jag tycker är dåligt.

Jag tycker att "huvudnyhetsscrollern" tar upp alldeles för stor plats. Visst, bra är stort, men det där känns bara överdrivet. Den tillsammans med en reklamspot tar upp hela min skärm (19") på förstasidan.

Att "Senaste Artiklarna" ligger en halvmils scrollväg bort är heeeeelt galet. Jag anser att det var det absolut bästa på FZ tidigare. Några smidiga smårutor med det absolut senaste, inga klick, ingen scroll!

Laddningstiderna har ni redan hört, men värt att nämnas igen.

Jag gillar det estetiska utseendet skarpt och tycker att ni har fått ihop det snyggt med färger, övertoningar, rubriker osv. Det enda utseendemässigt är de gula rutorna med röd text som dyker upp här och var, det känns som att hälla salt i kaffet.

Upplägget av allting känns som taget från mitt skrivbord (stökigt, rörigt, mer stökigt). Jag älskar dock den nya vågräta menyn som ger mer yta på bredden.

Jag saknar verkligen översiktligheten man hade förut och jag väljer tyvärr inte FZ i första hand längre p.g.a. dessa punkter vilket jag tycker är synd då en sån omfattande uppfräschning borde ha varit mer användaranpassad.

En "bugg" (?) jag tror mig har hittat är om jag klickar på något av huvudmenyvalen så stannar undermenyerna kvar även om jag för musen till en annan länk. (Windows Vista, Firefox 3.6.8 )

Själv föredrar jag typsnitt som Verdana och Arial när det gäller läsning, jag tycker inte att helvetica passar in på FZ. Texten blir jobbig att läsa efter ett tag och känns nästan lite liten.

Jag hoppas ni tar till er av denna kritik och gör några ändringar och justeringar så vi kan återgå till vardagen

(Är inne på min 4:e redigering av post nu, får se om jag kommer på något mer imorgon, dags att sova nu ^^)

Lycka till!

Antikvitet

Vippe: Jag bemöter några av delarna så får redaktionen fylla i med resten sen.

Hastigheten: Går det inte fort för dig nu? Visst går vissa sidor lite segare än andra men det kommer man sällan undan. Forum likväl som framsidor och artiklar går snorfort för mig nu.

Menyn: Det är en feature för att menyn ska vara navigerbar på iPad, men den kan bli lite bättre. Vi kommer titta på det.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

När du väl nämner det så kikar jag efter en extra gång och hastigheten verkar vara bättre. Slumpvis testade artiklar går bara någon enstaka "långsamt" men ändock överkomligt! Bra där!

Edit: Jag är en vanemänniska som tömmer cachen varje dag, går "relativt" segt att ladda första gången efter jag gjort det.

(Hur fort går snorfort?, svar i mph, tack )

Medlem

Måste stämma in i klagosången, många av mina klagomål har redan postats av andra här. Men något som stör mig väldigt mycket just nu är att när man vill läsa kommentarer så kommer nyaste kommentaren först, vilket gör att man måste scrolla ner till början av "debatten" för att kunna ta del av den... inte bra...


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Antikvitet

LocSin: Kommentarsordningen har (åtminstone tidigare) haft en 50/50-uppdelning mellan de som vill ha ena sorteringen jämfört med den andra. Tekniskt är det förstås väldigt enkelt att byta. Starta en tråd med en omröstning!

Vippe: Snorfort är när jag inte hinner äcklas av Calle innan sidladdningen är klar. Då går det fort! När det var som värst kunde jag äcklas av Calle sju gånger innan sidan var klar. Det var jobbigt.

Att det går segt när man kör utan cache beror på externa javascript och alla bilder. Cacharna i dag funkar så bra att man inte behöver köra ctrl-f5 så ofta, men jag vet hur det är, jag har precis samma sak - ctrl-f5 sitter i ryggraden.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Då återstår ju bara att jag skickar en inbjudan till Calle på middag för ett test av laddningstiderna. Efter det kan jag konstatera om det går snorfort eller ej!

Medlem

Det jag stör mig mest på är att menyraden är på högersidan numera...de flest har ju faktiskt den på vänster sida...varför ska fz vara annorlunda?

en annan sak är att alla nyheterna tar så stor plats numera, man måste scrolla mer, men det är väl en vanesak så det är inte så farligt...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

kul att se att andra tycker likadant som jag, FZ är fortfarande min nr1 spelnyhets sida och jag vill gärna ha det så.

det jag inte gillar är bla. hur stort allt blev och det är svårt att får en överblick när man väl kommer in i sidan. det första man ska se när man kommer in är någon nyhet som fångar mitt uppmärksamhet, nu ser ja en fet stor reklam och jag måste skrolla ner för att hitta något roligt att läsa.
jag gillade bilderna högst upp på gamla sidan, jag gillade även de tre populäraste nyheterna strax under bilderna.
och sedan i sin ordning följer det mera nyheter som man vill läsa. ännu en gång, för guds skull, dra ner på teckensnitts storleken och gör allt lätt att se, och gruppera nyheterna bättre samt reklam på sidan av sidan är okej, det står jag ut med men inte reklam högst upp som skjuter ner hela sidan, det är ju bara för mycket

en sak som jag dock gillar är Profil panelen längst ner som alltid finns där och inte stör på något sätt = man vill/kommer komma åt den oftare nu när den är där ist för att skrolla högst upp på sidan

enligt mig var förra sidan en perfetion! allt från reklam satt bra och inte va störande och ja brukar OFTA klicka på kompletts banner då jag ville se va de har att erbjuda varje vecka.

nu är ju som sagt allt stort och vilseledande.

ta åt er av alla saker som vi kritiserar och få det att funka för oss läsare. man ska inte dömma förens det färdiga produkten är framme, men nu är inte detta något spel som man ska Beta testa. det är erat jobb innan sidan lanseras.

sists men inte minst, nu börjar FZ gå samma väg som Gamereactor gjorde. DETTA var en av anledningarna till varför ja lämnade den där hemska sidan föralltid och förlitade mig till FZ. De lyssnade inte vad läsarna ville ha, och inte heller blev det något bättre skrivande på deras fjäskande och rövslickande artiklar och recensioner.... jag skulle inte stå här o kritisera er om jag inte bryr mig om FZ som en trogen läsare

Medlem
Skrivet av Propy:

Det jag stör mig mest på är att menyraden är på högersidan numera...de flest har ju faktiskt den på vänster sida...varför ska fz vara annorlunda?

Höger?
Menyn är väl horisontell?

Inaktiv

om ni tycker att första sidan är dålig, gå till www.fz.se/nyheter så får man en bättre överblick, den är väl ändå bra gjord?

Medlem
Skrivet av Aresz:

om ni tycker att första sidan är dålig, gå till www.fz.se/nyheter så får man en bättre överblick, den är väl ändå bra gjord?

Nu börjar det likna någonting! Fresh!

Medlem
Skrivet av Vippe:
Skrivet av Propy:

Det jag stör mig mest på är att menyraden är på högersidan numera...de flest har ju faktiskt den på vänster sida...varför ska fz vara annorlunda?

Höger?
Menyn är väl horisontell?

jo, det är den ju faktiskt...är tyvärr inne på fz så lite numera just pga den nya designen så jag misstog rubrikerna på högersidan för en meny...

...så vad jag egentligen menar att jag saknar menyn på vänstersidan...den var mer överskådlig.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

brukar inte skriva och tycka för mycket ...men vad i h**te har ni gjort med den bästa gamer sidan ?!?!?!
Inte mycket jag gillar, håller med dem flesta inläggen här ...snälla jag vill ha tillbaka FZ.se , detta är inte FZ

P.S vart tog länken "gamla/äldre nyheter vägen, den som alltid var längst ner på "nyheter" sidan ?

12
Skriv svar