Kvalitén har sjunkit

Kvalitén har sjunkit

(Skrev även denna som kommentar under artikeln som handlar om hur en viss spelutvecklare "gråter ut")
Seriöst.
Nu försvinner FZ från mina bokmärken och dagliga besök.

Jämför RockPaperShotguns rubrik och eran egen. Vad fokuserar de olika rubrikerna på? Saklighet eller sensationlism?

Jäkla sandlåda med artiklar skrivna av barn. Ända sen ni tog in Sebastian Lind så har FZ:s kvalité sjunkit något oerhört. Det är pinsamt.

Medlem

FZ: Molyneux i tårar: Jag vet att jag sagt saker jag inte borde
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20121122/molyneux-i-tarar-j...

RPS: Peter Molyneux’s Tears: “I Still Believe So Much”
http://www.rockpapershotgun.com/2012/11/22/peter-molyneuxs-te...

Älskar hur Rock, Paper, Shotgun verkligen inte använder sig sensationalism! Ett föredöme för FZ!

Skrivet av Aevir:

FZ: Molyneux i tårar: Jag vet att jag sagt saker jag inte borde
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20121122/molyneux-i-tarar-j...

RPS: Peter Molyneux’s Tears: “I Still Believe So Much”
http://www.rockpapershotgun.com/2012/11/22/peter-molyneuxs-te...

Älskar hur Rock, Paper, Shotgun verkligen inte använder sig sensationalism! Ett föredöme för FZ!

Vilken artikel länkade FZs artikel till? Och egentligen är det oväsentligt, då det egentligen inte handlar om hur RPS sköter sig, utan hur missnöjd jag är över FZ. Hade jag dock tagit upp det med RPS:s också, då hade väl kritiken varit på sin plats.

Hej Punchbag Polly!

Jag håller inte med om att det är sensationalism att skriva om en spelutvecklare som plötsligt faller i gråt under en intervju. Det är trots allt ganska ovanligt och uppseendeväckande. Särskilt med den bakgrund och de löften Peter Molyneux gjort sig känd/ökänd för.

Det var tråkigt att höra att du inte gillade nyheten. Men om "kvalitén sjunkit" sen jag började på FZ så måste du haft ett enormt tålamod, med tanke på att jag skrivit nyheter så gott som dagligen i snart fem års tid. Ifall det här bara var en engångsföreteelse med en nyhet du inte gillade så hoppas jag att du trots allt fortsätter besöka sajten ändå.

Medlem

Sebastian Lind är fz

Skrivet av Sebastian Lind:

Hej Punchbag Polly!

Jag håller inte med om att det är sensationalism att skriva om en spelutvecklare som plötsligt faller i gråt under en intervju. Det är trots allt ganska ovanligt och uppseendeväckande. Särskilt med den bakgrund och de löften Peter Molyneux gjort sig känd/ökänd för.

Det var tråkigt att höra att du inte gillade nyheten. Men om "kvalitén sjunkit" sen jag började på FZ så måste du haft ett enormt tålamod, med tanke på att jag skrivit nyheter så gott som dagligen i snart fem års tid. Ifall det här bara var en engångsföreteelse med en nyhet du inte gillade så hoppas jag att du trots allt fortsätter besöka sajten ändå.

Det är inte så mycket artiklarna som det är rubriksättningen. Det är allmänt vedertaget att liknande rubriker provocerar ganska många, dock kan jag verkligen inte säga om dom som klagar är i majoritet, det kanske till och med är tvärtom, att inte speciellt många bryr sig. Jag tycker iallafall att rubriksättningen är väldigt inspirerad av Aftonbladet, och det är väl aldrig en komplimang.
Artikeln i sig ser jag inget problem med, inte heller brukar jag tycka att dina artiklar är dåligt skrivna, det är, som sagt, rubrikerna jag provoceras av. Det tillhör en degenererande journalism och FZ har länge hållt hög kvalité och av den anledningen har jag under flera år dagligen besökt sidan flera gånger, tills nu då jag aktivt inte vill stödja något som gör på detta sätt. Jag klickar helt enkelt inte på rubriker som uppenbarligen vill locka till ett klick genom sensationalism.

Nyheten har jag inget problem med, det du skriver är sant. Om en passionerad spelutvecklare är upprörd för att han inser hur mycket han ställt till med och att hans mål kanske går i kras på grund av det, skriv på, men välj en rubrik som inte är ute efter att tilltala ytskiktet av den grå massan.

FZ har länge hållt hög kvalité, och jag vet att jag är en enda läsare, vilket är en flugskit i det stora hela, och FZ har gett mig mycket genom åren, jag antar att det är därför jag upprörs när jag ser i vilken riktning journalismen tar sina steg.

Skrivet av Punchbag Polly:
Skrivet av Sebastian Lind:

Hej Punchbag Polly!

Jag håller inte med om att det är sensationalism att skriva om en spelutvecklare som plötsligt faller i gråt under en intervju. Det är trots allt ganska ovanligt och uppseendeväckande. Särskilt med den bakgrund och de löften Peter Molyneux gjort sig känd/ökänd för.

Det var tråkigt att höra att du inte gillade nyheten. Men om "kvalitén sjunkit" sen jag började på FZ så måste du haft ett enormt tålamod, med tanke på att jag skrivit nyheter så gott som dagligen i snart fem års tid. Ifall det här bara var en engångsföreteelse med en nyhet du inte gillade så hoppas jag att du trots allt fortsätter besöka sajten ändå.

Det är inte så mycket artiklarna som det är rubriksättningen. Det är allmänt vedertaget att liknande rubriker provocerar ganska många, dock kan jag verkligen inte säga om dom som klagar är i majoritet, det kanske till och med är tvärtom, att inte speciellt många bryr sig. Jag tycker iallafall att rubriksättningen är väldigt inspirerad av Aftonbladet, och det är väl aldrig en komplimang.
Artikeln i sig ser jag inget problem med, inte heller brukar jag tycka att dina artiklar är dåligt skrivna, det är, som sagt, rubrikerna jag provoceras av. Det tillhör en degenererande journalism och FZ har länge hållt hög kvalité och av den anledningen har jag under flera år dagligen besökt sidan flera gånger, tills nu då jag aktivt inte vill stödja något som gör på detta sätt. Jag klickar helt enkelt inte på rubriker som uppenbarligen vill locka till ett klick genom sensationalism.

Nyheten har jag inget problem med, det du skriver är sant. Om en passionerad spelutvecklare är upprörd för att han inser hur mycket han ställt till med och att hans mål kanske går i kras på grund av det, skriv på, men välj en rubrik som inte är ute efter att tilltala ytskiktet av den grå massan.

FZ har länge hållt hög kvalité, och jag vet att jag är en enda läsare, vilket är en flugskit i det stora hela, och FZ har gett mig mycket genom åren, jag antar att det är därför jag upprörs när jag ser i vilken riktning journalismen tar sina steg.

Tack för bra feedback!

Jag håller som sagt inte riktigt med om att rubriken var sensationalistisk. Men i övrigt tycker jag att du kommer med bra synpunkter. Det är alltid intressant med välskriven feedback av gamla "veteranläsare". Personligen tycker jag att jag hade en period tidigare då jag ibland faktiskt skrev lite sämre rubriker, men de senaste månaderna har jag försökt tona ned detta och istället lita mer till att innehållet säljer sig självt.

Hoppas du kommer märka en ökad förbättring åt detta håll ifall du fortsätter hänga kvar på sajten -- FZ ska så klart utvecklas i den riktning ni läsare vill.

Skägg.
10 Chambers

Tack för din feedback Polly. Även om vi inte håller med dig i det här fallet så är all konstruktiv kritik välkommen. Att sätta rubriker är en konst i sig, det är trots allt något som ska få dig intresserad av texten. Sen finns det såklart bra och dåliga rubriker och det är något vi försöker jobba med regelbundet.


signatur
Inaktiv

Det enda ni bör undvika, enligt mig, är ju att i rubriken är direkt missvisande mot sjävla innehållet.

Exempel:
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20121203/det-spelar-ingen-r...

Vid en första läsning, aftonbladetstyle, tänker jag att "aha dom skiter i sitt projekt, det var ju tråkigt"

Läser jag sen artikeln så får man en annan bild av vad som egentligen sägs, något i stil med: Vi har gjort spelet för fansen, och eftersom dom redan har betalat så gör vi det för dom, om det sedan inte säljer på den stora marknaden, det skiter vi i.

Alltså en missvisande rubrik, och det måste väl vara ett medvetet val av er? Man litar ju på något sätt att FZ inte ska hålla på som aftonbladet och ta saker ur sitt sammanhang bara för att få läsare. Det kan väl inte vara någon konst att sätta en rubrik som inte är direkt felaktig iallafall?

1
Skriv svar