FZ.se
Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
jonis
Titel Proffs
Registrerad 2004-02-25
Inlägg 2 135

Ledsen för ytterligare en tråd om ämnet i titeln! Jag har iakttagit och funderat en hel del över det här "Tumme upp"/"Tumme ner"-systemet, och jag ställer mig ruskigt tveksam till nuvarande implementering.

Idén med att ge informativa inlägg en skjuts är bra, men nuvarande implementering funkar väldigt dåligt. En post har +3, efter en refresh några timmar senare ligger den på -6. Samma åsikt, samma kommentar. Om det måste finnas en minustumme så bör både plus och minus redovisas, inte differensen. Ett laddat inlägg riskerar att gå förlorat i strömmen om det har många plus och liknande mängd minus, det framstår som neutralt. Man vill uppmuntra till diskussion, man vill att folk ska vara välformulerat kristiska. Rätta mig om jag har fel.

Det bästa systemet jag sett för detta är implementerat i SweClockers site. En knapp, "gilla". Om du håller med, tycker inlägget var informativt klickar du "gilla". Tre gilla och inlägget får annan färg, d v s syns tydligare. Om nån verkligen inte håller med så är det värsta man kan göra att låta bli att klicka gilla. Det räcker bra. Opassande inlägg rensas bort av moderatorerna ändå. Det är sorgligt att se oliktänkande, välformulerade inlägg sitta på -18, bara för att ämnets fanboys gått loss.

Det blir en strid i nuläget och risken är att många förlorar orken/lusten att formulera kritiska bra inlägg.

Så jag föreslår följande: Ta bort tumme ner, eller börja redovisa antal av båda!

andreashal91
Titel Veteran
Registrerad 2006-09-24
Inlägg 1 022

jonis skrev:
Ledsen för ytterligare en tråd om ämnet i titeln! Jag har iakttagit och funderat en hel del över det här "Tumme upp"/"Tumme ner"-systemet, och jag ställer mig ruskigt tveksam till nuvarande implementering.

Idén med att ge informativa inlägg en skjuts är bra, men nuvarande implementering funkar väldigt dåligt. En post har +3, efter en refresh några timmar senare ligger den på -6. Samma åsikt, samma kommentar. Om det måste finnas en minustumme så bör både plus och minus redovisas, inte differensen. Ett laddat inlägg riskerar att gå förlorat i strömmen om det har många plus och liknande mängd minus, det framstår som neutralt. Man vill uppmuntra till diskussion, man vill att folk ska vara välformulerat kristiska. Rätta mig om jag har fel.

Det bästa systemet jag sett för detta är implementerat i SweClockers site. En knapp, "gilla". Om du håller med, tycker inlägget var informativt klickar du "gilla". Tre gilla och inlägget får annan färg, d v s syns tydligare. Om nån verkligen inte håller med så är det värsta man kan göra att låta bli att klicka gilla. Det räcker bra. Opassande inlägg rensas bort av moderatorerna ändå. Det är sorgligt att se oliktänkande, välformulerade inlägg sitta på -18, bara för att ämnets fanboys gått loss.

Det blir en strid i nuläget och risken är att många förlorar orken/lusten att formulera kritiska bra inlägg.

Så jag föreslår följande: Ta bort tumme ner, eller börja redovisa antal av båda!

Du har rätt!

1 timmes kodning så fixar dom på fz det? ;)

Stag
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 115

Det är faktiskt sant att tumme ner är onödigt. Inlägg som inte ger något osv får inga tummar upp, och kan således sållas ändå.

Det man vill få fram är ju vilka inlägg som är konstruktiva och har ett bra omdöme, inte egentligen vilka som är negativa (Det sköts ju som nämnt genom anmälnings-systemet)

Som det är nu så blir det bara en massa trams med att man har olika åsikter, om man bara hade tumme upp så lyfts endast de bra inläggen fram, men inget mer. Räcker inte det? Ungefär som vissa andra forums "creds". Man ger creds till en användare som är hjälpsam, men man kan inte ge negativt. Eller som Steams rep. Det funkar!

Mimer
Titel Stammis
Registrerad 2009-07-25
Inlägg 332

Håller helt och hållet med! Har ogillat detta system sedan dag ett och man ser alltför ofta hur diskussioner blir till krig om hur många tummar upp och ner posts ska ha. Sweclockers har, enligt mig, gjort helt rätt i detta.

Neatherblade
Titel Kändis
Registrerad 2004-07-30
Inlägg 7 498

Eller så tar man bort det helt och hållet :)
Sluta leka facebook/youtube.

jonis
Titel Proffs
Registrerad 2004-02-25
Inlägg 2 135

Neatherblade skrev:
Eller så tar man bort det helt och hållet :)
Sluta leka facebook/youtube.

Definitivt också ett alternativ. ;)

Som upplägget är just nu är det inte bra. Jag tycker nästan det är märkligt att inte fler varningsflaggor höjdes och det tilläts implementeras i den här skepnaden.

Stag
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 115

Jag tycker inte vi ska ta bort det helt. Det fyller faktiskt en funktion när det hjälper upp snabba svar på frågor som redan besvarats. Det som behövs är en tweak för att gör adet mindre åtråvärt att missbruka.

jonis
Titel Proffs
Registrerad 2004-02-25
Inlägg 2 135

Ja, det vore det optimala. Tanken är som sagt god men det inviterar till missbruk i nuvarande form. Det vore så enkelt att förbättra genom att göra som jag skrev i ursprungsposten.

Ap@n
Titel Stammis
Registrerad 2009-03-03
Inlägg 406

Kan inte annat än att hålla med om att "tumme ner" är onödigt!
Hoppas detta får lite uppmärksamhet från redaktionen.

conthox
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 056

Varför kan man ge sitt eget inlägg tummen upp/ned?

asdfg
Titel Proffs
Registrerad 2004-12-12
Inlägg 1 817

conthox skrev:
Varför kan man ge sitt eget inlägg tummen upp/ned?

Det kan man inte.

Stag
Titel Proffs
Registrerad 2007-03-15
Inlägg 2 115

Tänkte säga det jag också, den säger väl bara ifrån om man gör det? Iallafall för mig. Möjlig bugg i vissa sammanhang?

conthox
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 056

Ah, måste ändrat det då. Det kunde man i början, men nu kommer en box upp :)

Hur som helst onödigt att visa knapparna på egna inlägg, även om kan förstå att man valt att ha dom kvar pga designstruktur. Kanske inaktivera dom istället?

IceMan
Titel Kändis
Registrerad 2001-11-29
Inlägg 6 408

Jag personligen ogillar systemet överhuvudtaget, vad är syftet?
Ett forum skall vara ett forum, inte ett Facebook system liknande grejs bara "för att" My 2 cents :)

conthox
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 056

Tanken är väl att det skall uppmuntra folk att skriva "bra" inlägg. Med "bra" menas informativa inlägg, eller åsikter med motivering istället för bara blaj.

Detta fungerar dock halvbra då:

1) folk som är en skit och som bara skriver negativa inlägg struntar fullständigt i hur många "tumme ned" dom får och

2) folk tenderar att rösta ned inlägg pga att dom inte delar skribentens åsikt istället för att värdera inläggets innehåll.

Det är två problem som är svåra att hantera, men i det stora hela så tycker ändå jag att det fungerar ganska bra.

John
Titel Emeritus
Registrerad 2001-10-09
Inlägg 2 380

Jag har varit medlem på FZ "ett litet tag" och jag har då aldrig sett IceMan vara positiv till en förändring. Eller hur Ice? :)

On topic: Det är bra att ni kommer med synpunkter. Vi tar till oss alla, men är också noga med att inte ändra för mycket så det blir hattifnattande åt bägge håll. Nu provkör vi ett par veckor med nuvarande lösning och om behov föreligger så inför vi därefter ändringar.

jonis
Titel Proffs
Registrerad 2004-02-25
Inlägg 2 135

Tack för svar John!

Personligen tror jag verkligen systemet skulle gynnas av att "tumme ner" tas bort. Informativa, välformulerade inlägg i en pågående debatt pushas då för att bli mer synliga istället för att neutraliseras av liknande mängder tummar å respektive håll.

edit: I nuläget är nästan bara harmlösa inlägg som når många uppåttummar. "Heja Minecraft!", "D3 är bäst!" o s v. ;)

IceMan
Titel Kändis
Registrerad 2001-11-29
Inlägg 6 408

John skrev:
Jag har varit medlem på FZ "ett litet tag" och jag har då aldrig sett IceMan vara positiv till en förändring. Eller hur Ice? :)

On topic: Det är bra att ni kommer med synpunkter. Vi tar till oss alla, men är också noga med att inte ändra för mycket så det blir hattifnattande åt bägge håll. Nu provkör vi ett par veckor med nuvarande lösning och om behov föreligger så inför vi därefter ändringar.

haha nä, jag satt och tänkte på samma sak. Hade jag fått bestämma hade FZ sett ut som 1998 ;)
Men som sagt än så länge är jag negativt inställd, dock får väll 1år framåt visa mej vad tiden kan göra.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 101 medlemmar online. 5 foruminlägg har postats idag.

FZ