Israels stormning av aktivisters fartyg

Medlem

Och det baserar du på vilka fakta?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Mikaelh, jag förstår inte riktigt hur du kan hålla så hårt på Israel.

"There is plenty of evil to go around" i mellanöstern och Israel har ju verkligen inte uppfört sig genom åren..

Jag menar när man går in med militär och bombar sönder bostadsområden, dödar civila, kvinnor och barn som någon form av hämdaktion för att någon israelisk soldat har blvit kidnappad...ja..din bild med barnvagnen Israelen skyddar stämmer säkert, BARA om det är ett Israeliskt barn i den.

Palestina barnvagnen i bilden kör man väl en flygräd med toppmoderna Apachehelikoptrar på.

Det är skillnad på liv och liv.

Visst är det ett jäkla pack runt omkring det säger jag inte emot, islamister och terrorister men de har ju faktiskt ett skäl till att vara förbannade och Israel gör det inte bättre.

Ska dom har "creds" nu också för att dom bordar en konoj på internationellt vatten och dödar folk?

För att de bryter mot internationella regler och nu idag om jag minns rätt, ÖKAT säkerhetszonen runt landet så att det nu sträcker sig ut från deras territorium och långt in på internationellt vatten?

De har med andra ord tagit lagar i egna händer. Tänk om Amerikanerna skulle ta massvis med kvadratmil at nordatlanten och säga "här bestämmer vi, passa er om ni färdas här".

Att man skickar ut "dödspatrullet" (något de lärt sig av sina nazistiska banemän?") som friskt mördar fiender och meningsmotståndare utomlands.

När man lokaliserat nazisten Adolf Eichman i Argentinga så smusslade man in ett kommandoteam utklädda till flygvärdar som slog ner honom, drogade honom och kidnappade honom från sin familj.

Man smugglade ut honom ur landet och man dömde honom till döden i Israel där han avrättades trots massiva protester från ett mycket kränkt Argentina.

Flyende Nazist eller ej, man tar lagen i egna händer gång på gång och iscensätter rena krigshandlingar i andra länder.

Tycker att Israel pissar på sin historia och de hemskheter deras mördade släktingar gick igenom under andra världskriget genom att nu själva betee sig på samma sätt mot Palestinerna.

Man sätter upp "checkpoints", kontrollerar allting.

Man ockuperar helt olagligt Gaza och giriga Israeliska "settlers" kommer in och börjar bygga egna hem i ruinerna den egna armen lägligt nog skapat med sina bomber.

Man spyr galla över självmordsbombare och tar den berömde "Morale high-ground", medans man samtidigt själva kan använda krigshelikoptrar, stridsflygplan, toppmoderna tanks och vapen mot civila Palestiner.

Bra mycket mer effektivt att döda civila med än självmordsbombningar.

Palestinerna har ju ingen "sugar daddy" som Israel har näligen USA, de har inte tillgång till dessa vapen.

Tänk dig själv om hela din oskyldiga familj hade sprängts i bitar av en Israelisk flygräd.
Du ser dina döda barn som är helt oskyldiga ligga i bitar.

Du kan inte slåss mot denna krigsmaskin på ett normalt sätt, så du spränger dig själv i en folkmassa.

Det är en ond cirkel, och jag tar verkligen avstånd från det men man måste ju FÖRSTÅ varför folk gör det dom gör.

Jag ser lika mycket ner på självmordsbombare som jag gör på den där piloten som skickar ner lite clusterbombs över ett bostadsområde och dödar oskyldiga.

Tycker inte man kan ta några sidor alls riktigt, bara konstatera att mellanöstern är KAOS och kommer tyvärr säkerligen alltid att vara i kaos..

Kan dock sägas att Israels skenhelighet stör mig och många andra "Den enda demokratin", förintelsekortet man spelar om och om igen...det är rätt tröttsamt.

Klagar man är man antisemit, alltid alltid alltid.

Vet inte om du själv är Jude eller, spelar mig ingen roll men det är oftast judarna själva som så fanatiskt försvarar dessa handlingar.

Tycker detta är trist så det verkligen ger alla antisemiter vatten på sin kvarn.

Du verkar vara rätt så ensam om din åsikt, då hela FNS säkerhetsråt skarpt kritserat vad som hänt, även Kina, Ryssland och Frankrike.
USA är som sagt mer tystlåtna men även de har utryckt oro.

Blir det snack om sanktioner i säkerhetsrådet så lägger säkert USA sin veto som alltid.
Isreallobbyn är ju otroligt stark i USA.

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

Och det baserar du på vilka fakta?

Det var bara en kommentar för att visa idiotin i påståendet att de fraktade vapen, det vore en omöjlighet då det hårdbevakades av media. Samt hur korkat det vore då det skulle ge apartheid-staten israel ännu en "anledning" att skärpa kontrollerna.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Mellanöstern *suck* Bygg en stor mur runt skiten så kan dom utrota sig själva. Det kan ju helt ärligt inte finnas en enda jävel som har mer IQ än 80 där. Vad har dom tillfört världen mer än krig och elände? Nada. Dummare människor finns ju bara inte. Israel är ju ett praktexempel. Hade dom vart smarta hade dom väntat tills båten kom in på deras vatten och tagit den sen. Nötterna i Israels regering skulle aldrig ens klara grundskolan i Sverige. Sedan så har vi ju dessa palestinier. Tvekar inte en sekund på att dom hade gjort samma sak som Israel om dom bestämt.

Sedan finns det ju en hel hög med andra diktaturer i mellanöstern och det vet ju alla hur en diktatur fungerar. Finns nog inte ett enda land som fungerar.

Sedan så har vi USA som ska leka poliser där. Usch. Ska dom nu göra det så får dom ju ta i. Ockupera hela skiten och sätt minimumstraff för lagbrott som arkebusering. Om inte så ska vi bara hålla oss borta och låta dom förtrycka ihjäl varandra så vi blir av med eländet. Jag blir så förbannad:evil:

Medlem

Sånt här gör mig förbannad: http://www.youtube.com/watch?v=gYjkLUcbJWo

Dom borde ha skjutit alla ombord.

Medlem

Snubben som vill förbjuda abort för att två celler är lika med ett människoliv åberopar mord på 400-500 människor på en båt - av en exekutionsgrupp bestående av kommandosoldater?

Hej, och välkommen till trollskogen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Mikaelh så svenska polisen borde ha skjutit varenda demonstrant under göteborgskravallerna för några år sedan? Då användes BETYDLIGT mer våld av demonstranterna mot polisen än det som de Israeliska soldaterna utsattes för i detta fallet.

Men det faktum att folk blev skjuta på båten efter att tumultet startade är inte alls speciellt konstigt, självklart att de israeliska soldaterna skyddade varandra. Problemet är att dom hade ingen rätt att vara där över huvudtaget och dom genom sättet dom bordade på provocerade fram våldet. Så allt ansvar ligger likväl hos Israel.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Ouf, BigD fick in allt så grymt bra i hans inlägg
skulle vara kul om Mikaelh kunde ge ett ordenligt svar på tal


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Kungbla:

Har Sverige blockerat en del av sitt land helt plötsligt?

Skrivet av Mikaelh:

Word.

Jag är stolt över att inte vara populistisk, btw.

Så du tycker att Israels handlingar var rättfärdiga för att alla andra inte gör det?

Jag hejjar gärna på Israel eftersom det är en demokrati och de respekterar mänskliga rättigheter till skillnad mot alla andra länder i Mellanöstern.

Det populistiska i det vänstervridna Sverige är att spotta på Israel så fort man får chansen.

Gud vad mycket snack om demokrati och mänskliga rättigheter.
Israel är rena motsatsen mot demokrati och respekterar inga mänskliga rättigheter alls.. de har massakerat och dödat hundratusentals civilla palestinier. kastat ut de ur deras hem och byggt nya hem åt israeler.. är det vad du kallar mänskliga rättigheter.. det kanske är mänskliga rättigheter när de handlar om israeler men när det handlar om palestiner så tänker israeler de som råttor precis som hitler gjorde. varför ta ut all rage på ett folk som inte har nåt med det att göra.. ISRAEL = DEMOKRATI??? vilket skämt ... ett land där den enda accepterade religionen är zionism ett land där alla palestiner slängs in i ett omringat getto.. låter mer som en israelisk nazist diktatur

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Citerar en vän på facebook:

Hade man ärligt varit intresserad av att hjälpa Gazas befolkning, hade man tackat ja till Israels erbjudande att få lossa allt i Ashdod, och efter inspektion föra in det landsvägen på de ställen som finns för det, och som Israel dagligen för in sådant igenom.

Men de hade räknat ut att om de provocerade Israel skulle man bli bordad, och därmed få global medial uppmärksamhet, som skulle bevisa vilka bovar Israel är. För säkerhets skulle attackerade man soldaterna med knivar, metallrör och yxor, så det skulle bli lite strid att rapportera. Men det liksom sket sig, för soldaterna försvarade sig!

De har all rätt att förvara sig för att de var på internationell vatten . när det är somalier som gör sånt är de terrortiska pirater men när det är israel ja men då är de väl ok ?? israelerna skulle ta förnöderheterna i sina egna fickor som hitler gjorde med judarnas bagage

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Sånt här gör mig förbannad: http://www.youtube.com/watch?v=gYjkLUcbJWo

Dom borde ha skjutit alla ombord.

Än en gång.. passagerarna hade all rätt att försvara sig från piraterna(israel) för att de blev bordade på INTERNATIONELLT VATTEN.. om de var somaliska pirater som bordade ditt skepp skulle du inte försvara dig??skulle de vara terrorister visst?

Avstängd

Som det är nu tänker jag inte diskutera mer i den här tråden. Istället har jag anmält en hel massa inlägg. Jag tänker helt enkelt inte sitta och tåla en massa personangrepp och skit bara för att jag inte tycker som alla andra. Det är den typiska jargongen som man alltid hör på nätet nu för tiden: "Håller du inte med mig? Då är du en idiot/ett troll". Hela tiden! Det känns som att det helt enkelt inte går att prata med sådana människor. Då är det redan för sent för att kunna hålla en vettig diskussion.

Jag måste säga att det känns som att FZ:s forum har problem. Personangrepp i nästan varenda tråd och en massa trådar som spårar ur hela tiden. Vad ska man göra? Folk verkar helt enkelt inte bry sig ett skit om de ständiga varningar som utfärdas.

Det här fungerar inte, helt enkelt. Något måste göras.

Medlem
Skrivet av Smartheaded:

De har all rätt att förvara sig för att de var på internationell vatten . när det är somalier som gör sånt är de terrortiska pirater men när det är israel ja men då är de väl ok ?? israelerna skulle ta förnöderheterna i sina egna fickor som hitler gjorde med judarnas bagage

Tror du att det hade gått helt fredligt till om Israel väntat några timmar tills fartyget varit närmare land?

Visst är det klantigt från Israels sida att genomföra detta på internationellt vatten men i praktiken har det inte så stor betydelse. Israel varnade fartygen och "Ship to Gaza" deklarerade att de skulle bryta blockaden och gå mot Gaza. Om ingripandet sker någon mil hit eller dit har inte så stor betydelse.

Dock så är ju Israel som vanligt så pass korkade att de handlar på ett sätt som gör att de får maximalt med opinion emot sig.

Medlem

Det har stor betydelse när det finns lagar hurvida vad som får göras och inte får göras på internationellt vatten.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Smartheaded:
Skrivet av Mikaelh:

Sånt här gör mig förbannad: http://www.youtube.com/watch?v=gYjkLUcbJWo

Dom borde ha skjutit alla ombord.

Än en gång.. passagerarna hade all rätt att försvara sig från piraterna(israel) för att de blev bordade på INTERNATIONELLT VATTEN.. om de var somaliska pirater som bordade ditt skepp skulle du inte försvara dig??skulle de vara terrorister visst?

Din jämförelse suger. Det är som att jämföra brottsling och polis.

Just hur dom agerar på skeppet är fruktansvärt. De behandlar de israeliska soldaterna som dockor - trots att de är levande människor. Det gör mig arg.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Smartheaded:
Skrivet av Mikaelh:

Sånt här gör mig förbannad: http://www.youtube.com/watch?v=gYjkLUcbJWo

Dom borde ha skjutit alla ombord.

Än en gång.. passagerarna hade all rätt att försvara sig från piraterna(israel) för att de blev bordade på INTERNATIONELLT VATTEN.. om de var somaliska pirater som bordade ditt skepp skulle du inte försvara dig??skulle de vara terrorister visst?

Din jämförelse suger. Det är som att jämföra brottsling och polis.

Just hur dom agerar på skeppet är fruktansvärt. De behandlar de israeliska soldaterna som dockor - trots att de är levande människor. Det gör mig arg.

Men lägg av nu.
Israel tabbade sig så in åt helvete. Det finns inga ursäkter till det.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Smartheaded:
Skrivet av Mikaelh:

Sånt här gör mig förbannad: http://www.youtube.com/watch?v=gYjkLUcbJWo

Dom borde ha skjutit alla ombord.

Än en gång.. passagerarna hade all rätt att försvara sig från piraterna(israel) för att de blev bordade på INTERNATIONELLT VATTEN.. om de var somaliska pirater som bordade ditt skepp skulle du inte försvara dig??skulle de vara terrorister visst?

Din jämförelse suger. Det är som att jämföra brottsling och polis.

Just hur dom agerar på skeppet är fruktansvärt. De behandlar de israeliska soldaterna som dockor - trots att de är levande människor. Det gör mig arg.

Men lägg av nu.
Israel tabbade sig så in åt helvete. Det finns inga ursäkter till det.

Det finns inga ursäkter till hur aktivisterna agerar ombord skeppet.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Smartheaded:
Skrivet av Mikaelh:

Sånt här gör mig förbannad: http://www.youtube.com/watch?v=gYjkLUcbJWo

Dom borde ha skjutit alla ombord.

Än en gång.. passagerarna hade all rätt att försvara sig från piraterna(israel) för att de blev bordade på INTERNATIONELLT VATTEN.. om de var somaliska pirater som bordade ditt skepp skulle du inte försvara dig??skulle de vara terrorister visst?

Din jämförelse suger. Det är som att jämföra brottsling och polis.

Just hur dom agerar på skeppet är fruktansvärt. De behandlar de israeliska soldaterna som dockor - trots att de är levande människor. Det gör mig arg.

hur israeliska soldater behandlar palestiner som djur är det som verkligen är fruktansvärt ..det gör mig ledsen
Men slut på diskussionen nu.. läs BigDs inlägg och sluta motargumentara dåliga argument

Inaktiv
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Smartheaded:
Skrivet av Mikaelh:

Sånt här gör mig förbannad: http://www.youtube.com/watch?v=gYjkLUcbJWo

Dom borde ha skjutit alla ombord.

Än en gång.. passagerarna hade all rätt att försvara sig från piraterna(israel) för att de blev bordade på INTERNATIONELLT VATTEN.. om de var somaliska pirater som bordade ditt skepp skulle du inte försvara dig??skulle de vara terrorister visst?

Din jämförelse suger. Det är som att jämföra brottsling och polis.

Just hur dom agerar på skeppet är fruktansvärt. De behandlar de israeliska soldaterna som dockor - trots att de är levande människor. Det gör mig arg.

Men lägg av nu.
Israel tabbade sig så in åt helvete. Det finns inga ursäkter till det.

Det finns inga ursäkter till hur aktivisterna agerar ombord skeppet.

Jo, det gör det. De har rätt att försvara sig om det kommer några terrorister med helikopter och försöker att borda skeppet.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Men herregud! Är det så svårt att se att båda sidor beter sig som idioter i denna konflikt?

Många som skriver här verkar ju hålla på en sida ungefär som det vore ett fotbollslag och kör med skygglappar när det gäller saker ("domslut") som inte gynnar deras lag.

Medlem
Skrivet av Muhammed:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Smartheaded:
Skrivet av Mikaelh:

Sånt här gör mig förbannad: http://www.youtube.com/watch?v=gYjkLUcbJWo

Dom borde ha skjutit alla ombord.

Än en gång.. passagerarna hade all rätt att försvara sig från piraterna(israel) för att de blev bordade på INTERNATIONELLT VATTEN.. om de var somaliska pirater som bordade ditt skepp skulle du inte försvara dig??skulle de vara terrorister visst?

Din jämförelse suger. Det är som att jämföra brottsling och polis.

Just hur dom agerar på skeppet är fruktansvärt. De behandlar de israeliska soldaterna som dockor - trots att de är levande människor. Det gör mig arg.

Men lägg av nu.
Israel tabbade sig så in åt helvete. Det finns inga ursäkter till det.

Det finns inga ursäkter till hur aktivisterna agerar ombord skeppet.

Jo, det gör det. De har rätt att försvara sig om det kommer några terrorister med helikopter och försöker att borda skeppet.

Den israeliska armén är inte terrorister. Hamas armé är terrorister.

Var har du varit de senaste 5 åren?

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Muhammed:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Smartheaded:
Skrivet av Mikaelh:

Sånt här gör mig förbannad: http://www.youtube.com/watch?v=gYjkLUcbJWo

Dom borde ha skjutit alla ombord.

Än en gång.. passagerarna hade all rätt att försvara sig från piraterna(israel) för att de blev bordade på INTERNATIONELLT VATTEN.. om de var somaliska pirater som bordade ditt skepp skulle du inte försvara dig??skulle de vara terrorister visst?

Din jämförelse suger. Det är som att jämföra brottsling och polis.

Just hur dom agerar på skeppet är fruktansvärt. De behandlar de israeliska soldaterna som dockor - trots att de är levande människor. Det gör mig arg.

Men lägg av nu.
Israel tabbade sig så in åt helvete. Det finns inga ursäkter till det.

Det finns inga ursäkter till hur aktivisterna agerar ombord skeppet.

Jo, det gör det. De har rätt att försvara sig om det kommer några terrorister med helikopter och försöker att borda skeppet.

Den israeliska armén är inte terrorister. Hamas armé är terrorister.

Var har du varit de senaste 5 åren?

de israeliska kommando-soldaterna kan i detta fall tolkas som terrorister då de tappar alla befogenheter på internationellt vatten. när dom bordade skeppen hade dom ingen befogenhet vilket slutade i pisk från båda sidor.

att slå på kommando soldater med rör säger dock mitt vett ifrån sen att soldaterna inte hade full info på hur det "skulle gå till" kanske bidrog.


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

MFC
Medlem

Israel kommer att förlora USAs gunst inom en snar framtid, tro det eller ej. Israel är en av få länder som har kärnvapen utan att vara med i icke-spridningsavtalet och ändå få USAs stöd (tills vidare).

EDIT: Jag kan tillägga att oavsett vad Israel påstår och bevisar med sina filmer om att de blev angripna så bordade de skeppen på internationellt vatten och då har man rätt att försvara sig.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Muhammed:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Smartheaded:
Skrivet av Mikaelh:

Sånt här gör mig förbannad: http://www.youtube.com/watch?v=gYjkLUcbJWo

Dom borde ha skjutit alla ombord.

Än en gång.. passagerarna hade all rätt att försvara sig från piraterna(israel) för att de blev bordade på INTERNATIONELLT VATTEN.. om de var somaliska pirater som bordade ditt skepp skulle du inte försvara dig??skulle de vara terrorister visst?

Din jämförelse suger. Det är som att jämföra brottsling och polis.

Just hur dom agerar på skeppet är fruktansvärt. De behandlar de israeliska soldaterna som dockor - trots att de är levande människor. Det gör mig arg.

Men lägg av nu.
Israel tabbade sig så in åt helvete. Det finns inga ursäkter till det.

Det finns inga ursäkter till hur aktivisterna agerar ombord skeppet.

Jo, det gör det. De har rätt att försvara sig om det kommer några terrorister med helikopter och försöker att borda skeppet.

Den israeliska armén är inte terrorister. Hamas armé är terrorister.

Var har du varit de senaste 5 åren?

Jag har befunnit mig i Sverige.

Vilken storlek har du på dina skygglappar? Det måste vara påfrestande för din nacke att bära dem och ändå lyckas att hålla näsan i vädret.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Nu, om sången från trollskogen har tystnat, kan vi diskutera utvecklingen istället.

Enligt olika nyhetssidor har Egypten gått med på att öppna upp blockaden av Gaza för humanitär hjälp. Jag gläds åt beskedet, men det känns så fruktansvärt hemskt att det krävdes dödsfall utanför Gaza och inte pga. av de mängder av civila som dött i Gaza under alla dessa år.

Kan tillägga att (självklart) Israel inte har upphävt sin blockad.

Svenska UD har krävt att de svenskar som sitter fängslade (läs: är kidnappade) genast ska släppas - vilket inte fick nåt gehör från Israel.
480 personer har fängslats (läs: kidnappats) och 48 personer deporterats.

Till sist:
"Irlands premiärminister hotar nu Israel med ”mycket svåra konsekvenser” om Israel skulle skada de irländska medborgare som befinner sig ombord på fartyget ”Rachel Corrie”. ”Rachel Corrie” är nu på väg mot Gaza. Israel har sagt att man tänker slå till också med detta innan det når fram till sin destination."


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Avstängd
Skrivet av Muhammed:

Jag har befunnit mig i Sverige.

Heh. Precis där ligger problemet, skulle jag säga.

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Muhammed:

Jag har befunnit mig i Sverige.

Heh. Precis där ligger problemet, skulle jag säga.

Bra att du har varit på plats och kunna följa allt close-up då...


signatur

Dryg och bitter.

Avstängd
Skrivet av Nestor:

Bra att du har varit på plats och kunna följa allt close-up då...

Jo, visst är det?

Allvarligt talat, så är det mer konstigt än inte om en svensk inte hatar/ogillar Israel. Med vårt socialistiska tänk och partiska media är det ganska naturligt, skulle jag säga.

Medlem

svensk media hatar judar, mer vid elva

Medlem

seriöst, hela du är en Man Byggd Av Halm

Skriv svar