Nederländerna.. nu med mindre invandring?

Medlem
Nederländerna.. nu med mindre invandring?

http://www.friatider.se/nederlanderna-overger-mangkulturen-me...
(Edit - ny bättre länk: http://www.dutchnews.nl/news/archives/2011/06/multiculturalis... )

Jag önskar att SvD, DN, Expressen eller Aftonbladet skulle ta upp detta så skulle man kunna gett en bättre källa än friatider (JA, hellre aftonbladet..). Men det får ta och gå nu. Skulle varit bra att sett andra medier som rapporterar om detta för att få en klarare syn. Förhoppningsvis imorgon.

– I den nya integrationspolitiken spelar det nederländska samhällets värderingar en central roll. Dessa ändringar från regeringens sida innebär steg bort från den mångkulturella samhällsmodellen, sade Donner under ett anförande i parlamentet.

Bara för att jag kan så ska jag inte bidra med för mycket diskussionsunderlag nu.
- Varför gör Nederländerna på detta vis?
- Är det rätt gjort?
- Är allt som sägs i artikeln, sant?

Medlem

I princip är det alltså "ta seden dit man kommer"? Om man inte går överstyr med kraven så ser jag inga problem med det. Det måste finnas en balans mellan tolerans och anpassning. Jag avvaktar nog med vidare bedömningar tills det finns någon annan källa.
Skulle vi anpassa oss om vi som t.ex. flyktingar kom till ett främmande land med en annan kultur?

-Zero Ideoah

Medlem

Jaha... en "sådan" tråd igen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Ahh yes. Det var längesedan en sånhär tråd dök upp.
Men ja, givetivs är det "PK-Media" som försöker mörka allt i mångkulturalismens namn.
Iövrigt verkar det vara en kopia på den danska varianten.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av fanboyen:

I princip är det alltså "ta seden dit man kommer"? Om man inte går överstyr med kraven så ser jag inga problem med det. Det måste finnas en balans mellan tolerans och anpassning. Jag avvaktar nog med vidare bedömningar tills det finns någon annan källa.
Skulle vi anpassa oss om vi som t.ex. flyktingar kom till ett främmande land med en annan kultur?

-Zero Ideoah

Frugan som kommer från finland vill ha finskt julbord och vill gärna fira julen enligt finska traditioner.
Jag är själv inte så fixerad vid seder och traditioner men det skulle finnas en hel del saker som jag inte skulle göra enligt landets seder om jag flyttade till ett annat land utan skulle nog bära med mig svenskheten/finskheten (då jag har finskt påbrå) i ganska lång utsträckning.
Jag skulle ändå vilja bli respekterad för den jag är.


signatur

thank you, come again

Medlem

Så tröttsamt med alla de här trådarna.

Hellre mångfald än enfald.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av fanboyen:

I princip är det alltså "ta seden dit man kommer"? Om man inte går överstyr med kraven så ser jag inga problem med det. Det måste finnas en balans mellan tolerans och anpassning. Jag avvaktar nog med vidare bedömningar tills det finns någon annan källa.
Skulle vi anpassa oss om vi som t.ex. flyktingar kom till ett främmande land med en annan kultur?

-Zero Ideoah

Jag håller med dig där helt och hållet. Att överege en kultur bara för att man måste flytta till ett land är antagligen fördjävligt svårt. Men samtidigt finns det saker man måste anpassa sig lite till. Det för att kunna integreras bra.

Skrivet av Tybalt:

Jaha... en "sådan" tråd igen.

Varför är denna tråd så jobbig för?

Skrivet av Nestor:

Ahh yes. Det var längesedan en sånhär tråd dök upp.
Men ja, givetivs är det "PK-Media" som försöker mörka allt i mångkulturalismens namn.
Iövrigt verkar det vara en kopia på den danska varianten.

Om jag inte minns fel så kunde man läsa om Danmark på väldigt många sidor.

Skrivet av StrongBad:

Så tröttsamt med alla de här trådarna.

Hellre mångfald än enfald.

Dessa trådar kan alltid diskuteras. Håller även med dig om det. Delvis. För att kunna ta in många invandrare som har en annan kultur än oss behövs en bra integrationspolitik. Så att dessa människor kan känna sig välkomna, kunna leva bra här. Så inte risken finns att invandraren bara ogillar Sverige..

Medlem

Vad är det som är så bra med mångfald enligt alla som vill att man ska ha portarna öppna till landet? Varför ska vi européer hela tiden ändra oss efter invandrarna istället för tvärtom?
Själv tycker jag att det är bättre man tillåter ett mindre antal invandra så att man har större chans att lära dem Europas seder och traditioner samt se till så att alla får husrum och arbete. Om jag minns rätt från en nyhetsrapport för några veckor sedan så var 8 av 10 ungdomar med invandrarbakgrund arbetslösa samt boende hemma hos sina föräldrar. Det tyder enligt mig att vi helt enkelt inte har kapacitet för att ta hand om så många på en gång.

Medlem

Jag har hört om denna nyheten på annat håll. Men vägrar läsa på nya tider. Vidirig nynaztisk sida.
Har läst nyheten på internationella sidor.

Nederländerna har länge haft problem med sin invandring. Betydligt större problem än lilla Sverige. Och man väljer nu att inta en strängare roll. Och ser inget problem med det.
Det är varje migrants ansvar att anpassa sig till rådande samhälle och normer.
När inte det sker behövs lite mer radikala metoder.

Fler länder har börjat röra sig i samma riktning som Nederländerna. Dock tog nu Nederländerna ett jättekliv. Ska bli intressant och se om detta förvärrar eller förbättrar situationen för invandrare och majoritetsbefolkningen.
Jag sätter mina pengar på förbättring.

Man har övergett den mångkulturella integrationsmodellen. Men det betyder inte att man förespråkar monokultur. Mångkultur kommer fortfarande existera. Men inte som integrations-modell.

Att ta seden dit man kommer kommer alltid vara den bästa integrations-modellen.

Man ska inte behöva överge sin kultur när man kommer till ett annat land. Men man SKA göra vissa kompromisser. Annars går det åt helvete.

För övrigt är denna nyheten relativt ny. Vi kommer nog läsa om detta i vanliga tidningar så småningom.

Intressant om än väldigt kontroversiell fråga (iaf i Sverige). I Danmark, Tyskland Nederländerna, Frankrike är inte den här frågan lika laddad.
Man bör komma ihåg att det Nederländerna nu gör är inte någon form av "utrotning" av andra kulturer. Mångkultur kommer fortfarande existera i Nederländerna. Men den kommer inte fungera som en integrationsmodell.

Skrivet av StrongBad:

Så tröttsamt med alla de här trådarna.

Hellre mångfald än enfald.

Jag tror du missförstår Nederländernas intentioner. Man har bara rört sig till en mer strängare integrationsmodell, man kommer inte förespråka någon "enfald". Det är en omöjlighet. Om man inte börjar deportera människor. Och det tror jag absolut inte att man kommer göra. Och det vill nog ingen heller.

Medlem

http://www.dutchnews.nl/news/archives/2011/06/multiculturalis...

En bättre länk för er som inte vill läsa nynazistiska fria tider. Jag har inte läst artikeln på fria tider men jag vågar nog satsa 500 spänn att dom överdriver.

Farbror Fargo berättar kortfattat.

Donner spoke of a 'change of direction' in which the government 'will distance itself from the relativism contained in the model of a multicultural society'.

It is not the government's job to integrate immigrants, he said. General policy on schooling, jobs and housing gives them ample opportunity for integration.

Donner wants an end to integration policy and a tougher approach to people who ignore Dutch values or disobey the law. He is planning to introduce a law making forced marriage illegal and he wants tougher measures for immigrants who lower their chance of employment by the way they dress. (Här tror jag man syftar på traditionell muslimsk klädsel som slöja och burkor)

If necessary, the government will introduce extra measures to allow the removal of residence permits from immigrants who fail their integration course.

Medlem

Vi vet hur sådana här trådar brukar gå, så jag säger det i förebyggande syfte. Håll diskussionen fri från personangrepp. Keep it clean.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Vi vet hur sådana här trådar brukar gå, så jag säger det i förebyggande syfte. Håll diskussionen fri från personangrepp. Keep it clean.

Jak er snel hest

Medlem

Åh, det var längesen man såg nazistlänkar på forumet!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&arti...

Det är det enda jag hittat om det. Står inte mycket om det heller. Men han i artikeln verkar vara väldigt negativt inställd till de som kritiserar invandringen. Själv så tycker jag att Sveriges integrationspolitik behöver förbättras. Men det är väl jag det.

Nu verkar ju även Danmark gå mer emot invandringen också, hörde det på SR först. Att invandrare som gör brott blir utvisade direkt, spelar inte roll vilket brott det är. Det är ju bra om det är grova brott. Men om det bara handlar om någon som snattat så räcker en varning..

Nu kanske man inte kommer bli utvisad därifrån om man bara snattar. Men ja, för grova brott är det bra i vilket fall.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Åh, det var längesen man såg nazistlänkar på forumet!

Vilket var varför jag postade en alternativ länk för de som inte vill gå in på fria tider. (Som jag själv).

Medlem
Skrivet av Siken:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&arti...

Det är det enda jag hittat om det. Står inte mycket om det heller. Men han i artikeln verkar vara väldigt negativt inställd till de som kritiserar invandringen. Själv så tycker jag att Sveriges integrationspolitik behöver förbättras. Men det är väl jag det.

Nu verkar ju även Danmark gå mer emot invandringen också, hörde det på SR först. Att invandrare som gör brott blir utvisade direkt, spelar inte roll vilket brott det är. Det är ju bra om det är grova brott. Men om det bara handlar om någon som snattat så räcker en varning..

Nu kanske man inte kommer bli utvisad därifrån om man bara snattar. Men ja, för grova brott är det bra i vilket fall.

Uppenbarligen är ju inte ens oerhört generös invandringspolitik och väldigt lös integrationspolitik bra. Det ska bli intressant och se hur Nederländerna utvecklar sig.

Att ställa mer krav på individen istället för samhället ser jag inte som något dåligt. Bara för att man ställer större krav så går man inte "emot invandrare".

Sen tror jag inte man blir utvisad för småbrott.

De länder som har mer lyckad invandringspolitik har även mer strikt politik som ställer högre krav. Som exempelvis Kanada.

Jag håller inte med artikeln i SR. Det är tämligen överdriven och över-pessimistisk.
Det målas upp något slags skräckscenario som inte ens existerar. Att kalla det främlingsfientlighet för att man för fram hårdare invandringslagar samt större krav på integrationen tycker jag är oerhört korkat.
Är allt som inte är helt fri invandring främlingsfientligt?

Då har man helt och hållet missat vad främlingsfientlighet och rasism är för något.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Vilket var varför jag postade en alternativ länk för de som inte vill gå in på fria tider. (Som jag själv).

Bra initiativ. Däremot var jag av den naiva uppfattningen att nazist-länkarna hade slutat spridas på FZ.se, kanske dags att ta tag i bloggen igen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Fargo:

Vilket var varför jag postade en alternativ länk för de som inte vill gå in på fria tider. (Som jag själv).

Bra initiativ. Däremot var jag av den naiva uppfattningen att nazist-länkarna hade slutat spridas på FZ.se, kanske dags att ta tag i bloggen igen.

Försök att inte hänga ut någon bara. *Hint hint*

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Fargo:

Vilket var varför jag postade en alternativ länk för de som inte vill gå in på fria tider. (Som jag själv).

Bra initiativ. Däremot var jag av den naiva uppfattningen att nazist-länkarna hade slutat spridas på FZ.se, kanske dags att ta tag i bloggen igen.

Tyvärr var det den enda svenska sidan jag kunde hitta. Men Fargo kom ju med en bättre artikel som vi likagärna kan använda oss av istället.

Medlem
Skrivet av Siken:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Fargo:

Vilket var varför jag postade en alternativ länk för de som inte vill gå in på fria tider. (Som jag själv).

Bra initiativ. Däremot var jag av den naiva uppfattningen att nazist-länkarna hade slutat spridas på FZ.se, kanske dags att ta tag i bloggen igen.

Tyvärr var det den enda svenska sidan jag kunde hitta. Men Fargo kom ju med en bättre artikel som vi likagärna kan använda oss av istället.

Lägg gärna till min länk i din första post. Om du vill.

Måste vara ett väldigt kontroversiellt ämne det här? Ytterst få inlägg. Kom igen nu!

Skägg.
10 Chambers

En liten tankeställare för många som gillar att vrida och vända på siffror för sin egen agenda är att 80 procent av alla världens flyktingar tas om hand om av världens fattigaste länder. En liten del som ens når Europa.


signatur
Medlem

Okej. Jag gör ett försök:

Vem/vad ska ta hand om integrationen om inte staten? Är det "marknaden" som ska göra det? Hur är det tänkt att en invandrare/flykting helt på egen hand ska komma in på bostadsmarknad (så att personen i fråga inte "riskerar" att bosätta sig i "ghetton"), arbetsmarknaden, eller än värre helt grundläggande rättigheter i västerländskt samhälle som utbildning och sjukvård?

Edit: Blev jag precis trollad?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

En liten tankeställare för många som gillar att vrida och vända på siffror för sin egen agenda är att 80 procent av alla världens flyktingar tas om hand om av världens fattigaste länder. En liten del som ens når Europa.

20% är ändå rätt mycket och man behöver ha en bra invandringspolitik och integrationspolitik för att det ska lyckas. Man kan inte bara skicka in en flykting i ett land och säga att han ska klara sig själv. En person behöver integreras. Men sen så kan ju dessa 80% både vara högre eller lägre,

Bjosarn - vad menar du, vart blev du trollad?

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Okej. Jag gör ett försök:

Vem/vad ska ta hand om integrationen om inte staten? Är det "marknaden" som ska göra det? Hur är det tänkt att en invandrare/flykting helt på egen hand ska komma in på bostadsmarknad (så att personen i fråga inte "riskerar" att bosätta sig i "ghetton"), arbetsmarknaden, eller än värre helt grundläggande rättigheter i västerländskt samhälle som utbildning och sjukvård?

Edit: Blev jag precis trollad?

Samhället har egentligen inget som helst ansvar för att integrera en invandrare. Det är invandraren som har kommit hit som "gäst" och vill (förhoppningsvis) bli del av det samhället.

Därför ligger egentligen en stor del av ansvaret om integration på gästen, eller invandraren.

I Sverige är dels problemet att man tycker synd om, samt ska ta hand om alla. Staten that is.
Och man lämnar inget som helst eget ansvar till individen.

Hur? På samma sätt som Svenskar blev del av det amerikanska samhället i slutet på 1800-talet. Man tar eget intiativ och lär sig språket osv.

Jag säger inte att staten inte ska göra någonting, jag tycker dock att individen ska ha större ansvar för sin egen integration.

Det är inte direkt så att staten i Nederländerna har övergett idén om att integrera invandrare. De kommer fortfarande få hjälp, men de kommer också ha större eget ansvar att bli del av det Nederländska samhället.

Integrationspolitiken där staten ska "integrera" och ta hand om alla fungerar inte. Det enda man gjort är att slussa in människor i bidragsberoende.

Som ett exempel: 56% av Sverges invandrare har ingen sysselsättning efter 9 år.
Det är helt oacceptabelt.

Och prata inte om utbildning och vård. Du vet mycket väl att alla får den vård och utbildning de behöver i både Sverige och Nederländerna.

Efter att noga ha läst och undersökt de nya integrations-visionerna i Nederländerna så kan jag bara säga positiva saker.

Och det talar för att mer strikta regler och krav lönar sig för alla. Invandrare som medborgare.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

En liten tankeställare för många som gillar att vrida och vända på siffror för sin egen agenda är att 80 procent av alla världens flyktingar tas om hand om av världens fattigaste länder. En liten del som ens når Europa.

Länder i närområdet har lättare att ta hand om varanda. Främst för att kulturen är mer jämlik, samt att språket är mer likt som förenklar integrationen.

Det talar för sig självt.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Samhället har egentligen inget som helst ansvar för att integrera en invandrare. Det är invandraren som har kommit hit som "gäst" och vill (förhoppningsvis) bli del av det samhället. Därför ligger egentligen en stor del av ansvaret om integration på gästen, eller invandraren.

Så du menar att den dåliga integrationen beror på att människor som kommer hit inte vill ta del av det svenska samhället? Inte att arbetsmarknad/bostadsmarknad marginaliserar personer med utländsk bakgrund? Eller inte får den hjälp de behöver?
Som jag sagt förut så är jag bland annat volontär för läxhjälp för personer nyss inkomna i det svenska skolväsendet (grundskola/gymnasium/vuxenutbildningar). Min erfarenhet är att de personerna och enligt vad de berättar personerna i deras närhet mycket gärna hade tagit kurser i bl.a. svenska om det fanns möjlighet.

Om man vill, men inte kan. Vart ligger problemet då?

Citat:

I Sverige är dels problemet att man tycker synd om, samt ska ta hand om alla. Staten that is.Och man lämnar inget som helst eget ansvar till individen.

Det är inte fel att tycka synd om personer som lämnat stora delar av sin identitet någon annanstans.
Är det fel att hjälpa fysiskt handikappade personer? Personer med psykiska sjukdomar? Det är skitsnack att staten gör allting för alla som har det svårt, och det vet du lika mycket som jag. Gäller samma sak med barnfattigdom, arbetslösa, utförsäkrade, m.m.

Citat:

Hur? På samma sätt som Svenskar blev del av det amerikanska samhället i slutet på 1800-talet. Man tar eget intiativ och lär sig språket osv.

Förstår du inte hur mycket du är ute och seglar? Sverige 2011 är inte Amerika 1800-någonting. Varken historiskt eller ekonomiskt.

Citat:

Jag säger inte att staten inte ska göra någonting, jag tycker dock att individen ska ha större ansvar för sin egen integration.

Och hur gör man det i ett Svenskt samhälle? Och var vet du att de flesta personer faktiskt inte vill?

Citat:

Integrationspolitiken där staten ska "integrera" och ta hand om alla fungerar inte. Det enda man gjort är att slussa in människor i bidragsberoende. Som ett exempel: 56% av Sverges invandrare har ingen sysselsättning efter 9 år. Det är helt oacceptabelt.

Vart har du fått det ifrån? Jag har nämligen sett siffror på att en majoritet av de som kommit hit kan börja taxeras efter 10år. 9år i det här sammanhanget känns skumt, eftersom det inte är ett mått man använder sig av i statistik. Passar bra in på att täcka den invandringen från Irak som kom i och med kriget. En befolkning vilka INTE fått hjälp, för man blev lovade att de snart skulle få åka hem igen. Finns tusentals irakier som sitter på tillfälliga uppehållstillstånd - vilket inte är en situation jag önskar min värsta fiende.

Citat:

Och prata inte om utbildning och vård. Du vet mycket väl att alla får den vård och utbildning de behöver i både Sverige och Nederländerna.

Vad är det vi inte ska hjälpa dem med då? Försörjning när de blir utfrusna från arbetsmarknaden?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Citat:

Så du menar att den dåliga integrationen beror på att människor som kommer hit inte vill ta del av det svenska samhället? Inte att arbetsmarknad/bostadsmarknad marginaliserar personer med utländsk bakgrund? Eller inte får den hjälp de behöver?

Att skylla på någon marganalisering fungerar inte här. Samma problem finns i andra länder, invandrare får slita hårdar i alla länder för att få ett jobb. Så är det bara. Trots det lyckas andra länder mycket bättre att få in invandrare i jobb.

Sverige är en av de sämsta länderna i hela världen på att få in invandrare i jobb.

Alla får den hjälp de kräver och behöver. Man kan i princip ta om SFI hur många gånger som helst.

Och man får dessutom betalt för att göra det. Oavsett hur många gånger man försöker. Ställ hårdare krav och människor tar sig i kragen.

Citat:

Som jag sagt förut så är jag bland annat volontär för läxhjälp för personer nyss inkomna i det svenska skolväsendet (grundskola/gymnasium/vuxenutbildningar). Min erfarenhet är att de personerna och enligt vad de berättar personerna i deras närhet mycket gärna hade tagit kurser i bl.a. svenska om det fanns möjlighet.

Jag betvivlar starkt att det inte finns några möjligheter att lära sig mer svenska.

Citat:

Om man vill, men inte kan. Vart ligger problemet då?

De som kan och verkligen vill är just de som lyckas. Att vilja och knappt försöka är två helt olika saker.

Citat:

Det är inte fel att tycka synd om personer som lämnat stora delar av sin identitet någon annanstans.
Är det fel att hjälpa fysiskt handikappade personer? Personer med psykiska sjukdomar? Det är skitsnack att staten gör allting för alla som har det svårt, och det vet du lika mycket som jag. Gäller samma sak med barnfattigdom, arbetslösa, utförsäkrade, m.m.

Nu rycker du ord i munnen som jag aldrig sagt. Vi pratar inte om sjukvård här eller om handikappade. Så skippa såna här absurditeter.
Det finns ingen barnfattigdom i Sverige. Inte fattig av officiell definition.
Jag har själv varit arbetslös, och man får hjälp man behöver. Främst ekonomiskt, men även utbildning om det behövs.

Utförsäkrade är en annan fråga som jag inte tänker diskutera. Det är helt enkelt Off topic.

Så håll dig helst till ämnet tack.

Citat:

Förstår du inte hur mycket du är ute och seglar? Sverige 2011 är inte Amerika 1800-någonting. Varken historiskt eller ekonomiskt.

Nej. Skillnaden är att det var oerhört mycket svårare då än det är nu.

Fick Svenskar hjälp från statligt håll att lära sig språket?
Att hitta jobb?
Det var en oerhört svår tid som de flesta trots allt klarade av ändå. Ättlingarna i USA är än idag hårda arbetare.

Idag får en invandrare försörjning från första dagen han/hon anländer. Man får betalt för att gå på SFI-kurser m.m.

Jag skulle nog säga att dom t.om har det lättare än svenskarna hade det när de kom till USA.

Citat:

Och hur gör man det i ett Svenskt samhälle? Och var vet du att de flesta personer faktiskt inte vill?

Sätt upp krav vid migrationen. Det här och det här ska du göra. DU ska lära dig det här och det här. Fram med morot och piska.

Vi får väl se hur Nederländerna löser den biten. Kommer bli intressant.

Citat:

Vart har du fått det ifrån? Jag har nämligen sett siffror på att en majoritet av de som kommit hit kan börja taxeras efter 10år. 9år i det här sammanhanget känns skumt, eftersom det inte är ett mått man använder sig av i statistik. Passar bra in på att täcka den invandringen från Irak som kom i och med kriget. En befolkning vilka INTE fått hjälp, för man blev lovade att de snart skulle få åka hem igen. Finns tusentals irakier som sitter på tillfälliga uppehållstillstånd - vilket inte är en situation jag önskar min värsta fiende.

Här kommer min källa....

http://www.thelocal.se/34466/20110620/

http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/nyheter/2011/Pages/f...

"Refugees arriving to Sweden face difficulties finding work, with 56 percent still looking for a job after nine years in the country, a new report shows."

Inget skumt här. Bara verkligheten.

Jag har själv inte läst igenom rapporten. Enbart kortfattningar som den översta länken.

Citat:

Vad är det vi inte ska hjälpa dem med då? Försörjning när de blir utfrusna från arbetsmarknaden?

Nej. Man ska fortfarande ha ett ekonomiskt stöd.

Ekonomiskt stöd har INGENTING med integration att göra.
Eller ja, vissa förändringar ska göras. Men ekonomiskt stöd ska man fortfarande få.
Och utfrusna? Ingen är utfrusen från arbetsmarknaden.

Medlem

Innan jag orkar göra ett längre inlägg vill jag bara nämna några saker:
Du vill inte prata om marginaliseringen, men du tar fasta på en källa fastslagit att marginalisering är ett problem (läs under "Utbildning", "Arbetsmarknad" och "Boende"). Passar källan endast för de specifika frågor du är intresserad av?

Det andra jag vill påpeka är att du förutsätter att personerna inte har något annat i sina liv än att ta till sig svenska samhället. En otrolig naiv inställning, och ett problem som inte bara invandrare lider av - utan även svenskar som är marginaliserade. Tid och pengar räcker inte till för att sätta sig och plugga några timmar varje dag.
Integration har MASSOR med ekonomi att göra.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Innan jag orkar göra ett längre inlägg vill jag bara nämna några saker:
Du vill inte prata om marginaliseringen, men du tar fasta på en källa fastslagit att marginalisering är ett problem (läs under "Utbildning", "Arbetsmarknad" och "Boende").

Inte huvudproblemet i sammanhanget. Och inte heller vad jag pratade om.

Och utveckla gärna vad du menar med att marginalisering skulle vara stor i utbildning samt boenden. Det är enkelt att tjata om marginalisering som att det skulle vara det centrala problemet till allt.

"”Att vara marginaliserad innebär att individen inte på egen hand kan förändra sin livssituation till det bättre”

Och i sammanhanget kan jag inte riktigt hålla med dig. Alla kan förändra sin livssituation till det bättre, inte minst invandrare. Det gäller både inom bostads, arbets och utbildningsmarknaden.

Citat:

Passar källan endast för de specifika frågor du är intresserad av?

Vänligen utveckla.

Citat:

Det andra jag vill påpeka är att du förutsätter att personerna inte har något annat i sina liv än att ta till sig svenska samhället. En otrolig naiv inställning, och ett problem som inte bara invandrare lider av - utan även svenskar som är marginaliserade. Tid och pengar räcker inte till för att sätta sig och plugga några timmar varje dag.
Integration har MASSOR med ekonomi att göra.

Prioriteringar. Och jag är allt annat än naiv. Sveriges integrationspolitik är naiv. Naivt hade varit att stödja dagens integrationspolitik.
Svenskar som är marginaliserade? Utveckla.

Utveckla. Menar du att om vi höjde alla bidrag med 500% skulle det på något magiskt sett lösa integrationen?

Höga bidrag är en del av problemet. Det är därför många fastnar i bidragsberoende.

För övrigt handlar tråden om Nederländernas nya integrationspolitik. Läs mer om den och kom tillbaka med synpunkter.

Medlem

Bjosarn har min vote


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Innan jag orkar göra ett längre inlägg vill jag bara nämna några saker:
Du vill inte prata om marginaliseringen, men du tar fasta på en källa fastslagit att marginalisering är ett problem (läs under "Utbildning", "Arbetsmarknad" och "Boende"). Passar källan endast för de specifika frågor du är intresserad av?

Det andra jag vill påpeka är att du förutsätter att personerna inte har något annat i sina liv än att ta till sig svenska samhället. En otrolig naiv inställning, och ett problem som inte bara invandrare lider av - utan även svenskar som är marginaliserade. Tid och pengar räcker inte till för att sätta sig och plugga några timmar varje dag.
Integration har MASSOR med ekonomi att göra.

Man ska knappast gå mot att ge mer bidrag om det verkligen inte behövs.
Sen så om t.ex. jag skulle flyttat till ett annat land så skulle jag inte vilja byta bort min kultur helt och hållet heller. Men man måste ändå anpassa sig en liten bit..

Edit - jag är inte den bästa på att hålla igång diskussioner, eller att skriva till diskussionen heller. Men jag försöker.

123
Skriv svar