Vad tycker du om vår reklam?

Medlem

Något som stör mig är att reklamen kan ladda lite senare än resten av hemsidan, så när man trycker på en nyhet så kan det dyka upp reklam så att man antingen trycker på reklamen eller så råkar man trycka på en annan nyhet. Den avlånga bannern ovanför alla nyheter ställer till med mest irritation.

Om ni kan flytta reklamen till sidorna eller på något sätt kan låsa utrymmet för reklamen så man slipper att hemsidan hoppar när den laddas så vore det kanon. Bra att ni skippar interstitials!

En annan sak som känns lite som en party pooper är ju användandet av Flash. Jag tror 99% av all reklam är Flash, vilket är väldigt prestandakrävande. HTML5 och CSS3 känns som en lite modernare väg att ta. Om det är företagen som annonserar här som ger er alla dessa Flash-reklamer så klaga på dom och säg att det är 2012.

Medlem

Jag har vitlistat fz sedan tidigare men har ställt in i webläsaren så att flash inte laddas om man inte klickar på den (click-to-play) så jag ser all reklam som inte är flash, så ni får gärna försöka fasa ut flash mot PNG eller GIF även om jag vet att det inte är det allra lättaste.

Kör även "do not track plus" (foliehatt på) som på en del sidor även blockerar reklamen, dock inte på fz så inga problem på den fronten

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av plojdo:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av plojdo:

Om ni slutar dela upp en och samma artikel på flera sidor kan jag tänka mig att stänga av adblock.

Det där styr du enkelt själv med knappen "En sida" som finns i den röda rutan upptill på alla artiklar. Stänger du av ad-block nu?

Motvilligt.

Jag antar att enda anledningen till flera sidor per artikel är fler pageviews. Grundinställningen borde vara omvänd. Vill man ha en artikel uppdelad ska man trycka på knappen "Flera sidor".

Också läsmässigt. Personligen tycker jag att det är skönare att ha en tydlig början och slut på varje sida. Men vi har ju valet för att vi tycker olika. Tror dock också att valet är aktivt, det vill säga att nästa flersidiga artikel kommer ihåg din inställning.

Skrivet av Bojkott:

Något som stör mig är att reklamen kan ladda lite senare än resten av hemsidan, så när man trycker på en nyhet så kan det dyka upp reklam så att man antingen trycker på reklamen eller så råkar man trycka på en annan nyhet. Den avlånga bannern ovanför alla nyheter ställer till med mest irritation.

Om ni kan flytta reklamen till sidorna eller på något sätt kan låsa utrymmet för reklamen så man slipper att hemsidan hoppar när den laddas så vore det kanon. Bra att ni skippar interstitials!

En annan sak som känns lite som en party pooper är ju användandet av Flash. Jag tror 99% av all reklam är Flash, vilket är väldigt prestandakrävande. HTML5 och CSS3 känns som en lite modernare väg att ta. Om det är företagen som annonserar här som ger er alla dessa Flash-reklamer så klaga på dom och säg att det är 2012.

Det är ett medvetet val att ladda in reklamen sist för att du inte ska behöva vänta på att hela sidan laddas innan du ser den.

Vi är också väldigt petiga med prestandan på reklamen. Vi har till exempel behövt ta bort annonser som tagit för mycket kräm av datorn. Sån lyx kan vi bara unna oss om vi kan leverera till annonsörerna, använder allt fler adblockers kan vi inte vara lika picky.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hannu:

Något som stör mig med reklamen på FZ är denna som poppar upp i mitten av skärmen. Annars den i bakgrunden gör mig ingenting. Men pop-up reklam är väldigt irriterande.

Den kommer som sagt att försvinna vid årsskiftet, vi har några kampanjer som redan är insålda som måste rulla först.

Skrivet av totte1015:

Jag har haft ad-block så länge nu, och sen när era jävla popup-reklam har börjat att gå runt här på FZ har jag använt AdBlock sen dess, planerar inte på att avaktivera det heller.
Jag vill ha stilren sida och inte en jävla massa fula "teckningar" på monster och dylikt "på sidorna" av sidan.

Se svaret ovanför.

Skrivet av Sanazin:

Hej FZ!

Försvinner helskärms-reklamen så försvinner också min ad-blocker

Edit: Slog nu av ad-block för att se hur sidan ser ut, ett tips är att flytta all reklam till "sidorna" istället för att ha det mitt i nyhetsflödet a la aftonbladet.

/S

Wallpapers lär inte försvinna i första taget och den är ju faktiskt, som du säger, på sidan.


signatur
Medlem

Sweclockers ligger som enda undantag i min Adblocker - De har relevant reklam som oftast innehåller erbjudanden och lockvaror på sidorna jag normalt handlar från, de gör även reklam för nya produkter. På så vis får jag ut någonting av reklamen. Den finns dessutom i lagom mängd och påverkar inte funktionaliteten i sidan.

FZ kör med irrelevant och ointressant reklam (i skrivande stund finns exempelvis reklam för Shell, Lufthansa och if) som ligger intryckt i varenda litet hörn på sidan. Mer ofta än sällan råkar man klicka på reklamen just för att den finns överallt, vilket ger en dålig upplevelse av sidan. Popups förstör funktionaliteten och hela siten blev segare efter att den designades om för att passa mer reklam. Det finns många sätt att ha mycket reklam utan att det känns som mer reklam än innehåll, FZ misslyckas med det.

Låt mig ta ett exempel: Med adblock på Sweclockers känns det tomt och som att man kanske missar någonting. Adblock på FZ resulterar i en ren och snygg spelsida som flyter på bra. Om sedan mitt användande resulterar i att ni måste lägga av så fine, då hade jag i alla fall en reklamfri resa på vägen dit.

För övrigt så vet jag inte om det har med adblock att göra eller om FZ tog sitt förnuft till fånga, men att slippa de minutlånga reklamklippen som spelades upp före trailers (som i sig är reklam) är tillräckligt för att motivera användning av applikationen.

Medlem

Har inget emot reklam överlag. Men som så många andra säger så är det just de som poppar upp över hela skärmen som stör mig. De avbryter mitt läsande och mitt surfande, och det gillas inte.

Jag kör adblock, och har nu avaktiverat det, men ser väldigt gärna att just såna annonser försvinner.

Som Conthox säger är det även ett stort plus om annonser faktiskt känns seriösa och relevanta. "Tävlings-vinster", frågor och liknande har inte här att göra.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Bra att detta togs upp. Hade helt glömt bort att min adblocker plockade bort eran reklam.
Har fixat detta och vitlistat er nu ögonaböj!

Inaktiv

Adblock av på fz.se!

Men säger som dom flesta andra, stort hat mot reklam över hela skärmen samt popus, det är ju därför man kör med adblocker från första början. Reklam vid sidorna har aldrig stört mig, så länge dom inte flashar o åker upp o ner och har sig.

Håller också med "kebbe" här ovan (http://www.fz.se/forum/synpunkter-och-forslag/vad-tycker-du-o...) angående relevant reklam. Och Sweclockers är ett lysande exempel. Klart att jag stör mig mindre och troligen även klickar på en länk om den är relaterad till sidans innehåll. Reklam för Comviq och Alpresor känns onödigt och påminner mer om reklamfarmande.

Och sen återigen, tappa inte bort ert community via det döda forumet, den enda communitykänsla som finns nu är via nyhetssnacket och det räcker inte så långt. Kan inte ens några namn på forumiter längre då vi bara diskuterar samma sak, pc vs konsoll och om ett spel är bra eller inte...

Dock önskas ingen "facebookintegrering" då jag permanent blockar allt sånt så gott det går.

Medlem

Jag kör Firefox med Adblock Plus och har den aktiverad på nästan alla sidor (inte FZ sedan ett litet tag tillbaka) men inte för att jag störs så mycket av reklam egentligen utan mer av en försiktighetsåtgärd. Se bara på incgamers.com (besöker diablo.incgamers.com titt som tätt) till exempel som har rapporterats som attack-site ett flertal gånger på grund av att deras reklam har spridit virus. Så jag gillar Adblock och NoScript inte så mycket för att slippa reklam (som jag kan beska med "for the greater good") utan mer för att hålla lilla datorn så ren från otäcksheter som möjligt.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag har aktiverat annonser på grund av era argument, samt att jag börjat besöka er mer aktivt sedan några månader, detta på grund av att ni numera håller en avsevärt högre kvalitét i mina ögon.
Jag kommer avvakta en tid och se HUR jag uppfattar annonserna, men det är ändå hedervärt (om man kan säga det i denna situation) att ni argumenterar och verkar lyssna på era kunder.

Medlem

Stört mig på stora annonser som faktiskt fått nån burk att sega ibland. Var i och för sig några år sedan.

Men det som jag retat mig mest på är bakgrundsreklamen. Inte så störande förrän man inte har fokus på sidan/fliken och måste klicka någonstans. Vips så klickar man ofrivilligt på reklamen.

Slår av blockern här och hoppas att ni finner lösningar som fungerar åt båda hållen.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Hur är det med trackers då?
Är själv en fanatisk Ghostery användare, NoScript använder jag bara i perioder när Firefox strular för att bibehålla full kontroll.

Medlem
Medlem
Skrivet av kebbe:

Sweclockers ligger som enda undantag i min Adblocker - De har relevant reklam som oftast innehåller erbjudanden och lockvaror på sidorna jag normalt handlar från, de gör även reklam för nya produkter. På så vis får jag ut någonting av reklamen. Den finns dessutom i lagom mängd och påverkar inte funktionaliteten i sidan.

FZ kör med irrelevant och ointressant reklam (i skrivande stund finns exempelvis reklam för Shell, Lufthansa och if) som ligger intryckt i varenda litet hörn på sidan. Mer ofta än sällan råkar man klicka på reklamen just för att den finns överallt, vilket ger en dålig upplevelse av sidan. Popups förstör funktionaliteten och hela siten blev segare efter att den designades om för att passa mer reklam. Det finns många sätt att ha mycket reklam utan att det känns som mer reklam än innehåll, FZ misslyckas med det.

Låt mig ta ett exempel: Med adblock på Sweclockers känns det tomt och som att man kanske missar någonting. Adblock på FZ resulterar i en ren och snygg spelsida som flyter på bra. Om sedan mitt användande resulterar i att ni måste lägga av så fine, då hade jag i alla fall en reklamfri resa på vägen dit.

För övrigt så vet jag inte om det har med adblock att göra eller om FZ tog sitt förnuft till fånga, men att slippa de minutlånga reklamklippen som spelades upp före trailers (som i sig är reklam) är tillräckligt för att motivera användning av applikationen.

Håller med dig. Fler sidor borde ta lärdom av Swec.

Medlem

Om en betalversion av sajten skulle innebära fler tävlingar (veckovis) och mindre/ingen reklam så säger jag: ja tack.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Loxus:

I båda bilderna ser jag en sajt som inte skulle finnas utan reklam.


signatur
Medlem

Nej, fyfan, inget betalskit. Då kommer iaf jag sluta använda sidan.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Loxus:

I båda bilderna ser jag en sajt som inte skulle finnas utan reklam.

Ja, jag med. Gör ni inget åt hur det ser ut nu, kommer inte jag sluta använda adblock på sidan.

Precis som kebbe skrev ovan, så använder jag inte adblock på sweclockers.

Medlem

Får man fråga om "betala för att slippa reklam" är något som är möjligt, eller är det alternativet otänkbart?

// edit

Dum fråga, jag ser nu att det står i ursprungsposten att det är ett alternativ...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Visst är er reklam till viss del intressant men många hemsidor är det massa ren skit på som penis förlängarpiller och ett som annat, jag vill inte se sådan skit!
Sedan delar ni upp nyheterna med reklam som aftonbladet gör och det förstör bara.
Här sitter du mitt i en Hockey match och precis när han fått pucken och är i friläg.. BAAAAM!!! En TELE 2 LOGGA DYCKER UPPPpp MITT I NYLLET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ne då slutar jag hellre läsa hemsidan helt om jag inte får ha AD-blocker på så länge som ni inte flyttar ut reklamen på sidan och håller den jävligt tung så jag inte behöver vänta 5 min varje gång jag klickar på något. Och att betala för att få gå in på en hemsida känns fel.

Största anledningarna till att jag har det är för att surfa snabbare, hitta information lättare då ögonen inte dras till all flashig reklam som tar upp hela sidan och undvika virus till viss del.

Nu har jag lagt till FZ som undantag pga att ni bad så snällt. Kommer jag skapa uppfattningen av att reklamen förstör mina besök kommer jag att slå på det igen. Den får gärna finnas där men absolut inte mitt i! Och den får absolut inte fördröja!
Jag kommer även slå på AD block igen om ni inte fixar "Notifieringar", den är sjukt efter och oexakt och rent av dålig!

Mina krav på det hela, trevlig kväll!

Medlem

Om jag vinner AssCreed III tävlingen så LOVAR jag att jag kommer att avaktivera AdBlock för hela FZs domän!!!

Medlem

Jag förstår att annonserna är viktiga för annonser, men jag bara klarar dom inte. Skulle man inte kunna sätta upp en frivillig alternativ metod, kanske donationer via PayPal elr dyl. så att man kan blockera reklam med gott samvete?


signatur

-In Corpus Constrictum-

Medlem

Tycker inte om reklam alls.. varken i tv, internet eller i brevlådan. Jag gör vad jag kan för att slippa reklam.
Betalar gärna för era tjänster.. men reklam kommer jag inte ha aktiverat.

Medlem
Skrivet av Xifarian:

Tycker inte om reklam alls.. varken i tv, internet eller i brevlådan. Jag gör vad jag kan för att slippa reklam.
Betalar gärna för era tjänster.. men reklam kommer jag inte ha aktiverat.

Ne precis. Det är väldigt jobbigt och komplicerat läge. Vi blir så jäkla sönder matade av reklam. Jag kollar inte ens på TV längre bara för att jag inte står ut med reklamen och får man då möjligheten att blockera all reklam är det klart att man gör det för att få en skyddsvrå någonstans men skyddsvrån ska ju också kunna vara där...

Nej jag helt enkelt hatar hur allt har blivit i dagens samhälle.. Allt är stress, press, tvång och allt vi betalar för finns inte där när man behöver det. Då är det fullt.. samtidigt så vet alla om det men vad görs de åt det..

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mytos:
Skrivet av kebbe:

Sweclockers ligger som enda undantag i min Adblocker - De har relevant reklam som oftast innehåller erbjudanden och lockvaror på sidorna jag normalt handlar från, de gör även reklam för nya produkter. På så vis får jag ut någonting av reklamen. Den finns dessutom i lagom mängd och påverkar inte funktionaliteten i sidan.

FZ kör med irrelevant och ointressant reklam (i skrivande stund finns exempelvis reklam för Shell, Lufthansa och if) som ligger intryckt i varenda litet hörn på sidan. Mer ofta än sällan råkar man klicka på reklamen just för att den finns överallt, vilket ger en dålig upplevelse av sidan. Popups förstör funktionaliteten och hela siten blev segare efter att den designades om för att passa mer reklam. Det finns många sätt att ha mycket reklam utan att det känns som mer reklam än innehåll, FZ misslyckas med det.

Låt mig ta ett exempel: Med adblock på Sweclockers känns det tomt och som att man kanske missar någonting. Adblock på FZ resulterar i en ren och snygg spelsida som flyter på bra. Om sedan mitt användande resulterar i att ni måste lägga av så fine, då hade jag i alla fall en reklamfri resa på vägen dit.

För övrigt så vet jag inte om det har med adblock att göra eller om FZ tog sitt förnuft till fånga, men att slippa de minutlånga reklamklippen som spelades upp före trailers (som i sig är reklam) är tillräckligt för att motivera användning av applikationen.

Håller med dig. Fler sidor borde ta lärdom av Swec.

Det får vi försöka göra.

Skrivet av Loxus:

Nej, fyfan, inget betalskit. Då kommer iaf jag sluta använda sidan.

Jag vill poängtera att OM vi inför någon form av VIP-konto så kommer inget i det nuvarande utbudet att förändras, det kommer att rulla på som vanligt (med reklam). Det skulle i så fall vara en mervärdestjänst, något som förhöjer upplevelsen.

Skrivet av Swink:

...

Jag kommer även slå på AD block igen om ni inte fixar "Notifieringar", den är sjukt efter och oexakt och rent av dålig!

Mina krav på det hela, trevlig kväll!

Vad är det med notifieringar som inte fungerar för dig? Har inte upplevt några släpningar eller det du beskriver.

Skrivet av Blyckert:

Jag förstår att annonserna är viktiga för annonser, men jag bara klarar dom inte. Skulle man inte kunna sätta upp en frivillig alternativ metod, kanske donationer via PayPal elr dyl. så att man kan blockera reklam med gott samvete?

Om vi inför ett VIP-medlemsskap skulle du förmodligen inte behöva blockera den


signatur

Jag tycker ni har väldigt lite reklam, det skulle inte störa mig om ni hade lite fler. Jag använder inga "blockers" utan kör "rent".

Jag skulle inte ha något emot att betala en slant för att ha bättre blogg-redskaper, men sedan undrar jag samtidigt hur ni ställer er till folk som lockar till sig folk till FZ? Vi som bloggar på FZ har ibland väldigt många besökare, jag passerade 700.000 besök idag och hoppas jag har bidragit att ni dragit in en slant eller två.

Kan man bli "premium", eller "elit"-medlem, eller vad man kan kalla det, med några förmåner, skulle det säkert vara attraktiv med någon sorts betalning i framtiden.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Jag kan betala 499kr/året om för få slippa se reklamen. Men då bör det definitivt finnas något som ni ger för att öka min spelupplevelse.

T.ex. FZ-VIP rabatter för antingen Playstation/ MSpoints / WoW-subscription eller liknande.

"Från och med årsskiftet 2012/2013 tillåter vi heller inte så kallade intersticials, de banners du måste klicka bort innan du når sajten.." Härligt, det gillar jag!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Reklamen stör mig inte alls.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag vill poängtera att OM vi inför någon form av VIP-konto så kommer inget i det nuvarande utbudet att förändras, det kommer att rulla på som vanligt (med reklam). Det skulle i så fall vara en mervärdestjänst, något som förhöjer upplevelsen.

Så blir det ju inte i praktiken dock. Kommer vara dom som betalar som får förtur till tävlingar, betatestningar och annat.

Medlem

Jag har aldrig stört mig på annonser förutom popups, popovers och sen såna som följer din muspekare som en irriterande sak. Dvs reklam som KRÄVER uppmärksamhet. Reklam ska vara passivt och bara intressera mig med distraktioner a.k.a "ooh shiny, ooh shiny, ooh shiny". Så jag installerade flashblock som motmedel mot andra siter, men den verkar vara lite väl overkill. Jag minns att fz kör temabaserade bakgrunder. Men dom är borta. Jag ämnade aldrig att blockera fz eftersom jag tyckte att det var relativt ok reklampolicy.. förutom ibland då mitt minne hävdar att det var en popover för en kampanj som jag blev sur på.

Det finns både fördelar och nackdelar med det. Nackdelen är förstås att jag missar erbjudandet. Fördelen är däremot att jag får en area att korrigera min webbläsare med. T.ex när jag vill klicka någonstans på sidan för att kunna scrolla iom att webbläsare vägrar scrolla förrän du klickar i rätt frame UTAN att automatiskt öppna en reklamlänk som jag absolut inte ville klicka på.

M.a.o jag har inga problem med reklam. Bara störig reklam.

Skriv svar