Spara bilder från FZ

Medlem
Spara bilder från FZ

Varför får jag hem en fil som heter _img.php när jag vill spara en bild från fz. Vad är meningen med det? Jag får samma bild om jag döper om filändelsen till jpg men varför inte bara låta oss få ner bilderna utan att behöva döpa om och mecka?

Medlem

Huh, mina blir JPEG när jag använder Firefox och Vista.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Inte mina, konstigt, undrar varför...

W2k
Medlem

Bilderna på FZ levereras via en scriptsida, _img.php, som har hand om bland annat cachning. Denna gör sedan en redirect till den riktiga bildfilen. Därför blir det lite olika beroende på hur man gör. Men om man i Firefox kör högerklick, "View image" och sedan "Save image as..." på bilden som då har öppnats i ett eget fönster så har man den "riktiga" adressen där och därmed också riktig filändelse.

Skall dock tilläggas att detta inte gäller ALLA bilder, exempelvis forumavatarer hanteras på ett annat sätt.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Jag får alltid upp den där scriptsidan/filen _img.php hur jag än gör när jag vill spara ned en bild i firefox. I explorer vill den spara ner en fil som heter untitled.bmp. Min vägrar spara jpg även fast jag klickat på view image och sedan save image as. Por que, por que?

W2k
Medlem

Vet inte, faktiskt. Här fungerar det. Å andra sidan byggdes aldrig det där scriptet för att det skulle vara lätt att ladda hem bilderna, så det har inte precis lagts någon energi på att få det att funka smärtfritt. Om FZ-ledningen så vill kanske det blir bättring i sinom tid. Tills dess får du tyvärr stå ut med att byta filändelse


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Ok, alltid schysst av er på fz att man får svar när man undrar över något.

1
Skriv svar